ΚΙΝΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΜΠΟΛ ΜΕ ΤΟ ΡΥΖΙ ΣΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ

Πως μέσα σε 25 χρόνια η Κίνα πρόλαβε να πετάξει την ενιαία ενδυμασία και το ποδήλατο και να γνωρίσει τα καλά και τα κακά του καπιταλισμού

Αν θέλει κάποιος να εξετάσει την οικονομία ενός έθνους και να βγάλει συμπεράσματα για την μελλοντική της πορεία, το μόνο που έχει να κάνει είναι να δει πως τα πάει η μεσαία τάξη. Δεν είναι καθόλου παράδοξο ότι τα τελευταία 25 χρόνια έχουν γραφτεί ολόκληρα βιβλία για το πως άλλαξε η ζωή του μέσου Κινέζου, που ζούσε σε συνθήκες στέρησης, τρεφόταν με ρύζι, κυκλοφορούσε με ποδήλατο και δεν είχε δει ποτέ πως είναι ο κόσμος πέρα από την πατρίδα του. Σήμερα αναφέρεται κανείς σε μια από τις δυναμικότερες ομάδες πληθυσμού για την παγκόσμια οικονομία με εξωστρέφεια, νέα καταναλωτικά γούστα και πλήρη γνώση για τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Ένα στοιχείο μονάχα αρκεί: σε μια χώρα τόσο μεγάλη, το 10% όλων των πωλήσεων γίνεται διαδικτυακά ( βλέπε την επιτυχία του  Ali Baba) και παρουσιάζει αυξητική τάση της τάξης του 40% ετησίως.

Ας δούμε πως ξεκίνησε το success story της Κίνας. Το έτος 2000 μόνο το 4% των αστικών νοικοκυριών της χώρας ζούσαν με τρόπο που να θυμίζει την δική μας μεσαία τάξη. Το 2012 ο αριθμός αυτός είχε εκτιναχθεί στο 68% σε ενα κράτος που πάνω από το 50% των ανθρώπων ζουν πλέον σε πόλεις και όχι στην επαρχία. Η αστυφιλία είναι ένα έντονο φαινόμενο που προϊδεάζει για τις εξελίξεις. Μέσα σε μερικά χρόνια θα έχουν προστεθεί άλλα 170 εκατομμύρια κάτοικοι στις πόλεις για να φτάσει η αστική τάξη τα 630 εκατομμύρια το 2022.

Αν η συγκέντρωση στα αστικά μορφώματα είναι ο ένας παράγοντας που μεταμόρφωσε την κινεζική οικονομία, ο άλλος είναι η προσφορά θέσεων εργασίας με πολύ καλύτερους οικονομικούς όρους σε σχέση με το παρελθόν. Και αν τα αρθροίσει κανείς όλα αυτά, τότε αποκομίζει πολύ μεγαλύτερη παραγωγικότητα, βελτίωση στις συνθήκες διαβίωσης, την παιδεία και το σύστημα περίθαλψης. Το 2005 λ.χ. μόνο 150 εκατομμύρια Κινέζοι είχαν ασφαλιστικές καλύψεις όπως τις νοούμε εμείς στην Ευρώπη ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό έχει σχεδόν καλύψει το σύνολο του πληθυσμού.

Οι έρευνες δείχνουν ότι υπάρχουν δύο υποομάδες στην χαοτική – λόγω μεγάλου αριθμού – μεσαία τάξη της Κίνας. Στην πρώτη ανήκουν τα νοικοκυριά με εισόδημα 9 -16.000 δολάρια ετησίως και στην δεύτερη από 16.000 μέχρι 34.000 δολάρια. Στην τελευταία αναφέρονται οι υψηλοί ρυθμοί της κατανάλωσης. Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι πρόκειται για ανθρώπους που θέλουν να βγάλουν περισσότερα χρήματα και να τα ξοδέψουν σε αγαθά και υπηρεσίες. Γνωρίζουν καλά τις ξένες φίρμες και έχουν το βλέμμα τους στραμμένο στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα τους γνωρίζουμε καλά, μιας και είναι οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται να επισκεφθούν τα νησιά μας (ιδίως την Σαντορίνη) και να μην διαφέρουν σε τίποτα από τους χιλιάδες άλλους τουρίστες που έρχονται εδώ και δεκαετίες.

Η ίδια ομάδα θεωρεί ότι τα ψώνια, η αναψυχή και το ταξίδι είναι μια δραστηριότητα που αφορά ολόκληρη την οικογένειά τους. Η απόδειξη είναι πως από το 2000 μέχρι και το 2012 τετραπλασιάστηκε ο αριθμός ξενοδοχείων στην Κίνα ενώ μόνο μέσα στο 203 άνοιξαν πάνω από 1000 αίθουσες κινηματογράφων. Τώρα το Χόλιγουντ έχει στρέψει το βλέμμα του και στην αγορά εισιτηρίων στην Κίνα, κάτι που πριν το 2000 θα ήταν μάλλον ανέκδοτο. Αν κοιτάξει κανείς τι αρέσκεται να αγοράζει ο μέσος Κινέζος θα αντιληφθεί πλέον ότι η διαφορά που τον χώριζε με τις χώρες της Δύσης έχει πλέον εξαφανιστεί. Οι υψηλόμισθοι Κινέζοι ξέρουν όλες τις μάρκες για τις κάμερες, τα κινητά τηλέφωνα και βέβαια τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Και ενώ αυτοί που κερδίζουν λιγότερα χρήματα όταν επιλέγουν κάτι από το ράφι τονίζουν ότι αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να συνδυάζει ποιότητα και αντοχή, οι πλουσιότεροι υπογραμμίζουν ότι το αντικείμενο της προτίμησής τους πρέπει να δείχνει το γούστο τους και την καλή διαβίωση της οικογένειάς τους. Αν αυτό θέλετε να το πείτε νεοπλουτισμό, τότε ενδεχομένως να έχετε δίκιο. Για μια δυναμική χώρα σαν την Κίνα, με ανθρώπους που γεννήθηκαν σε πολύ καλύτερες συνθήκες απ’ ότι οι πρόγονοί τους, αυτά είναι τα διαπιστευτήρια για μια νέα ζωή και μια νέα θέση στον κόσμο. Αισθάνονται ότι μπορούν να γίνουν ισότιμοι συνομιλητές με τους πολίτες της Δύσης και να απολαμβάνουν ότι και εμείς.

Investors look at computer screens in front of an electronic board showing stock information at a brokerage house in Fuyang, Anhui province, China, May 29, 2015. China's main stock market indexes ended a volatile Friday just about where they started it after the previous day's sharp sell-off that led many to believe the red-hot bull market has paused for a correction. REUTERS/Stringer CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA REUTERS

Από τις δυτικές συνήθειες δεν θα μπορούσε να απουσιάζει και η ενασχόληση με τις επενδύσεις και τις μετοχές.
Η πρόσφατη χρηματιστηριακή φούσκα ήταν σε ένα βαθμό αποτέλεσμα της φρενίτιδας της μεσαίας τάξης να μπει στο παιχνίδι του γρήγορου κέρδους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στο πρώτο τρίμηνο του 2015 υπολογίζεται ότι ανοίχθηκαν 8 εκατομμύρια νέες επενδυτικές μερίδες ενώ μόνο την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου δημιουργήθηκαν 4,4 εκατομμύρια μερίδες.

Για να εξοικειωθούν γρηγορότερα αγοράζουν εισαγόμενα προϊόντα. Σε ο,τι αφορά τα φαγητά και τα ποτά υπάρχει μια αύξηση που στους υψηλόμισθους μέσους της τάξης του 35%. Επίσης ένα 10% ταξιδεύει σχεδόν κάθε χρόνο εκτός συνόρων. Ένας στους τρεις μιλούν ξένες γλώσσες και μπορούν να συνεννοηθούν στα αγγλικά ενώ κάποτε ήταν δυσεύρετοι εκείνοι που είχαν σχετικές γνώσεις καθώς η Κίνα ήταν κλειστή στον κόσμο. Η γλωσσομάθεια τους βοηθά να προσληφθούν σε καλύτερα αμειβόμενος εργασίες που έχουν σχέση με το εξωτερικό συνεπώς και τριβή με άλλους πολιτισμούς. Χέρι – χέρι με την νέα μεσαία τάξη ανθεί και η επιχειρηματικότητα που θα ικανοποιήσει τις ανάγκες της. Έτσι μπορεί οι Κινέζοι να είναι γνωστοί στις δικές μας χώρες για τα φθηνά τους προϊόντα αλλά η οικονομία τους δεν στηρίζεται μονάχα σε αυτά. Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αλλάξει όπως έγινε αντίστοιχα με τις οικονομίες των ασιατικών χωρών που επένδυσαν στην τεχνολογία την δεκαετία του ’80. Συνεπώς έχουμε να δούμε πολλά από τον κινεζικό γίγαντα και στο μέλλον.

Παίξε τα Games του NEWS 24/7: Σταυρόλεξο, Sudoku, WordroW & Word Search!

 

Ακολουθήστε το NEWS 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα