Νίκο Σπανάτη, πώς ένας κόντρα τενόρος τραγουδά ξόρκια και ιατροσόφια του αρχαίου κόσμου;

Νίκος Σπανάτης

Ο κόντρα τενόρος Νίκος Σπανάτης μιλά στον NEWS 24/7 λίγες μέρες πριν την συμμετοχή του στη συναυλία τα «Ιατροσόφια», μία Λυρική-εικαστική καντάτα, στον Αρχαιολογικό χώρο Ασκληπιείο της Κω.

Γεννήθηκε στη Φρανκφούρτη. Σπούδασε τρομπέτα, ανώτερα θεωρητικά και πιάνο και είναι απόφοιτος και υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Μελέτησε τραγούδι με τον Άρη Χριστοφέλλη, τη Ρόζα Πουλημένου και τη Μάτα Κατσούλη (Δίπλωμα Μονωδίας με Άριστα και Α’ Βραβείο).

Ο λόγος για τον κόντρα τενόρο Νίκο Σπανάτη που έχει εμφανιστεί ως σολίστ με όλες τις ορχήστρες και σε όλα τα θέατρα της Ελλάδας και έχει συμμετάσχει σε Art Projects σε Διεθνή Φεστιβάλ στο Lahti, Ταλίν, Σαν Σεμπαστιάν, Λονδίνο, Βέλγιο, Βενετία, Μαδρίτη, Άμστερνταμ. Συνεργάζεται με τη Βελγική Καμεράτα Brussels Virtuosi και τον διεθνούς φήμης φλαουτίστα Marc Grauwels και την Εσθονική Glasperlenspiel Sinfonietta, ενώ έχει συμπράξει με τη Σουηδική Ορχήστρα Musica Vitae και το Εσθονικό Μπαρόκ Σύνολο Floridante. Έχει ερμηνεύσει ρόλους όπως: Θεία Δίκη (Η Κιβωτός του Νώε), Μάγισσα (Διδώ και Αινείας), Πίσανδρο (Επιστροφή του Οδυσσέα), Μαρκελλίνο (Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού), Πού-Μπα (Μικάδο), Καρπόφορο και Μαντατοφόρο (Ερωφίλη), Νιρηνό (Ιούλιος Καίσαρας), και Ασκάνιο (Ο Ασκάνιος στην Άλβα), Μπάμπα (Ο Κατήφορος του Ασώτου) και ‘Ομπερον ( Το Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτα) στο Όπερα Στούντιο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Στις 18 και 19 Αυγούστου στον Αρχαιολογικό χώρο Ασκληπιείο της Κω συμμετέχει ως κόντρα τενόρος στα «Ιατροσόφια», μία Λυρική-εικαστική καντάτα βασισμένη στο βιβλίο του Ιωάννη Σταφιδά.

ADVERTISING

Γιατροσόφια για τις αρρώστιες του σώματος, της ψυχής και του νού, για τους πόνους της καρδιάς, για τα άλγη του κορμιού, ένας συγκινητικός κι απόκοσμος θησαυρός λαϊκής σοφίας ξεδιπλώνεται στα βυζαντινά « Ιατροσόφια» του Ιωάννη Σταφιδά. Με άξονα το μαγικό βιβλίο του, η Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή συμπράττει με τον συνθέτη Νίκο Γαλενιανό και την εικαστικό Μαλβίνα Παναγιωτίδη για μια μουσική παράσταση που επιθυμεί να συνδεθεί ξανά με τη μαγγανεία, το ξόρκι, το παράλογο. Η ασθένεια, η αδυναμία, ψυχική και ανατομική, το γήρας και οι χυμοί της νιότης απέναντι στην αιώνια πάλη του ανθρώπου με τη ζωή και τον θάνατο. Τραγουδούν η Λητώ Μεσσήνη (υψίφωνος), η Αναστασία Κότσαλη (μεσόφωνος), ο Νίκος Σπανάτης (κόντρα τενόρος) και ερμηνεύουν οι μουσικοί Κώστας Ζιγκερίδης (ακορντεόν) και Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο).

Με αφορμή τη μουσική αυτή παράσταση, εμείς μιλήσαμε μαζί με τον Νίκο Σπανάτη.

Νίκος Σπανάτης


Πώς αντιμετωπίσατε τη δυσκολία της φετινής χρονιάς, λόγω του εγκλεισμού; Πώς αισθάνεστε τώρα που επιστρέψατε πίσω στις ζωντανές παραστάσεις;

Την περίοδο του lockdown θυμάμαι τον εαυτό μου φοβισμένο και πολύ προβληματισμένο, βιώνοντας δύσκολες στιγμές στο θλιβερό άκουσμα των κρουσμάτων στη χώρα μας και των εκατοντάδων ανθρώπινων απωλειών στις γειτονικές μας χώρες, καθώς η ακούσια παραμονή στο σπίτι, χωρίς ευδιάκριτο φως στον ορίζοντα, όσον αφορά στη δημόσια υγεία, γινόταν όλο και πιο δυσάρεστη. Το περσινό καλοκαίρι, μολονότι το φιλόμουσο κοινό ήταν αισθητά μουδιασμένο, ήρθε στα ανοιχτά θέατρα και απόλαυσε τις παραστάσεις με ενθουσιασμό. Ο καλλιτέχνης, αφενός μεν, πήρε μια σπουδαία και βαθιά ανάσα αισιοδοξίας, αφετέρου δε, η ανησυχία της τρέχουσας χρονιάς προβλημάτιζε και πάλι έντονα. Το φετινό καλοκαίρι το υποδεχόμαστε με αίσθημα χαράς, ηθικής ικανοποίησης και αισιοδοξίας, καθώς οι παραγωγές, που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή σε όλη τη χωρά, είναι δεκάδες και πολύ ενδιαφέρουσες.

Ένας κόντρα τενόρος σε ένα σύγχρονο και μάλιστα πρωτότυπο έργο. Σας προβληματίζει ή σας γοητεύει;

Η φωνή του κόντρα τενόρου δημιουργεί ενθουσιώδες ενδιαφέρον όχι μόνο για τον μυημένο φιλόμουσο, αλλά και για τον αμύητο. Είναι φωνή ιδιότυπη, βελούδινη και απροσδόκητα δυναμική πολλές φορές, με δεξιοτεχνία και ικανότητα. Θεωρείται, δικαίως, η πιο κατάλληλη φωνή για να ταξιδεύει θελκτικά τους ακροατές, στην εποχή της Αναγέννησης και του Μπαρόκ. Σπουδαίοι σύγχρονοι Έλληνες και ξένοι συνθέτες έχουν εμπνευστεί, από την ιδιαιτερότητα του ακούσματος, και έχουν αφιερώσει έργα πρωτότυπα στην εν λόγω φωνή. Όταν καλούμαι να τραγουδήσω ένα σύγχρονο έργο, όπως, του συνθέτη Νίκου Γαλενιανού, πρωτίστως, αναζητώ ένα βαθύτερο νόημα, που να με ενδιαφέρει πολύ και να με γοητεύει ακόμα περισσότερο. Συνήθως, με όλα τα έργα σύγχρονου ρεπερτορίου, που έχω ερμηνεύσει, έτσι και με τα «Ιατροσόφια» έχω γοητευθεί και ενθουσιαστεί. Με τόλμη έχω τραγουδήσει ρομαντικό ρεπερτόριο και σύγχρονα έργα διαφορετικού ύφους και ακούσματος, συνθετών όπως Kurt Weill, Philip Glass, Armand Amar, Jacques Brel, Michael Nyman, Jocelyn Pook, Ara Dinkjian, Μάνο Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Γιάννη Παπαϊωάννου και ακόμα πιο απόκοσμα, το θρηνητικό τραγούδι της Ηπείρου «Μαρίολα», απόσπασμα από τη συγκλονιστική «Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη, κ.ά., όπου και έχω πραγματικά απολαύσει.

Τα δημώδη Ιατροσόφια παρουσιάζονται μελοποιημένα στην Κω, σε ένα από τα πιο φημισμένα ασκληπιεία της αρχαιότητας, για την επιστημονική ιατρική. Ποια η ακριβή σας ταυτότητα στη λυρική - εικαστική αυτή καντάτα;

Τα «Ιατροσόφια» έχουν καταγραφεί από Έλληνες της αρχαιότητας αλλά και από συγγραφείς άλλων χωρών, όπως της Μέσης Ανατολής. Είναι μια μίξη της ιατρικής γνώσης, με τις μαγγανείες και τα ξόρκια, εγχειρίδια σπάνιου πλούτου της λαϊκής σοφίας και παράδοσης, μέσα στους αιώνες. Το παραθρησκευτικό εγχειρίδιο «Ιατροσόφια» του συγγραφέα ή απλώς αντιγραφέα Ιωάννη Σταφιδά στα 1384, ζωντανεύει μελοποιημένο καθηλωτικά, στο πιο φημισμένο και επιβλητικό Ασκληπιείο της αρχαιότητας, στην Κω, για δυο παραστάσεις. Στη λυρική - εικαστική αυτή καντάτα βασισμένη στα βυζαντινά «Ιατροσόφια» ερμηνεύω ένα μυστηριακό απάνθισμα λαϊκής γνώσης του αρχαίου κόσμου, με ιατροσόφια για τις αδυναμίες, τις διαταραχές, την απελευθέρωση από τα μάγια, την ίαση του σώματος και της καρδιάς που υποφέρουν. Έρχονται να λυτρώσουν και την αιχμάλωτη ψυχή που πάσχει, πληγώνει, κακοποιεί, με αναρίθμητα αλλόκοτα ρήματα, λέξεις και ονόματα, από θεραπευτικά βότανα, υποείδη και υβριδικά φυτά, μαγικές ουσίες, βασκανίες, επικλήσεις, θεραπεύοντας πόνους και ασθένειες του κορμιού και του νου, με ασυμβίβαστες συνταγές και συνάμα με απλές πρακτικές.

Μιλήστε για τους συνεργάτες σας.

Είναι ευχάριστη συγκυρία, να συνεργάζομαι ακόμα μια φορά, με τη δυναμική Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή. Με την Ραφή έχω συνεργαστεί και εμφανιστεί ως Που-Μπα στην οπερέτα «Ο Μικάδος» του Γκίλμπερτ και Σάλλιβαν στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ως Θεία Δίκη, στην όπερα «Η κιβωτός του Νώε» του Μικελάτζελο Φαλβέτι, στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, και στις 18 και 19 Αυγούστου, ως ιατροσοφιστής, στα βυζαντινά «Ιατροσόφια» του Ιωάννη Σταφιδά, σε ένα από τα πιο επιβλητικά Ασκληπιεία της αρχαιότητας, της Κω, στο πλαίσιο του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Στα βυζαντινά «Ιατροσόφια», με τη μυσταγωγική μουσική του Νίκου Γαλενιανού και τα εικαστικά της Μαλβίνας Παναγιωτίδη, τις φωνές της Λητούς Μεσσήνη (υψιφώνου), Αναστασίας Κότσαλη (μεσοφώνου), του ακορντεονίστα Κώστα Ζιγκερίδη, του κοντραμπασίστα Δημήτρη Τίγκα και της ιδιότυπης φωνής του υποφαινόμενου, επιχειρείται να ζωντανέψει ένα ατμοσφαιρικό ακρόαμα δύο διαφορετικών συμπάντων, εκείνο της επιστημονικής ιατρικής και της αρχαίας μαγείας, προκαλώντας στους θεατές κάτι το απόκοσμο και το μυστηριακό.

Info

18-19 Αυγούστου, Αρχαιολογικός χώρος Ασκληπιείο Κω, 21:00 μ.μ

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Μουσική
SHARE:

24Media Network