Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ
THE ARCHITECT SHOW

Ο ρόλος του αρχιτέκτονα, η ευθύνη του δημοσίου, οι τάσεις στο hoteling και τον τουρισμό αλλά και οι ευκαιρίες για το μέλλον στο όνομα της αρχιτεκτονικής και της κερδοφορίας ήταν μερικά από τα θέματα που αναπτύχθηκαν στο συνέδριο LEISURE ARCHITECTURE & RESORTS από το The Architect Show

Με επιτυχία και πληρότητα θέσεων ολοκληρώθηκε το Σάββατο 28 Απριλίου τo συνέδριο LEISURE ARCHITECTURE & RESORTS, στο Metropolitan Expo, στο πλαίσιο των εκθέσεων DOMOTEC & MEDWOOD.

Σκοπός του, να παρουσιάσει τον τρόπο που η αρχιτεκτονική αναβαθμίζει τη βιομηχανία του τουρισμού και να αναδείξει τις τάσεις στην εξοχική κατοικία, το hoteling και το real estate, υπό το πρίσμα της ελληνικής αυθεντικότητας. To συνέδριο αποτελεί μία πρωτοβουλία του Βασίλη Μπαρτζώκα και της Design Ambassador σε συνεργασία με τον μεγαλύτερο εκθεσιακό όμιλο στην Ελλάδα, την εταιρία ROTA και τις εκθέσεις Domotec Expo και Medwood και είναι η πρώτη δράση από μία σειρά events, υπό την ομπρέλα του ονόματος The Architect Show.

Σ’ αυτό το πλαίσιο μίλησαν κορυφαίοι Έλληνες αρχιτέκτονες και εκπρόσωποι από τον κατασκευαστικό κλάδο, τον ξενοδοχειακό και το real estate.

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ
THE ARCHITECT SHOW

Οι ομιλίες ξεκίνησαν με αυτή της εμβληματικής μορφής για την ιστορία της ελληνικής αρχιτεκτονικής, τον κ. Κωνσταντίνο Δεκαβάλλα.

Ο κ. Δεκαβάλλας αναφέρθηκε στο case της Νέας Σμύρνης στη Φλόριντα, όπου οι Αμερικανικές ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ιδρύσει οικισμούς για τους συνταξιούχους ασφαλισμένους, υπογραμμίζοντας πως ανάλογη πρότασή του έχει απορριφθεί από το ελληνικό κράτος. Συνέχισε με το ερώτημα του τι πρέπει να αναπτύξει κανείς, προκειμένου να επιτύχει τη σωστή τουριστική ανάπτυξη, φέρνοντας το παράδειγμα της μελέτης του για την μετατροπή των βαλτοτόπων σε καθαρούς υδροτόπους.

«Στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει την πολιτική της χούντας. Αγαπάμε τον πολιτισμό ως ερείπια χωρίς αναστήλωση και περιμένουμε τα μάρμαρα να γυρίσουν», δήλωσε, όσον αφορά στην αξιοποίηση του πολιτισμού μας. Συμπλήρωσε ακόμα το παράδειγμα των Ιαπώνων που ανακαινίζουν κάθε 20 χρόνια τους ναούς shindo, εκφράζοντας παράλληλα το θαυμασμό του για τη Στοά του Αττάλου στην Αθήνα. «Η αρχιτεκτονική θα έπρεπε να διδάσκεται στα δημοτικά σχολεία. Επίσης ρόλος της πολιτείας είναι να συνδέσει τον άνθρωπο με τον δημόσιο χώρο. Στην Ελλάδα το Δημόσιο αδιαφορεί για το Δημόσιο χώρο με συνέπεια οι άνθρωποι να λειτουργούν ως άτομα, όχι ως λαός», συμπλήρωσε.

Υπογράμμισε την ανάγκη για την αξιοποίηση του αρχιτεκτονικού δυναμικού που διαθέτει η χώρα. «Δεν πρέπει ένας αρχιτέκτονας να πνίγεται στις δουλειές, αλλά να συγκεντρώνεται σε ένα έργο και καλό», είπε.

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ
THE ARCHITECT SHOW

Σε ερώτηση για τις εμπνεύσεις του, ξεχώρισε τα προσφυγικά σπίτια στην κοίτη του Ιλισού – ως υπόδειγμα αρχιτεκτονικής και τον τρόπου στέγασης από το μηδέν, την αρχιτεκτονική της Γερμανίας μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον μπρουταλισμό του ζεύγους Smithson στην Αγγλία, αλλά και όλο το μοντερνιστικό έργο αρχιτεκτόνων όπως ι Le Corbusier, Mies Van der Rohe και του Pier Luigi Nervi που είχε την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά στα αναρίθμητα ταξίδια του. Δε παρέλειψε να αναφερθεί στη νεοκλασική κομψότητα της Αθήνας του 19, την ωραιότερη Ευρωπαϊκή πόλη της εποχής, όπως την αποκάλεσε, από την οποία δεν έχουν πια απομείνει πολλά.

Τη σκυτάλη πήρε το K Studio και ο κ. Δημήτρης Καραμπατάκης, σε ένα δύσκολο, όπως είπε follow up. O κ. Καραμπατάκης, μαζί με τους κ. Σωτήρη Τσέργα του Block 722, Αριστείδη Ντάλα της AD Architecture, Vois Architects και Σωτήρη Ανυφαντή των Α2 Αrchitects, υπό τον συντονισμό της κ. Μάγδας Σγουρίδη, συμμετείχαν στην πρώτη από τις τέσσερις θεματικές του συνεδρίου, όσον αφορά την εξοχική κατοικία.

Ο κ. Καραμπατάκης επικεντρώθηκε στη λειτουργία ενός ενδιάμεσου χώρου, μεταξύ των καθιερωμένων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων. Ο κ. Τσέργας έδωσε το δικό του παράδειγμα για το debriefing ενός πελάτη σε αρχιτεκτονική δημιουργία.

Ο κ. Ντάλας αναφέρθηκε σε μία νέα τυπολογία για το νησί της Τήνου, η οποία ξεπερνά τα κλισέ του λευκού και εμπνέεται από το ίδιο το τοπίο και την απόλυτη ένταξη του κτιρίου σ’ αυτό. Συγκεκριμένα έδωσε το παράδειγμα της έμπνευσης από τους βράχους, εσωστρεφείς και προστατευμένοι στην μία τους μεριά, εκτεθειμένοι και αλλοιωμένοι από τον καιρό στην άλλη.

Oι Vois Architects αναφέρθηκαν στο θέμα της κλίμακας και της αξιοποίησης της γνώσης των τεχνητών, που χωρίς σπουδές έχουν δημιουργήσει τύπους της παραδοσιακής μας αρχιτεκτονικής. « Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ρόλο μας ως αρχιτέκτονες.

Μέσα από το διάλογο έχουμε πολλά να μάθουμε ή να θυμίσουμε στον πελάτη, για το απλό σπίτι που έχτισε ο αγρότης, χωρίς να έχει αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο, για να προστατευθεί από το βοριά. Για το Αιγαίο αλλά και τις ορεινές περιοχές», είπαν.

Ο κ. Ανυφαντής αναφέρθηκε στο πολύ ενδιαφέρον case της Φοινικιάς. Εν μέσω της κρίσης θέλησε με το γραφείο του να συλλάβει ένα πολύ δυνατό project, προορισμένο για success story. Έτσι επένδυσε στην αναξιοποίητη ακόμα τότε Φοινικιά στη Σαντορίνη, εντοπίζοντας και ανακαινίζοντας κτίσματα ιστορικής σημασίας.

Σήμερα η Φοινικιά έχει μπει στον τουριστικό χάρτη και οι αντικειμενικές αξίες έχουν εκτιναχθεί στα ύψη ενώ αρκετές μεταγενέστερες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις δεν σεβάστηκαν το ύφος της περιοχής. Το πρώτο μέρος του συνεδρίου έκλεισε με τη συμφωνία των αρχιτεκτόνων για περισσότερη συνεργασία ακόμα και αν κατεβαίνουν στον ίδιο διαγωνισμό. Ο σκοπός πρέπει να είναι ένα επερχόμενο κύμα ανάπτυξης που θα βοηθήσει την αρχιτεκτονική και όχι μόνο την κερδοφορία.

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ
THE ARCHITECT SHOW

Στο Β’ μέρος η κ. Χριστίνα Πουτέτση συντόνισε τις ομιλίες των κυρίων Nikos Hadjos εκ μέρους του Ομίλου Marriott, Όλγας Ίτσιου εκ μέρους της Dimand και Andre Chelhot της DNC holdings limited, οι οποίοι ανέλυσαν το real estate στην Ελλάδα τώρα. Ανάμεσα στις απόψεις που ακούστηκαν, η κα Ίτσιου υπογράμμισε τη αναγκαιότητα για τη βελτίωση των υποδομών της χώρας με σύγχρονα αεροδρόμια και οδικό δίκτυο, αλλά και υδροδότηση, ηλεκτροδότηση και αποκομιδή σκουπιδιών, με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με σκοπό την διεύρυνση του τουριστικού χάρτη αλλά και της τουριστικής σεζόν.

«Ο αρχιτέκτονας δίνει προστιθέμενη αξία στο έργο», ολοκλήρωσε η κα Ίτσιου. Ο κ. Chelhot μοιράστηκε την συνταγή της επιτυχημένης επένδυσης τονίζοντας πως οι πιο hot περιοχές για να αγοράσει ένας επενδυτής σήμερα είναι το ιστορικό και upper κέντρο της Αθήνας και η Αντίπαρος. Υπογράμμισε πως με τη ρευστότητα να επανέρχεται στα προ capital control επίπεδα το 2019, την έλλειψη ανταγωνισμού στη Λεκάνη της Μεσογείου και την εκπληκτική ομορφιά, η Ελλάδα αποτελεί μία εξαιρετική second home αγορά.

Ο κ. Hadjos εστίασε στην ευκαιρία δημιουργίας ξενοδοχείων προσιτής πολυτέλειας και την τάση που συγκεντρώνει μεγάλη ζήτηση, τα πεντάστερα ξενοδοχεία με βίλλες.

Στο Γ’ Μέρος η κα Σγουρίδη επιστρέφει στον συντονισμό προκειμένου να διερευνηθεί το θέμα της αυθεντικότητας. Στο πάνελ βρέθηκαν διαδοχικά ο κ. Θωμάς Δοξιάδης της Doxiadis +, ο κ. Μιχάλης Μαυρολέων της A&M Architects, ο κ. Δημήτρης Ποτηρόπουλος της Potiropoulos+Partners και ο κ. Γιάννης Δουρίδας της R.C.Tech.

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ

Στην έναρξη του τρίτου μέρους, ο κ. Δοξιάδης έδωσε παραδείγματα σχεδιασμού τοπίων για το μέλλον, σε διαφορετικές κλίμακες. Ανάμεσα στα παραδείγματα, το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού που δουλεύεται τώρα και του οποίου η φύση σχεδιάστηκε με κανόνες οικοσυστήματος, και το Resort Amanzoe στην Πύλο, όπου πολλαπλασιάστηκαν τοπικές ποικιλίες φυτών , από αυτές που προϋπάρχουν στο τοπίο και δεν βρίσκονται στην αγορά.

Ακολούθησε ο κ. Μιχάλης Μαυρολέων που παρουσίασε τέσσερις τάσεις στο hoteling, πέρα από τα τεράστια μεγέθη των πολυεθνικών brands. Αυτά ήταν τα small luxury hotels – μικρές μονάδες, οικογενειακές, προχωρούν και εξελίσσονται από γενιά σε γενιά στο χρόνο, τα mixed use κτίρια στις πόλεις, όπου φιλοξενούνται ξενοδοχεία, κατοικίες, σουίτες, γραφεία και καταστήματα σε ένα κτίριο, την fractional ownership, η οποία λόγω κανονιστικών περιορισμών δεν έχει προχωρήσει στην Ελλάδα και τα serviced homes, για τα οποία παρουσίασε όλα τα brands – πέρα από το Airbnb- που τα κάνουν μόδα αυτή τη στιγμή. Με αφορμή τη σημαντικότητα του «sense of place” που μας διαφοροποιεί από κάθε ανταγωνισμό, αν και είμαστε μία μικρή χώρα, μίλησε για το πάθος, το τοπίο, την αύρα, τη συναισθηματική νοημοσύνη.

Το φιλότιμο και την περηφάνεια που διαθέτουμε ως Έλληνες. Η ομιλία του κ. Ποτηρόπουλου ξεκίνησε με την αναφορά της οργανωμένης τουριστικής ανάπτυξης της Ελλάδας στις δεκαετίες του 50 και του 60, όταν ο Άρης Κωνστατινίδης και η ομάδα του δημιουργούσαν για λογαριασμό του κράτους τα αριστουργηματικά ξενοδοχεία Ξενία, ενώ ο Γιάννης Μώραλης φιλοτεχνούσε τις αφίσες του ΕΟΤ. Περνώντας στο νέο αρχιτεκτονικό παράδειγμα του σήμερα στάθηκε στον βιωματικό τουρισμό.

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ
THE ARCHITECT SHOW

«Ο σύγχρονος ταξιδιώτης θέλει πάνω απ’ όλα να ζήσει κι όχι να δει τα αξιοθέατα», είπε. Σε μία αντιπαραβολή της φύσης, που έχει τη δική της αυθεντικότητα να προσφέρει με την πόλη, βρήκε την αφορμή για να μιλήσει για τη σημασία της ανάδειξης του πολιτισμού ως εμπειρία και ως αφορμή της αστικής αναζωογόνησης. Ο κ. Ποτηρόπουλος έκλεισε την ομιλία επαναφέροντας το αίτημα για ελληνικότητα του Πικιώνη και του Κωνσταντινίδη, χωρίς να παραλείψει να πει πως η ανάπτυξη του τουρισμού είναι πρόβλημα πολιτικό.

Ο κ. Δουρίδας ολοκλήρωσε την ενότητα μεταφέροντας στο κοινό την εμπειρία των διεθνών πελατών του, για τους οποίους σχεδιάζει την εξοχική τους κατοικία. “ Έχουμε έναν υψηλού επιπέδου τουρισμού, ανθρώπων που είναι φιλέλληνες και έρχονται επί τούτου στην Ελλάδα, γνωρίζοντας ακριβώς τι θέλουν», είπε. Η ταχύτητα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αλλά και η εμπιστοσύνη είναι δύο μεγάλα πλεονεκτήματα που πρέπει να χτίσει ο αρχιτέκτονας με τον διεθνή πελάτη, προκειμένου να δημιουργήσει μία εποικοδομητική σχέση που θα αποφέρει και στον ίδιο συνέχεια στη συνεργασία, με αναθέσεις και στο εξωτερικό.

Το Δ’ και τελευταίο μέρος ασχολήθηκε με την αρχιτεκτονική των resorts. « έχουμε μία μεταστροφή στο χώρο των ξενοδοχείων.

Το design θεωρείται δεδομένο και αυτονόητο λόγω των απαιτήσεων των global travelers. Σημασία έχει πια ο σεβασμός του περιβάλλοντος, αυτό που στην Ελλάδα πουλάμε από τότε που είμαστε τουριστική χώρα» είπε η κα Μαρία Βαφειάδη με το γραφείο MKV Design στο Λονδίνο. Η ομιλία της εστιάστηκε στο The Conserve, ένα project του γραφείου της, όπου ένα δωμάτιο χωρίς περιττά πράγματα και με απόλυτη οικολογική συνείδηση εισχωρεί ποικιλοτρόπως στη φύση και βοηθά τον ένοικο να αναπτύξει την emotional loyalty αντί της τρέχουσας, transactional loyalty.

Ακολούθησε η κα Ρία Βογιατζή των Elastic Architects που μέσα από το πλούσιο portfolio του γραφείου της έπεισε το κοινό πως το οργανωμένο resort δίνει στον ταξιδιώτη την ευκαιρία να βιώσει τη φύση. Spa, cinema by the beach, χώροι κοινωνικοποίησης με όμορφους ανθρώπους, αθλητικές δραστηριότητες όπως η ιστιοπλοΐα, έτοιμες, εύκολα προσβάσιμες και απόλυτα οργανωμένες από το ξενοδοχείο, ικανοποιούν τις αισθήσεις των ταξιδιωτών.

Μάλιστα σε αυτό το βίωμα οφείλεται η τάση της βίλλας μέσα στο ξενοδοχείο, καθώς οι ιδιοκτήτες θέλουν να απολαύσουν ακριβώς αυτά τα πλεονεκτήματα, όπως και οι ταξιδιώτες αλλά σε μόνιμη βάση. «Ο καλός σχεδιασμός δεν έχει αστέρια» είπαν οι εκπρόσωποι του γραφείου του Ηλία Μαστρομηνά, ARC. Με αφορμή το πολυβραβευμένο Casa Cook, το γραφείο στάθηκε στη σημασία του ολοκληρωμένου σχεδιασμού για ένα ξενοδοχείο που από μόνο του καθίσταται προορισμός.

Η αρχιτεκτονική του μέλλοντος είναι εδώ

Τα πλεονεκτήματα μίας τέτοιας επιλογής είναι η υψηλή κερδοφορία λόγω του δικαιολογημένα ακριβότερου δωματίου και η παράταση της σεζόν. Το συνέδριο έκλεισε ο Πάνος Παρθένιος του γραφείου Parthenios Architects και Αναπληρωτής Καθηγητής στην Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης. Ο βραβευμένος από το Harvard αρχιτέκτονας εντυπωσίασε σε μία δύσκολη ώρα το κοινό με τις νέες τεχνολογίες που επιτρέπουν την προσομοίωση μίας πλήρους αρχιτεκτονικής εμπειρίας του χώρου πριν την υλοποίηση αλλά και τις τεχνολογίες που καθιστούν 100% ρεαλιστική και πρακτικά εύκολη τη συνεργασία των αρχιτεκτόνων από απόσταση.

Μετά την επιτυχία του Leisure & Resorts Architecture, o Bασίλης Μπαρτζώκας, το ARCHISEARCH.gr και η εταιρία παραγωγής Design Ambassador σχεδιάζουν μια σειρά δράσεων για την αρχιτεκτονική και το Design. Η Akzo Nobel σε ένα ειδικό event, στις 18 Ιουνίου, θα παρουσιάσει το νέο χρωματικό κατάλογο ο οποίος έχει σχεδιαστεί ειδικά για Αρχιτέκτονες και Designers από το βραβευμένο γραφείο Semiotik Design Agency.

Την παρουσίαση θα κάνει ο ιδρυτής του γραφείου και Head Creative Director κ. Δημήτρης Κολιαδήμας σε επιλεγμένη ομάδα αρχιτεκτόνων οι οποίοι και θα παραλάβουν τον νέο κατάλογο κατά τη διάρκεια της τελετής. Θα ακολουθήσει το «FUTURE TRENDS OF GREEK ALUMINUM & GREEN ARCHITECTURE” για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου στο Μέγαρο Μουσικής, στις 21 Ιουνίου, όπου διακεκριμένοι αρχιτέκτονες θα μιλήσουν για τις εφαρμογές και τις τάσεις του αλουμινίου, τον δεύτερο σημαντικότερο κλάδο σε εξαγωγές στην Ελλάδα.

Αμέσως μετά σειρά έχει η US Architecture & Design Week στην Θεσσαλονίκη, κατά την διάρκεια της Έκθεσης Θεσσαλονίκης όπου τιμώμενη χώρα είναι οι ΗΠΑ. Θα ακολουθήσει το «FUTURE TRENDS OF ALUMINUM & GREEN ARCHITECTURE” για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου στο Μέγαρο Μουσικής, στις 21 Ιουνίου.

ADVERTISING

SHARE: