“Η μεγάλη χίμαιρα”, ξανά και πάλι

“Η μεγάλη χίμαιρα”, ξανά και πάλι

Η εμβληματική πολυβραβευμένη παράσταση του Θεάτρου Πορεία, με την Αλεξάνδρα Αϊδίνη σε ερμηνεία ζωής, on demand στις οθόνες μας μέχρι τα μέσα Μαΐου.

Εγκλεισμός, περιορισμός, οθόνες ως υποκατάστατο της ζωής εκεί έξω… Έχει, όμως, και τα καλά της όλη αυτή η πρωτόφαντη κατάσταση που βιώνουμε. Μας δίνεται, ας πούμε, η ευκαιρία να δούμε, ή να ξαναδούμε, παραστάσεις και θεάματα που είτε χάσαμε, είτε λατρέψαμε, ακόμη-ακόμη και θεάματα που ποτέ πριν δεν είχαμε σκεφτεί ότι τελικά θέλουμε να τα παρακολουθήσουμε. Ταμάμ, δηλαδή, η περίπτωση της «Μεγάλης χίμαιρας», πιθανότατα της πιο πετυχημένης και πολυσυζητημένης θεατρικής παράστασης των τελευταίων ετών. Στην γλώσσα των αριθμών, πάνω από 100.000 θεατές έχουν παρακολουθήσει –δια ζώσης, καλέ, όπως παλιά– αυτήν την παρθενική θεατρική διασκευή του εμβληματικού μυθιστορήματος του Μ. Καραγάτση.

Το πάντα δραστήριο και εξαιρετικά οργανωμένο Θέατρο Πορεία –όπου ανέβηκε το εν λόγω έργο για τέσσερις συνεχόμενες σεζόν, από τα τέλη του ’14 έως τον Οκτώβριο του ’17– μας χαρίζει, λοιπόν, αυτήν την δυνατότητα, προσφέροντας την «Μεγάλη χίμαιρα» on demand https://poreiatheatre.com/plays/h-megalh-ximaira/ έως τις 16 Μαΐου.

Εναρμονίζοντας σινεμά και θέατρο

Πραγματικά, δεν ξέρει κανείς από πού να πρωταρχίσει μιλώντας για αυτήν την παράσταση. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, από τα πεζά και τεχνικά. Η παράσταση που μεταδίδεται τώρα ονλάιν (με αντίτιμο 7,99€) μαγνητοσκοπήθηκε επί τούτου τον περασμένο Νοέμβρη επιστρατεύοντας έξι κάμερες υψηλής ευκρίνειας, γερανούς και παρεμφερή κινηματογραφικά καλούδια, συν υψηλού επιπέδου μοντάζ. Συγχρόνως, όπως σε όλες τις παραστάσεις που μεταδίδει αυτή την κορονόπληκτη εποχή το Πορεία, παρέχεται η δυνατότητα επιλογής ελληνικών ή αγγλικών υπότιτλων.

Βέβαια, τούτη η επαγγελματικών προδιαγραφών κινηματογράφηση της θεατρικής πράξης κουμπώνει ιδανικά με την μεταφορά που επιφύλαξαν ο ποιητής/ μεταφραστής Στρατής Πασχάλης και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου στο ερωτικό μελόδραμα του Καραγάτση. Διότι η θεατροποιημένη τους «Μεγάλη χίμαιρα» έκανε ούτως ή άλλως εκτενή χρήση του σινεμά, καθώς σε καίρια σημεία της παράστασης παρεμβάλλονταν υψηλής αισθητικής κινηματογραφημένα στιγμιότυπα (με την υπογραφή του Χρήστου Δήμα), τα οποία δεν είχαν απλά διακοσμητικό ρόλο αλλά προήγαγαν κανονικά την επί σκηνής δράση, φωτίζοντας το παρελθόν (κυρίως της ηρωίδας), ή λειτουργώντας ως λαμπρό υποκατάστατο σε πολυάνθρωπες σκηνές.

 

Μια ιδανική Μαρίνα Μπαρέ

Ο ίδιος ο Καραγάτσης (κατά κόσμον, Δημήτρης Ροδόπουλος και παππούς του σκηνοθέτη της παράστασης) συμπεριλάμβανε την «Μεγάλη χίμαιρα», μαζί με τον «Συνταγματάρχη Λιάπκιν» και τον «Γιούγκερμαν», στην ας πούμε «ξενηλατική» τριλογία του «Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο». Η τριλογία πραγματεύεται ζωές αλλοδαπών που επιχείρησαν, χωρίς μεγάλη επιτυχία, να ενσωματωθούν στην ελληνική ζωή και νοοτροπία του Μεσοπολέμου κάτω από τον αδυσώπητο απολλώνιο ήλιο… «Η μεγάλη χίμαιρα» είναι, εξωτερικά τουλάχιστον, η τραγική ιστορία μιας παθιασμένης και, τελικώς, αυτοκαταστροφικής γυναίκας.

 Η ελληνολάτρις Νορμανδή Μαρίνα Μπαρέ, με τα αξεδιάλυτα παιδικά τραύματα, ερωτεύεται και παντρεύεται τον έλληνα καπετάνιο Γιάννη, τον ακολουθεί στο νησί του, την Σύρο, και εκεί, σε μια αέναη απελπισμένη αναζήτηση της ηδονής, θα σαγηνέψει τον Μηνά, τον καλλιεργημένο μπον βιβέρ αδελφό του άντρα της. Και η τραγωδία εκκινεί… Προφανώς, πίσω απ’ όλα αυτά τα αισθηματικομελοδραματικά, ο Καραγάτσης φωτίζει πληθώρα βαθύτερων ζητημάτων –από την χίμαιρα της ευτυχίας, και τις σχέσεις των δυο φύλων, μέχρι την πεμπτουσία και καθαρότητα του ελληνικού έθνους, το δίπολο ορθοδοξίας-καθολικισμού, ή ακόμη την αντίστιξη μεταξύ της «Μήδειας» του Ευριπίδη και της «Μαντάμ Μποβαρύ» του Φλωμπέρ. Η δε θεατρική διασκευή του Πασχάλη κατάφερε, σε μεγάλο βαθμό, να διατηρήσει τους πολυεπίπεδους προβληματισμούς του λογοτεχνήματος.

Αυτήν, λοιπόν, την εύθραυστη, φιλήδονη, καλλιεργημένη, νευρωσική, και δυναμική γυναίκα ερμήνευσε με εκθαμβωτική υποκριτική δεξιοτεχνία η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, φτάνοντας έως το βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» που της απονεμήθηκε το 2016 (εξ ημισείας με την Ιωάννα Παππά). Ρόλος ζωής, αναμφίβολα, για την θαυμάσια ελληνοϊταλίδα ηθοποιό. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι από την αρχική διανομή η Αϊδίνη ήταν η μόνη που παρέμεινε σε κάθε νέο ανέβασμα της παράστασης, αφού εν πολλοίς έργο και σκηνοθεσία περιστρέφονταν γύρω από την αξιομνημόνευτη ερμηνεία της και το υπέροχο φιζίκ της.

Στην μαγνητοσκοπημένη παράσταση που μεταδίδεται τώρα διαδικτυακά, την Αϊδίνη πλαισιώνουν στους κεντρικούς ρόλους ο Μάξιμος Μουμούρης (Γιάννης), ο Δημήτρης Μοθωναίος (Μηνάς), και η Σμαράγδα Σμυρναίου (Ρεΐζαινα, μητέρα των δυο αδελφών). Τέλος, μνεία πρέπει να γίνει και για την θαυμάσια πρωτότυπη μουσική που συνέθεσε η Κατερίνα Πολέμη για την παράσταση, και για το τραγούδι-βασικό θέμα (σε στίχους Στρατή Πασχάλη) που ερμηνεύει η ακριβοθώρητη και πάντα σπουδαία Νένα Βενετσάνου.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα