Αριστούχοι στην Ελλάδα της κρίσης

Αριστούχοι στην Ελλάδα της κρίσης

Η Σωτηρία, η Σοφία και ο Γιάννης αποκαλύπτουν το δικό τους μυστικό της επιτυχίας στις Πανελλήνιες, μιλάνε στο NEWS 247 για τη σχολή της επιλογής τους, αλλά και τις επιδιώξεις τους σε μια χώρα, όπου η επαγγελματική αποκατάσταση μοιάζει όνειρο θερινής νυκτός

Ανακοινώθηκαν πριν από μερικές ημέρες οι βαθμολογίες των υποψηφίων, που διαγωνίστηκαν φέτος στις Πανελλήνιες εξετάσεις για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χιλιάδες απόφοιτοι από τα ελληνικά λύκεια πήραν το εισιτήριο για την ανώτατη σχολή που θα τους βοηθήσει να εκπληρώσουν τα όνειρά τους. Ανάμεσά τους και εκείνοι που διακρίθηκαν, ξεχώρισαν για την επίδοσή τους και κατάφεραν να αριστεύσουν σε μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Το NEWS 247 μίλησε με τρεις μαθητές που κατάφεραν να ξεχωρίσουν.

Η Σοφία από την Αθήνα, η Σωτηρία από τη Λευκάδα και ο Γιάννης από την Πάτρα μας δίνουν το... μυστικό της σωστής απόδοσης, ξετυλίγουν τα όνειρά τους για το μέλλον και περιγράφουν τη δική τους οπτική για ένα μέλλον δύσκολο και θολό στην Ελλάδα της κρίσης.

Το μυστικό της επιτυχίας

Αν και κλισέ ερώτηση σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν έχει κανείς απέναντί του αριστούχους μαθητές, δεν μπορεί να αποφύγει τον πειρασμό. Πώς τα κατάφεραν; Τι ήταν εκείνο που τους βοήθησε να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα; "Πιστεύω ότι είναι 50-50. 50% η προσπάθεια του ίδιου του μαθητή και 50% η προσφορά και του καθηγητή" αναφέρει η Σοφία και εξηγεί: "Γιατί εγώ είχα μια λανθασμένη κατεύθυνση από εδώ από τους καθηγητές μου στη Λευκάδα και είμαι σίγουρη πως δεν θα ήταν το αποτέλεσμα τόσο εντυπωσιακό αν δεν πήγαινα στην Αθήνα, στο φροντιστήριο ΣΤΟΧΟΣ".

Αριστούχοι στην Ελλάδα της κρίσης

Η Σωτηρία Σταύρακα από τη Λευκάδα συγκέντρωσε 18.802 μόρια στη Θεωρητική Κατεύθυνση

"Δεν εξαντλήθηκα τόσο από την αρχή της διαδικασίας, γιατί είχα και καλές βάσεις, δεν είχα αφήσει κενά από προηγούμενα χρόνια και είχα πάρα πολύ καλούς καθηγητές να με βοηθάνε, όπως και στο φροντιστήριο ΣΤΟΧΟΣ που πηγαίνω από την πρώτη λυκείου" λέει από την πλευρά του ο Γιάννης που παραδέχεται πάντως πως όσο πλησίαζαν οι εξετάσεις, τόσο ο ελεύθερος χρόνος εξανεμιζόταν. "Πήγαινα και κάποια βόλτα το Σαββατοκύριακο, ήταν το αγχολυτικό μου, να βλέπω κόσμο, να βλέπω γνωστούς μου να παίρνω θάρρος. Σίγουρα το τελευταίο καιρό είχα μειώσει αρκετά τις εξόδους μου γιατί και να το ήθελα δεν υπήρχε ο χρόνος" συμπληρώνει.

Πήγαινα και κάποια βόλτα το Σαββατοκύριακο, ήταν το αγχολυτικό μου, να βλέπω κόσμο. Σίγουρα το τελευταίο καιρό είχα μειώσει αρκετά τις εξόδους μου γιατί και να το ήθελα δεν υπήρχε ο χρόνος

Ρωτήσαμε το Γιάννη πόση ώρα διάβαζε όσο πλησίαζε η ώρα των Πανελληνίων. "Προς το τέλος διάβαζα 12 με 13 ώρες. Για τα Αρχαία που είναι και το πιο απαιτητικό μάθημα, χρειάστηκε να διαβάσω περισσότερο. Πιστεύω ότι το ιδανικό είναι ένα οκτάωρο από το Φεβρουάριο, Μάρτιο και μετά" σημειώνει τονίζοντας όμως πως κάθε μαθητής έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και τα δικά του κενά. "Πιστεύω ότι δυνάμεις θα πρέπει να διατηρηθούν για το τελευταίο διάστημα, το τελευταίο τρίμηνο" καταλήγει.

Η ψυχοφθόρα διαδικασία των εξετάσεων

Η Σωτηρία αποφάσισε να φύγει από τον τόπο καταγωγής της, τη Λευκάδα, όταν είδε πως η προετοιμασία της εκεί δεν ήταν επαρκής. "Βρέθηκα στο φροντιστήριο ΣΤΟΧΟΣ για 40 ημέρες και με βοήθησε σε ένα υπερβολικό βαθμό. Η προετοιμασία μου ήταν φυσικά από πιο πριν, ωστόσο υπήρχε μια λανθασμένη κατεύθυνση γιατί εγώ μένω στην επαρχία με αποτέλεσμα οι επιλογές να ήταν πάρα πολύ περιορισμένες" μας αναφέρει.

Από την πλευρά της η Σοφία εξηγεί πως το όλο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι σαφέστατα δύσκολο και ψυχοφθόρο. "Πρέπει να έχεις πολύ ψυχραιμία, υπομονή και επιμονή παράλληλα" μας λέει και συμπληρώνει: "Να θέλεις, να αγαπάς αυτό που κάνεις, να έχεις ένα στόχο μπροστά σου τον οποίο θέλεις να πετύχεις και παρ' όλη τη δυσκολία στο τέλος νιώθεις γεμάτος για αυτό που προσπαθείς να πετύχεις".

Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια γιατί δεν είναι μόνο το διάβασμα, αλλά και ο ψυχολογικός παράγοντας που παίζει ρόλο. Ο μαθητής πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα

"Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια γιατί δεν είναι μόνο το διάβασμα, αλλά και ο ψυχολογικός παράγοντας που παίζει ρόλο. Ο μαθητής πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα" σημειώνει από την πλευρά του ο Γιάννης. "Γενικά είναι μια διαδικασία αρκετά δύσκολη. Χρειάζονται πολλές θυσίες, όχι εξαντλητικό διάβασμα, μεθοδικό διάβασμα και ουσιαστικά εξοικονόμηση δυνάμεων για τους τελευταίους μήνες και στρατηγική" συμπληρώνει.

Τρεις ώρες, κρίνουν μια ολόκληρη προσπάθεια

Ρωτήσαμε τους φετινούς αριστούχους τη γνώμη τους για το εκπαιδευτικό σύστημα, τώρα που ολοκληρώθηκε η προσπάθειά τους. "Γενικά πιστεύω πως θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες, για την αξιολόγηση των υποψηφίων. Όχι μόνο οι Πανελλήνιες. Αν και είναι ένας αξιοκρατικός και ο πλέον ασφαλής τρόπος να μας αξιολογήσει" σημειώνει ο Γιάννης.

Οι Πανελλαδικές είναι σε ένα μεγάλο βαθμό και θέμα τύχης. Άτομα που έχουν προσπαθήσει πάρα πολύ, μπορεί εκείνη τη στιγμή να μην ανταποκριθούν στις δυσκολίες της περίστασης

Η Σοφία από την πλευρά της προσθέτει πως "οι Πανελλαδικές είναι σε ένα μεγάλο βαθμό και θέμα τύχης. Αυτό ίσως να είναι το αδύναμο σημείο του συγκεκριμένου συστήματος. Άτομα που έχουν προσπαθήσει πάρα πολύ και έχουν επιδείξει εξαιρετικές επιδόσεις στη διάρκεια του χρόνου, μπορεί εκείνη τη στιγμή, κάτι να συμβεί και να μην ανταποκριθούν στις δυσκολίες της περίστασης εκείνη τη δεδομένη στιγμή". Πάντως και η Σοφία αναγνωρίζει πως "είναι μια διαδικασία που προσπαθεί με αντικειμενικό τρόπο να εξασφαλίσει την εισαγωγή μας στο πανεπιστήμιο".

Αριστούχοι στην Ελλάδα της κρίσης

Η Σοφία Εξάρχου από την Αθήνα και το Βαρβάκειο Λύκειο συγκέντρωσε 18.886 μόρια στη Θεωρητική Κατεύθυνση

"Αυτές οι εξετάσεις λειτουργούν ως αντιπροσωπευτικό της ποιότητας ενός μαθητής, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα γιατί είναι διαφορετικές οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εξεταζόμαστε, διαφορετικά τα πράγματα που έχει στο μυαλό του ο καθένας" αναφέρει ο Γιάννης. "Το αν θα αποδώσει εκείνη τη στιγμή, είναι συνισταμένη πολλών παραγόντων και αυτό ίσως να είναι το πιο δύσκολο της διαδικασίας, το πως θα διαχειριστείς το άγχος, το πως θα αντιμετωπίσεις το γραπτό" εξηγεί από την πλευρά της η Σοφία.

Η επιλογή της σχολής

Τι επιλέγουν όμως οι μαθητές που θεωρητικά, έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν σε όποια σχολή κι αν επιλέξουν; "Η επιλογή μου θα είναι με αυτά τα δεδομένα, Νομική Αθήνας. Πιστεύω ότι η Νομική δίνει πάρα πολλές διεξόδους, τόσο επαγγελματικές, όσο και σε αλλάζει και σαν άτομο και είναι μια επιστήμη που συνδυάζει πάρα πολλά" αναφέρει η Σωτηρία. "Αυτή την εκπροσώπηση του δικαίου, να συμμετέχω σε αντιπαραθέσεις οι οποίες εμπεριέχουν ηθικά διλήμματα και όλα αυτά που μπορεί να συναντήσει κανείς στη νομική επιστήμη. Γενικά μου αρέσει πάρα πολύ ο τρόπος που μπορούμε να αξιοποιούμε το λόγο και η δύναμη που έχει αυτός και αυτό το ενσαρκώνει η νομική επιστήμη πιστεύω" αναφέρει η Σοφία για την επιλογή της. "Γενικά είναι ένας χώρος που τον διάλεξα γιατί μου άρεσε, δεν με πίεσε κάποιος να το διαλέξω, ούτε επειδή έβγαλα υψηλή βαθμολογία έβαλα τη Νομική" εξηγεί ο Γιάννης και σημειώνει "Πολλά χρόνια το σκέφτομαι και το θέλω και είναι Νομική Σχολή και μάλιστα στη Θεσσαλονίκη".

Είμαι πάρα πολύ αισιόδοξη ότι θα είναι μια περίοδος στην οποία θα γνωρίσω πάρα πολλά καινούρια πράγματα

"Πρώτα από όλα θέλω να τελειώσω τη σχολή μου σε ένα χρονικά διάστημα σχετικά σύντομο και μετά επειδή γνωρίζω το χώρο, τι μπορεί να ακολουθεί μετά, τα έχω κάπως οριοθετημένα" μας αναφέρει ο μαθητής από την Πάτρα. Η Σωτηρία σημειώνει πως θα ήθελε να συνεχίσει στο δικαστικό συμβούλιο: "Είναι λίγο νωρίς για να σας δώσω μια οριστική απάντηση σε αυτό. Πρώτα πρέπει να μπω στο πανεπιστήμιο να δω πως είναι τα πράγματα και σίγουρα να πάρω και μια γεύση από όλα αυτά που μπορεί να προσφέρει η Νομική και στη συνέχεια να επιλέξω". "Είμαι πάρα πολύ αισιόδοξη ότι θα είναι μια περίοδος (η φοιτητική) στην οποία θα γνωρίσω πάρα πολλά καινούρια πράγματα" αναφέρει με προσμονή η Σοφία.

Στην Ελλάδα του 2016, όπου 1 στους 2 νέους βρίσκεται αντιμέτωπος με την ανεργία, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να μάθει κανείς πως βλέπουν οι νέοι το μέλλον τους. "Κανένα επάγγελμα δεν μας εγγυάται ότι μπορούμε να έχουμε τη μέγιστη δυνατή επιτυχία τη δεδομένη στιγμή. Η μόνη ασφαλιστική δικλείδα είναι ο ίδιος μας ο εαυτός και το πόσο το θέλουμε" λέει η Σοφία. "Δεν υπήρχε κάποια στιγμή που να αμφέβαλα γι' αυτό το στόχο, ακριβώς γιατί πιστεύω ότι εξαρτάται από τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά κατά πόσο θα καταφέρει να ανταπεξέλθει στις περιστάσεις" συμπληρώνει. "Η γενιά της κρίσης, είχαμε ένα επιπρόσθετο άγχος, την επαγγελματική αποκατάσταση που είναι πολύ ισχνή" διαπιστώνει ο Γιάννης.

Κανένα επάγγελμα δεν μας εγγυάται ότι μπορούμε να έχουμε τη μέγιστη δυνατή επιτυχία τη δεδομένη στιγμή. Η μόνη ασφαλιστική δικλείδα είναι ο ίδιος μας ο εαυτός και το πόσο το θέλουμε

Αριστούχοι στην Ελλάδα της κρίσης

Ο Γιάννης Καπούς από την Πάτρα - 18.818 μόρια στη Θεωρητική Κατεύθυνση

"Παρά τις δυσκολίες στην αγορά εργασίας, που είναι προφανείς για όλους μας, δεν ήταν το πρώτο πράγμα που με έκανε να σκεφτώ ποια θα είναι η επιλογή για το πανεπιστήμιο ή που θα στραφώ. Δεν ήταν η επαγγελματική αποκατάσταση, το μέγιστο ιδανικό ας το πούμε έτσι" μας λέει η Σοφία για την επιλογή της Νομικής, αποδεικνύοντας πως σε ένα αβέβαιο μέλλον, εκείνο που μετράει είναι τα όνειρα και οι επιδιώξεις του καθενός. "Θέλουμε να μείνουμε στη χώρα μας, να υπηρετήσουμε την Ελλάδα παρότι ξέρουμε ότι οι συνθήκες δεν είναι οι πιο ευνοϊκές, αλλά πάντα υπάρχει ελπίδα ότι θα προσφέρεις και κάποτε θα ανταμειφθείς, με όποιο τρόπο πιστεύει ο καθένας ότι πρέπει να ανταμειφθεί" αναφέρει από την πλευρά του ο Γιάννης για την επιλογή του.

*Ευχαριστούμε τα φροντιστήρια ΣΤΟΧΟΣ που μας βοήθησαν στην επικοινωνία με τους μαθητές

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Πανελλήνιες 2016
SHARE: