Σε “σταυροδρόμι” το λιανεμπόριο – Καμπανάκι φορέων

Διαβάζεται σε 7'
Κόσμος στα καταστήματα της Ερμού
Κόσμος στα καταστήματα της Ερμού SOOC

Πιέσεις στον κλάδο του λιανεμπορίου καταγράφονται καθώς οι τζίροι είναι καθηλωμένοι και η αγοραστική δύναμη περιορισμένη.

Δύσκολες μέρες περνά το λιανεμπόριο με τις πωλήσεις να είναι καθηλωμένες. Έτσι, επιδείνωση, σε σχέση με την περυσινή “Black Friday”, παρουσίασαν οι πωλήσεις για τις μισές (48%) επιχειρήσεις με βάση ανάλυση του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για την κίνηση της εμπορικής αγοράς κατά τη φετινή “Black Friday”.

Την ίδια ώρα, οι  μισές επιχειρήσεις (52%) έμειναν μέτρια ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Ωστόσο, σε σχέση με πέρυσι, υπερδιπλασιάστηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που εμφανίζει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τις πωλήσεις (38% έναντι 15% το 2024).

Μάλιστα, με αφορμή την Έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για τα αποτελέσματα της Black Friday, ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας κ. Σταύρος Καφούνης δήλωσε:

“Τα αποτελέσματα της Έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, δυστυχώς επιβεβαιώνουν την αρνητική πορεία του τζίρου στο λιανικό εμπόριο, τόσο σε σχέση με την περυσινή “Black Friday”, όσο και το φθινόπωρο συνολικά. Παρότι χιλιάδες έμποροι επέλεξαν να κάνουν υψηλές προσφορές στους περισσότερους κωδικούς τους, και μάλιστα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τελικά πέρασαν κάτω από τον πήχη των προσδοκιών τους για μια σημαντική τόνωση των εσόδων, που θα αντιστάθμιζε τις απώλειες όλων των προηγούμενων μηνών. Με το υψηλό λειτουργικό κόστος να επιμένει, οι εμπορικές επιχειρήσεις εναποθέτουν πλέον τις ελπίδες τους στην εορταστική περίοδο για μια θετική ανατροπή στο τέλος του 2025, στο πιο σημαντικό ετήσιο ραντεβού τους με τους καταναλωτές”.

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, για δέκατη χρονιά, διερεύνησε τη συμμετοχή των εμπορικών επιχειρήσεων στη “Black Friday” και αξιολόγησε τα κυριότερα χαρακτηριστικά της, πραγματοποιώντας έρευνα σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 258 επιχειρήσεων του λιανικού  που πραγματοποιούν εκπτώσεις.

  • Επιδείνωση, σε σχέση με την περυσινή “Black Friday”, παρουσίασαν οι πωλήσεις για τις μισές (48%) επιχειρήσεις.
  • Για 2 στις 3 επιχειρήσεις με χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, η πτώση δεν ξεπέρασε το 10%.
  • Οι μισές επιχειρήσεις (52%) έμειναν μέτρια ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Ωστόσο, σε σχέση με πέρυσι, υπερδιπλασιάστηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που εμφανίζει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τις πωλήσεις (38% έναντι 15% το 2024).
  • Στη φετινή περίοδο της “Black Friday” συμμετείχε υψηλό ποσοστό επιχειρήσεων (81%), ίδιο με εκείνο του 2024 .
  • Αναφορικά με το διάστημα συμμετοχής, το 48% των επιχειρήσεων συμμετείχε όλη την εβδομάδα της “Black Friday” ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26%) δεν δίστασε να υιοθετήσει προσφορές όλο το Νοέμβριο.
  • Μία στις τρεις επιχειρήσεις επέλεξε εκπτώσεις ύψους από 31% έως 40%, ενώ το 31% των επιχειρήσεων προτίμησε το εκπτωτικό κλιμάκιο από 21% έως 30% .
  • Ενδεικτικό των πιέσεων στον κλάδο είναι το γεγονός πως μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) υιοθέτησε εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα. Επίσης, το 28% έκανε εκπτώσεις στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν.
  • Η ικανοποίηση αναφορικά με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα για τις μισές επιχειρήσεις (54%) κινήθηκε  σε χαμηλά επίπεδα .
  • Για 4 στις 10 επιχειρήσεις η επισκεψιμότητα κορυφώθηκε το τριήμερο “Black Friday” (Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή) ενώ για 1 στις 5 την ημέρα της “Black Friday” .
  • Παρατηρείται συσχέτιση επισκεψιμότητας – πωλήσεων αφού για το 30% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κορυφώθηκαν το τριήμερο “Black Friday”, Σάββατο και Κυριακή και για το 28% η Παρασκευή 28/11.
  • Το πλαστικό και ηλεκτρονικό χρήμα ήταν το κύριο μέσο συναλλαγών, ενώ  η αποκλειστική χρήση μετρητών έχει περιοριστεί σημαντικά.
  • Για 8 στις 10 επιχειρήσεις οι πωλήσεις ολόκληρου του φθινοπώρου ανήλθαν στα ίδια ή σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
  • Έξι στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν πως οι προμηθευτές τους δεν τους διευκόλυναν στις τιμές των εμπορευμάτων “Black Friday” .
  • Μόνο 1 στις 5 επιχειρήσεις συμμετείχε στη “Cyber Monday” .
  • Την αξία της πρακτικής της “Black Friday” αμφισβητεί το 64% των επιχειρήσεων σωρευτικά, θεωρώντας ότι ευνοεί τις μεγάλες αλυσίδες-brands, προσφέρει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε εγχώριες και διεθνείς πλατφόρμες, ενώ δεν ευνοεί τις μικρές λόγω χαμηλού περιθωρίου κέρδους .
  • Κυρίαρχη θέση τις προωθητικές ενέργειες για την “Black Friday” έχουν τα διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος για τις μισές επιχειρήσεις (47%) ενώ δυναμικά κινούνται και οι ενέργειες στα social media .

Δύσκολο φθινόπωρο

Παράλληλα, όπως, ανέφερε, σε δήλωσή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, με αιχμή ανάλυση του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών στα καταστήματα Λιανικού εμπορίου εκτός τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων κατά το Γ΄ τρίμηνο και το Α΄ εννεάμηνο του 2025 το Λιανικό Εμπόριο χρειάζεται επιπλέον 750 εκ. ευρώ το Δ’ Τρίμηνο για να αντισταθμίσει το υψηλό λειτουργικό κόστος. “H αύξηση του κύκλου εργασιών σε επίπεδο εννεαμήνου είναι η χαμηλότερη από το 2020 έως σήμερα” αναφέρει ο κ.  Καφούνης και προσέθεσε ότι “κανένα μέγεθος επιχείρησης δεν εμφανίζει θετικές επιδόσεις ικανές να υπερκεράσουν την αρνητική επίδραση του υψηλού κόστους λειτουργίας. Ως εκ τούτου, η εορταστική αγορά, η οποία ουσιαστικά ανοίγει αυλαία με τη “Black Friday”, είναι καθοριστική ακόμη και για τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων, κυρίως ΜμΕ. Σε κάθε περίπτωση, επιβεβαιώνεται η ανάγκη στήριξης του κλάδου με το μείγμα αναπτυξιακών ρυθμίσεων και μέτρων ελάφρυνσης που έγκαιρα και τεκμηριωμένα έχει προτείνει η ΕΣΕΕ”

Μήνυμα για θεσμική παρέμβαση

Πάντως, με αφορμή την ολοκλήρωση της περιόδου «Black Friday», ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς τονίζει ότι οι εκπτωτικές περίοδοι και οι προωθητικές ενέργειες αποτελούν πλέον παγιωμένο στοιχείο της αγοράς, ακολουθώντας διεθνείς πρακτικές και σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. Παρά τη θετική δυναμική που μπορούν να προσφέρουν, η συνεχής διόγκωση των επιμέρους «ειδικών» περιόδων εκπτώσεων, σε συνδυασμό με την έλλειψη ενιαίας στρατηγικής, έχει οδηγήσει σε σύγχυση του καταναλωτή, συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και σταδιακή αποδυνάμωση της αξίας του ίδιου του θεσμού των εκπτώσεων, τονίζει ο ΕΣΠ και προσθέτει ότι ολοένα και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι σημαντικό μέρος των καταναλωτών αντιμετωπίζει τις εκπτώσεις με επιφυλακτικότητα, αμφισβητώντας το πραγματικό ύψος των μειώσεων ή θεωρώντας ότι οι προσφορές δεν ανταποκρίνονται πάντα στις προσδοκίες. Η έλλειψη εμπιστοσύνης πλήττει τόσο την αγοραστική συμπεριφορά, όσο και την ίδια την εικόνα της αγοράς και υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό.

Μάλιστα, ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς θεωρεί αναγκαίο να ανοίξει ένας θεσμικός, συντονισμένος και ουσιαστικός διάλογος με την Πολιτεία και όλους τους αρμόδιους φορείς για ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο εκπτώσεων, που θα διασφαλίζει τη διαφάνεια, θα ενισχύει τον καταναλωτή και θα προστατεύει την βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι εκπτώσεις πρέπει να παραμείνουν εργαλείο ανάπτυξης και όχι να λαμβάνουν χαρακτήρα διαρκούς πίεσης που αποδυναμώνει την αγορά και θολώνει την πραγματική αξία των προϊόντων.

Ο στόχος, όπως αναφέρεται, “δεν είναι απλώς να επαναπροσδιοριστούν οι ημερομηνίες ή τα ποσοστά των εκπτώσεων, αλλά να εδραιωθεί ένα σταθερό περιβάλλον εμπιστοσύνης, στο οποίο οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ότι οι μειώσεις τιμών είναι πραγματικές και οι επιχειρήσεις ότι λειτουργούν σε ένα πλαίσιο που δεν τις εξαναγκάζει σε συνεχή απαξίωση της αξίας τους. Ένα πλαίσιο που θα ευνοεί την υγιή ανάπτυξη, θα προάγει τη διαφάνεια και θα διαμορφώνει μια αγορά βιώσιμη, δυναμική και ανταγωνιστική.”

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΣΠ Θ. Καπράλος: «Οι εκπτώσεις πρέπει να λειτουργούν ως γέφυρα εμπιστοσύνης ανάμεσα στον καταναλωτή και την επιχείρηση,  όχι ως μια διαρκής μάχη επιβίωσης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ούτε ως μια ασαφής υπόσχεση «ευκαιριών» για τους πολίτες. Ήρθε η στιγμή να επαναπροσδιορίσουμε το πλαίσιο των εκπτώσεων με ειλικρίνεια, διαφάνεια και κοινή λογική. Καλούμε την Πολιτεία, τους παραγωγικούς φορείς και όλους όσους συμμετέχουν στην αγορά, σε έναν ανοιχτό διάλογο, ώστε να δημιουργήσουμε ένα σύστημα που θα επιτρέπει στον καταναλωτή να «ανθίσει» και στην επιχειρηματικότητα να αναπτυχθεί. Η αγορά χρειάζεται σταθερότητα και εμπιστοσύνη. Ας χτίσουμε μαζί τις συνθήκες για να την οδηγήσουμε εκεί».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα