Πώς θα είναι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μετά την ανάπλασή του – Φωτογραφίες και αναπάντητα ερωτήματα

Πώς θα είναι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μετά την ανάπλασή του – Φωτογραφίες και αναπάντητα ερωτήματα
Η επικρατείσα πρόταση των David Chipperfield Architects και Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη Α.Ε ΥΠΠΟΑ

Η πρόταση επέκτασης και αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου παρουσιάστηκε παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Τι ειπώθηκε και τα αναπάντητα ερωτήματα.

Την εικόνα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μετά την ανάπλασή του, ενός νευραλγικού και εμβληματικού χώρου που θα μεταμορφώσει δραστικά το ιστορικό κέντρο της Αθήνας παρουσίασε το απόγευμα της Τετάρτης 15 Φεβρουαρίου ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Ένα προσωπικό μου όνειρο γίνεται πραγματικότητα» εξομολογήθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξηγώντας πως από την εποχή που το πολιτικό του γραφείο βρισκόταν δύο δρόμους πιο κάτω, στην οδό Χαλκοκονδύλη, είχε στο μυαλό του το πώς θα μπορούσε μια γίνει μια παρέμβαση σε αυτό το εμβληματικό μουσείο και πώς θα μπορούσαμε ταυτόχρονα όχι μόνο να επεκταθεί, αλλά και να δημιουργηθεί ένα νέο τοπόσημο.

Παρούσα ήταν και η σύζυγός του Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη την οποία και ευχαρίστησε με ιδιαίτερα εγκάρδιο τρόπο γεγονός που δημιούργησε ιδιαίτερη αίσθηση. “Ευχαριστώ τη σύζυγό μου που αθόρυβα, χωρίς προβολή, υπήρξε η καρδιά αυτής της μεγάλης προσπάθειας” είπε χαρακτηριστικά.

ΥΠΠΟΑ


Οι κολακείες της Λίνας Μενδώνη και μία απορία

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στην ομιλία της μίλησε με ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια για τον Κυριάκο Μητσοτάκη και εξιστόρησε όλη την ιστορία της αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

“Ηταν αρχές φθινοπώρου του 2016, λίγους μήνες μετά την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη στη θέση του Προέδρου της ΝΔ, όταν, σε μια συζήτησή μας, μου ανέφερε πόσο πολύ τον ενδιαφέρει η ουσιαστική αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Τον Ιανουάριο του 2017, σε μία σύσκεψη υπό την προεδρία του, αποσαφηνίστηκε ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο δεν μπορεί και δεν πρέπει να επεκταθεί στα κτήρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Αντίθετα, η ιστορικότερη από τις αρχιτεκτονικές σχολές της χώρας μας, θα έπρεπε να παραμείνει στη θέση της, να αποκατασταθούν τα κτήρια-μνημεία του Πολυτεχνείου, σύμφωνα με τον δικό του προγραμματισμό και να αποκτήσουν τις όποιες χρήσεις αποφασίσει το ΕΜΠ.


Τον Απρίλιο του 2017, με τη μεθοδικότητα και τη διαχειριστική ικανότητα που διακρίνει τον Πρωθυπουργό, συγκρότησε μια μικρή, πολυεπιστημονική και συνεκτική ομάδα -κάποιοι είναι και σήμερα εδώ- που συνεδριάζαμε σε τακτά διαστήματα είτε στο σπίτι του με τη Μαρέβα είτε στο Ίδρυμα Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, πάλι με τη Μαρέβα. Αυτά μέχρι τους πρώτους μήνες του 2019. Τότε πλέον το σχέδιο είχε πάρει οριστική μορφή, οι παρεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν για να μπορέσει να ξεκινήσει ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός είχαν καταγραφεί. Οι οδηγίες του Προέδρου ήταν σαφείς και συγκεκριμένες”

