Xania Monet: Η (AI) blues τραγουδίστρια που σαρώνει τα charts
Διαβάζεται σε 6'
Η φωνή της θυμίζει κάτι από τις παλιές τραγουδίστριες των blues, έρχεται από το Μισισιπί και μόλις υπέγραψε συμβόλαιο εκατομμυρίων δολαρίων με δισκογραφική εταιρεία. Κι ας μην έχει.. δάχτυλα.
- 05 Νοεμβρίου 2025 06:21
Η Xania Monet τραγουδά για τον Θεό, τον έρωτα και την απώλεια. Ο πατέρας της – λέει σε ένα τραγούδι – δεν την έμαθε να αγαπάει, σε ένα άλλο κλαίει μετά από ένα χωρισμό. Η φωνή της θυμίζει τη “γυαλάδα” της Whitney Houston και τη μελαγχολική υφή των blues. Στο προφίλ της στο Instagram τη βλέπουμε να ζώνεται με φίδια, να ταΐζει αιλουροειδή, να τραγουδάει με φανέλα παίκτριας του μπάσκετ… Δεν χρειάζεται να έχεις πολύ εκπαιδευμένο μάτι για να καταλάβεις ότι κάτι δεν πάει καλά… κι όμως πολλοί άργησαν να το υποψιαστούν.
Η Xania Monet είναι η πρώτη AI τραγουδίστρια που κατάφερε να μπει σε ραδιοφωνικό chart του Billboard, αποδεικνύοντας πως στη μουσική βιομηχανία το “ανθρώπινο στοιχείο” αρχίζει να μοιάζει… προαιρετικό. Η Monet εμφανίστηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2025 και ήδη έχει “χτυπήσει” πολλές λίστες του Billboard — από τα Hot Gospel Songs με το “Let Go, Let God” μέχρι τα Hot R&B Songs με το “How Was I Supposed to Know”. Δεν είναι λίγο για κάποιον που δεν έχει καν… σφυγμό.
Από το Μισισίπι στην εικονική κορυφή
Από δω και πέρα μπαίνουμε στη ζώνη του λυκόφωτος διότι τίποτα από αυτά που αναπαράγουν τα ξένα Μέσα δεν ξέρουμε αν είναι αλήθεια. Πίσω από τη φωνή και την εικόνα της “Xania” κρύβεται η 31χρονη Telisha Nikki Jones, ιδιοκτήτριας ενός design studio με έδρα το Olive Branch του Μισισίπι. Εκείνη γράφει τους στίχους, και το πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης Suno αναλαμβάνει να τους “ζωντανέψει” μέσα από τη φωνή της Monet. Στο Apple Music, η τραγουδίστρια-avatar παρουσιάζεται ως «μια AI φιγούρα με gospel ρίζες και R&B ψυχή», με επιρροές από Keyshia Cole, K. Michelle και Muni Long.
O μάνατζέρ της είναι ο Ρομέλ Μέρφι — βετεράνος της μουσικής βιομηχανίας, με μακρά πορεία στο gospel και συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως η Cheneta Jones, η K. Michelle και ο ανερχόμενος IME Casino από το Μέμφις. «Τη θεωρώ οικογένεια», λέει για εκείνη.
«Γράφει ποίηση εδώ και χρόνια», λέει ο Μέρφι στο Billboard, εξηγώντας πως το 90% των στίχων της είναι βιωματικά και το υπόλοιπο 10% εμπνευσμένο από ιστορίες φίλων και ανθρώπων της κοινότητάς της. Αυτό που κάνει τα τραγούδια της να ξεχωρίζουν, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν είναι τα ρεφρέν ή οι γέφυρες, αλλά «οι στίχοι — γιατί είναι αγνοί».
Η Τζόουνς, που μεγάλωσε τραγουδώντας στην εκκλησία, δεν έχει τη φωνητική δύναμη της Xania, όπως λέει ο Μέρφι. Για τη δημιουργία του άλμπουμ, συνδύασε την πλατφόρμα Suno με ζωντανά ηχογραφημένα στοιχεία, διατηρώντας την πλήρη ιδιοκτησία στους στίχους και την παραγωγή. Παρ’ όλα αυτά, σκοπεύει να συνεργαστεί με “ανθρώπινους” παραγωγούς στο επόμενο πρότζεκτ της.
Τον Αύγουστο κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ “Unfolded” με 24 τραγούδια, και λίγο αργότερα το EP “Pieces Left Behind”. Κάπου ανάμεσα στα likes και στα streams, η Monet απέκτησε 150.000 ακόλουθους στο Instagram και ένα “παχυλό” συμβόλαιο με την Hallwood Media, έπειτα από μια “μάχη προσφορών” όπως την αποκάλεσε το Billboard. Οι δισκογραφικές, φαίνεται, δεν έχουν πρόβλημα να επενδύουν σε κάτι που ούτε κουράζεται, ούτε διεκδικεί, ούτε ζητά… αύξηση.
Οι καλλιτέχνες αντιδρούν — και όχι χωρίς λόγο
Πολλοί χρήστες, πάντως, δεν φαίνεται καν να έχουν αντιληφθεί ότι η Xania Monet δεν υπάρχει. Στα social media τα σχόλια κάτω από τα βίντεό της είναι γεμάτα από θαυμασμό για τη “φωνάρα” της και τις “ερμηνείες” της, σαν να πρόκειται για κανονική καλλιτέχνιδα.
Άλλοι πάλι υποστηρίζουν πως μεγάλο μέρος αυτών των σχολίων είναι επίσης προϊόν τεχνητής νοημοσύνης — bots που σχολιάζουν bots, σε έναν κύκλο αυτοαναφορικής ψευδαίσθησης. Η πραγματικότητα και η προσομοίωσή της έχουν πια γίνει ένα, και το πιο ανησυχητικό είναι ότι όλοι το αντιμετωπίζουμε σαν να είναι απλώς το επόμενο βήμα. Κι όμως, αυτή είναι μόνο η αρχή.
Ενώ η Monet μαζεύει streams, οι πραγματικοί μουσικοί “μαζεύουν” ανησυχίες. Η Kehlani, σε ένα βίντεο που μετά έσβησε, το είπε ωμά: «Υπάρχει μια AI R&B καλλιτέχνις που υπέγραψε συμβόλαιο εκατομμυρίων χωρίς να κάνει τη δουλειά. Αυτό ξεπερνά κάθε όριο».
Κι αν κάποιοι θεωρούν τη δήλωσή της υπερβολική, ας θυμηθούν ότι ο Nick Cave έχει αποκαλέσει τα AI-generated τραγούδια “μια φτηνή προσβολή της ανθρώπινης ψυχής”, ενώ ο Sting δήλωσε ότι “η μουσική είναι κάτι που προέρχεται από τον πόνο και τη χαρά – όχι από δεδομένα” και ότι “έρχεται μάχη ανάμεσα στον άνθρωπο και το ΑΙ – και θα τη δώσουμε όλοι”. Ακόμα και ο Brian Eno, φίλος της τεχνολογίας, μίλησε πρόσφατα για την “επικίνδυνη ομοιομορφία” που φέρνει η μηχανική δημιουργία. Σε συνέντευξη στο NEWS 24/7 ο Ian Anderson των Jethro Tull είπε ότι μόνο πάνω από το πτώμα του το ΑΙ θα αγγίξει τα τραγούδια του.
«Δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε τους ανθρώπους», λένε – αλλά ποιος τους πιστεύει;
Ο μάνατζερ της Monet, προσπαθεί να καθησυχάσει τα πνεύματα: «Η τεχνητή νοημοσύνη δεν αντικαθιστά τον καλλιτέχνη. Δεν είναι αυτός ο στόχος μας». Παρομοιάζει μάλιστα τη “διαχρονικότητα” της μουσικής της Monet με εκείνη του Michael Jackson και του Prince, [και εδώ τρέμει η γης που την πατούμε] υποστηρίζοντας ότι “η μουσική πρέπει να εξελίσσεται”. Λέει ότι αυτό που βλέπουμε είναι μια “κατασκευασμένη” εικόνα, αλλά πίσω από αυτό υπάρχει μια πραγματική καλλιτέχνις. Ίσως. Αλλά όταν μια φωνή που δεν ανήκει σε κανέναν καταφέρνει να ανέβει στα ίδια charts με καλλιτέχνες που έχουν δώσει τη ζωή τους στη σκηνή, το ερώτημα δεν είναι πια αν εξελισσόμαστε – αλλά προς τα πού.
Η Xania Monet μπορεί να είναι το πρόσωπο (ή το avatar) μιας νέας εποχής όπου η τέχνη επαναπροσδιορίζεται, τα όρια της αυθεντικότητας θολώνουν και η λέξη “συναίσθημα” κινδυνεύει να γίνει prompt.