7 λόγοι για να δεις τον “Μάρκο Μπότσαρη” στο Βεάκειο Θέατρο

7 λόγοι για να δεις τον “Μάρκο Μπότσαρη” στο Βεάκειο Θέατρο

Ο Νίκος Μαλιάρας διευθυντής της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών μάς απαριθμεί 7 λόγους για να δει κάποιος την όπερα αυτή.

Tην όπερα του Νικολάου Μεταξά-Τζανή “Μάρκος Μπότσαρης” παρουσιάζει η Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Αγώνας της Παλιγγενεσίας, τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν και καθόρισαν την πορεία του, αλλά και τα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σ’ αυτά, απετέλεσαν πηγή καλλιτεχνικής και δημιουργικής έμπνευσης για Έλληνες συνθέτες τόσο του 19ου όσο και του 20ού αιώνα. Αρκετά από τα καλλιτεχνικά αυτά δημιουργήματα είναι γνωστά, υπάρχουν όμως και άλλα που είναι άγνωστα ή έχουν χαθεί.

Η πρόσφατη μουσικολογική έρευνα ανακάλυψε σε ιδιωτικά αρχεία ένα από τα παλαιότερα ελληνικά λυρικά έργα με θέμα την Ελληνική Επανάσταση: το μελόδραμα σε τρεις πράξεις του Νικολάου Μεταξά-Τζανή «Μάρκος Μπότσαρης», μια σύνθεση του 1854 που έως τώρα εθεωρείτο χαμένη. Η όπερα μελετήθηκε και αποκαταστάθηκε μουσικολογικά από το Εργαστήριο Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ και παρουσιάζεται σε πλήρη σκηνική μορφή στις 7 και 8 Οκτωβρίου στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά.

Γιατί όμως να δει κάποιος την αυτήν την όπερα; Ο Νίκος Μαλιάρας διευθυντής της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών μας απαριθμεί 7 λόγους:

  1. Το τρίπρακτο μελόδραμα «Μάρκος Μπότσαρης» του Κεφαλλονίτη συνθέτη Νικολάου Μεταξά Τζανή (1824-1907) είναι το πρώτο ολοκληρωμένο έργο Έλληνα συνθέτη πάνω στη θεματολογία της Ελληνικής Επανάστασης. Γράφτηκε στην Κεφαλλονιά το 1854, 10 χρόνια πριν την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα. Ήταν ένα έργο γνωστό στους ιστορικούς και τους μουσικολόγους, αλλά εθεωρείτο χαμένο για πάνω από 160 χρόνια! Η πρόσφατη μουσικολογική έρευνα του Αθανάσιου Τρικούπη και του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών το ανακάλυψε, το μελέτησε, το αποκατέστησε και τώρα το παραδίδει στους καλλιτέχνες για να ξαναζωντανέψει σε μια πλήρη σκηνοθετημένη παράσταση.
  2. Η παράσταση αυτή είναι ένα αξιόλογο παράδειγμα συνεργασίας της επιστημονικής και ιστορικής έρευνας και της καλλιτεχνικής έκφρασης. Ένα τόσο σημαντικό τεκμήριο της πρώιμης ελληνικής μουσικής δημιουργίας του 19ου αιώνα χρειάστηκε κοπιαστική μουσικολογική εργασία για να μπορέσει να έρθει σε κατάσταση ικανή να εκτελεστεί και να παρουσιαστεί στο σύγχρονο κοινό. Η ύπαρξη και η εκτέλεσή του, αλλά και η υψηλή καλλιτεχνική του ποιότητα δείχνουν ότι, πέραν της γνωστής Επτανησιακής Σχολής της Ποίησης, του Σολωμού, του Κάλβου και του Βαλαωρίτη, υπάρχει και η αντίστοιχη ισοϋψής Σχολή της Μουσικής, για την οποία πολλά ακόμη έχουμε να μάθουμε.
  3. Η συνεργασία της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, της Περιφέρειας Αττικής και της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών για την παρουσίαση του έργου συμπίπτει με την Επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821. Είναι μια ευτυχής συγκυρία, που αυτό το έργο, αφιερωμένο σε έναν από τους σπουδαιότερους Αγωνιστές, τον Σουλιώτη Οπλαρχηγό Μάρκο Μπότσαρη, μπόρεσε να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ακριβώς αυτή την τόσο σημαντική χρονική στιγμή. Για να γιορταστεί με τον καταλληλότερο τρόπο, όχι μόνο ως ιστορική μνήμη, αλλά με ζώσα σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, η μεγάλη επέτειος.
  4. Η μελωδική μουσική του Νικολάου Μεταξά Τζανή δείχνει έναν ικανότατο τεχνίτη της σύνθεσης και έναν εμπνευσμένο δημιουργό, που, εκτός από σπουδαίος καλλιτέχνης, ήταν και ένας πολιτικά ενεργός άνθρωπος, που αγωνίστηκε μέσα από το Κίνημα των Ριζοσπαστών για την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα και διώχτηκε γι’ αυτό. Η απόφασή του να συνθέσει αυτό το έργο που εξυμνεί τη δράση και τον ηρωισμό του Μπότσαρη, συνάδει απολύτως με τα πατριωτικά του αισθήματα.
  5. Η ματιά του Σκηνοθέτη, Ισίδωρου Σιδέρη, και η σκηνογραφική πρόταση του Γιάννη Κατρανίτσα, συμπληρωμένες από τον Video Artist, Κλεάνθη Καραπιπέρη, τους φωτισμούς του Κώστα Μπλουγουρά και την κινησιολογία του Διονύση Τσαφταρίδη, διατηρούν την πλοκή του έργου στην ιστορική του εποχή, δίνουν όμως μια διάσταση αφαιρετική, αντιρεαλιστική, βαθιά ατμοσφαιρική, που θα συγκινήσει τον απαιτητικό σύγχρονο θεατή. Στην παράσταση συμμετέχει ένα εκλεκτό επιτελείο καλλιτεχνών, με προεξάρχοντες τον βαρύτονο Γιάννη Σελητσανιώτη και την υψίφωνο Ελένη Καλένος στους ρόλους του Μάρκου και της γυναίκας του, Χρυσής. Συμμετέχει η Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κρατώντας τη μουσική διεύθυνση της παράστασης δεν μπορώ παρά να υπογραμμίσω τη μεγάλη μου χαρά, αλλά το μεγάλο βάρος της ευθύνης που αισθάνομαι για την ανάληψη ενός τόσο σημαντικού εγχειρήματος.
  6. Από την παρτιτούρα του έργου δεν έχει προς το παρόν βρεθεί η μουσική της τρίτης πράξης. Στην παράσταση που θα δοθεί στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά στις 7 και 8 Οκτωβρίου, το έλλειμμα αυτό καλύπτεται από θεατρική δράση βασισμένη σε κείμενα του Διονυσίου Σολωμού και του Αμερικανού Φιλέλληνα Fitz-Green Halleck, του αποκαλούμενου «Αμερικανού Μπάυρον», σε μετάφραση Δανάης Κωσταλία. Την αφήγηση και την απαγγελία των κειμένων εμπιστευθήκαμε στον ηθοποιό Μιχάλη Καλαμπόκη.
  7. Το κοινό μπορεί να απολαύσει τις παραστάσεις χωρίς κόστος, με κράτηση δελτίων δωρεάν εισόδου στο Βεάκειο, χάρη στην πολύτιμη υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής. Κατά τη διάρκεια της προσέλευσης και των παραστάσεων θα τηρούνται όλες οι προβλέψεις και προδιαγραφές υγιεινής.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Γιάννης Σελητσανιώτης (Μάρκος Μπότσαρης)/Ελένη Καλένος (Χρυσή)/Σταμάτης Μπερής (Χάγκο Βασσιάρ)/Διονύσης Μελογιαννίδης (Κώστας Μπότσαρης)/Γιώργος Παπαδημητρίου (Οδυσσέας) /Βαρβάρα Μπιζά (Σοφία) /Μιχάλης Καλαμπόκης (Αφηγητής)/Χορευτές: Αλέξανδρος Ψυχράμης, Αλέξανδρος Κεϊβάναη, Γιάννης Μαμωλής, Κωνσταντίνος Χαραλαμπόπουλο/Σκηνοθεσία: Ισίδωρος Σιδέρης/Σκηνικά/Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας/Χορογραφίες: Διονύσης Τσαφταρίδης/Φωτισμοί: Κώστας Μπλουγουράς/VideoArtist: Κλεάνθης Καραπιπέρης/Μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Βεζύρογλου/ Βοηθός σκηνοθέτη: Ζωή Λυμπεροπούλου/ Μουσικολογική έρευνα: Θανάσης Τρικούπης/ Μουσική διεύθυνση: Νίκος Μαλιάρας/Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών/ Η Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ/ Οργάνωση Παραγωγής: Τζωρτζίνα Μερεντίτη/ Γραφιστικά: Ανδρέας Βακαλιός/Ώρα έναρξης : 20:30

Είσοδος ελεύθερη (με δελτία εισόδου) : https://www.viva.gr/tickets/festival/opera/markos-botsaris/

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα