Οι μπλόγκερς σώζουν την τιμή της κριτικής;

Κριτική ή δημόσιες σχέσεις; Απαντούν Ανδρεαδάκης, Αραβανής, Σοφιανός
- 11 Ιουλίου 2017 20:10
Κριτική ή μόνο δημόσιες σχέσεις; Η εκπομπή Πεζοί στον Αέρα στο Ραδιόφωνο 24/7, με την Ιωάννα Κλεφτόγιαννη και τη Φωτεινή Λαμπρίδη, έθεσε το ερώτημα και άπαντησαν οι: Κώστας Σοφιανός , ποιητής και κριτικός υπήρξε συνεκδότης των περιοδικών Δέντρο, Νήσος , Κριτική και Κείμενα, Μεταθέσεις, Σπύρος Αραβανής: Ποιητής, φιλόλογος, στιχουργός, κριτικός τραγουδιού συνεκδότης του poiein.gr συνεργάτης των περιοδικών Δίφωνο, Μετρονόμος, musicpaper.gr, musicheaven.gr κ.α., Ορέστης Ανδρεαδάκης κριτικός κινηματογράφου καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
«Στην Ελλάδα δεν υπάρχει επαγγελματικό ήθος , με εξαιρέσεις φυσικά. Οπότε αυτό περνάει και στην κριτική. Αν έχει περηφάνια ο ανθολόγος για παράδειγμα , πρέπει να ανθολογήσει ακόμα και τον φονιά του παιδιού του αν το αξίζει» λέει ο ποιητής Κ. Σοφιανός ο οποίος ισχυρίζεται πως υπάρχει στην κριτική και διαπλοκή και κλίκες και συνωμοσία σιωπής αλλά και υποκατάσταση της κριτικής από τη διαφήμιση. Παρέπεμψε μάλιστα στο βιβλίο “Η μεταπολιτευτική κριτική στον καθρέφτη” μέσα από τις σελίδες του οποίου τεκμηριώνεται η άποψη αυτή. «Δείτε το παράδειγμα της Δημουλά, την οποία δεν την προώθησε το συνάφι. Έλεγαν πως η ποίησή της είναι για νοικοκυρές!» λέει.
Ο Σπ. Αραβανής που ασχολείται με το τραγούδι , τόνισε πως για να υπάρχει κριτική πρέπει να υπάρχει τραγούδι. «Η μορφή του ως δισκογραφικό προϊόν είναι πρόσφατη, από το ‘ 50 και μετά. Άρα λείπει η βάση δεδομένων , υπάρχει έλλειψη κριτικών γιατί είχε καταχωρηθεί το τραγούδι ως είδος διασκέδασης. Θέλαμε να το ακούμε κι όχι να συζητάμε γι’αυτό. Στην Ελλάδα οι κριτικοί είναι λίγοι λοιπόν» σημειώνει.
Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης τονίζει πως τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, η κριτική αντιμετωπίζει τα ίδια θέματα και μάλιστα από την εποχή του Αριστοφάνη. Συμφωνεί όμως πως σήμερα έχει περιοριστεί ιδιαίτερα στις σελίδες των εφημερίδων. «Η κριτική κινηματογράφου συρρικνώνεται στα έντυπα, αλλά αυξάνεται στα μπλογκς και στο fb, πλέον βλέπουμε αξιόλογες κριτικές. Θεωρώ ότι στο Φεστιβάλ έχει γίνει σοβαρή κριτική. Και τα θετικά και τα αρνητικά που γράφτηκαν είχαν βάση.» παραδέχεται.
Έχουν δεχτεί επιθέσεις με αφορμή τα γραφόμενά τους όμως;
Θετικά απαντούν ο Κ. Σοφιανός και ο Σ. Αραβανής . «Μου έχει επιτεθεί συνάδελφος που θίχτηκε και με ρώτησε γιατί δεν σταμάτησα στην θετική κριτική» λέει ο Κ. Σοφιανός. «Έκαναν παράπονα στους διευθυντές μου στα περιοδικά» λέει ο Σπ. Αραβανής ο οποίος τονίζει πως η σχέση κριτή κρινόμενου έχει αλλάξει σήμερα καθώς ο κάθε κρινόμενος μπορεί να βρει μέσω fb τον κριτή οπότε ο δεύτερος εύκολα αυτολογοκρίνεται πλέον».