Απαιτητικά τα θέματα στη Νέα Ελληνική Γλώσσα για τα Ενιαία Λύκεια

Έναρξη σήμερα των Πανελλαδικών εξετάσεων για τα Γενικά Λύκεια
Έναρξη σήμερα των Πανελλαδικών εξετάσεων για τα Γενικά Λύκεια EUROKINISSI

Σε κείμενο του Δ. Μαρωνίτη και με ζητούμενο τους τρόπους ενίσχυσης του παιδευτικού ρόλου του σχολείου "εγκαινιάστηκαν" οι Πανελλήνιες 2018 για τα Ενιαία Λύκεια. Τι σχολιάζει η φιλόλογος Π. Τόλια. Αναλυτικά τα θέματα και οι απαντήσεις

Σε ιδιαίτερα απαιτητικό άρθρο του Δημήτρη Μαρωνίτη που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Το Βήμα της Κυριακής" (1/3/2009 και 8/3/2009) και το οποίο προσαρμόστηκε για τους σκοπούς της αξιολόγησης, διαγωνίστηκαν σήμερα Παρασκευή κατά την έναρξη των Πανελληνίων 2018, οι περίπου 87.000 υποψήφιοι των Ημερήσιων και Εσπερινών Γενικών Λυκείων.

Το κείμενο αφορά στην Παιδεία και τη διαφορετικότητα από την Εκπαίδευση, ενώ το Γ.1 θέμα ανάπτυξης ζητά από τους υποψηφίους να προτείνουν αιτιολογημένα τρόπους, με τους οποίους εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του παιδευτικού ρόλου του σχολείου.

"Απαιτητικό κείμενο και για δυνατούς λύτες", σχολιάζουν εκπαιδευτικοί στο News 24/7, ενώ την ίδια στιγμή, υποστηρίζουν ότι "άπτεται των ενδιαφερόντων των νέων, καθώς αφορά στην εκπαίδευση και την παιδεία που λαμβάνει κανείς από το σχολείο, αλλά και τα εφόδια που πρέπει να αποκτά κανείς για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας".

"Πρόκειται για θεματική ενότητα που διδάσκεται στη Γ’ Λυκείου και την οποία οι μαθητές έχουν δουλέψει επαρκώς. Ωστόσο το εν λόγω κείμενο του Δημήτρη Μαρωνίτη ήταν ιδιαίτερα δύσκολο. Αυτό ίσως δημιουργήσει δυσκολίες στη διαδικασία της πύκνωσης του κειμένου/περίληψη", αναλύει η φιλόλογος από τα φροντιστήρια "Στόχος" Παγώνα Τόλια στο News24/7 και εξηγεί ότι "οι λεξιλογικές και συντακτικές ασκήσεις, αν και πολλές στον αριθμό, ήταν σχετικά βατές. Αν και για ακόμη μία φορά, η θεωρία της Γ’ Λυκείου αποκλείστηκε από τα θέματα, ένας επαρκώς προετοιμασμένος μαθητής, σίγουρα θα έχει τη δυνατότητα να πετύχει υψηλές βαθμολογίες".

Σημειώνεται ότι πέρυσι οι περίπου 85.000 υποψήφιοι διαγωνίστηκαν σε διασκευή της ομιλίας του Γρηγόρη Σκαλκέα, Έλληνα γιατρού, πανεπιστημιακού και μέλους της Ακαδημίας Αθηνών και εκτός από τις συνήθεις περιλήψεις και γλωσσικές ασκήσεις, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου κλήθηκαν να αναπτύξουν ομιλία σε τελετή αποφοίτησης του σχολείου τους, αναφορικά με τον στόχο της Επιστήμης και τον ηθικό ρόλο του επιστήμονα.

Τα θέματα και οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα για τα Ενιαία Λύκεια

Ποιος είναι ο Δημήτρης Μαρωνίτης

Ο Δημήτρης Μαρωνίτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Περάτωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Πειραματικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης και συνέχισε σπουδάζοντας στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Συμπλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Δυτική Γερμανία με υποτροφία από το ίδρυμα "Humboldt Stiftung", δίπλα στον γνωστό ελληνιστή Βάλτερ Μαργκ (Walter Marg). Το διδακτορικό του δίπλωμα το έλαβε το 1962 από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο όπου και δίδαξε Αρχαία Ελληνικά από το 1963 έως το 1968 ως εντεταλμένος υφηγητής (στη Φιλοσοφική Σχολή).

Κατά τη διάρκεια της επταετίας, η δράση του ενοχλούσε το στρατιωτικό καθεστώς, με αποτέλεσμα συχνά να φιλοξενείται στα κρατητήρια της συμπρωτεύουσας και της Αθήνας. Οι 8 μήνες του εγκλεισμού του από τις αρχές του ‘73 μέχρι της γενική αμνήστευση άφησαν το σημάδι τους στη Μαύρη γαλήνη, ένα κείμενο που γράφτηκε στο κελί, σε φθαρμένες χαρτοπετσέτες, όταν κατάφερε να βρει ένα μολύβι ο Δ.Ν.Μαρωνίτης. Το κείμενο πρωτοδημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 1973 στο 8ο και τελευταίο τεύχος του περιοδικού Η Συνέχεια, και πρόσφατα, το 2007, στις εκδόσεις Το Ροδακιό.

Μετά την χούντα επανέρχεται και παραμένει καθηγητής από 1975 έως το 1996. Επισκέπτης καθηγητής σε πανεπιστήμια της Γερμανίας, Αυστρίας και Κύπρου και των ΗΠΑ. Από το 1994 έως το 2001 πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Εφεξής συντονιστής του προγράμματος "Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση", που εκπονείται στο πλαίσιο του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας.

Εκτός όμως από πανεπιστημιακός και δάσκαλος, ο Δ.Ν Μαρωνίτης ήταν ιδιαίτερα γνωστός και σαν αρθρογράφος μιας και από το Φεβρουάριο του 1971 που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "ΒΗΜΑ" το πρώτο του άρθρο, με τίτλο "Σημείο αναφοράς" δεν σταμάτησε όλα αυτά τα χρόνια να δημοσιεύει ανελλιπώς άρθρα. Το 1970 συμμετείχε με το κείμενο "Υπεροψία και μέθη (ο ποιητής και η ιστορία)" που είναι μια φιλολογική μελέτη για το ποίημα "Δαρείος" του Καβάφη στο τόμο Δεκαοχτώ κείμενα.

Ο Δημήτρης Ν.Μαρωνίτης εκτός των άλλων έχει υπάρξει και καλλιτεχνικός διευθυντής του Κ.Θ.Β.Ε. Η θητεία του όμως, υπήρξε μικρής διάρκειας: από τις 3 Νοεμβρίου 1989 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 1990.

Το 1981 πήρε το Α΄ Κρατικό Βραβείο κριτικής-δοκιμίου για το "Όροι του λυρισμού στον Οδυσσέα Ελύτη". Το 2003 τιμήθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με τον Ταξιάρχη του "Φοίνικος", για την προσφορά του στα ελληνικά γράμματα και στον πολιτισμό. Το 2012 έλαβε το πρώτο βραβείο "Ενδογλωσσικής Μετάφρασης" για τη μετάφρασή της Ιλιάδας. Το 2014 βραβεύτηκε για το σύνολο του έργου του από το ηλεκτρονικό περιοδικό "ο Αναγνώστης".

Μεταφραστικό Έργο

Οι θέσεις και η αγάπη του για την μετάφραση των αρχαίων κειμένων θεμελιώθηκαν στο Πειραματικό σχολείο και πήραν μια πιο στερεή μορφή στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης. Ο κατ’ εξοχήν δάσκαλός του τα χρόνια αυτά ήταν ο I. Θ. Kακριδής. Σημαντική επιρροή στα μεταφραστικά του ενδιαφέροντα έπαιξε και ο W. Marg - που εκδίδει και για χρόνια το αρχαιογνωστικό περιοδικό, το Gnomon - όταν, μετά τις προπτυχιακές του σπουδές και εν όψει της εκπόνησης της διδακτορικής του διατριβής για τον Ηρόδοτο, ο Δ. Ν Μαρωνίτης φεύγει στη Γερμανία.

Ο Δ. Ν. Μαρωνίτης έχει μεταφράσει Ηρόδοτο, Ησίοδο, καθώς και τα δύο έργα που αποδίδονται στον Όμηρο: την Οδύσσεια και την Ιλιάδα. Το 2012 εξέδωσε και την μετάφραση της τραγωδίας "Αίας" του Σοφοκλή.

Μελέτη της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Ο Δημήτριος Μαρωνίτης έχει ασχοληθεί με αρκετούς νεοέλληνες ποιητές και πεζογράφους επιμένοντας στην πρώτη μεταπολεμική γενιά. Αγνόησε ή λοιδόρησε τους συμπολίτες του Ιωάννου, Ασλάνογλου και Χριστιανόπουλο. Έτσι έχει εκδώσει μελετήματα για τον Γεώργιο Σεφέρη, τον Τίτο Πατρίκιο, τον Γιάννη Ρίτσο, τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Τάκη Σινόπουλο και τον Μίλτο Σαχτούρη. Από τις προηγούμενες γενιές έχει εκδώσει μελετήματα για τον Διονύσιο Σολωμό και τον Κ.Π. Καβάφη. Από τις νεώτερες γενιές έχει ασχοληθεί με τον Γιώργο Χειμωνά.

Το 2014 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Άγρα το καινούριο του βιβλίο "Έπος και δράμα. Από το χθες στο αύριο".

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Πανελλήνιες
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Πανελλήνιες 2018: Τα θέματα και οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα για τα Ενιαία Λύκεια

Πανελλήνιες 2018: "Αυλαία" για τα Ενιαία Λύκεια με Νεοελληνική Γλώσσα

ADVERTISING

SHARE: