Πού το πάει το αρχαίο δράμα;

Πού το πάει το αρχαίο δράμα;

Προσκλητήριο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου προς ενδιαφερόμενες καλλιτεχνικές ομάδες για συμμετοχή στο δωρεάν πρόγραμμα «Πάροδος», που διερευνά σύγχρονες θεατρικές προσεγγίσεις της τραγωδίας.

Το μακρινό καλοκαίρι του 1989, ο γεωργιανός σκηνοθέτης Ρόμπερτ Στούρουα, παρουσιάζοντας «Οιδίποδα τύραννο» στην Επίδαυρο, έβαλε την Άννα Μακράκη να ανάβει ένα τσιγαράκι την ώρα που ως Αγγελιοφόρος διαμήνυε τον θάνατο της Ιοκάστης. Χαμός στο αργολικό θέατρο! Ποιος είδε τον Ασκληπιό και δεν φοβήθηκε… Αυτή η ένεση μοντερνιάς στο αρχαιοελληνικό δράμα που προξένησε σάλο, ήταν, ως λέγεται, η πρώτη τόσο ηχηρή. Σίγουρα, όμως, δεν είναι η μόνη.

Από τον ολόγυμνο θεό Απόλλωνα του Μηνά Χατζησάββα στις «Βάκχες», σε σκηνοθεσία του γερμανού Ματίας Λάνγκχοφ το 1997, έως τους διχαστικούς «Πέρσες» του 2009 στην τολμηρή, «ενισχυμένη» ανάγνωση του Βούλγαρου Ντίμιτερ Γκότσεφ, το κοίλον της Επιδαύρου έχει καταπιεί πολλά στο όνομα του εκσυγχρονισμού του χαλκέντερου αρχαιοελληνικού δράματος. Κάποιος βιαστικός θα μπορούσε, βέβαια, να πει, «ναι, αλλά αυτοί οι ιταμοί σκηνοθέτες, που δεν σεβάστηκαν την κλασική τραγωδία μας, είναι ξένοι». Όμως όχι, δεν είναι έτσι. Δειγματοληπτικά μόνο, και χωρίς καν να ξεκόψουμε από την καυτή ειδησεογραφία των ημερών, θυμίζω την διαβόητη παράσταση-ριάλιτι «Βατρα-Χ» που υπέγραφε το 2008 ο Δημήτρης Λιγνάδης. Αυτό.

Αναζήτηση από την θεωρία στην πράξη

Είναι βέβαιο ότι το ζήτημα της ανανέωσης ή μη των παραστάσεων αρχαίου δράματος παραμένει ορθάνοιχτο. Το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου –ο πιο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας, εδώ που τα λέμε, στα χέρια του είναι το τι παρασταίνεται στο θέατρο-λυδία λίθος της Αργολίδας– έτεινε ους εύκοον. Και για πρώτη φορά στην ιστορία του διοργανώνει τον Μάιο και τον Ιούνιο ένα… residency. Τέλος πάντων, αυτό που θα μπορούσαμε να αποδώσουμε ως ένα σεμιναριακό πρόγραμμα που συνδυάζει διαμονή και πρακτική εξάσκηση πάνω σε σύγχρονες προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος. Της αρχαίας τραγωδίας, πιο συγκεκριμένα. Τίτλος του προγράμματος, το εύγλωττο «Πάροδος». Το δε ακόμη καλύτερο είναι, πως η «Πάροδος» θα φιλοξενηθεί και στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, αυτό το διαμαντάκι μες στους πορτοκαλεώνες που βγήκε από την λήθη στα τέλη του ’90.

Σύμφωνα, λοιπόν, με το δελτίο Τύπου, το εν λόγω «Διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα για το αρχαίο δράμα» που στοχεύει στην «ανανεωτική προσέγγιση στη δραματουργία, τις σκηνικές φόρμες και τις διαδικασίες καλλιτεχνικής παραγωγής» θα αναπτυχθεί σε δυο φάσεις.

Συγκεκριμένα:

  • Το πρώτο στάδιο, της Έρευνας, θα πραγματοποιηθεί από 10 έως 31 Μαΐου στον Χώρο Β της Πειραιώς 260 στην Αθήνα.
  • Το δεύτερο στάδιο, της Εφαρμογής, θα γίνει μεταξύ 1ης και 20 Ιουνίου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.

Το πρόγραμμα παρέχεται δωρεάν, και δεν απευθύνεται σε μεμονωμένους καλλιτέχνες. Συμμετοχή στο πρόγραμμα μπορούν να διεκδικήσουν μόνο ομάδες «πλήρους σύνθεσης, αποτελούμενες από σκηνοθέτη, δραματουργό, χορογράφο, συνθέτη, ερμηνευτές». Οι υποψήφιες ομάδες μπορεί να προϋπάρχουν ή να έχουν συσταθεί επί τούτου και δεν μπορεί να περιλαμβάνουν περισσότερα από 12 άτομα. Τα οποία θα πρέπει να ξέρουν και πολύ καλά αγγλικά, δεδομένου ότι μεταξύ των συντονιστών-μεντόρων που θα καθοδηγήσουν την επιλεχθείσα ομάδα υπάρχουν και αλλοδαποί.

Εν προκειμένω, το λοιπόν, η ομάδα των ειδημόνων που (σε συνεργασία με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου) θα επιλέξει μεταξύ των υποψηφίων την μια καλλιτεχνική ομάδα που θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα, και εν συνεχεία θα δουλέψει in situ μαζί με της, αποτελείται από τους: Στέφανι Καρπ (δραματουργός), Θανάσης Δεληγιάννης (συνθέτης, σκηνοθέτης, περφόρμερ), Γεωργία Τέντα (μουσικός, περφόρμερ), Αμαλία Μπένετ (χορογράφος), και Ελένη Βαροπούλου (θεατρολόγος, κριτικός).

Εκτός από την δωρεάν διαμονή κατά το 20ήμερο της Επιδαύρου, η «Πάροδος» προβλέπει κι άλλες παροχές για όσους θα επιλεγούν να συμμετάσχουν –υπάρχει μέχρι και δυνατότητα μικρής επιδότησης για τυχόν τεχνικές ανάγκες που θα προκύψουν κατά το «ανέβασμα» της ερευνητικής τους παράστασης. Οι ενδιαφερόμενοι καλό είναι να ενημερωθούν διεξοδικά εδώ, δίνοντας βάση και στις πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις συμμετοχής για όλα τα μέλη της εκάστοτε υποψήφιας ομάδας.

Σε κάθε περίπτωση, οι ενδιαφερόμενες ομάδες θα πρέπει να αποστείλουν την ηλεκτρονική υποψηφιότητά τους έως τις 30 Απριλίου 2021 στο [email protected].

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Θέατρο
SHARE:

24Media Network