Δήμητρα Πεμούση, γιατί έκανες χάρτινες τρισδιάστατες φιγούρες τον Δαίδαλο και τον Ίκαρο;

Δήμητρα Πεμούση, γιατί έκανες χάρτινες τρισδιάστατες φιγούρες τον Δαίδαλο και τον Ίκαρο;

To NEWS 24/7 μίλησε μαζί με τη Δήμητρα Πεμούση για την παράσταση "Δαίδαλος και Ίκαρος" που θα δοθεί στις 14 και 15 Σεπτεμβρίου 2021, στις 21.00, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών.

Η Δήμητρα Πεμούση, κουκλοπαίκτρια, ηθοποιός και σκηνοθέτις, δραματοποιεί τον πανάρχαιο μύθο του “Δαίδαλου και του Ίκαρου” μ΄έναν εξαιρετικά πρωτότυπο τρόπο: μέσα από ένα χάρτινο τρισδιάστατο κουκλοθέατρο με εναλλασσόμενες σκηνές, τρισδιάστατες κατασκευές, κινούμενο πανόραμα-τεχνική crankie scroll, κούκλες και αντικείμενα φτιαγμένα με παραδοσιακές Ιαπωνικές τεχνικές.

Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας η πρωτότυπη pop up up paper mechanics puppet theater performance για παιδιά «Δαίδαλος και Ίκαρος» που θα παρουσιαστεί τις 14 και 15 Σεπτεμβρίου 2021, στις 21.00, στο αρχαιολογικό μουσείο Θηβών στο πλαίσιο του προγράμματος 2021 του θεσμού «Όλη Η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός».

To NEWS 24/7 μίλησε μαζί με τη Δήμητρα Πεμούση με αφορμή την παράσταση αυτή για το πώς κατάφερε να εντάξει τις παραδοσιακές Ιαπωνικές τεχνικές στην παρουσίαση του ελληνικού αυτού μύθου.

Γιατί επέλεξες τον μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου; Πως επικοινωνεί ο μύθος αυτός με το σήμερα;

Από την παιδική ηλικία με συνοδεύει ο μύθος του Δαίδαλου και του Ίκαρου. Είναι η ιστορία που μου έλεγε η γιαγιά μου η Δήμητρα στο κουζινάκι της στο χωριό του Έβρου, όπου μεγάλωσα. Πάντα με γοήτευε η ανάγκη του ανθρώπου να αναζητήσει νέους χώρους, να πετάξει για να κατακτήσει την ελευθερία του και πάντα με απασχολούσε το τίμημα που μπορεί να έχει αυτή η επιθυμία. Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος είναι, απ’ όσο γνωρίζω, ο πρώτος πτητικός μύθος της ανθρωπότητας. Πραγματεύεται αυτές τις διαχρονικές επιθυμίες και ανάγκες του ανθρώπου και γι’ αυτό δε σταματά να γοητεύει την κάθε γενιά. «Χιλιάδες και χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι -από τότε που φάνηκε στη γη ο άνθρωπος- το βλέμμα τους το είχανε στραμμένο πάντα κατά τον ουρανό» μας λέει ο Λουντέμης στο έργο του « Ίκαρος». Είναι ένας διαχρονικός και πανανθρώπινος μύθος. Αμέτρητες είναι οι μεταπλάσεις που έχουμε στην ζωγραφική, την ποίηση, την πεζογραφία.

Σαν καλλιτέχνιδα με ελκύει πολύ το πρόσωπο του Δαίδαλου, του εφευρέτη της αγαλματοποιίας, «του αρχιτέκτονα και άγρυπνου τεχνίτη», που κατά τον Παυσανία ήταν «ξακουστός σε όλον τον κόσμο, ταυτόχρονα για την τέχνη του, τις περιπλανήσεις και τις συμφορές του». Παρουσιάζει τεράστιο δραματουργικό και εικαστικό ενδιαφέρον. Όταν αποφασίσαμε να κάνουμε τον μύθο παράσταση, δουλέψαμε πάνω στα πρόσωπα, τις έννοιες και τους συμβολισμούς του, και σταθήκαμε επίσης στην έννοια της «αειφυγίας».

Σύμφωνα με τον μύθο, ο Δαίδαλος καταδικάστηκε να φύγει για πάντα από την Αθήνα που ήταν ο τόπος του, αφού οι Αθηναίοι πίστεψαν πως ήταν υπεύθυνος για τον θάνατο του ανιψιού του, του Τάλου. Υπάρχει δηλαδή στον μύθο μια ιστορία εξορίας και μετανάστευσης σε ξένο τόπο, την οποία θελήσαμε να αναδείξουμε. Με την θεατρολόγο μας Αλεξάνδρα Λιακοπούλου αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στο Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όπου, με αφορμή τον μύθο, κάναμε μια δράση με παιδιά που έχουν βιώσει μια τέτοια συνθήκη. Καταγράψαμε τη φωνή, τα συναισθήματα, τις αντιδράσεις, τις απόψεις, των παιδιών. Τα παιδιά μας προσέφεραν απλόχερα ηχητικό υλικό, το οποίο αξιοποίησε ο συνθέτης και μουσικός της παράστασης Μανώλης Μανουσάκης και το πέρασε στη μουσική δραματουργία της παράστασης, που θα δείτε στις 14 και 15 Σεπτεμβρίου στο αρχαιολογικό μουσείο Θηβών.

Πώς έκανες τη δραματοποίηση του μύθου;

Ο μύθος δραματοποιείται κατά κύριο λόγο μέσα από την τέχνη που υπηρετώ, την τέχνη του κουκλοθεάτρου και των αντικειμένων, μέσα από την αφήγηση και τη ζωντανή μουσική. Οι θεατές θα παρακολουθήσουν να εκτυλίσσεται ο μύθος σε ένα χάρτινο τρισδιάστατο κουκλοθέατρο, κούκλες και αντικείμενα φτιαγμένα από χαρτί με παραδοσιακές Ιαπωνικές τεχνικές Kirigami και origami. Η αφηγήτρια θα μας μεταφέρει στην Αρχαία Αθήνα για να παρακολουθήσουμε την ιστορία του περίφημου τεχνίτη και αρχιτέκτονα Δαίδαλου. Τα εικαστικά περιβάλλοντα μας επιτρέπουν να περιηγηθούμε στην Ακρόπολη, την Αρχαία Αγορά, τον Άρειο Πάγο. Αργότερα, θα μεταφερθούμε στον Μινωικό Πολιτισμό. Με τον εικαστικό Παύλο Νικολακόπουλο φτιάξαμε σκηνογραφικά περιβάλλοντα που επιτρέπουν στον θεατή να μπει, ακόμη, στο εσωτερικό των χώρων όπου έζησε και έδρασε ο Δαίδαλος, όπως για παράδειγμα, στο εργαστήριό του στην Αθήνα και να δει περίφημα έργα γλυπτικής φτιαγμένα από χαρτί ή ακόμα και καθημερινά χρηστικά αντικείμενα που ανακάλυψε ο ίδιος και ο ανιψιός του, Τάλως. Στο εσωτερικό του Ανακτόρου του Μίνωα, θα δει τον Δαίδαλο να δημιουργεί σύνθετα έργα: το καινούργιο παλάτι του Μίνωα και, φυσικά, τον Λαβύρινθο μέσα στον οποίο κλείστηκε ο μυθικός Μινώταυρος. Χώροι εξωτερικοί, η θάλασσα και ο ουρανός, η θέα πάνω από το Ικάριο Πέλαγος όπου κάνουν ο Ίκαρος και ο Δαίδαλος τη μοιραία πτήση, όλα εικονοποιούνται. Κατασκευάζονται με λεπτομέρειες και ζωντανεύουν σε εναλλασσόμενες σκηνές τριών διαστάσεων. Ο θεατής θα έρθει, ακόμη, σε επαφή με τεχνικές όπως το crankie scroll (κινούμενο πανόραμα), ιδιαίτερους φωτισμούς και πρωτότυπη μουσική.

Γιατί επέλεξες παραδοσιακές Ιαπωνικές τεχνικές;

Κατά τη διάρκεια του πρώτου εγκλεισμού μας λόγω πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, άρχισα να αναζητώ νέους αισθητικούς δρόμους για τις κουκλοθεατρικές παραστάσεις που δημιουργώ για παιδιά. Ξεκίνησα να ερευνώ το χαρτί ως πλαστικό μέσο, καθώς επίσης και τις τεχνικές παραγωγής εικαστικού και σκηνογραφικού αποτελέσματος με χαρτί στο κουκλοθέατρο και το θέατρο των αντικειμένων. Η έρευνα αυτή με οδήγησε στην παράδοση του Ιαπωνικού λαού στο χαρτί, στις παραδοσιακές τεχνικές Origami και Kirigami, στις οποίες ασκηθήκαμε πολύ οι συνεργάτες και ειδικά η μητέρα μου Ευριδίκη, η οποία είναι χειροτέχνις και κατασκευάζει τις κούκλες στις παραστάσεις μου.

Επίσης, οι ιδιότητες του χαρτιού, η ευαίσθητη και εύθραυστη φύση του, η περιορισμένη αντοχή του στον χρόνο, στην υγρασία και την ζέστη, όπως τα ευαίσθητα υλικά που χρησιμοποίησε ο Δαίδαλος για να φτιάξει φτερά, ήταν το έναυσμα για την πρωτότυπη μεταφορά του μύθου «Δαίδαλος και Ίκαρος» σε χάρτινο τρισδιάστατο κουκλοθέατρο.

Τι θέλεις να πετύχεις μέσα από το εικαστικό σύμπαν που δημιουργείς στην παράσταση;

Μέσα από την pop up up paper mechanics puppet theater performance “Δαίδαλος και Ίκαρος» θέλουμε ένα απελευθερώσουμε το φαντασιακό των παιδιών και των μεγάλων που θα τα συνοδεύουν. Στον λευκό καμβά που χρησιμοποιούμε για να φτιάξουμε τα σκηνογραφικά περιβάλλοντα, θέλουμε να προβάλλουν τις δικές τους σκέψεις, τα συναισθήματα και τα όνειρα. Μέσα από το κουκλοθέατρο, την εμψύχωση, την αφήγηση, τη μουσική και τους φωτισμούς επιθυμούμε να ταξιδέψουν με τη φαντασία τους σε ιστορίες μυθολογικές και σε κόσμους ονειρικούς. Στόχος των παραστάσεών μας είναι πάντα η ενεργοποίηση της φαντασίας του παιδιού και η συμμετοχή του.

Συντελεστές

Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Δήμητρα Πεμούση/ Κείμενο: ομάδα Αφού / Εικαστικός Σχεδιασμός– Σκηνογραφία: Παύλος Νικολακόπουλος/ Σχεδιασμός φωτισμών: Κωνσταντίνος Κωστόπουλος/ Πρωτότυπη Μουσική – Ηχητική Δραματουργία: Μανώλης Μανουσάκης/ Δραματουργική επεξεργασία: ομάδα Αφού/ Αλεξάνδρα Λιακοπούλου/ Επιμέλεια κίνησης: Ιωάννα Βασιλακοπούλου/ Κατασκευές: Δήμητρα Πεμούση, Ευρυδίκη Πεμούση/ Ειδικές Κατασκευές: Αλέξης Παπαχατζής, Βασιλική Μαλτσάκη/ Κατασκευή crankie scroll: Γιάννης Τσιούτας/ Τεχνικός φωτισμών: Κώστας Κωστόπουλος/ Γραφιστικός σχεδιασμός: Μαρίνος Τζιάρος/ Promo video: DK Studiou0009

Παίζουν : Δήμητρα Πεμούση, Ειρήνη Μάστορα, Άρτεμις Δούρου/Μουσικός: Μανώλης Μανουσάκης

Χρήσιμες πληροφορίες

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.

Πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων: https://digitalculture.gov.gr/

Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες Κ.Υ.Α.. Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού, συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1,5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης. Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν θα επιτρέπεται. Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα