Αριστείδης Μπαλτάς στο NEWS 247: Τέως σύντροφοι μας, νομίζουν ξαφνικά πως γίναμε μνημονιακοί. Αυτό είναι λάθος

Αριστείδης Μπαλτάς στο NEWS 247: Τέως σύντροφοι μας, νομίζουν ξαφνικά πως γίναμε μνημονιακοί. Αυτό είναι λάθος

Ο Αριστείδης Μπαλτάς, ο υπουργός που δέχθηκε σκληρή κριτική τους 7 μήνες της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μιλάει για όλα στο NEWS 247. Τι λέει για τη ρύθμιση για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, για τις αλλαγές στις εισαγωγικές εξετάσεις και για την επόμενη μέρα των εκλογών. Τι δεν πήγε καλά στη διαπραγμάτευση, αλλά και τι πρέπει να κάνει από εδώ και στο εξής ο ΣΥΡΙΖΑ για να κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου

Δέχθηκε κριτική για τα κενά στα σχολεία την περίοδο πριν την έναρξη της φετινής χρονιάς, για τη ρύθμιση για τα πρότυπα και πειραματικά, για το 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση αλλά και για το σχέδιο αλλαγών στις εισαγωγικές εξετάσεις.

Ο Αριστείδης Μπαλτάς, ήταν το πρόσωπο που δέχθηκε τα περισσότερα βέλη της αντιπολίτευσης κατά το διάστημα της θητείας του στο υπουργείο Παιδεία, στην επτάμηνη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μέχρι να φτάσουμε στην ψήφιση του τρίτου κατά σειρά μνημονίου. 

Λίγες μέρες πριν τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου, απαντάει για το πώς οραματίζεται το νέο εκπαιδευτικό σύστημα, κάνει μια αποτίμηση των κινήσεων διαπραγμάτευσης του ΣΥΡΙΖΑ, προαναγγέλλει αλλαγές στο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων, κρίνει το αν τελικά μπορεί να συνδυαστεί το “παράλληλο πρόγραμμα” με τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις και παίρνει θέση για το 23% καθώς και για το πώς πρέπει να είναι ένα πρότυπο σχολείο στη χώρα μας.

Στο παρελθόν έχει χαρακτηρίσει “υπερβολή” την κριτική που έχει ασκηθεί στο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία. Τώρα, απαντά περί ελλείψεων στην εκπαίδευση ως προς τις διδακτικές θέσεις και παρουσιάζει το νέο, τροποποιημένο σχέδιο του κόμματος με το οποίο κατεβαίνει στην εκλογική μάχη, για την παιδεία.

“Τα σχολεία ξεκινούν καλύτερα από πέρυσι, αλλά όχι όσο καλά θα θέλαμε”

“Κάναμε μεγάλο κόπο κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών για να ξεκινήσει όσο το δυνατόν πιο ομαλά η σχολική χρονιά. Αλλά με τις διαδικασίες εκλογών είχαμε δύο προβλήματα. Το ένα ήταν ότι έπρεπε να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση από την υπηρεσιακή κυβέρνηση για να μπορέσουν να γίνουν αλλαγές και προσλήψεις, γιατί όπως ξέρετε στις υπηρεσιακές κυβερνήσεις δεν επιτρέπονται οι προλήψεις, και το δεύτερο θέμα ήταν ότι υπήρξε μια προσφυγή στις λίστες αναπληρωτών καθηγητών που μπλόκαρε τη διαδικασία.

Είχαμε έτσι μια καθυστέρηση στη διαδικασία πρόσληψης των αναπληρωτών. Παρόλα αυτά μπορούμε να πούμε πως η φετινή χρονιά δεν ξεκίνησε χειρότερα από πέρυσι, να το πούμε αυτό ταπεινά, και ταυτοχρόνως τα βιβλία ήταν στη θέση τους. Άρα μπορούμε να πούμε πως είμαστε σε μια σχετικά καλύτερη κατάσταση από πέρυσι αλλά όχι όσο καλά θα θέλαμε”, μας λέει ο πρώην υπουργός παιδείας με αυτοκριτική διάθεση.

Περί αναπληρωτών καθηγητών και όσων δεν αντικαθίστανται, υπογραμμίζει:

“Υπάρχει μια κατάρα που σέρνουμε επί δεκαετίες και ιδίως μετά την έναρξη των μνημονίων, κατά την οποία δεν αναπληρώνονται οι μόνιμοι καθηγητές που συνταξιοδοτούνται. Αυτό αυξάνει την ανάγκη αναπληρωτών, κάτι που δυσκολεύει κάθε χρονιά, ενώ ταυτόχρονα λόγω της οικονομικής κρίσης και των δυσκολιών που διανύσαμε, μειώνονται και τα έσοδα από πόρους που συνήθως χρησιμοποιούνται για αυτές τις θέσεις.

Η εκτίμηση είναι πως μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη θα είμαστε καλύτερα από πέρυσι και θα έχουμε καλύψει τα κενά, χάρη στις πολύ έντονες προσπάθειες που κάναμε το τελευταίο διάστημα και που ολοκληρώθηκαν από την υπηρεσιακή κυβέρνηση”.

“Στόχος είναι να χτυπηθεί η παραπαιδεία και να ενισχυθεί η δημόσια παιδεία”

Ένα ζήτημα που “καίει” και μπήκε στο επίκεντρο της ενδο-κυβερνητικής διαμάχης ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, ήταν το 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση. Μέτρο που τελικά αποσύρθηκε και μένει να βρεθεί ισοδύναμο που θα γίνει δεκτό από την Ευρώπη.

Πώς σχολιάζει ο Αριστείδης Μπαλτάς όλη την “κόντρα” για το 23% και ποια είναι πλέον η θέση του ΣΥΡΙΖΑ; Ο ίδιος ξεκαθαρίζει πως η Κουμουνδούρου τίθεται υπέρ της χαμηλής φορολογίας στην παιδεία, ωστόσο όπως λέει “υπάρχουν και τα ισοδύναμα που αποτυπώνονται σε χρήμα”.

“Είναι σοβαρό το θέμα. Πιστεύουμε για λόγους αρχής ότι παιδεία και πολιτισμός δεν πρέπει να φορολογούνται το ίδιο όπως όλα τα άλλα, δεν είναι εμπορεύματα, όμως υπάρχουν τα γενικά ισοδύναμα που αποτυπώνονται πάντα σε χρήμα.

Η ισορροπία που βρέθηκε ήταν το 23% στο ΦΠΑ, έχει ανασταλεί τώρα, ελπίζουμε ότι μέχρι ένα βαθμό θα βρούμε ισοδύναμα με την έννοια του αριθμού, δηλαδή να καταργηθεί όσο είναι δυνατό, και όσο δεν βρίσκουμε αυτό να βρούμε άλλα μέτρα που θα ανακουφίζουν φορολογικά τις οικογένειες. Αυτές που πληρώνουν δίδακτρα προς τα φροντιστήρια, και να αντιμετωπίσουμε τη φοροδιαφυγή των ιδιαιτέρων. Κάποια από αυτά πρέπει να προχωρήσουν ανεξάρτητα από το ΦΠΑ”.

Ζήτημα η σταθεροποίηση του πολιτικού πεδίου για να βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση και να επενδυθούν περισσότερα χρήματα στην παιδεία, μέσω του προϋπολογισμού:

“Στόχος είναι να χτυπηθεί η παραπαιδεία και να ενισχυθεί η δημόσια παιδεία. Μιλάμε όμως για χρήματα και το ποσό που αφιερώνεται στην παιδεία πρέπει οπωσδήποτε να αυξηθεί στον επόμενο προϋπολογισμό. Ωστόσο αυτό είναι ένα θέμα συνολικότερης οικονομικής κατάστασης που πιστεύουμε πως θα αρχίσει να βελτιώνεται μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, από τη στιγμή που σταθεροποιηθεί και η πολιτική κατάσταση”, σημειώνει ο κ. Μπαλτάς.

“Συκοφαντία η δήθεν κατάργηση πρότυπων και πειραματικών”

Τον Φεβρουάριο, ο τότε υπουργός έλεγε πως τα πρότυπα θα διαχωριστούν από τα πειραματικά, όπου από φέτος οι νέοι μαθητές θα εισαχθούν με κλήρωση και όχι με εξετάσεις όπως ισχύει σήμερα.

Πρότυπα θα παραμείνουν πέντε σχολεία με βάση την ιστορικότητά τους (η Ιωνίδειος Σχολή Πειραιά, η Βαρβάκειος Σχολής, η Ζωσιμαία Σχολή των Ιωαννίνων, η Ευαγγελική Σχολή Νέας Σμύρνης και το Γυμνάσιο Αριστούχων Αναβρύτων), ενώ ο τρόπος εισαγωγής για φέτος θα αποφασιστεί με βάση τη βούληση των ιδρυτών τους και έπειτα από διαβούλευση με τους διδάσκοντες σε αυτά αλλά και τους συλλόγους των αποφοίτων.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση μας για το θέμα, σχετικά με το υπάρχουν σκέψεις για τροποποίηση της ρύθμισης, ο κ. Μπαλτάς μας λέει:

“Υπήρξε μια συκοφαντία ότι δήθεν καταργήσαμε τα πρότυπα και τα πειραματικά, ενώ αυτό που στην ουσία κάναμε ήταν να διαχωρίσουμε τα δύο γιατί είναι διαφορετικές οι λειτουργίες του ενός ως προς το άλλο. Σε σχέση με τα πειραματικά πιστεύουμε πως πρέπει να αυξηθούν, συνδεδεμένα με πανεπιστημιακές μονάδες που έχουν τέτοια αντικείμενα, και ταυτοχρόνως να διαχυθεί η γνώση που παράγουν τα πειραματικά ως πειραματικά στα υπόλοιπα σχολεία.

Ως προς τα πρότυπα, κρατήσαμε τα ιστορικά, στον βαθμό που οι γονείς και οι δάσκαλοι θέλουν τις εισαγωγικές, μπορούμε να σκεφτούμε και εκεί μια διεύρυνση, αλλά με έναν καθοριστικό όρο. Ότι τα πρότυπα δεν θα απομυζούν τους καλούς μαθητές, διαλύοντας τους υπόλοιπους μαθητές της χώρας.

Μέλημα μας είναι η συνολική αναβάθμιση των σχολείων και ιδίως εκείνων που είναι σε πιο απομακρυσμένες περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο”.

“Είδαμε πανεπιστημιακά τμήματα που παίρνουν παιδιά με πολύ χαμηλούς βαθμούς. Αυτά τα τμήματα να εξαιρεθούν των πανελληνίων και τα παιδιά να δηλώνουν ότι θέλουν να εγγραφούν χωρίς να έχουν το άγχος των εισαγωγικών”

“Τελικά θα υπάρξουν τροποποιήσεις στο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια; Θα έχουμε πιθανές βελτιώσεις στην πρόταση σας;”, ήταν το επόμενο ερώτημα που θέσαμε.

“Μια πρώτη σκέψη ήταν να μειώσουμε τις σχολές που απαιτούν εισαγωγικές. Είδαμε πανεπιστημιακά τμήματα που παίρνουν παιδιά με πολύ χαμηλούς βαθμούς. Πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε αυτά τα τμήματα να εξαιρεθούν των πανελληνίων και τα παιδιά να δηλώνουν ότι θέλουν να εγγραφούν χωρίς να έχουν το άγχος των εισαγωγικών και οι γονείς να επωμίζονται το κόστος περισσοτέρων φροντιστηρίων. Αυτό βέβαια απαιτεί εξειδίκευση, και γι’ αυτό δεν είναι ακόμα επίσημη εξαγγελία. Είναι όμως μια σκέψη που θα μειώσει την πίεση”.

Και αυτή η σκέψη δεν είναι ακόμα εξαγγελία, παρακάτω έχουμε και μια προγραμματική δέσμευση:

“Μια άλλη σκέψη όμως που θα μειώσει την πίεση και είναι εξαγγελία και δέσμευση, είναι το να οργανώσουμε σωστά όλο το πλέγμα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της μαθητείας.

Από τις μεταγυμνασιακές σπουδές τεχνικής κατάρτισης, μέχρι τα αντίστοιχα ΙΕΚ, να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα που θα είναι ενιαίο, να ενοποιεί υπό ένα καθεστώς και σχολές που υπόκεινται σε άλλα υπουργεία, όπως του τουρισμού, ώστε τα παιδιά που πηγαίνουν σε αυτή την κατεύθυνση να έχουν ένα πιστοποιημένο χαρτί για να μπουν στην αγορά εργασίας με καλύτερους όρους”.

Τι περιθώρια όμως αφήνει η συμφωνία για περαιτέρω ελπίδες για βελτίωση των συνθηκών;

“Η συμφωνία που έχουμε υπογράψει, παρότι έχει πολλά κακά, παρέχει κάποιες ελαστικότητες και ρωγμές. Στον βαθμό που μπορούμε να διαπραγματευτούμε καλά αυτή την ελαστικότητα, πιστεύω πως θα γίνει κατανοητό ότι η παιδεία και η υγεία πάσχει, και χρήζει μεγαλύτερης “γενναιοδωρίας”. Είναι στοιχειώδεις ανάγκες”.

“Ο κόσμος καταλαβαίνει τι δεν προφτάσαμε να κάνουμε”

Γιατί οι πολίτες να ψηφίσουν ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου;

Ο κ. Μπαλτάς αναπτύσσει τρεις λόγους και αισιοδοξεί για αυτοδυναμία:

“Γιατί δώσαμε δείγμα γραφής για το τι θέλουμε να κάνουμε, αρχίσαμε να εφαρμόζουμε πράγματα όχι πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των εταίρων, όπως η κάρτα αλληλεγγύης, προσαρμόσαμε την πολιτική μας στα πιο αδύναμα στρώματα, αλλά κυρίως δεν προλάβαμε να κάνουμε όλα όσα θέλαμε να κάνουμε.

Δεύτερον, υπάρχει μια περιοχή που δεν τίθεται υπό τους περιορισμούς μνημονίων, αναδιαρθρώσεις, αναδιαρθρώσεις, εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις, το κράτος, η οριζόντια κινητικότητα, το να πηγαίνουν οι άνθρωποι στη δουλειά τους χαρούμενοι, να φτιάξουν τα καθημερινά πράγματα στα σχολεία, κάτι που δεν απαιτεί περισσότερους πόρους και μιλάω για τις εργασιακές σχέσεις και το κλίμα.

Τρίτον, η συμφωνία μας δίνει ένα περιθώριο ευελιξίας και προσαρμογής και φτιάχνει ένα καθεστώς ασφάλειας ως προς grexit και όλα όσα μας ταλαιπώρησαν τους περασμένους επτά μήνες.

Ο κόσμος καταλαβαίνει τι δεν προφτάσαμε να κάνουμε.

Αισιοδοξώ για αυτοδυναμία, που πρέπει να γίνει πράξη. Αυτές τις μέρες πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες να πείσουμε”.

Θα υπάρξουν όμως συνεργασίες; Και αν ναι, ποιον αποκλείει;

“Για φιλοσοφικούς και θεωρητικούς λόγους δεν θέλω να συζητάω για συνεργασίες. Γιατί ο πολιτικός χρόνος είναι πάντοτε πολύ πυκνός και οι εκπλήξεις είναι πολύ μεγάλες. Εμείς θα κάνουμε το παν για να έχουμε μια προοδευτική κυβέρνηση. Ζητάμε την αυτοδυναμία γιατί είναι όρος πολιτικής σταθερότητας.

Αποκλείουμε τη Νέα Δημοκρατία. Όλο το debate έδειξε το γιατί την αποκλείουμε”.

“Η διαφορετική προσέγγιση της ΛΑ.Ε. δεν ήταν ποτέ τόσο καθαρή”

Στη συνέχεια ο κ. Μπαλτάς, τοποθετείται σχετικά με τη “διάσπαση” ΣΥΡΙΖΑ και ΛΑ.Ε. Γιατί άργησε τόσο πολύ αφού εξ αρχής υπήρχε διαφορετική προσέγγιση ανάμεσα στην πλειοψηφία και την αριστερή πτέρυγα του κόμματος;

“Η διαφορετική προσέγγιση δεν ήταν ποτέ τόσο καθαρή αφενός, αφετέρου ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν ανέκαθεν ένα πλουραλιστικό κόμμα με πολύπλευρες απόψεις και προσεγγίσεις και είχε μάθει ώς τώρα υπό την πλειοψηφία να ενοποιεί αυτές τις αντιθέσεις.

Ελπίζαμε πως θα συνεχίζαμε έτσι μετά το δημοψήφισμα, αλλά κάποιοι τέως σύντροφοι μας πίστεψαν πως έπρεπε να διαφοροποιηθούν λέγοντας πως μεταμορφωθήκαμε εμείς σε μνημονιακούς. Δεν ισχύει αυτό”.

Κάνοντας κριτική στη διαπραγμάτευση: Δεν περιμέναμε πως υπήρχε επιχειρησιακά οργανωμένο σχέδιο Σόιμπλε για Grexit

“Ήμασταν λιγότερο προετοιμασμένοι από όσο έπρεπε σε ένα και μόνο σημείο. Ότι οι ιδέες Σόιμπλε που ήταν γνωστές από παλαιότερα, ήταν δυνάμει επιχειρησιακά εφαρμόσιμο σχέδιο. Πιστεύαμε πως ήταν απλώς ιδέες που συζητούνταν στους συντηρητικούς κύκλους και βρεθήκαμε σε μια πραγματικότητα που έλεγε ότι αυτές οι ιδέες ήταν ένα επιχειρησιακά οργανωμένο σχέδιο που ήθελε πράγματι να μας βγάλει από το ευρώ”.

Για τον Αριστείδη Μπαλτά, μια αυτοδύναμη και δυνατή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να βγάλει τη χώρα από το μνημόνιο σε τρία χρόνια.

“Πιστεύουμε ότι μια αυτοδύναμη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα μπορέσει να μας βγάλει από το μνημόνιο μετά από τρία χρόνια εφαρμογής, αυτός είναι ο στόχος. Εφαρμόζοντας πρώτα μέτρα που είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε, διαπραγματευόμενοι πάνω στις ρωγμές και στα ανοιχτά ζητήματα και αναπτύσσοντας και ξεδιπλώνοντας ένα πρόγραμμα συναρτημένο που δεν αφορά τη δημοσιονομική πολιτική, θα μπορέσουμε να αλλάξουμε την κοινωνία στην προοδευτική κατεύθυνση που θέλουμε”.

-Ποια είναι η ουσιαστική διαφορά μεταξύ μιας κυβέρνησης με κορμό ΣΥΡΙΖΑ και μιας κυβέρνησης με κορμό τη ΝΔ ως προς τη διαχείριση του μνημονίου;

“Είδαμε τους τρόπους διαπραγμάτευσης της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Στο δημοψήφισμα ακούσαμε “φέρτε μας ότι συμφωνία να’ ναι” και κάποιοι που μας το έλεγαν αυτό, δήλωναν πως το χρέος είναι βιώσιμο. Αυτές οι δυνάμεις δεν μπορούν και δεν είναι σε θέση να διαπραγματευτούν σαν τον ΣΥΡΙΖΑ”.

“Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι αλλά με ένα σχέδιο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όχι με ένα σχέδιο δραχμής”

Ρωτάμε τον Αριστείδη Μπαλτά, αν υπάρχει εφικτός δρόμος αλλαγής εντός ευρωζώνης και αν βλέπει προοπτικές παύσης της λιτότητας.

“Η αλλαγή εντός ευρώ είναι εφικτή, έχω όμως πολλές επιφυλάξεις για την αντοχή της ίδιας της ευρωζώνης τα επόμενα χρόνια. Μετά το δημοψήφισμα είδαμε ότι η Ευρώπη δεν είναι η ίδια πια. Ήταν πριν ένα μονομπλόκ εναντίον της Ελλάδας και μετά το δημοψήφισμα αυτό το μπλοκ έσπασε. Η Γαλλία και η Ιταλία διαφοροποιήθηκαν, σοσιαλιστικά κόμματα ξανακοιτάζουν πάλι τον εαυτό τους και τη δράση τους, οι Πράσινοι διαφοροποιούνται και εκείνοι, είναι μια διαφορετική Ευρώπη.

Σε αυτή τη διαφορετική Ευρώπη δεν ξέρω αν μπορεί να αντέξει αντικειμενικά μια γραμμή λιτότητας που θα διατηρεί την Ευρωζώνη όπως την ξέρουμε ως τώρα”.

Τελικά όμως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πρέπει να έχει εναλλακτικό πλάνο;

“Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι αλλά με ένα σχέδιο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όχι με ένα σχέδιο δραχμής. Εδώ έχουμε αναπτύξει μια συζήτηση με τα αριστερά ευρωπαϊκά κόμματα και τα σοσιαλιστικά, όπως και με το Εργατικό Κόμμα του Κόρμπιν στη Βρετανία, για να οργανωθεί ένα νέο σχέδιο για την Ευρώπη και μέσα σε αυτή να έχουμε τον ρόλο και τη θέση που μας αναλογεί”, καταλήγει ο Α. Μπαλτάς.

Ο Αριστείδης Μπαλτάς βρίσκεται στην πρώτη θέση της λίστας του ΣΥΡΙΖΑ με τους υποψήφιους βουλευτές Αττικής

Την ώρα επίσης που γράφονταν οι παραπάνω γραμμές, δόθηκε στη δημοσιότητα το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση.

Αναλυτικά:

Οι προγραμματικής δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση:

Δέσμευση για άμεση ψήφιση του πολυνομοσχεδίου το οποίο αποκαθιστά τη δημοκρατική νομιμότητα στα ΑΕΙ, έχει ήδη εισαχθεί στη Βουλή και το οποίο περιλαμβάνει τα παρακάτω :

-Κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος στα Α.Ε.Ι.

-Συμμετοχική και δημοκρατική λειτουργία των συλλογικών οργάνων με συμμετοχή όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας (μέλη ΔΕΠ, φοιτητές και εργαζόμενοι)

-Αποκατάσταση των Τμημάτων και των Τομέων ως κυττάρων της ακαδημαϊκής ζωής

-Θεσμοθέτηση διευρυμένων και διαφανών εκλεκτορικών σωμάτων για την εκλογή μελών ΔΕΠ στα Α.Ε.Ι.

-Αναβάθμιση πτυχίων με προγράμματα ολοκληρωμένων σπουδών (Integrated Master)

-Επαναφορά του ακαδημαϊκού ασύλου.

· Αναδιαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας με στόχο τη συγκρότηση ενός Ενιαίου Χώρου Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας με ακαδημαϊκά και γεωγραφικά κριτήρια συναρτημένα με το αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας.

· Νέος Νόμος Πλαίσιο για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με κριτήρια δημοκρατίας, ακαδημαϊκότητας και εξωστρέφειας (αναθεώρηση προγραμμάτων σπουδών, πριμοδότηση εκπαιδευτικού έργου, αξιοποίηση επιστημονικού προσωπικού, οργανισμοί – εσωτερικοί κανονισμοί, εποπτικό όργανο οικονομικού και διοικητικού ελέγχου κ.λπ.)

· Άμεση αξιοποίηση των νέων επιστημόνων στην εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα των Α.Ε.Ι. με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους και με στόχο την αναστροφή της διαρροής του ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό. Καταπολέμηση της «μαύρης» εργασίας νέων επιστημόνων στα πανεπιστήμια και τα άλλα ερευνητικά ιδρύματα.

· Αναδιαμόρφωση των πανεπιστημιακών σπουδών, άρση του εξετασιοκεντρικού προσανατολισμού. Δημιουργία ηλεκτρονικών μαθημάτων (e-classes) και αξιοποίηση άλλων δυνατοτήτων που παρέχει το διαδίκτυο.

· Εξάλειψη των παθογενειών και μείωση του κόστους στο σύστημα διανομής ακαδημαϊκών συγγραμμάτων.

· Αντιμετώπιση των φαινομένων εκφυλισμού των φοιτητικών εργασιών όπου εργασίες, σε όλα τα επίπεδα σπουδών, εκπονούνται έναντι αμοιβής από ιδιώτες ή και εταιρείες.

· Ανασυγκρότηση της φοιτητικής μέριμνας, με προγράμματα σίτισης, στέγασης και ενίσχυσης των φοιτητικών εστιών με στόχο την κάλυψη των αναγκών τουλάχιστον των πρωτοετών φοιτητών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες.

Προσχολική Αγωγή – Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

· H αντιμετώπιση των προβλημάτων και η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της προσχολικής αγωγής.

· Η αναβάθμιση του Λυκείου ως αυτόνομης εκπαιδευτικής βαθμίδας, με απολυτήριο πιστοποιημένο και αναγνωρισμένο στο εξωτερικό.

· Η συνολική αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος και η δημιουργία νέων σχολικών προγραμμάτων και βιβλίων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που να εξυπηρετούν:

-Την ανάπτυξη της ελεύθερης κριτικής σκέψης του μαθητή, τη συστηματοποίηση των γνώσεών του, την αγάπη του για τη μόρφωση, το ενδιαφέρον του για τις τέχνες και τον πολιτισμό, την εκγύμναση του σώματός του και τη συμμετοχή του σε αθλητικές δραστηριότητες στο σχολείο.

-Την κατανόηση του κοινωνικού του πολιτιστικού και του φυσικού περιβάλλοντος και τις δράσεις για τη βελτίωσή του (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, Αγωγή Υγείας, Καλλιτεχνική Παιδεία και Αισθητική Αγωγή, Άθληση, Πολιτισμός κ.λπ.)

-Την ενθάρρυνση των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων κάθε μαθητή και την ανάδειξη και καλλιέργεια της ιδιαίτερης κλίσης του.

Στους φορείς αυτού του εγχειρήματος, μαθητές και δάσκαλους πρέπει να δοθεί στους μεν πρώτους περισσότερος ελεύθερος χρόνος για την ανάπτυξη των ενδιαφερόντων τους στους δε δεύτερους κίνητρα και ελευθερία δράσεων ώστε να ανταποκριθούν δημιουργικά και να κριθούν για το έργο τους.

· Αλλαγές στα σχολικά βιβλία ώστε να εξυπηρετούν τους παραπάνω στόχους και καθιέρωση ενιαίου βιβλίου ανά μάθημα, όπου αυτό απαιτείται, με διδακτική ροή τριετίας με ταυτόχρονη πρόβλεψη για παροχή υποδειγματικών εργασιών με στόχο την βαθύτερη κατανόηση της ύλης. Ταύτιση διδακτέας-εξεταστέας ύλης και περιεχομένων του βιβλίου. Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται απαραίτητο τα προγράμματα και τα βιβλία να γίνουν θελκτικότερα ώστε να προκαλούν το ενδιαφέρον του μαθητή (π.χ. αποκατάσταση αφηγηματικότητας και εμβάθυνσης στο μάθημα της ιστορίας και σύνδεση της με το παράλληλα παγκόσμιο ιστορικό γίγνεσθαι, τοπική ιστορία με εγκεκριμένα προγράμματα, ενιαία αντιμετώπιση φυσικών επιστημών στο γυμνάσιο, νέα αντίληψη στην διδασκαλία αρχαίας και νέας Ελληνικής γλώσσας και γραμματείας, γλώσσα – μαθηματικά – ιστορία – φυσικός κόσμος – γεωγραφία – ανθρώπινο σώμα – καλλιτεχνική έκφραση – άθληση, σταθερή ζώνη πολιτισμού με έμφαση στο βιβλίο, τον κινηματογράφο το θέατρο, την μουσική, τα εικαστικά, τον χορό).

· Καθιέρωση νέων τρόπων αποτίμησης της γνώσης με μείωση του χρόνου των εξετάσεων στα Γυμνάσια προς όφελος του διδακτικού χρόνου.

· Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας σε δύο ξένες γλώσσες και κρατικού πιστοποιητικού πληροφορικής από το δημόσιο σχολείο. Απαραίτητες αλλαγές στο σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα, αναδιάρθρωση ύλης και νέα διδακτικά εγχειρίδια.

· Πιλοτική θεσμοθέτηση μιας κατεύθυνσης στο Λύκειο σχετικής με τις τέχνες (θέατρο, κινηματογράφος, χορός, μουσική) και ενσωμάτωσής τους στο πρόγραμμα του Λυκείου.

· Πιλοτική θεσμοθέτηση αθλητικών σχολείων και ενίσχυση του σχολικού αθλητισμού.

· Σταδιακή εφαρμογή της δυνατότητας για ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκινώντας από τις σχολές για τις οποίες παρατηρείται χαμηλή ζήτηση.

· Αναβάθμιση του ΙΕΠ ως μοχλού έρευνας και οργάνωσης της μεταρρύθμισης και της συγγραφής των νέων βιβλίων

· Άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων.

-Επαναφορά αναβαθμισμένης της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης.

-Εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες,

-Ενίσχυση των θεσμών αντισταθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής.

· Ειδική αγωγή: Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ένα τουλάχιστον ειδικό σχολείο ανά διεύθυνση εκπαίδευσης και παράλληλα σαφείς σχετικές δομές, διαφοροποιημένα και εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα σε Τμήματα Ένταξης σε κάθε σχολείο.

· Διαρκής επιμόρφωση και πολύπλευρη στήριξη των εκπαιδευτικών. Αναβάθμιση του ρόλου του Σχολικού Συμβούλου.

· Δημιουργία νέου χάρτη αναθέσεων ανά ειδικότητα και ομαδοποίηση ειδικοτήτων, όπου κρίνεται απαραίτητο. Θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων για την ανάθεση με βάση πτυχίο, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο.

· Επαναφορά της εποπτείας των εργασιακών σχέσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο Υπουργείο Παιδείας από το Υπουργείο Εργασίας.

· Άμεση και συνολική αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου και της δομής της διοίκησης και της οργάνωσης της εκπαίδευσης μετά από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.

· Διαρκής αποτίμηση του σχολικού έργου. Τα σχολεία πρέπει άμεσα να μετατραπούν σε ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας και να λειτουργούν ως κέντρα καινοτόμων πρωτοβουλιών, δημιουργικής απασχόλησης και πολιτισμού σε συνεργασία με γονείς και κοινωνικούς φορείς.

· Θεσμοθέτηση νέου συστήματος μονίμων διορισμών.

“Το πολυνομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας, το οποίο βρίσκεται ήδη κατατεθειμένο στη Βουλή και η ψήφιση του οποίου αποτελεί δέσμευση μας, περιλαμβάνει την κατάργηση του από κάθε άποψη προβληματικού πλέγματος νόμων για την τιμωρητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και θεσμοθετεί νέο εναλλακτικό τρόπο αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου μέσα από τις συλλογικές δομές των συλλόγων των διδασκόντων. Επιλύονται επίσης με θετικό τρόπο εργασιακά ζητήματα που απασχολούν μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς”, αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η συνέχεια, στις κάλπες.

Φωτογραφία: sooc.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα