Ο Άρης Σερβετάλης μιλά στο NEWS 24/7 για τη νόσο της εποχής μας, τη ρινοκερίτιδα

Ο Άρης Σερβετάλης μιλά στο NEWS 24/7 για τη νόσο της εποχής μας, τη ρινοκερίτιδα
Kostas Giokas

Ο Άρης Σερβετάλης - που ενσαρκώνει τον Μπερανζέ, τον ήρωα του Ιονέσκο στον Ρινόκερο- εξηγεί τα συμπτώματα της ρινοκερίτιδας.

Μετά την τεράστια επιτυχία και τα αλλεπάλληλα sold out που σημείωσε κατά την προηγούμενη θεατρική περίοδο, το αριστουργηματικό έργο του Ευγένιου Ιονέσκο «Ο Ρινόκερος» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας, με πρωταγωνιστή τον ‘Αρη Σερβετάλη, επιστρέφει στο θέατρο Κιβωτός τον Οκτωβρίο σ έναν νέο κύκλο παραστάσεων.

Στον «Ρινόκερο» ο Ιονέσκο εκφράζει όλη την αγωνία του για την πορεία και την μετάλλαξη του ανθρώπινου είδους σε φανατικά, επιθετικά όντα, σε βίαια όργανα μιας ολοκληρωτικής εξουσίας που έχοντας αναπτύξει ως υπέρτατη κοινωνική συμπεριφορά το «ένστικτο της αγέλης» μεταμορφώνει τους ανθρώπους σε άβουλα και καταστροφικά πλάσματα που εκμηδενίζουν και σκοτώνουν το όνειρο για μια κοινωνία ελεύθερη και δημιουργική. Οι κάτοικοι μιας πόλης μεταμορφώνονται σε ρινόκερους. Τελικά ο μόνος που δεν υποκύπτει σε αυτή τη μαζική μεταμόρφωση είναι ο Μπερανζέ. Μια πανανθρώπινη μορφή που υπερασπίζεται με πάθος τον πολιτισμό, την επιθυμία για ελευθερία και το δικαίωμα του να είναι διαφορετικός.

Όπως σημειώνει ο ίδιος ο Ιονέσκο, o «Ρινόκερος» ένα έργο που αντιτίθεται σε κάθε μαζική υστερία, σε κάθε επιδημία που καλύπτεται κάτω από τον μανδύα της λογικής και των ιδεών. Είναι ένα έργο που αποκαλύπτει τις κοινωνικές αρρώστιες που με άλλοθι τις ιδεολογίες μεταμορφώνουν τον άνθρωπο σε επιθετικό ζώο.

Kostas Giokas

Ο Άρης Σερβετάλης – ο Μπερανζέ της παράστασης- μίλησε στο News 24/7 για τη νόσο της εποχής μας, τη ρινοκερίτιδα και τα όσα λέει είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα, καθώς γίνεται αντιληπτο πως το έργο αποκαλύπτει τις κοινωνικές αρρώστιες που με άλλοθι τις ιδεολογίες μεταμορφώνουν τον άνθρωπο σε επιθετικό ζώο.

“Είχα διαβάσει το βιβλίο από την εποχή της σχολής, μετά το άφησα και γενικά το είχα πολύ θολό στο μυαλό μου. Όταν λοιπόν ήρθε η πρόταση του Γιάννη Κακλέα να συμμετέχω στο έργο, τότε μελέτησα τον Ιονέσκο και ιδιαίτερα το Ημερολόγιό του και συνειδητοποίησα πως είναι τρομακτικά επίκαιρος και στον τρόπο που σκέφτεται και στον τρόπο που αποτυπώνει τη σκέψη του και δημιουργεί αυτά τα έργα.

Στον Ρινόκερο μιλά για τη νόσο της ρινοκερίτιδας σε μία δυστοπική κοινωνία, για το πως δηλαδή σιγά σιγά οι άνθρωποι διακατέχονται από μία τάση ρινοκερισμού και γίνονται Ρινόκεροι. Στην παράστασή μας προσπαθήσαμε να απαντήσουμε στο ερώτημα τού τι είναι Ρινόκερος, γιατί δε βλέπουμε σ΄αυτή το ίδιο το ζώο – και στο έργο υποτίθεται πως κάποιος μεταμορφώνεται σε ρινόκερο.

Μέσα από το Ημερολόγιο του Ιονέσκο φαίνεται πως υπήρχε η πίστη στον συγγραφέα, πως ο άνθρωπος υποδουλώνεται από τα πάθη του, δηλαδή έχει δημιουργήσει για τις ανάγκες του έναν βιομηχανικό μηχανισμό και παράγει τα προϊόντα που θα τον εξυπηρετήσουν. Στη συνέχεια οι ανάγκες αυτές πολλαπλασιάζονται και ο άνθρωπος σταδιακά γίνεται ένα τεράστιο “θέλω” και υποδουλώνεται στα ίδια του τα πάθη. Και δημιουργεί κάποια μέσα για να φτάσει τον σκοπό, αλλά τελικά έχει χάσει τον σκοπό.

Κυριαρχεί τελικά η υπερκατανάλωση και η τάση μας να θέλουμε να κάνουμε τη ζωή μας πιο ξεκούραστη. Κάθε δύο χρόνια πρέπει να αναβαθμίζουμε το κινητό μας, τους υπολογιστές μας και όλα γίνονται μέσα από το διαδίκτυο. Η κοινωνική καταξίωση έρχεται μέσα από το τι αυτοκίνητο έχεις, ή τι κινητό θα πάρεις. Όλα αυτά δημιουργούν ένα στρες και μία αγωνία στον άνθρωπο για να μπορέσει να κατακτήσει τα πράγματα αυτά, αδιαφορώντας για οποιαδήποτε άλλη αξία. Η αξία αυτή τη στιγμή είναι η κοινωνική και η επαγγελματική καταξίωση, το πώς θα αναρριχηθεί με βάση τα υλικά αγαθά που έχει κοντά του.

Αποτέλεσμα; Αποκτηνώνεται. Στην παράσταση φαίνεται ξεκάθαρα πως ο Ιονέσκο πιστεύει πως ο άνθρωπος ο υποδουλωμενος στα ίδια του τα πάθη χάνει την ευαισθησία του και την αντίληψή του στα λεπτεπίλεπτα ζητήματα που αφορούν τον συνάνθρωπο και κάποιες άλλες αξίες πέραν των υλικών αγαθών. Έτσι μπαίνει σ΄ένα άλλο πιο σκληρό μοτίβο, όπου δεν τον ενδιαφέρει παρά να ικανοποιήσει μόνο το πάθος του. Είτε αυτό είναι η καριέρα είτε η φιληδονία είτε η φιλαρχία. Μπαίνει σ΄ένα τέτοιο μονοπάτι και δεν μπορεί να αποκλίνει από αυτό. Γιατί άπαξ και μπεις σ΄αυτό, σε ρουφά και σε τοποθετεί σχεδόν μονοδιάστατα σ΄αυτήν την πορεία… Σε κάνει ρινόκερο δηλαδή…

Ο άνθρωπος κατά τον Ιονέσκο έχει άλλου είδους αξίες. Πρέπει να συνδεθεί με κάτι ανώτερο για να μπει σε μία διαδικασία και να γίνει ελεύθερος. Γιατί ο ελεύθερος άνθρωπος είναι αυτός που παλεύει με τα πάθη του, που μπορεί να τα μετριάσει, που πέφτει και ξανασηκώνεται, που αγωνίζεται κάπως να εξομαλύνει αυτήν την αβυσσαλέα κτηνώδη μανία που δημιουργεί το πάθος…”

Kostas Giokas


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Σκηνοθεσία/Απόδοση κειμένου: Γιάννης Κακλέας/Σκηνικά: Σάκης Μπιρμπίλης, Γιάννης Κακλέας/Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου/Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος/Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης/Κινησιολογία: Αγγελική Τρομπούκη/Σχεδιασμός βίντεο: Στάθης Αθανασίου/Σύλληψη/ Κείμενα Video: Αναστασία Στυλιανίδη/Βοηθός σκηνοθέτη: Άρης Κακλέας/Παίζουν: Άρης Σερβετάλης, Στέλιος Ιακωβίδης, Ροζαλία Κυρίου, Θάνος Μπίρκος, Γιώργος Νούσης, Αγγελική Τρομπούκη, Κωστής Μπούντας, Αναστασία Στυλιανίδη

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ‘Εναρξη παραστάσεων: Παρασκευή 15 Οκτωβρίου/Ωρες παραστάσεων: Τετάρτη: 20:00 /Πέμπτη, Παρασκευή: 21:00 /Σάββατο: 18:00 και 21:00 /Κυριακή: 20:00/Εισιτήρια: 17 € – 20 € /Προπώληση στη viva.gr/Διεύθυνση: Θέατρο Κιβωτός, Πειραιώς 115, Αθήνα 118 54/Τηλέφωνο κρατήσεων: 210 34 27 426

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα