Ζήσης Μπέλλας: Στόχος, να γίνει το Pollfish No1 λύση για την έρευνα αγοράς παγκοσμίως

Ζήσης Μπέλλας: Στόχος, να γίνει το Pollfish No1 λύση για την έρευνα αγοράς παγκοσμίως
Francesca Giaitzoglou Watkinson

Τι είναι το Pollfish και ποια ανάγκη υπαγόρευσε τη δημιουργία του. Το κλίμα εσωστρέφειας στην Ελλάδα και η "εκτόξευση" μίας ελληνικής startup στο εξωτερικό. Ο Ζήσης Μπέλλας μιλά στο NEWS 247 λίγες μέρες πριν το Συνέδριο Game Changer in Digital Marketing

(Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson)

Τέσσερις φίλοι και μετέπειτα συνεργάτες πήραν μία ιδέα και την απογείωσαν. Μία ελληνική startup που φτιάχτηκε για να καλύψει – αρχικά- τις ανάγκες που είχαν οι ίδιοι ως δημιουργοί εφαρμογών, έχει σήμερα πρόσβαση σε 310.000.000 καταναλωτές παγκοσμίως, στους οποίους προστίθενται 250.000 νέοι χρήστες, από 60 χώρες, κάθε ημέρα.

Ο Ζήσης Μπέλλας, ένας από τους τέσσερις συνιδρυτές της εταιρείας Pollfish μιλά στο NEWS 247, λίγες μέρες πριν το Συνέδριο Game Changer in Digital Marketing, για την ελληνική κουλτούρα “υποδοχής” μίας ιδέας, τον σκληρό ανταγωνισμό σε διεθνές επίπεδο και τις αλλαγές ταχύτητας της παγκόσμιας αγοράς. Πώς γίνεται μία έρευνα αγοράς μέσω smartphone, τι κάνει τη μέθοδο αυτή να ξεχωρίζει από τις “παραδοσιακές” μεθόδους και πώς κατάφερε να “πιάσει” τον παλμό των ψηφοφόρων, πριν το δημοψήφισμα για το Brexit.

Επόμενος στόχος… “να γίνουμε η No1 λύση για την έρευνα αγοράς παγκοσμίως. Προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε”, λέει ο κ. Μπέλλας.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Ζήση Μπέλλα

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Τέσσερις φίλοι στήσατε μία επιτυχημένη εταιρεία. Πώς και πότε ξεκινήσατε; Ποιο είναι το background καθενός;

Όπως γνωρίζετε η αρχική ομάδα αποτελούνταν από τους Ιωάννη Παπαδάκη, Αντρέα Βούρκο, Γιάννη Ζαούδη κι εμένα.

Η εταιρία υπάρχει από τον Σεπτέμβριο του 2013 αν και το “Project” είχε ξεκινήσει έναν χρόνο πριν. Οι τρεις συνιδρυτές είναι μηχανικοί Η/Υ κι εγώ Designer.

Τι είναι η πλατφόρμα Pollfish; Για ποιους δημιουργήθηκε και πότε αντιληφθήκατε, ότι είναι κάτι που λείπει και μπορεί να “πιάσει”;

Είναι μια online πλατφόρμα που επιτρέπει στον καθένα να κάνει έρευνα αγοράς σε περισσότερες από 60 χώρες του πλανήτη. Ουσιαστικά ο χρήστης μπορεί να συντάξει το ερωτηματολόγιο του, να επιλέξει το κοινό που θέλει, να απαντήσει σ΄αυτό (Για παράδειγμα Γυναίκες ηλικίας 25-34 που ζουν στη Νέα Υόρκη) και η πλατφόρμα αναλαμβάνει να φέρει γρήγορα και ποιοτικά αποτελέσματα.

Η έρευνα αγοράς αποτελεί μια τεράστια βιομηχανία παγκοσμίως, η οποία βοηθάει τις εταιρίες, τους οργανισμούς ακόμα και τις κυβερνήσεις να καταγράψουν την κοινή γνώμη ώστε να πάρουν αποφάσεις για τις μετέπειτα ενέργειες τους. Ο τρόπος λοιπόν για να συλλεχθούν αυτές οι γνώμες και οι απαντήσεις ήταν μέσω τηλεφωνικών ερευνών ή προσωπικών συνεντεύξεων. Με την εξέλιξη όμως της τεχνολογίας και συγκεκριμένα των smartphone είδαμε μια ευκαιρία ώστε να προσθέσουμε άλλον έναν τρόπο που συλλέγονται οι απαντήσεις από τους καταναλωτές.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Από πόσα στάδια πέρασε η αρχική ιδέα, μέχρι να γίνει αυτό που είναι σήμερα; Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε για να κάνετε πράξη το σχέδιό σας;

Η αρχική ιδέα ξεκίνησε από το πρόβλημα που είχαμε οι ίδιοι ως δημιουργοί εφαρμογών. Δηλαδή το πως θα φτιάξουμε τις εφαρμογές μας καλύτερες. Η απάντηση σε αυτό ήταν να δημιουργήσουμε έναν μηχανισμό, ώστε να παίρνουμε feedback από τους χρήστες μας. Πολύ σύντομα συνειδητοποιήσαμε, ότι θα ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον να συνδέσουμε όλους τους χρήστες παγκοσμίως και να δώσουμε την δυνατότητα σε οποιονδήποτε θέλει να ρωτήσει καθημερινούς χρήστες, να μπορεί να πάρει πληροφορίες μέσα από ερωτηματολόγια. Έτσι η αρχική ιδέα μετεξελίχθηκε στην τωρινή της μορφή. Για την υλοποίηση της ιδέας υπήρξε φυσικά χρηματοδότηση από επενδυτικά οχήματα και ιδιώτες επενδυτές και οι δυσκολίες ήταν ελάχιστες ή τουλάχιστον μικρής σημασίας.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Ποιο είναι το κλίμα στην Ελλάδα; Μπορεί να ευδοκιμήσει μία ιδέα και να πετύχει εύκολα μία startup επιχείρηση;

Δεν έχω μελετήσει το θέμα σε βάθος, οπότε θα απαντήσω με βάση την αίσθηση και τις προσλαμβάνουσες από το περιβάλλον μου. Η Ελλάδα βρίσκεται σε ένα στάδιο συρρίκνωσης εσωστρέφειας και μιζέριας γενικώς. Οι startup δεν μπορούν να μείνουν ανεπηρέαστες αλλά αυτό δεν είναι και λόγος να μην αναπτυχθούν-εξελιχθούν. Μια startup κατά την γνώμη μου πρέπει να είναι καινοτόμα εξωστρεφής και ραγδαίως αναπτυσσόμενη. Όποτε εκ των πραγμάτων έρχεται αντιμέτωπη με πολύ μεγάλες προκλήσεις-δυσκολίες που πρέπει να ξεπεράσει από την γέννησή της, πολύ μεγαλύτερες από το πρόβλημα της γραφειοκρατίας των υπηρεσιών μιας χώρας. Σαφώς και υπάρχουν πολύ καλύτερα οργανωμένες χώρες που προάγουν την επιχειρηματικότητα αλλά είμαστε εδώ γιατί το έχουμε επιλέξει, θα μπορούσαμε εύκολα να είμαστε σε άλλη χώρα . Απαντώντας στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, είμαι βέβαιος ότι μπορεί να πετύχει όπως ήδη έχουν πετύχει ελληνικές startup εταιρίες. Το εύκολα ή δύσκολα δεν μπορώ να το προσδιορίσω καθώς είναι υποκειμενικό και όχι απόλυτα μετρήσιμο.   

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Στο ιστορικό σας, μετράτε ήδη συμβόλαια με μεγάλες εταιρείες, όπως η Oracle. Με ποια βήματα και πώς καταφέρατε, να πετύχετε εκτός των ελληνικών συνόρων;

Όπως στα περισσότερα πράγματα δεν υπάρχει συνταγή επιτυχίας. Οι επιχειρηματικές επιτυχίες είναι ένας συνδυασμός μεθοδικότητας, εργασίας, ικανότητας, τύχης και φυσικά επακόλουθο πολλών αποτυχιών. Αυτό που προσπαθούμε εμείς να κάνουμε είναι να προσπαθούμε να δίνουμε υψηλές υπηρεσίες στους πελάτες μας, να βελτιωνόμαστε συνεχώς και να φροντίζουμε αυτή η κουλτούρα να διαχέεται εσωτερικά και εξωτερικά. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρίας είναι εκτός συνόρων λόγω της φύσης του προϊόντος. Δεν αποτέλεσε ποτέ δευτερεύον στόχο ήταν εκ των προτέρων αρχικός στόχος. 

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Οπότε, από την εμπειρία σας εντός και εκτός Ελλάδας, ποιες διαφορές υπάρχουν στον τρόπο αξιοποίησης των προτάσεων / κινήσεων για μία startup εταιρεία;

Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση όταν παρουσιάζαμε την πλατφόρμας μας ήταν το ότι στο εξωτερικό μόλις το έβλεπαν ήθελαν, να το χρησιμοποιήσουν κατευθείαν ενώ στην Ελλάδα μας ρωτούσαν, αν το χρησιμοποιεί κάνεις στο εξωτερικό. Αυτό δείχνει την διαφορετική επιχειρηματική κουλτούρα στην Ελλάδα.

Ποιο είναι σήμερα το δίκτυο του Pollfish παγκοσμίως; Για τι αριθμούς μιλάμε;

Αυτή τη στιγμή η πλατφόρμα έχει πρόσβαση σε 310.000.000 καταναλωτές παγκοσμίως, στους οποίους προστίθενται 250.000 νέοι χρήστες κάθε ημέρα και εξυπηρετεί 60 χώρες.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Πρόσφατα πραγματοποιήσατε δημοσκόπηση, ενόψει του (τότε επικείμενου) δημοψηφίσματος για το Brexit. Τα αποτελέσματά της ήταν πολύ επιτυχημένα. Πώς διασφαλίζεται η ακρίβεια / αξιοπιστία των αποτελεσμάτων μίας έρευνας / δημοσκόπησης;

Η πλατφόρμα μας αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο για την έρευνα αγοράς. Οπότε χρησιμοποιείται από επαγγελματίες για να εξάγουν τάσεις και συμπεράσματα. Εμείς από την μεριά μας αυτό που κάνουμε είναι να διασφαλίζουμε την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα στην πλατφόρμα μας υπάρχουν πραγματικοί καθημερινοί καταναλωτές και όχι επαγγελματίες απαντητές, αν μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτόν τον χαρακτηρισμό. Υπάρχουν επίσης και τεχνικοί τρόποι διασφάλισης της εγκυρότητας όπως η ταχύτητα που κάποιος απαντάει το ερωτηματολόγιο, η επανάληψη μιας ερώτησης σε ανύποπτο χρόνο κ.α.     

Πώς καταφέρατε να αποτυπωθούν στα αποτελέσματα της δημοσκόπησης οι ψήφοι εκείνων, που αποφάσισαν την τελευταία στιγμή;

Σε αυτό βοήθησε ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της πλατφόρμας η ταχύτητα. Δηλαδή το ότι μπορείς να συντάξεις μια έρευνα πολύ γρήγορα και να πάρεις αποτελέσματα ακόμα πιο γρήγορα. Για την ακρίβεια μέσα σε λίγα λεπτά.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Πώς γίνεται μία έρευνα/ δημοσκόπηση μέσω smartphone app; Τι πληροφορίες αντλείτε για το “προφίλ” του χρήστη που συμμετέχει και πώς αξιοποιούνται στη συνέχεια;

Ο χρήστης συμπληρώνει ένα ερωτηματολόγιο που μας λέει το φύλο, την ηλικία του και κάποια βασικά δημογραφικά, έτσι ώστε να στέλνονται σε εκείνον έρευνες που τον αφορούν. Αυτό όμως συμβαίνει και με τις παραδοσιακές μεθόδους έρευνας. Το καινοτόμο στην πλατφόρμα μας είναι, ότι με τις δυνατότητες που μας δίνει η τεχνολογία, μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τον χρήστη με βάση τις συνήθειές του και να τον κατατάξουμε σε personas. Αυτό προσθέτει πολλαπλά επίπεδα στην ανάλυση των αποτελεσμάτων και στην εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων.

Γιατί αυτή η μέθοδος αποδείχτηκε πιο αποτελεσματική από τις “παραδοσιακές” μεθόδους δημοσκοπήσεων;

Κατά την άποψη μου οφείλεται, στο ότι έχουμε πρόσβαση σε νεανικά κοινά, που δεν τους βρίσκεις εύκολα σε σταθερά τηλέφωνα (παραδοσιακός τρόπος έρευνας), καθώς και το ότι έχοντας δώσει μεγάλη σημασία στον σχεδιασμό της εφαρμογής ο ερωτώμενος νιώθει ότι μπορεί να εκφράσει την πραγματική του γνώμη στον ελεύθερο του χρόνο χωρίς την πίεση κάποιου ερευνητή που του παίρνει συνέντευξη.

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε, ότι οι δημοσκοπήσεις δίνουν στοιχεία, που διαψεύδονται εκ των υστέρων από το αποτέλεσμα. Ποια είναι τα λάθη που γίνονται και αποφεύχθηκαν μέσω Pollfish;

Κοιτάξτε, θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα βρίσκεται στις πολιτικές δημοσκοπήσεις και όχι στις έρευνες για προϊόντα. Ο κάθε ερευνητής κάνει την ανάλυση του με βάση τα δεδομένα που έχει συλλέξει. Είναι η ποιότητα των δεδομένων που καθορίζει την ακρίβεια της πρόβλεψης. Τον τελευταίο καιρό ο κόσμος είναι δύσπιστος και θυμωμένος απέναντι σε κάθε τι πολιτικό παγκόσμια ή τουλάχιστον στην Ευρώπη και στην Αμερική και για αυτό εκφράζεται διαφορετικά, από αυτό που πιστεύει πραγματικά. Έτσι η μέθοδος που συλλέγονται τα δεδομένα είναι κατά την γνώμη μου καθοριστική. Ίσως εκεί να υπερέχουμε, στο ότι δηλαδή είναι μια απρόσωπη εφαρμογή που σου ζητάει την γνώμη σου και μπορείς να απαντήσεις στον ελεύθερό σου χρόνο, χωρίς να έχεις κάποιον απέναντί σου και και χωρίς να νομίζεις ότι οι απαντήσεις σου θα χρησιμοποιηθούν διαφορετικά.

Francesca Giaitzoglou Watkinson

 

Ποιο είναι το επόμενο βήμα σας;

Γενικά κοιτάμε πάντα πώς να βελτιώσουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, δίνοντας πάντα κάτι καινούργιο στην έρευνα. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, ο κόσμος αλλάζει ταχύτατα μιας και δραστηριοποιούμαστε παγκόσμια θα πρέπει να μιλάμε για άλματα και όχι βήματα. Οπότε μας περιμένει πάρα πολλή δουλειά ακόμα. Ο στόχος μας πάντως είναι, να γίνουμε η No1 λύση για την έρευνα αγοράς παγκοσμίως και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε.

Τι συμβουλή θα δίνατε, σε κάποιον που θέλει να ξεκινήσει μια startup επιχείρηση;

Αν έχει μια καλή ομάδα να ξεκινήσει αμέσως. Αν δεν έχει, να ξεκινήσει αμέσως να βρει μια καλή ομάδα.

Μάθετε τα μυστικά της επιτυχίας του Ζήση Μπέλλα και της Pollfish, στο Game Changer in Digital Marketing, στις 5 Οκτωβρίου, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα