Στο “συρτάρι” μέχρι…νεωτέρας

Στο Προεδρικό Μέγαρο μπήκαν υπογραφές στις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου για απόσυρση, τέλη, πλειστηριασμούς, ΦΠΑ και Ολυμπιακή Αεροπορία
- 16 Σεπτεμβρίου 2009 13:21
Στο Προεδρικό Μέγαρο υπογράφηκαν οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου για την ενεργοποίηση των διατάξεων για την απόσυρση, τα «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας, την Ολυμπιακή, το ΦΠΑ σε δόσεις και την αναστολή των πλειστηριασμών για χρέη έως 200.000 ευρώ.
Μολονότι τη σχετική απόφαση για την κατάθεση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου είχε λάβει στις αρχές του μήνα η Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής, εντούτοις η εφαρμογή της εναπόκειται στην πολιτική βούληση της νέας κυβέρνησης αφού, αν δεν κυρώσει με νόμο τα προεδρικά Διατάγματα, αυτά εκ του Συντάματος καθίστανται άκυρα.
Τέτοιες κινήσεις χαρακτηρίζουν ένα ιδιότυπο και κατά κόρον ελληνικό “σύστημα οικονομικής ομηριάς” στο οποίο βρίσκονται οι πολίτες προκειμένου να επανεξετάσουν ποιό κόμμα θα ενισχύσουν με την ψήφο τους.
Ενώ λοιπόν τα μέτρα ανακοινώθηκαν περίπου δέκα μέρες πριν την προκύρηξη των εκλογών φαίνεται ότι κανείς από τους εισηγητές τους δεν ενέκυψε στο πνέυμα του Συντάγματος που μιλάει για “έκτατες περιστάσεις” όταν κάνει λόγο για πράξεις Νομοθετικού περιεχομένου αυτού του είδους.
Κατά τους εισηγητές των μέτρων το Σύνταγμα θα έπρεπε να λεει “έκτακτες ψηφοθηρικές περιστάσεις”.
ΦΠΑ-Αναστολή πλειστηριασμών
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας έβαλε την υπογραφή του στις πράξεις για την τμηματική καταβολή σε τρεις δόσεις του ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις καθώς και την αναστολή πλειστηριασμών από τα πιστωτικά Ιδρύματα για χρέη ιδιωτών έως 200.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις αυτές οι επιχειρήσεις είναι υποκείμενες στο ΦΠΑ και τηρούν βιβλία Α΄, Β΄ή Γ΄κατηγορίας μπορούν να καταβάλουν το 30% του ΦΠΑ που τους αναλογεί με την υποβολή της δήλωσης και να εξοφλήσουν το υπόλοιπο ποσό σε δύο ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Το ποσό της κάθε μίας από τις δύο αυτές δόσεις θα προσαυξάνεται κατά 1% ενώ δεν θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις της νομοθεσίας.
Σε ό,τι αφορά την αναστολή των πλειστηριασμών έχει ισχύ μέχρι 31/12/2009 και αφορά χρέη ιδιωτών μέχρι 200.000 ευρώ.
Απόσυρση, Πράσινος δακτύλιος και τέλη κυκλοφορίας
Υπεγράφη από τον κ. Παπούλια η πράξη νομοθετικού περιεχομένου με στόχο την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η οποία προβλέπει:
-Περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας.
-Ανανέωση του στόλου των οχημάτων και απόσυρση παλαιών.
-Εφαρμογή «πράσινου» δακτυλίου.
Με τη δημοσίευση της πράξης στο φύλλο της εφημερίδας της Κυβερνήσεως θα εκδοθούν ταυτόχρονα και τρεις κοινές υπουργικές αποφάσεις. Οι δύο πρώτες που αφορούν τα περιβαλλοντικά τέλη και την απόσυρση θα εκδοθούν από το υπουργείο Οικονομίας, ενώ η τρίτη για τον πράσινο δακτύλιο θα εκδοθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Μετά τη δημοσίευση στο ΦΕΚ ξεκινάει η εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης.
Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Δημήτρης Πάτσιος, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) ανέφερε ότι αναμένεται πλέον η κοινή υπουργική απόφαση σχετικά με τις διατάξεις που θα αφορούν την απόσυρση αυτοκινήτων και αυτό αναμένεται να συμβεί το αμέσως προσεχές διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι το όφελος από την απόσυρση ανά κατηγορία αποσυρόμενου επιβατικού ΙΧ είναι το εξής:
-έως 900 κ.εκ. 500 ευρώ
-900-1.400 κ.εκ. 1.000 ευρώ
-1.400-2.000 κ.εκ. 1.500 ευρώ
-2.000-2.400 κ.εκ. 1.800 ευρώ
-2.400+ κ.εκ. 2.200 ευρώ
Μάλιστα υπάρχει και επιπλέον όφελος που φτάνει τα 1.000 ευρώ για την αγορά νέου οχήματος προδιαγραφών EURO4 ή EURO5.
Στόχος των μέτρων είναι, μεταξύ άλλων, η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μέσω της απόσυρσης περίπου 730.000 οχημάτων (60% του γηρασμένου στόλου) μέχρι τα τέλη του 2012, που έχει ισχύ το μέτρο. Τα αυτοκίνητα που ανακοινώθηκε ότι θα μπορούν να αποσυρθούν ανήκουν στις κλάσεις Β, Γ και Δ, δηλαδή είναι εκείνα που έχουν κυκλοφορήσει έως τις 31/12/2004.
Μάλιστα η δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου οχημάτων για την περίοδο 2009-2012, έχει υπολογιστεί στα 2.301 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων, υπολογίστηκε στα 1.701,1 εκατ. ευρώ.
Ολυμπιακή Αεροπορία
Υπογράφηκε, επίσης, η πράξη νομοθετικού περιεχομένου με την οποία ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν στους εργαζόμενους της Ολυμπιακής. Όπως ανακοίνωσε ο γγ του υπουργείου Μεταφορών κ. Δημήτρης Πλατής, το κείμενο θα κυκλοφορήσει αύριο στο Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, θα έχει άμεσα ισχύ και σύμφωνα με το Σύνταγμα θα πρέπει η επόμενη Βουλή να το κυρώσει στο σύνολό του.
Στο κείμενο περιλαμβάνονται διατάξεις οι οποίες ρυθμίζουν:
-ασφαλιστικά δικαιώματα εργαζομένων, τα της ένταξης των εργαζομένων της «ΓΑΛΙΛΑΙΟ» θυγατρική της Ολυμπιακής στο τακτικό προσωπικό της Ολυμπιακής. Θέματα των υπαλλήλων της Ολυμπιακής στο εξωτερικό.
– Ο συνυπολογισμός, χωρίς προσαύξηση του χρόνου ασφάλισης των εργαζομένων εκτός Ολυμπιακής. Θέματα αποσπασμένων της Ολυμπιακής στο Ελληνικό Δημόσιο.
– Θέματα των εργαζομένων στο OLYMPIC CATERING, καθώς επίσης και η δυνατότητα και των Μηχανικών Αεροσκαφών, αλλά και των Ιπταμένων των χειριστών της Ολυμπιακής να μεταφερθούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το κυριότερο από εκεί να έχουν το δικαίωμα να ζητούν και να λαμβάνουν άδεια άνευ αποδοχών άνω του ενός έτους, για να μπορούν οι ίδιοι να ζητούν εργασία εκτός Υπηρεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας, να εργάζονται κανονικά και όταν επιθυμούν να επιστρέψουν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εάν και εφ’ όσον βεβαίως το επιθυμήσουν.
Σε δηλώσεις του ο κ. Πλατής τόνισε ότι με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που υπέγραψε ο κ. Παπούλιας κερδίζεται ένα στοίχημα το οποίο ταλάνισε διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις από τη δεκαετία του 90 και μετά. Γιατί με αυτό το σύνολο των νόμων που έγινε οι εργαζόμενοι, οι ίδιοι έχουν τη δυνατότητα είτε να μεταφερθούν στο ελληνικό δημόσιο με συνθήκες και προϋποθέσεις που και οι ίδιοι ήθελαν, είτε να πάνε στον ιδιωτικό τομέα με συνθήκες και προϋποθέσεις που οι ίδιοι ήθελαν, είτε πλέον να συνταξιοδοτηθούν αλλά πάλι με συνθήκες και προϋποθέσεις που οι ίδιοι ήθελαν.
Ο πρόεδρος και ο ΓΓ της ΟΣΠΑ κύριοι Χαλβατζής και Βασιλάρας, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την κατάληξη που είχε το θέμα ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής, σημειώνοντας πως ένας κύκλος κλείνει επ΄ ωφελεία των εργαζομένων.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΧΠΑ Γρηγόρης Κωσταντέλος υποστήριξε πως ένα πείραμα μεγάλου, υψηλού ρίσκου όπως αυτό της ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής, τουλάχιστον στο κομμάτι της κάλυψης των εργαζομένων, πέτυχε.
(Πηγή: ΑΠΕ, Ναυτεμπορική)