Αυτό που ωστόσο δημιουργεί τρομερή απορία είναι το γεγονός πως η Λίνα Μενδώνη το 2016, ήταν στο τομέρα πολιτισμού στο ΠΑΣΟΚ (Δημοκρατική Συμπαράταξη τότε). Και μάλιστα έως το 2019 που διαγράφηκε από την αείμνηστη Φώφη Γεννηματά. Τουτέστιν, τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η σύζυγός του σχεδίαζαν την πολιτιστική πολιτική και πιο συγκεκριμένα την αναβάθμιση του σπουδαιότερου μουσείου της Ελλάδας, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Με ποια ιδιότητα συμμετείχε αλήθεια η υπουργός στο στενό επιτελείο του Κυριάκου Μητσοτάκη; Το γνώριζαν άρα στο ΠΑΣΟΚ και γιατί το αποκαλύπτει τώρα; Και η σύζυγος του Πρωθυπουργού με ποια ιδιότητα συμμετείχε στον σχεδιασμό για το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο;

Η πρόταση των γραφείων David Chipperfield Architects

Τα γραφεία David Chipperfield Architects του Βερολίνου και Αλέξανδρου Τομπάζη επελέγησαν οµόφωνα στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών από τη διεθνή κριτική επιτροπή. Εδώ να σημειώσουμε πως ο αρχιτεκτονικός αυτός διαγωνισμός ήταν κλειστός -γεγονός που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στην εγχώρια αρχιτεκτονική κοινότητα και έχει ουκ ολίγες φορές εξαπολύσει επίθεση στο ΥΠΠΟΑ- και διενεργήθηκε χάρη στη δωρεά ύψους 650.000 της οικογένειας Λαιμού.

Η πρότασή τους είναι εμπνευσμένη από την ουσία του αρχικού σχεδιασμού του Lange– µια ροµαντική ιδέα, επηρεασμένη από τον φιλελληνισµό της εποχής, για ένα αστικό τοπίο µε εκτενείς ανοικτούς χώρους µέσα στον πυκνό αστικό ιστό – και χρησιµοποίησε το εµβληµατικό κτήριο ως αφετηρία για το σχεδιασµό, πλαισιώνοντάς το µε έναν ροµαντικών αναφορών κήπο.


Και είναι τω όντι εντυπωσιακή, καθώς ενώνει το μουσείο με την πόλη των Αθηνών με τρόπο ιδιαίτερα συμβατό. Η βάση του υφιστάµενου κτηρίου επεκτείνεται µέχρι τον δρόµο, δηµιουργώντας ένα νέο υπόβαθρο για το ιστορικό τοπόσηµο, και προσθέτει δύο επίπεδα υπόσκαφων εκθεσιακών χώρων. Παράλληλα, με µία κίνηση δηµιουργούνται πρόσθετος χώρος 20.000 τ.µ. και ένα πάρκο µε πλούσια βλάστηση στην οροφή τους, προσβάσιµο σε όλους.

Όλα αυτά ωραία, άριστα θα λέγαμε. Όμως δεν είδαμε τις υπόλοιπες αρχιτεκτονικές προτάσεις και ως γνωστόν, εχθρός του καλού είναι το… καλύτερο πάντα.

Το στοίχημα: Πώς θα χτιστεί η επέκταση χωρίς να διαστρεβλωθεί το παλαιό κτίριο;

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στεγάζει μια από τις σημαντικότερες συλλογές προϊστορικής και αρχαίας ελληνικής τέχνης παγκοσµίως. Το αρχικό νεοκλασικό κτήριο των Ludwig Lange και Ernst Ziller χρονολογείται από το 1866-1874 και απέκτησε διάφορες προσθήκες στα χρόνια που ακολούθησαν.

ΥΠΠΟΑ


Με την αναβάθμιση και επέκτασή του, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα εκσυγχρονιστεί ώστε να γίνει ένας χώρος ανοικτός που θα ανταποκρίνεται σε σύγχρονα πρότυπα ποιότητας και βιωσιμότητας. Ιδιαίτερα θετικό είναι πως για την κατασκευή της επέκτασης του Μουσείου θα χρησιμοποιηθεί πηλός και σκυρόδεμα. Ο πηλός, όπως μας εξήγησε η αρχιτεκτονική ομάδα, είναι ένα υλικό που εξασφαλίζει αειφορία και βιωσιμότητα και μάλιστα “μαζεύει” την υγρασία του χώρου..

ΥΠΠΟΑ

Ο σχεδιασµός ακολουθεί την υπάρχουσα τοπογραφία: ένα επιβλητικό νεοκλασικό κτήριο µπροστά σε µία εκτενή, πράσινη πλατεία. Η επέκταση θα στεγάσει τις βασικές δηµόσιες λειτουργίες του Μουσείου – έκδοση εισιτηρίων, πωλητήριο, εστιατόριο, αµφιθέατρο καθώς και νέους χώρους για µόνιµες και περιοδικές εκθέσεις- που οργανώνονται συµµετρικά αντλώντας από την ιστορική αρχιτεκτονική.

Η κύρια είσοδος µεταφέρεται µπροστά, στο επίπεδο του δρόµου, ενισχύοντας τη σχέση του Μουσείου µε την πόλη. Με µια νέα όψη το Μουσείο συνδιαλέγεται ανοιχτά µε το αστικό περιβάλλον, επιτρέποντας στους περαστικούς οπτική επαφή µε τους νέους εκθεσιακούς χώρους.

ΥΠΠΟΑ

Εισερχόµενος στο Μουσείο ο επισκέπτης ακολουθεί µια πορεία ενός συνεχούς, ροϊκού, εκθεσιακού χώρου που διατρέχει τα δύο επίπεδα του νέου κτηρίου και οδηγείται τελικά στο νεοκλασικό κτήριο. Ένα λιτό αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο καθαρών όγκων, οι διαγώνιες οπτικές φυγές και οι τοίχοι που κατασκευάζονται από rammed-earth (συµπιεσµένο χώµα) δηµιουργούν µια αντίθεση µε τους ιστορικούς χώρους. Μαζί µε ένα παιχνίδι ακριβείας φωτός και σκιάς, δηµιουργούν µια δραµατική αίσθηση στον υπόσκαφο χώρο, ένα ευαίσθητο υπόβαθρο για τα αντικείµενα και τα γλυπτά της συλλογής που θα εκτεθούν σε αυτόν.

Ο κήπος του Μουσείου θα προσφέρει ένα δροσερό, ήσυχο, δηµόσιο χώρο, υπερυψωµένο σε σχέση µε την πολύβοη δραστηριότητα της πόλης. Ο περιβάλλων χώρος, που µελετήθηκε από το γραφείο των Βέλγων αρχιτεκτόνων τοπίου, Wirtz International, είναι πλούσιος σε υφές. Η διάταξη των νέων χαµηλών όγκων επιτρέπει τη φύτευση εµβληµατικών δένδρων στην οροφή τους. Διαµορφωµένα πλατώµατα και µονοπάτια στρωµένα µε χαλίκι, εκτάσεις µε γρασίδι, συστάδες πεύκων και κουκουναριών, αειθαλείς αριέςκαι µορφοποιηµένη θαµνοειδής βλάστηση αποτελούν αναφορές στα πάρκα του 19ου αιώνα. Το πάρκο είναι προσβάσιµο από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ µια εσωτερική, υποβαθµισµένη, αυλή στην καρδιά του συγκροτήµατος ενοποιεί το παλιό και το νέο, δηµιουργώντας έναν ευχάριστο χώρο για τους επισκέπτες του Μουσείου και τους κατοίκους της πόλης.

ΥΠΠΟΑ

Η σύνδεση με το Ακροπόλ και το Πολυτεχνείο

Στην παρουσίαση έγινε αναφορά και για την υποτιθέμενη διασύνδεση του Αρχαιολογικού Μουσείου με το Ακροπόλ, αλλά και με το κτίριο του Πολυτεχνείου που είναι ακριβώς δίπλα. Και λέμε υποτιθέμενη, γιατί καμία διασύνδεση δε θα υπάρξει. Απλώς το πωλητήριο του Μουσείου θα είναι απέναντι ακριβώς από το ιστορικό Ακροπόλ και οι φοιτητές του Πολυτεχνείου θα μπορούν να τρώνε σάντουιτς στο αναψυκτήριο που θα υπάρχει στην ακριβώς αντίθετη πλευρά από το πωλητήριο (όπως δηλαδή κοιτά το Μουσείο, δεξιά). Αυτά ειπώθηκαν επί λέξει στην παρουσίαση.

Και τα κονδύλια πού θα βρεθούν;

Ο Πρωθυπουργός είχε απάντηση και γι΄αυτό, αλλά απάντηση εξαιρετικά ασαφή. Οι υπόλοιπες απαραίτητες μελέτες θα καλυφθούν από ιδιωτικές χορηγίες, ενώ το κόστος κατασκευής του Μουσείου θα καλυφθεί από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα