“Η Τέλεια Γειτόνισσα”: Η αληθινή ιστορία πίσω από το σοκαριστικό ντοκιμαντέρ του Netflix
Διαβάζεται σε 6'
Ποια είναι η ιστορία της πραγματικής “Τέλειας Γειτόνισσας” που προστέθηκε πρόσφατα στο Netflix.
- 18 Οκτωβρίου 2025 12:30
Το “The Perfect Neighbor”, που κυκλοφόρησε στο Netflix στις 17 Οκτωβρίου, είναι ένα true crime documentary για μια λευκή γυναίκα από τη Φλόριντα που πυροβόλησε και σκότωσε τη γειτόνισσά της, μια μαύρη μητέρα τεσσάρων παιδιών, το 2023.
Για περισσότερο από μιάμιση ώρα, ο θεατής βλέπει υλικό από κάμερες της αστυνομίας το οποίο αποκαλύπτει πώς μια διαφωνία σε μια γειτονιά κατέληξε σε φονικό, ενώ παράλληλα φέρνει στην μικρή οθόνη τα μεγάλα ζητήματα του φόβου, των προκαταλήψεων και του “νόμου της αυτοάμυνας”.
Όπως γράφει και το TIME σε θέμα του για το εν λόγω ντοκιμαντέρ, δεν υπάρχουν συνεντεύξεις μπροστά στην κάμερα· Το φιλμ αποτελείται αποκλειστικά από βίντεο (δύο ετών) στα οποία φαίνονται οι αλληλεπιδράσεις αστυνομικών με τη δράστιδα, την 60χρονη Σούζαν Λόριντς, η οποία έκανε συχνά παράπονα στην αστυνομία για τα παιδιά της γειτονιάς που έπαιζαν και έκαναν φασαρία σε ένα άδειο οικόπεδο δίπλα στο σπίτι της στο Όκαλα της Φλόριντα. Το 2024, η Λόριντς κρίθηκε ένοχη για ανθρωποκτονία με χρήση πυροβόλου όπλου και πλέον εκτίει ποινή 25 ετών.
Μια “φοβισμένη” αλλά “τέλεια” γειτόνισσα
Η Λόριντς καλούσε επανειλημμένα την αστυνομία αναφέροντας ότι τα παιδιά της γειτονιάς έκαναν φασαρία και «εισέβαλλαν» στο χώρο της, ούρλιαζαν και την απειλούσαν ενώ η ίδια. ισχυρίστηκε ότι δεχόταν επίθεση από τα παιδιά και ότι «φοβόταν για τη ζωή της». Στο ντοκιμαντέρ προβάλλονται ακόμα τα βίντεο που η ίδια τράβαγε με τα παιδιά να παίζουν, για να τα δείξει στους αστυνομικούς. Ο τίτλος The Perfect Neighbor («Η τέλεια γειτόνισσα») προέρχεται από μια φράση που είπε σε αστυνομικό: «Είμαι σαν την τέλεια γειτόνισσα».
Το υλικό από τις κάμερες δείχνει ότι οι αστυνομικοί ήταν κάπως σκεπτικοί απέναντι στις κλήσεις της, επειδή ήταν η μόνη κάτοικος που παραπονιόταν. Τα παιδιά δεν έπαιζαν στο δικό της οικόπεδο, αλλά στην αυλή του διπλανού γείτονα, ο οποίος μάλιστα τα ενθάρρυνε να πηγαίνουν και τους μάθαινε να παίζουν φούτμπολ. Η Λόριντς ζήτησε από τον ιδιοκτήτη του σπιτιού της να βάλει πινακίδα «Απαγορεύεται η διέλευση» για να χωρίσει νοητά την περιοχή της από την αυλή του γείτονα. Οι κάτοικοι ισχυρίζονται ότι έβριζε τα παιδιά ενώ όταν μαθεύτηκε πως τα μαγνητοσκοπούσε προκάλεσε την αντίδραση της κοινότητας.
Τα παιδιά είπαν στην αστυνομία ότι έπαιζαν απλώς κρυφτό και ότι η Λόριντς τα παρενοχλούσε, χρησιμοποιώντας ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς και κουνώντας προς το μέρος τους μια ομπρέλα ή ακόμα και ένα όπλο.
Κάποια στιγμή, ορισμένα παιδιά είπαν ότι η Λόριντς τούς πέταξε κάτι… πατίνια, ενώ εκείνη υποστήριξε ότι απλώς επέστρεφε ένα ζευγάρι πατίνια που είχε βρεθεί στο γκαζόν της. Υποστήριζε επίσης ότι προσπάθησαν να κλέψουν το φορτηγάκι της. «Είμαστε 11!» ακούγεται να λέει ένα από τα παιδιά στο ντοκιμαντέρ. Την αποκαλούσαν «Κάρεν», όρο που χρησιμοποιείται υποτιμητικά για θυμωμένες λευκές μεσήλικες γυναίκες που επιδεικνύουν ρατσιστική συμπεριφορά μέσα από τα παράπονά τους.
Από τα τηλεφωνήματα στην τραγωδία
Το φιλμ επικεντρώνεται σε ένα περιστατικό στις 2 Ιουνίου 2023, όταν η Λόριντς ισχυρίστηκε ότι τα αγόρια εισέβαλαν στην ιδιοκτησία της και όταν τους είπε να φύγουν, εκείνα απάντησαν ότι θα φέρουν τη μητέρα τους. Η Λόριντς κάλεσε την αστυνομία και την ενημέρωσαν ότι οι αξιωματικοί κατευθύνονταν ήδη στην περιοχή.
Στη συνέχεια, όπως ισχυρίστηκε, βρισκόταν μέσα στο σπίτι της όταν η Άτζικ Όουενς, μάνατζερ σε McDonald’s και κάτοικος της γειτονιάς, πήγε στην πόρτα της και άρχισε να χτυπά. Η Λόριντς τότε πήρε ένα όπλο και πυροβόλησε μέσα από την πόρτα, χωρίς να αντιληφθεί ότι ο γιος της Όουενς στεκόταν δίπλα της. «Νόμιζα ότι ήρθε για να με σκοτώσει», είπε στην αστυνομία, επιμένοντας ότι δεν ήταν εκ προθέσεως, ούτε είχε σχεδιάσει την πράξη. Όταν της έδωσαν την ευκαιρία να γράψει ένα γράμμα συγγνώμης μετά την ανάκριση, το έκανε, ζητώντας συγγνώμη από τα παιδιά και υποστηρίζοντας ότι «ενήργησε από φόβο», επειδή νόμιζε ότι η μητέρα τους θα την σκότωνε.
Οι νόμοι «Stand Your Ground» της Φλόριντα επιτρέπουν τη χρήση θανατηφόρας βίας όταν υπάρχει τεκμήριο φόβου. Υποθέσεις ανθρωποκτονίας με λευκούς δράστες και μαύρα θύματα είναι πιο πιθανό να χαρακτηριστούν «δικαιολογημένες» από εκείνες με μαύρους δράστες και λευκά θύματα, γράφει το περιοδικό TIME.
Ωστόσο, στο υλικό από την ανάκριση, οι ντετέκτιβ λένε ότι δεν καταλαβαίνουν γιατί έβγαλε όπλο μόλις δύο λεπτά αφότου την ενημέρωσαν ότι η αστυνομία ήταν καθ’ οδόν. Όπως είπε ένας από τους ντετέκτιβ: «Οι αποφάσεις που πήρες δεν είναι λογικές». Στην καταδίκη του 2024, ο δικαστής υποστήριξε ότι η Λόριντς ενήργησε περισσότερο από θυμό παρά από φόβο.
Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει αποσπάσματα από την τηλεοπτική κάλυψη της υπόθεσης. Ο Αλ Σάρπτον εκφώνησε τον επικήδειο της Όουενς, επαινώντας τη στάση της.
Το μήνυμα του “The Perfect Neighbor”
«Αν δεν γινόμαστε μάρτυρες σε τέτοια εγκλήματα, αν γυρίζουμε την πλάτη, αν δεν ρίχνουμε φως πάνω τους, θα συνεχίσουν να συμβαίνουν στο σκοτάδι», λέει στο TIME η σκηνοθέτιδα της ταινίας, Γκίτα Γκαντμπίρ.
Αναλύοντας δύο χρόνια υλικού από τις κάμερες που φορούν οι αστυνομικοί, η Γκαντμπίρ ήλπιζε να μετατρέψει ένα εργαλείο που προοριζόταν για την προστασία της αστυνομίας σε ένα εργαλείο που αποκαλύπτει τις αποτυχίες της.
Η Γκαντμπίρ, της οποίας η οικογένεια είχε στενή σχέση με την Όουενς, αναρωτιέται γιατί η αστυνομία δεν κάλεσε έναν κοινωνικό λειτουργό ή κάποιον άλλον διαμεσολαβητή για να εκτονώσει την κατάσταση.
Και θεωρεί ότι η αστυνομία έπρεπε να είχε κινηθεί νωρίτερα εναντίον της Λόριντς, με βάση την ύπαρξη όπλων στο σπίτι της και τις συνεχείς κλήσεις στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης για περιστατικά που δεν αποτελούσαν πραγματική έκτακτη ανάγκη. «Η αστυνομία δεν χρειάζεται να μπουκάρει με τα όπλα και να χτυπάει ανθρώπους για να αποτύχει απέναντι σε μια κοινότητα», υποστηρίζει η Γκαντμπίρ.