BMW – Research & Technology (Part 4) – Βοηθός διασταυρώσεων

Δείτε τι προτείνει η BMW για την κυκλοφορία στις διασταυρώσεις, που συχνά δεν φαίνεται εύκολα!
- 03 Δεκεμβρίου 2007 15:23
Ανάμεσα στις συχνότερες αιτίες ατυχημάτων στις διασταυρώσεις είναι η κακή εκτίμηση του οδηγού, έλλειψη προσοχής ή ακατάλληλοι οδηγικοί ελιγμοί. Το BMW Group Research & Technology, επομένως, έχει εξελίξει χαρακτηριστικά ασφαλείας, το βοηθό διασταυρώσεων και το βοηθό φαναριών κυκλοφορίας (intersection assistant & traffic light assistant), που βοηθούν τους οδηγούς όταν διασχίζουν διασταυρώσεις. Χρησιμοποιώντας ασύρματη τεχνολογία επικοινωνίας μεταξύ οχημάτων βασισμένη σε WLAN, ο βοηθός διασταυρώσεων αποκτά πληροφορίες για την τρέχουσα κυκλοφοριακή κατάσταση και τις ανταλλάσσει με άλλα οχήματα.
Τα δεδομένα αυτά που αφορούν τις θέσεις των οχημάτων και την τρέχουσα κατάσταση, στη συνέχεια, υποβάλλονται σε ηλεκτρονική επεξεργασία και περνούν στον οδηγό με τη μορφή υποδείξεων.
Για παράδειγμα, ο βοηθός διασταυρώσεων (intersection assistant) ανιχνεύει ένα όχημα το οποίο πλησιάζει στην ίδια συμβολή δρόμων και έχει προτεραιότητα, ακόμα κι αν αυτό το όχημα δεν είναι ακόμα ορατό. Πραγματικά, το σύστημα αυτό επιτρέπει στον οδηγό να βλέπει πέρα από τις στροφές – και κατά κάποιο τρόπο στο μέλλον.
Η τεχνολογία βοηθά τους οδηγούς να αντιμετωπίσουν στρεσογόνες καθημερινές καταστάσεις
Στη Γερμανία μόνο, το ένα τρίτο όλων των ατυχημάτων με ανθρώπινους τραυματισμούς που συμβαίνουν σε μία διασταύρωση, οφείλονται στην αδυναμία να δει κάποιος ή να επισημάνει έγκαιρα έναν άλλο χρήστη του δρόμου, στην ανεπαρκή ορατότητα της διασταύρωσης λόγω κτιρίων ή δέντρων, ή στη διάσπαση της προσοχής του οδηγού από το δρόμο και την κυκλοφορία.
Ακολουθεί μία χαρακτηριστική, επικίνδυνη καθημερινή κατάσταση: ένας οδηγός που πλησιάζει σε μία διασταύρωση και επιθυμεί να περάσει απέναντι συναντά μία σταθερή ροή κυκλοφορίας στο δρόμο που έχει προτεραιότητα. Η ορατότητα του οδηγού στον κάθετο δρόμο εμποδίζεται από παρκαρισμένα οχήματα. Σε τέτοιες περιπτώσεις καταξιώνεται ο βοηθός διασταυρώσεων.
Αυτός συγκεντρώνει δεδομένα για άλλες χρήστες των δρόμων στην περιοχή της διασταύρωσης και μπορεί να μειώσει τους πιθανούς κινδύνους. Ο βοηθός διασταυρώσεων επικοινωνεί με άλλα οχήματα το οποία πλησιάζουν στη διασταύρωση. Το σύστημα αξιολογεί τα εισερχόμενα δεδομένα σε σχέση με την ταχύτητα, την απόσταση από τη διασταύρωση και τις κατευθύνσεις του ταξιδιού, μαζί με τα δεδομένα που αφορούν το προκείμενο όχημα.
Αν ανιχνευτεί κίνδυνος σύγκρουσης, ο οδηγός προειδοποιείται μέσω οπτικών ή ακουστικών σημάτων και με ομαλή επιβράδυνση του οχήματος. Το μεγάλο πλεονέκτημα εδώ είναι ότι ακόμα κι αν ένα ατύχημα αποδειχτεί αναπόφευκτο, το γεγονός ότι η ταχύτητα μειώνεται σε έγκαιρο στάδιο, θα μετριάσει τις συνέπειες. Αν ο οδηγός δεν μπορεί να εκτονώσει την κατάσταση με τις δικές του αντιδράσεις, ο βοηθός διασταυρώσεων μπορεί να προετοιμάσει το σύστημα πέδησης και να υποστηρίξει τον οδηγό στο φρενάρισμα.
Συγκρούσεις μεταξύ αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας ενέχουν ιδιαίτερη επικινδυνότητα
Σε ένα ατύχημα, οι μοτοσικλετιστές υφίστανται σοβαρούς τραυματισμούς περίπου τρεις φορές συχνότερα σε σχέση με τους οδηγούς αυτοκινήτων, και ο αριθμός θανάτων από τροχαία ατυχήματα για τους αναβάτες είναι σχεδόν τετραπλάσιος από το αντίστοιχο νούμερο των οδηγών αυτοκινήτων.
Ακόμα και μεταξύ αυτών των διαφορετικών τύπων χρηστών των δρόμων, αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας, ο βοηθός διασταυρώσεων μπορεί να δημιουργήσει ένα σύνδεσμο επικοινωνίας. Επιπλέον, μπορεί να ενεργοποιηθούν δραστικά μέτρα στη μοτοσικλέτα αν αναγνωριστεί μία επικίνδυνη κατάσταση. Αν η μοτοσικλέτα έχει προτεραιότητα σε σχέση με το αυτοκίνητο, ενεργοποιούνται ο προβολέας της, τα φλας και η κόρνα για να γίνει περισσότερο αντιληπτή. Με αυτό τον τρόπο, η μοτοσικλέτα θα προσελκύσει ενεργά την προσοχή του οδηγού ενός αυτοκινήτου, ο οποίος πλησιάζει με επικίνδυνο τρόπο τη διασταύρωση.
Βοηθός φαναριών κυκλοφορίας (traffic light assistant)
Αν ένα όχημα είναι επιπρόσθετα εξοπλισμένο με βοηθό φαναριών κυκλοφορίας (traffic light assistant), μπορεί ακόμα και να επικοινωνεί με τα φανάρια. Το σύστημα αυτό αξιολογεί τα εισερχόμενα δεδομένα, όπως η τρέχουσα κατάσταση των επόμενων φαναριών και οι φάσεις πράσινο/πορτοκαλί/κόκκινο, μαζί με τις ειδικές πληροφορίες της διασταύρωσης και του οχήματος.
Αν το φανάρι κοντεύει να ανάψει κόκκινο, και ο οδηγός συνεχίζει να πλησιάζει στη διασταύρωση με την τρέχουσα ταχύτητά του, τότε λαμβάνει έγκαιρα αυτή την πληροφορία, ώστε να αρχίσει να φρενάρει ομαλά. Ο οδηγός ενημερώνεται επίσης αν υπάρχει κίνδυνος να αγνοήσει τον κόκκινο σηματοδότη. Εξάλλου, το σύστημα μπορεί να τον συμβουλεύσει για την κατάλληλη ταχύτητα με την οποία να πλησιάσει τη διασταύρωση, ώστε να προλάβει το πράσινο. Επομένως, το σύστημα ενέχει πλεονεκτήματα για τον τομέα τόσο της ασφάλειας όσο και της άνεσης.
Επειδή ο οδηγός μπορεί επίσης να ‘βλέπει στο μέλλον’, τρόπος του λέγειν, θα συνδυάζει την οδήγησή του με τις φάσεις των φαναριών, με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Επομένως, μπορεί να αποφεύγεται η έντονη επιτάχυνση, η οποία θα ακολουθείται από ένα απότομο φρενάρισμα, με αποτέλεσμα μία πιο ήρεμη, πιο ασφαλή και πιο οικονομική οδήγηση.
Η εξέλιξη των συστημάτων υποστήριξης διασταυρώσεων
Στη δοκιμή συστημάτων ανίχνευσης χρηστών των δρόμων/αντικειμένων/διασταυρώσεων και στην εξέλιξη συστημάτων υποστήριξης οδηγού, το BMW Group Research & Technology χρησιμοποιεί και τον προσομοιωτή δυναμικής οδήγησης της BMW και πραγματικά αυτοκίνητα δοκιμών.
Το πλεονέκτημα του προσομοιωτή οδήγησης είναι ότι επιτρέπει την ακίνδυνη και αναπαραγόμενη προσομοίωση κρίσιμων κυκλοφοριακών καταστάσεων. Αργότερα, πραγματικές εκδόσεις συστημάτων υποστήριξης μπορούν να τοποθετούνται και να δοκιμάζονται σε πραγματικά αυτοκίνητα.
Λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα θέση και οδηγική κατάσταση του προκείμενου αυτοκινήτου, τα συστήματα υποστήριξης διασταυρώσεων χρησιμοποιούν ειδικά εξελιγμένους αλγορίθμους για να αναλύσουν την τρέχουσα κυκλοφοριακή κατάσταση και να την αναγάγουν στο μέλλον, μεταξύ των άλλων δίνοντας τη δυνατότητα υπολογισμού μιας σύγκρουσης.
Με βάση αυτό τον υπολογισμό, το σύστημα μπορεί να προειδοποιήσει τον οδηγό για ενδεχόμενο ατύχημα. Τα μελλοντικά συστήματα, ωστόσο, θα χρειαστεί να εφοδιάζονται με δεδομένα ψηφιακών χαρτών που θα περιέχουν πληροφορίες για τις διασταυρώσεις. Αυτές θα περιλαμβάνουν στοιχεία σχετικά με τις προτεραιότητες και τα φανάρια.
Συνεχίζεται…