Χορεύοντας με τον Μπετόβεν

Χορεύοντας με τον Μπετόβεν

Η δημοφιλής «Ενάτη συμφωνία», χορογραφημένη από τον Μωρίς Μπεζάρ και ερμηνευμένη από ένα διεθνές σύνολο μουσικών και χορευτών, διατίθεται σε έξι διαδικτυακές μεταδόσεις.

Ένας Γερμανός στην μουσική σύνθεση, ένας Γάλλος στην χορογραφία, ένας Ινδός στο πόντιουμ του αρχιμουσικού, μια ορχήστρα από το Ισραήλ, μια χορωδία από την Ιαπωνία, συν καμιά 200αριά οργανοπαίχτες, χορωδοί, μονωδοί, και χορευτές από διάφορα σημεία του πλανήτη. Κι από πάνω τους, ως ιδανικό επιστέγασμα συμφιλίωσης κι αδελφοσύνης, η «Ωδή στην χαρά». Το ουμανιστικό ποίημα του Φρίντριχ Σίλερ που μελοποίησε (και… διεύρυνε στιχουργικά) ο Λούντβιχ φαν Μπετόβεν το 1824 ενσωματώνοντάς το στο φινάλε της περίφημης «Ενάτης Συμφωνίας» του.

Αυτά είναι τα πολυεθνικά και υψηλής καλλιτεχνικής αξίας διαπιστευτήρια της παράστασης που θα μεταδώσει από τις 9 έως τις 12 Απριλίου το Christmas Theatre On Line www.christmastheater.gr. Ο λόγος, για το τετράπρακτο μπαλέτο «Ενάτη Συμφωνία» που χορογράφησε το 1964 ο Μωρίς Μπεζάρ (1927-2007) δίνοντας κίνηση και εικόνα στην επιβλητική μουσική του Μπετόβεν. Η συνάντηση αυτών των δυο σπουδαίων έργων σηματοδοτεί και ισάριθμες πρωτιές για τις αντίστοιχες υπηρετούμενες τέχνες: ήταν η πρώτη χορογραφία μεγάλης διάρκειας (90’) που δημιούργησε ποτέ ο εμβληματικός γάλλος χορογράφος, και, ακόμα σημαντικότερο, πρόκειται για το πρώτο συμφωνικό έργο κορυφαίου μουσικοσυνθέτη που περιέχει φωνητικά μέρη –εξού και η «Ενάτη» του Μπετόβεν είναι γνωστή και ως «Χορωδιακή».

Με δύναμη από το Τόκιο

Η μαγνητοσκοπημένη παράσταση που εξασφάλισε το Christmas Theatre πρωτοπαρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 2014 στην ιαπωνική πρωτεύουσα με αφορμή ένα αφιέρωμα στα 50χρονα του Μπαλέτου του Τόκιο. Στην παράσταση συμπράττουν το Μπαλέτο Μπεζάρ της Λοζάνης, το Μπαλέτο του Τόκιο, η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ υπό τον κορυφαίο ινδό μαέστρο Ζούμπιν Μέτα, η γιαπωνέζικη χορωδία Ριτσουγιουκάι, καθώς και η αμερικανίδα σοπράνο Κρίστιν Λούις, η γιαπωνέζα κοντράλτο Μιχόκο Φουτζιμούρα, ο συμπατριώτης της τενόρος Κέι Φουκούι, και ο ρώσος βαθύφωνος Αλεξάντρ Βιναγκράντοφ. Αν προσθέσει κανείς και τις εθνικότητες χορευτών και οργανοπαιχτών, φτιάχνει έναν μικρό… ΟΗΕ. Παρεμπιπτόντως, η χειρόγραφη παρτιτούρα με την «Ενάτη» του Μπετόβεν είναι το πρώτο μουσικό κομμάτι στην ιστορία που συμπεριλήφθηκε το 2001 στον κατάλογο του προγράμματος «Μνήμη του Κόσμου» του ΟΗΕ, το οποίο συγκεντρώνει και διαφυλάσσει τεκμήρια κάθε είδους της ανθρώπινης κληρονομιάς.

Χορογραφώντας την «Ενάτη» του Μπετόβεν, ο Μπεζάρ θέλησε να αναδείξει «την βαθιά σύνδεση κάθε ζωντανού πλάσματος με την φύση και την ζωή.» Συνακόλουθα, στο μπαλέτο που δημιούργησε, κάθε ένα από τα τέσσερα μέρη του μουσικού έργου «εκπροσωπείται» από ένα διαφορετικό στοιχείο της φύσης –και από ένα χρώμα (που κυριαρχεί σε κοστούμια και φωτισμούς).

Η Γη και οι αποχρώσεις του καφέ ορίζουν το πρώτο μέρος, η Φωτιά σε τόνους κόκκινους το δεύτερο, ακολουθεί το τρίτο μέρος με κυρίαρχα το στοιχείο του Νερού και το λευκό χρώμα, πριν πέσει η αυλαία σε τόνους πορτοκαλοκίτρινού και χορογραφική παραπομπή στο στοιχείο του Αέρα. Ειδικά στην παραγωγή που μεταδίδεται ιντερνετικά από μεθαύριο, το Μπαλέτο του Τόκιο ερμηνεύει στο πρώτο μέρος το στοιχείο της Γης, ακολουθεί το Μπαλέτο Μπεζάρ χορεύοντας τα μέρη της Φωτιάς και εν συνεχεία του Νερού, ενώ και οι δυο χορευτικές ομάδες μαζί συμπράττουν για το καταληκτικό τέταρτο στοιχείο, τον Αέρα.


Ευκαιρίας δοθείσης, ας σημειωθεί ότι έως το τέλος Απρίλη το Christmas Theatre On Line θα μεταδώσει τρεις ακόμη χορευτικές παραγωγές, την «Ωραία κοιμωμένη» του Τσαϊκόφσκι και την «Ζιζέλ» του Αντάμ με τους χορευτές του θεάτρου Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης, καθώς και το «Havana Danza» με τους 25 χορευτές και χορεύτριες του συγκροτήματος Σύγχρονος Χορός της Κούβας.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα