Μικρή νίκη για το περιβάλλον στο Συμβούλιο υπουργών της ΕΕ

Μικρή νίκη για το περιβάλλον στο Συμβούλιο υπουργών της ΕΕ
Φωτογραφία αρχείου AP Photo/Martin Meissner, File

Χρειάστηκαν 13 ώρες συζητήσεων στο Συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε χθες στο Λουξεμβούργο για να συμφωνήσουν τελικά οι υπουργοί στην αυστριακή πρόταση για μείωση του ανώτατου ορίου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα

Μείωση του ανώτατου ορίου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αποφάσισαν οι υπουργοί Περιβάλλοντος της ΕΕ. Σε αντίθεση με την επιθυμία της Γερμανίας, το Συμβούλιο συμφώνησε ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα επιβατηγά και επαγγελματικά αυτοκίνητα θα πρέπει να μειωθούν κατά 35% μέχρι το 2030, σε σχέση με τις εκπομπές του 2021.

Χρειάστηκαν 13 ώρες συζητήσεων στο Συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε χθες στο Λουξεμβούργο για να συμφωνήσουν τελικά οι υπουργοί στην αυστριακή πρόταση, παρά τις πιέσεις της Γερμανίας να υπάρξει μείωση το πολύ ως 30% στις εκπομπές. Η απόφαση πλέον οδηγείται για τελική νομοθέτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου την περασμένη εβδομάδα ψηφίστηκε μια ακόμα πιο μεγάλη μείωση διοξειδίου του άνθρακα από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων: κατά 40% το 2030.

Έντονη κριτική άσκησε πάντως η ευρωπαϊκή ομοσπονδία των ΜΚΟ Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T & E), η οποία ανέφερε ότι αυτή η απόφαση δεν επαρκεί για την εκπλήρωση της κοινοτικής νομοθεσίας για το κλίμα ως το 2030 και για την αποφυγή επικίνδυνων κλιματικών μεταβολών. Με άλλα λόγια, το σημαντικό μεν αυτό βήμα, δεν είναι δε αρκετό…

«Στο Λουξεμβούργο, 17 χώρες που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το μισό του πληθυσμού της Ευρώπης απαίτησαν αρχικά ένα στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 το 2030 τουλάχιστον κατά 40%. Η Γερμανία και οι χώρες του Visegrad άσκησαν έντονες πιέσεις για την περικοπή κατά 30% που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία βοήθησε στο παρασκήνιο με τον αρμόδιο Επίτροπο Cañete. Η Δανία, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, οι Κάτω Χώρες, η Σλοβενία και η Σουηδία δήλωσαν την απογοήτευσή τους για τη θέση που συμφωνήθηκε και δήλωσαν ότι θα ζητούσαν μεγαλύτερη φιλοδοξία στις διαπραγματεύσεις με το Κοινοβούλιο», σχολίασε η ομοσπονδία.

Η τελική συμφωνία περιλαμβάνει: στόχο μείωσης κατά 15% για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά ως το 2025 και στόχο 30% ως το 2030. Χώρες στις οποίες το μερίδιο των εκπομπών ρύπων είναι σημαντικά χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ, δηλαδή στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η πώληση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών μετράει διπλάσια για την επίτευξη του στόχου μείωσης του CO2.

Η Ευρωπαίοι υπουργοί θέλησαν να δείξουν μεγαλύτερη αποφασιστικότητα για τον τομέα των «καθαρών» οδικών μεταφορών, αφού οι ειδικοί προειδοποιούν για τις καταστροφικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Την ίδια στιγμή, ενυπάρχουν και οικονομικοί κίνδυνοι, με την Κίνα να παραμονεύει…

Το αποτέλεσμα είναι ότι η Γερμανία, που είναι η κορυφαία χώρα παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη, και η αυτοκινητοβιομηχανία έχουν χάσει μεγάλο βαθμό επιρροής στις περιβαλλοντικές πολιτικές της ΕΕ. Η Κομισιόν πιέζει να διατηρηθεί το σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη μετά την αποχώρηση των Η.Π.Α. και να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του κοινού στη ρύθμιση των εκπομπών οχημάτων ύστερα από το σκάνδαλο της Volkswagen.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα