Έρχεται ή όχι το τέλος των Πανελληνίων;

Έρχεται ή όχι το τέλος των Πανελληνίων;

Τι απαντά στο News 24/7 ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου σχετικά με τις προτάσεις για το Νέο Λύκειο που ανέλαβε να παρουσιάσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ποιες οι καίριες αλλαγές και πότε θα εφαρμοστούν. Τι σχολιάζει η ΝΔ

Να ρίξει τους «υψηλούς τόνους» που ανέβηκαν λόγω της παρουσίασης των προτάσεων για το Νέο Λύκειο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αλλά και να δώσει διευκρινίσεις σχετικά με το χρόνο που αυτές θα υλοποιηθούν, επιχειρεί ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας στο News 24/7.

Το σχέδιο που παρουσίασε ο επιστημονικός φορέας του υπουργείου και ο πρόεδρός του Γεράσιμος Κουζέλης περιλαμβάνει «τα θεμέλια» του Νέου Λυκείου και όλες τις αλλαγές που επιχειρούνται στο πολύπαθο τελευταίο «σκαλοπάτι» της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η διατήρηση των Πανελλαδικών εξετάσεων, η κατάργηση των ενδοσχολικών εξετάσεων, η δραστική μείωση των μαθημάτων σε Β’ και Γ’ Λυκείου και η ταυτόχρονη αύξηση του ωρολογίου προγράμματος.

Όπως ήταν φυσικό, πρώτη η ΝΔ διαμέσου της αρμόδιας Τομεάρχη Νίκη Κεραμέως, αλλά και ο εκπρόσωπος Τύπου Βασίλης Κικίλιας, έκαναν λόγο για «υποκρισία» εις βάρος γονιών και μαθητών, καθώς στο σχέδιο του ΙΕΠ, όχι μόνο δεν προβλέπεται η κατάργηση των Πανελλήνιων εξετάσεων, όπως είχε εξαγγείλει άλλωστε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην επίσκεψή του στο υπουργείο Παιδείας στις αρχές του περασμένου Μαΐου, αντίθετα διευρύνονται ακόμη και σε όσους δεν επιθυμούν την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πολλοί αρνούνται να καταλάβουν ότι βασικό στοιχείο της πολιτικής μας είναι η αναβάθμιση του ίδιου του Λυκείου

«Θέλω να είμαι απολύτως σαφής ότι όποιο σύστημα εισαγωγής και αν προκύψει, θα προκύψει από την αναβάθμιση του Λυκείου. Πολλοί αρνούνται να καταλάβουν ότι το βασικό στοιχείο της πολιτικής μας είναι η αναβάθμιση του ίδιου του Λυκείου και από εκεί έπονται οι όποιες αλλαγές στο εισαγωγικό σύστημα στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση», είπε ο κ. Γαβρόγλου και διευκρίνισε ότι η πρόταση του ΙΕΠ είναι απλά πρόταση και «υπάρχει άνεση χρόνου να συζητηθεί», εφόσον οι όποιες αλλαγές δεν θα γίνουν από φέτος, αλλά σε βάθος τριετίας.

Και ενώ ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου, δύο μόλις μήνες μάλιστα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο κ. Γαβρόγλου επιμένει ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο θα ψηφιστούν οι αλλαγές που διαμορφώνουν την «αρχιτεκτονική» του Λυκείου, αφήνοντας ίσως «παράθυρο ανοιχτό» στην ψήφιση του τρόπου εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ σε μεταγενέστερη χρονική περίοδο. «Δεν μπορούσαμε να συζητήσουμε κάτι όσο τα παιδιά προετοιμάζονταν για εξετάσεις. Τώρα που έχουμε αυτή την άνεση, μπορούμε να ξεκινήσουμε το διάλογο. Όλα θα συζητηθούν με όλους στη Βουλή και στην ώρα τους. Κανείς δεν θα αιφνιδιάσει κανέναν και πολύ περισσότερο το υπουργείο τους μαθητές και τους γονείς».

Είμαι ικανοποιημένος από το σχέδιο γιατί παρουσιάζει ευελιξία στην κουβέντα

«Το τι θα γίνει με τα υποχρεωτικά μαθήματα, είναι κάτι που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και θα αποφασιστεί βάσει διαλόγου με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς. Τα πρώτα χρόνια μπορεί να έχουμε περισσότερα μαθήματα και σταδιακά να μειώνονται, αλλά και εκ των υστέρων να δούμε τι θα γίνει με τα επιλογής. Το ζήτημα του Λυκείου είναι περίπλοκο», συμπλήρωσε ο αρμόδιος υπουργός, στο σχετικό ερώτημα του τελικού αριθμού των υποχρεωτικών μαθημάτων στην Γ’ Λυκείου, όπου βάσει της πρότασης του ΙΕΠ αναμένεται να είναι τα Θρησκευτικά, η Φυσική Αγωγή, η Δημιουργική Απασχόληση, η Νεοελληνική Γλώσσα και δύο ή και τρία ακόμη μαθήματα Κατεύθυνσης. Και συμπλήρωσε ότι «το βασικό που πρέπει να κατανοήσουμε ότι το ΙΕΠ παρουσιάζει προτάσεις. Και είμαι ικανοποιημένος από αυτές, καθώς παρουσιάζουν ευελιξία και δυνατότητες πολλές στην κουβέντα που θα ανοίξει».

Ως προς τη διεύρυνση των Πανελλαδικών ακόμη και σε όσους δεν επιθυμούν την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, ο υπουργός υπογραμμίζει ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει αξιοπιστία το Εθνικό Απολυτήριο. «Είμαστε μία κοινωνία που πρέπει να συνηθίσει το σχολείο», είπε χαρακτηριστικά.

Ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει αξιοπιστία το Απολυτήριο είναι οι εξετάσεις

Στα σχόλια μάλιστα της ΝΔ (διαμέσου της αρμόδιας Τομεάρχη Παιδείας, Νίκη Κεραμέως) που έκανε λόγο για «υποκρισία» στις πλάτες γονιών και μαθητών, ο υπουργός απαντά ότι: «Είχα την ελπίδα ότι το ευαίσθητο θέμα της Παιδείας δεν θα αποτελέσει αντικείμενο φθηνής αντιπολιτευτικής τακτικής, γι’ αυτό και ακολουθώ από την πρώτη μέρα ευθύνης μου, αταλάντευτα, την οδό του διαλόγου. Η κ. Κεραμέως ας μην προτρέχει εκμεταλλευόμενη την αυτονόητη αγωνία των παιδιών και των οικογενειών τους». Και συμπλήρωσε: «Ας απαντήσει στο βασικό ερώτημα που αποφεύγει συστηματικά η Ν.Δ να απαντήσει. Δηλαδή, αν όντως επιθυμεί την αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου οι οποίες έχουν στην ουσία ακυρωθεί από τις πολιτικές που είχαν ασκήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις στην Παιδεία».

Το Νέο Λύκειο, όπως παρουσιάστηκε από το ΙΕΠ:

Ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης παρουσίασε τα βασικά σημεία του νέου σχεδίου για το Νέο Λύκειο, το οποίο αναμένεται σύντομα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. 

-Την νέα σχολική χρονιά δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή. Οι όποιες αλλαγές θα υλοποιηθούν από τη χρονιά 2018-2019, όπου στη Α’ Λυκείου θα εφαρμοστούν  τα νέα προγράμματα σπουδών και στη Β’ Λυκείου τα διδακτικά αντικείμενα θα ξεκινούν να μειώνονται στο μισό.

-Από τη χρονιά 2019-2020 όμως η αλλαγή στο Λύκειο θα ολοκληρωθεί με την Γ’ τάξη. Εκεί οι μαθητές θα διδάσκονται χωρίς εξέταση Θρησκευτικά, Γυμναστική και μάθημα Δημιουργικής Απασχόλησης και παράλληλα θα πρέπει να επιλέξουν τέσσερα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν πανελλαδικά. Σήμερα, στην Γ’ Λυκείου διδάσκονται 15 μαθήματα και στη Β’ Λυκείου 17. 

-Τα θρησκευτικά θα είναι υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και όχι προαιρετικό στη Β’ και Γ’ Λυκείου. Υποχρεωτική θα είναι επίσης και η Φυσική Αγωγή.  Παύουν ωστόσο, να είναι υποχρεωτικά τα Αρχαία και τα Μαθηματικά. Στόχος του ΙΕΠ άλλωστε, όπως και πρόθεση του ίδιου του υπουργείου, είναι να μειωθούν  τα υποχρεωτικά μαθήματα και να αυξηθούν οι επιλογές των μαθητών.

- Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, πέραν των τριών μη εξεταζόμενων μαθημάτων, θα έχουν ως υποχρεωτικό μάθημα την Νεοελληνική Γλώσσα. Τα υπόλοιπα τρία μαθήματα που θα εξετάζονται πανελλαδικά θα επιλέγονται από τον μαθητή, ανάλογα με την Ομάδα Σπουδών. Στο τέλος της χρονιάς, τα τέσσερα μαθήματα θα εξετάζονται πανελλαδικά και για όσους επιθυμούν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα προκύπτουν δύο βαθμολογίες. Ο πρώτος θα αφορά τον βαθμό του απολυτηρίου και θα εμπεριέχει και την αξιολόγηση του μαθητή και στα δύο τετράμηνα μέσω εξετάσεων και εργασιών όχι μόνο των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων αλλά και των τριών υπολοίπων. Ο δεύτερος θα αφορά τον βαθμό εισαγωγής σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και θα προκύπτει από το μέσο όρο επίδοσης στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ ένα ποσοστό θα έγκειται στον βαθμό του απολυτηρίου. Η ποσόστωση παραμένει ζητούμενο με το ΙΕΠ να προτείνει 20%.

-Τα τρίμηνα μετατρέπονται σε τετράμηνα στη Γ’ Λυκείου, ενώ παράλληλα καταργούνται τα μονόωρα μαθήματα και θεσπίζεται στη Β’ Λυκείου διδασκαλία μαθημάτων 4 ωρών ανά εβδομάδα και στη Γ’ Λυκείου 6 ωρών ανά εβδομάδα (από 45 λεπτά η κάθε διδακτική ώρα).

Οι πρώτες αντιδράσεις

Ευθείες βολές προς το πρόσωπο του πρωθυπουργού και την επίσκεψή του στο υπουργείο Παιδείας στις αρχές Μαΐου, προαναγγέλλοντας τότε την αποδέσμευση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, εξαπέλυσε η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, Νίκη Κεραμέως. 

«Ο κ. Τσίπρας κορόιδεψε τους μαθητές και τους γονείς τους, παίζοντας με την ψυχολογία των παιδιών», ανέφερε συγκεκριμένα η κ. Κεραμέως, σχετικά με τις ανακοινώσεις του ΙΕΠ για το νέο σύστημα Πανελλήνιων εξετάσεων.

Συγκεκριμένα, η ίδια σε δηλώσεις της, ανέφερε ότι: «Αρχές Μαΐου, ο πρωθυπουργός εξήγγειλε την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων. Λιγότερο από 24 ώρες αργότερα, ο υπουργός Παιδείας δήλωνε ότι δεν μπορούν να ξεκαθαρίσουν πώς θα μπαίνουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο γιατί δεν το ξέρουν. Δύο μήνες μετά, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής παρουσίασε το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα βασίζεται, σε τι άλλο; Μα στις πανελλαδικές εξετάσεις!», ενώ τόνισε πως αντί για πραγματικό ενδιαφέρον για την Παιδεία, τους νέους και την προοπτική τους, η κυβέρνηση με πρωτοφανή ανευθυνότητα και υποκρισία, επιδίδεται σε μικροκομματικά παιχνίδια».

Για υποκρισία μιλά την ίδια στιγμή, από την αξιωματική αντιπολίτευση και ο εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ, Βασίλης Κικίλιας, μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο Twitter. «Οι Πανελλαδικές παραμένουν. Παραμένει όμως και η υποκρισία όσων παίζουν με το μέλλον χιλιάδων οικογενειών», ήταν το σχόλιό του μετά την παρουσίαση των αλλαγών για το Νέο Λύκειο.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Πανελλήνιες 2017
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Γαβρόγλου στο Ραδιόφωνο 24/7: Το Πανεπιστήμιο είναι χώρος ιδεολογικών ζυμώσεων

Τέλος στο 4ο επιστημονικό Πεδίο και τα 'απομονωμένα' Παιδαγωγικά

Μηχανογραφικά 2017: Όλες οι αλλαγές - ποιοι ευνοούνται

Αποτελέσματα Πανελληνίων 2017: Οι 18 άριστοι στην Ιστορία και η 'σφαγή' στα Μαθηματικά

Αυτός είναι ο αριστούχος των αριστούχων στις Πανελλήνιες

SHARE: