Το ερωτικό πάθος Πηνελόπης Δέλτα – Ίωνα Δραγούμη επιστρέφει

Το ερωτικό πάθος Πηνελόπης Δέλτα – Ίωνα Δραγούμη επιστρέφει

Η βραβευμένη παράσταση «Ιστορία χωρίς όνομα» κάνει ποδαρικό στην επανεκκίνηση των θεάτρων αυτήν την Παρασκευή στο Βεάκειο του Πειραιά.

Είναι η πρώτη παράσταση που σηκώνει αυλαία στις 28 του μήνα, ανήμερα της άρσης του θεατρικού λοκντάουν (διάβασα και για μια άλλη, που ξεκινάει, λέει, στις 26, αλλά αυτό θα ήταν παράτυπο, συνεπώς δεν… μετράει). Συγχρόνως, είναι μια από τις σχετικά σπάνιες παραστάσεις που πρώτα κάνουν κατάσταση, συζητιούνται ή και αποθεώνονται στην Θεσσαλονίκη, και μετά κατεβαίνουν στην Αθήνα. Ο λόγος, για την «Ιστορία χωρίς όνομα», την εμπνευσμένη θεατρική διασκευή που επιφύλαξαν ο Κώστας Γάκης και η Ανθή Φουντά στο ομότιτλο λαοφίλητο ιστορικό μυθιστόρημα του Στέφανου Δάνδολου. Το οποίο –όπως βέβαια φανερώνει και ο τίτλος του, που παίζει με το χαλκέντερα αληθινό «Παραμύθι χωρίς όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα– σχετίζεται με την μεγάλη ελληνίδα λογοτέχνιδα. Ειδικότερα, καταπώς δηλώνει ο υπότιτλος και του λογοτεχνήματος και της παράστασης, η «Ιστορία χωρίς όνομα» καταπιάνεται με το κρυφό ερωτικό πάθος της Δέλτα –για τον Ίωνα Δραγούμη.

Ένα πάθος που διόλου κρυφό δεν ήταν, βέβαια, στους κύκλους της καλής αθηναϊκής κοινωνίας των αρχών του 20 ου αιώνα. Η Πηνελόπη Δέλτα ήταν 31 ετών, παντρεμένη με τον Φαναριώτη λόγιο επιχειρηματία Στέφανο Δέλτα και μητέρα τριών κοριτσιών, όταν το 1905 γνώρισε τον 26χρονο Ίωνα Δραγούμη. Ο τότε υποπρόξενος της Ελλάδας στην Αλεξάνδρεια, και μετέπειτα (αμφιλεγόμενος) πολιτικός, συγκλόνισε συθέμελα την Δέλτα. Και η μεταξύ τους ερωτική σχέση –που ποτέ δεν ολοκληρώθηκε–σημάδεψε την ζωή της, οδηγώντας την Δέλτα σε απανωτές απόπειρες αυτοκτονίας, κι αργότερα σε βιεννέζικο σανατόριο, καθώς οι επιταγές της εποχής και οι προσωπικές της ενοχές δεν της επέτρεπαν να διαλύσει την οικογένειά της για να ζήσει τον φλεγόμενο έρωτά της με τον Δραγούμη. Μιλάμε για ναν έρωτα που δεν έσβησε ποτέ. Ούτε όταν το 1908 ο Δραγούμης έγινε ζευγάρι με την ηθοποιό- σταρ Μαρίκα Κοτοπούλη, ούτε καν μετά την δολοφονία του στις 31 Ιουλίου 1920…

Μεταξύ ερωτικού πάθους και Ιστορίας

Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Γάκης έκανε πρεμιέρα τον Δεκέμβρη του 2019 στο Αριστοτέλειον της Θεσσαλονίκης, ενώ ένα μήνα αργότερα συνέχισε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα, περιόδευσε το καλοκαίρι στην Κύπρο –και μετά, βέβαια, ήρθε το κορονοπάγωμα των πάντων.

Φορτωμένη με τις τέσσερις κορυφαίες διακρίσεις των Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης (σκηνοθεσίας, ερμηνευτικού συνόλου, σκηνικών, και παράστασης της χρονιάς), η μεταφορά των Γάκη-Φουντά διαρθρώνεται σε δυο πολύ συγκεκριμένους χρονικούς άξονες: από την μία, μεταφερόμαστε στο αυστριακό σανατόριο του Γκάινφαρν, όπου τον Ιούνιο του 1908 ο Δραγούμης επισκέφτηκε την Δέλτα και περάσαν μαζί τέσσερις σημαδιακές μέρες. Από την άλλη, προσγειωνόμαστε στην Κηφισιά, Απρίλη του 1941, λίγες μέρες πριν η Πηνελόπη Δέλτα πεθάνει, ως αποτέλεσμα της απόπειρας αυτοκτονίας με δηλητήριο που έκανε εναντιωνόμενη στην εισβολή των Ναζί στην Αθήνα στις 27 Απριλίου 1941.

Ο Τάσος Νούσιας ενσαρκώνει τον Δραγούμη και στις δυο χρονικές περιόδους, ενώ την Πηνελόπη Δέλτα υποδύονται η Μαρία Παπαφωτίου στα νιάτα της, και η Μπέτυ Λιβανού στην δύση της ζωής της. Στους υπόλοιπους ρόλους εμφανίζονται οι Νίκος Ορφανός, Αργύρης Γκαγκάνης, Στέλιος Γιαννακός, και Ανθή Φουντά.

Με χρονικά άλματα, έμμεσες και άμεσες αναφορές σε εμβληματικά μυθιστορήματα της Δέλτα, αλλά και θαυμάσιες εμβόλιμες βιντεοπροβολές (του Γιώργου Γεωργόπουλου) που ανατέμνουν την Μικρασιατική Καταστροφή, το Μακεδονικό, τον Εθνικό Διχασμό ή την ναζιστική εισβολή, η σκηνοθεσία του Γάκη δημιουργεί μια στέρεη και γοητευτική αφήγηση που καταπιάνεται με το μοιραίο ερωτικό πάθος των δυο ηρώων, αλλά και με την παλλόμενη νεότερη ελληνική Ιστορία. Ευρηματική (ο θίασος, κατά στιγμές, θυμίζει αρχαιοελληνικό Χορό), καλαίσθητη, λιτή και υποκριτικά άρτια, η παράσταση συνοδεύεται από ζωντανή μουσική υπόκρουση (πιάνο και κιθάρα σε σύνθεση Κώστα Γάκη) που ερμηνεύει επί σκηνής ο Κώστας Λώλος.

Πού και πότε

Η παράσταση «Ιστορία χωρίς όνομα» θα παρουσιαστεί στο Βεάκειο του Πειραιά από 28 Μαΐου έως 31 Μαΐου, στη συνέχεια στις 11 και 12 Ιουνίου στο Θέατρο Πέτρας της Πετρούπολης, και ο κύκλος αυτών των παραστάσεων του έργου θα κλείσει στο Θέατρο Βράχων του Βύρωνα στις 18 και 19 Ιουνίου. Όλες οι παραστάσεις αρχίζουν στις 21:15, ενώ η γενική είσοδος κοστίζει 18€.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Θέατρο, Πειραιάς
SHARE:

24Media Network