Στον πάγο 7 όπλα κατά της φοροδιαφυγής
Κάποια από τα μέτρα έχουν νομοθετηθεί εδώ και καιρό αλλά δεν μην μπορούν να εφαρμοστούν ή εφαρμόζονται μερικώς λόγω της καθυστέρησης έκδοσης υπουργικών αποφάσεων
- 09 Νοεμβρίου 2016 06:42
Στον πάγο παραμένουν εδώ και πολύ καιρό , 7 πολύτιμα εργαλεία κατά την φοροδιαφυγής ,η οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις κυμαίνεται από 6 έως και 9% του ΑΕΠ δηλαδή από 11 έως και 16 δις ευρώ σε ετήσια βάση , σύμφωνα με έρευνα της dianeosis ,αφού το υπουργείο οικονομικών αποφεύγει διαχρονικά να κάνει επίσημη εκτίμηση για το θέμα.
Παρά τις καλές προθέσεις που υπήρχαν από τον Ιανουάριο του 2015 , για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής το αποτέλεσμα στην ενίσχυση του «οπλοστασίου» κατά της φοροδιαφυγής , τα αποτελέσματα είναι μάλλον πενιχρά. Κάποια από τα μέτρα αυτά έχουν νομοθετηθεί εδώ και καιρό αλλά να μην μπορούν να εφαρμοστούν ή να εφαρμόζονται μερικώς λόγω της καθυστέρησης έκδοσης υπουργικών αποφάσεων και άλλα βρίσκονταν έτοιμα στο συρτάρι του απελθόντα αναπληρωτή υπουργού οικονομικών κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη. Παρά τις προσπάθειες που έκανε να τα εφαρμόσει αναγκάστηκε να τα εντάξει στον απολογισμό δράσης των 130 σελίδων που άφησε δίνοντας έτσι μια «πρώτη ύλη» στα επόμενα βήματα για την διάδοχο του, κ. Κατερίνα Παπανάτσιου.
1. Το πρώτο και πιο γνωστό από τα μέτρα αυτά, είναι η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω πλαστικού χρήματος και e-banking και η σύνδεση των δαπανών που γίνονται με τον τρόπο αυτό με την κατοχύρωση αφορολόγητου για μισθωτούς και συνταξιούχους . Το θέμα έχει κολλήσει στην κατηγορηματική άρνηση των δανειστών στον ακατάσχετο λογαριασμό για τις επιχειρήσεις που προωθούσε από την αρχή της διαπραγμάτευσης για το θέμα ο κ. Αλεξιάδης . Ενός λογαριασμού στον οποίο θα συγκεντρώνονται τα ποσά από ηλεκτρονικές πληρωμές και δεν θα μπορούσαν να κατασχεθούν για οφειλές προς το δημόσιο η τις τράπεζες . Το μέτρο είναι απολύτως απαραίτητο ειδικά για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αφού χωρίς την ύπαρξη χρήματος σε φυσική μορφή και μερική μεταχρονολόγηση των πληρωμών τους κινδυνεύουν με λουκέτο . Ωστόσο οι δανειστές βλέπουν ηθικό κίνδυνο η εφαρμογή του μέτρου να οδηγήσει σε αθέτηση υποχρεώσεων τους . Μάλιστα , μέχρι στιγμής ,δεν δέχονται ούτε και τον «μερικώς ακατάσχετο», που έχει προτείνει ως εναλλακτικό μέτρο η ελληνική πλευρά.
2. Η οικιοθελής αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων . Ένα μέτρο που είχε εξαγγελθεί για πρώτη φορά από το τέως υπουργό οικονομικών κ. Γιάννη Βαρουφάκη αλλά ακόμη βρίσκεται στο επίπεδο της εξαγγελίας . Πρόκειται για ένα μέτρο που φιλοδοξεί να ξεκαθαρίσει με γρήγορο και συναινετικό τρόπο τις διάφορες λίστες καταθετών του εξωτερικού που έχουν αδήλωτα εισοδήματα οι οποίες στοιβάζονται καθημερινά στο υπουργείο οικονομικών : Την διάσημη πλέον λίστα Λαγκάρντ , τις λίστες του Λονδίνου ,του Λουξεμβούργου , του Λιχτενστάϊν και τις λίστες Μπόγιαρνς. Οι δανειστές έχουν συμφωνήσει για την άρση ποινικών ευθυνών σε περίπτωση οικειοθελούς δήλωσης . Ωστόσο επιμένουν στις υπερφορολόγηση των ποσών αυτών σε ποσοστό έως και 120% . Τούτο διότι ζητούν εκτός από τον αναλογούντα φόρο μαζί με τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις ζητούν να καταβληθεί και ΦΠΑ μαζί με τις δικές τους προσαυξήσεις . Με άλλα λόγια ζητούν να δοθεί στους καταθέτες με «μαύρα» εισοδήματα ένα τόσο μεγάλο αντικίνητρο «αυτοκαταγγελίας» ώστε να αποφασίσουν να το ρισκάρουν με ελέγχους η διάρκεια των οποίων τείνει στο άπειρο.
3. Η διασύνδεσή των ταμειακών μηχανών με τη ΓΓΠΣ ήταν το μέτρο που έχει ανακοινωθεί από το 2011 αλλά ακόμη βρίσκεται σε εκκρεμότητα . Η εφαρμογή του μαζί με τα κίνητρα για συλλογή αποδείξεων θα έκλεινε και το κενό σύλληψης ύλης φοροδιαφυγής για μικροσυναλλαγές που κανείς δεν θα χρησιμοποιούσε κάρτα.
4. Η εφαρμογή του λεγόμενου “περιουσιολόγιου” Του σχεδίου που ήθελε την δημιουργία μιας τεράστιας βάσεως δεδομένων στην οποία πρόκειται να συμπεριληφθούν αναλυτικά στοιχεία για όλα τα περιουσιακά στοιχεία – ακίνητα, κινητά και άυλα – που κατέχουν οι Έλληνες φορολογούμενοι τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Παρότι είχε εξαγγελθεί η εφαρμογή του από τον Νοέμβριο του 2015 είναι ακόμη μια πρόταση.
5. Η πλήρης εφαρμογή του σύστημα εισροών εκροών στα καύσιμα . Θεωρητικά το σύστημα λειτουργεί αφού έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων όλης της χώρας . Ωστόσο το σύστημα έχει κενά που περιμένουν να συμπληρωθούν από τον Ιούλιο του 2015 Οι ελλείψεις αυτές αφορούν την κάλυψη νομοθετικών κενών για τις φορολογικές αποθήκες , τις αποθήκες αεροπορικών καυσίμων την πιστοποίηση των λογισμικών διαχείρισης Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, των μεγάλων καταναλωτών, των παραγωγών ή διακινητών βιοκαυσίμων,των σταθμών ανεφοδιασμού σκαφών σε μαρίνες, και των εγκαταστάσεων ιδιωτικών/εργοταξιακών πρατηρίων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, στους χώρους στάθμευσης οχημάτων (φορτηγών, τουριστικών λεωφορείων, ΚΤΕΛ κ.λπ.). Επίσης εκκρεμεί η εφαρμογή της τοποθέτησης συστημάτων δορυφορικού εντοπισμού (μέσω GPS) της διακίνησης καυσίμων από μικρά σκάφη ( σλέπια ) που εφοδιάζουν εμπορικά και τουριστικά πλοία.
6.Στα καπνικά προϊόντα μόλις πρόσφατα ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας . Την διαφορά αναμένεται να κάνει η «αναβάθμιση» των ταινιών ασφαλείας του κρατικού ελέγχου στις συσκευασίες των καπνικών προϊόντων η οποία πλαστογραφούνταν εύκολα . Πριν φύγει από το ΥΠΟΙΚ ο κ. Αλεξιάδης υπέγραχε σύμβαση με βάση την οποία οι νέες ταινίες σήμανσης θα εκδίδονται από την Τράπεζα της Ελλάδας με υψηλότερες προ διαγραφές ασφαλείας κατά της αντιγραφής τους . Τώρα μένει η εφαρμογή της από το νέο έτος οπότε αυξάνεται και ο ΕΦΚ στο καπνό και το κίνητρο φοροδιαφυγής μεγαλώνει.
7. Η φορολόγηση των ενοικιαζόμενων από το διαδίκτυο(π.χ. AirBNB) εξοχικών κατοικιών . Η δραστηριότητα αυτή εκτιμάται ότι έχει ετήσιο τζίρο 1,4 δις ευρώ και θα μπορούσε να φέρει πρόσθετα φορολογικά έσοδα ύψους 250 εκ ευρώ ενώ σήμερα ασκεί αθέμιτο ανταγωνισμό σε νόμιμα λειτουργούσες τουριστικές επιχειρήσεις . Κάθε φορολογούμενος θα μπορεί να μισθώσει μέχρι ενός αριθμού ιδιοκτησιών, θα πρέπει να εγγραφεί σε ειδικό ηλεκτρονικό μητρώο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, θα αποκτά μοναδικό αριθμό εκμεταλλευτή κατοικιών, θα βαρύνεται με ειδικό τέλος 5% επί της αξίας κάθε μίσθωσης ενώ θα φορολογείται με την κλίμακα των ενοικίων, δηλαδή με συντελεστές 15% έως 45%. Και αυτό το μέτρο αποτελεί προς το παρόν ,μια πρόταση που περιμένει την εφαρμογή της.