Citroen C-Cactus

Citroen C-Cactus, ένα μοντέρνο concept car με χαμηλό κόστος παραγωγής και κατανάλωση
- 07 Σεπτεμβρίου 2007 20:25
Η επίλυση του δύσκολου αυτού προβλήματος, δόθηκε από τη Citroën, μέσα από την ανακάλυψη νέων σχεδιαστικών προτύπων. Η απόφαση οδήγησε στην εγκατάλειψη των χαρακτηριστικών εκείνων που δεν συμβάλλουν ουσιαστικά στην άνεση, δίνοντας περισσότερη βαρύτητα στην τεχνολογία, το σχεδιασμό και τον εξοπλισμό, με θετικό αντίκτυπο σε καταναλωτές με οικολογική συνείδηση, όπου και αναμένεται να τύχουν ιδιαίτερης εκτίμησης.
Πως επιτυγχάνεται η χαμηλή τιμή μέσω των οικολογικών εξαρτημάτων
Το C-Cactus αποτελείται από ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό ανακυκλωμένων αλλά και ανακυκλώσιμων υλικών και, όπως και το φυτό από το οποίο πήρε και το όνομά του, καταναλώνει ελάχιστα. Με συνολικό βάρος μόλις 1.180 kg, και χάρη στο υβριδικό σύστημα κίνησης HDi, το C-Cactus καταναλώνει μόνο 2.9 l/100 km, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα τιμές εκπομπών CO2, που φτάνουν τα 78 g/km.
Την ίδια στιγμή, το C-Cactus παραμένει στα ίδια επίπεδα τιμής με ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο. Το χαμηλό κόστος παραγωγής του, οφείλεται κυρίως στην χρήση νέων υλικών, αλλά και στην εφαρμογή μίας πιο εκλογικευμένης διαδικασίας σχεδιασμού, με τη χρήση λιγότερων εξαρτημάτων. Στην κατασκευή του εσωτερικού, για παράδειγμα, έχουν χρησιμοποιηθεί κάτι παραπάνω από 200 εξαρτήματα, τα μισά σχεδόν από όσα απαιτούνται σε ένα αντίστοιχου μεγέθους συμβατικό hatchback.
Διαστάσεις
Το C-Cactus οριοθετεί νέα πρότυπα σε ότι αφορά την άνεση στο εσωτερικό, και αυτό χάρη στην ευρυχωρία, αντάξια ενός πραγματικού οικογενειακού αυτοκινήτου. Μέσα σε 4,2 μέτρα μήκος και 1,8 πλάτος, περιλαμβάνεται πλήρης εξοπλισμός όπως το air conditioning με αυτόματη ρύθμιση θερμοκρασίας, κορυφαίας ποιότητας σύστημα ήχου, πανοραμική γυάλινη οροφή, και cruise control με περιοριστή ταχύτητας.
Ξεχωριστό
Οι οικονομικές και ευφυείς λύσεις που υιοθετήθηκαν από το C-Cactus, εκτός από το να κρατήσουν χαμηλά τα κόστη παραγωγής, επέτρεψαν την τοποθέτηση του υβριδικού κινητήρα diesel, και έδωσαν τη δυνατότητα να προσφερθεί σε τιμή μίας βασικής έκδοσης ενός C4.
Λιγότερα εξαρτήματα από ποτέ!
Το C-Cactus είναι το αποτέλεσμα μιας έξυπνης σχεδιαστικής διαδικασίας με νέους στόχους. Με την ανακάλυψη νέων μορφών έκφρασης, και νέων τεχνολογικών λύσεων, οι μηχανικοί της Citroën, περιόρισαν δραστικά τον αριθμό των απαιτούμενων για την κατασκευή του αυτοκινήτου, εξαρτημάτων. Για να πετύχουν αυτό το στόχο οι μηχανικοί :
– απλοποίησαν, στο μέγιστο δυνατό, ένα μεγάλο αριθμό εξαρτημάτων και μηχανισμών,
– ομαδοποίησαν αρκετές λειτουργίες σε ένα εξάρτημα,
– αφαίρεσαν όλα τα εξαρτήματα που δεν ήταν ζωτικής σημασίας στην κίνηση του αυτοκινήτου, καθώς και στην άνεση και ευχαρίστηση των επιβαινόντων.
Χωρίς ταμπλό
Το ταμπλό δεν υπάρχει, και όλες οι συνηθισμένες λειτουργίες του, ομαδοποιήθηκαν στην κεντρική κονσόλα και στον σταθερό «ομφαλό» του τιμονιού. Η κεντρική κονσόλα λοιπόν, περιλαμβάνει, ενεργά ηχεία, λεβιέ ταχυτήτων, οθόνη αφής που παρέχει πρόσβαση στον υπολογιστή ταξιδίου, στο σύστημα πλοήγησης και στον έλεγχο του κλιματισμού. Τα χειριστήρια για τα φλάς, φώτα, καθαριστήρες, κόρνα, cruise control/περιοριστή ταχύτητας, είναι συγκεντρωμένα στο σταθερό «ομφαλό» του τιμονιού, όπως επίσης και το ταχύμετρο με τις ενδείξεις για τα φλας, τα φώτα, τους
προβολείς, και τις προειδοποιητικές λυχνίες.
Η απλότητα παντού
Η απλότητα, είναι προφανής και στο σχεδιασμό του μπροστινού μέρους, το οποίο αποτελείται από δύο μόνο κομμάτια, ένα σταθερό καπό που περιλαμβάνει και τα φτερά, και μία θυρίδα που παρέχει πρόσβαση στα μέρη που απαιτούνται εργασίες συντήρησης (λάδι, υγρό καθαριστήρων κ.α.)
Παρόμοια προσέγγιση έχει ακολουθηθεί και σε άλλα μέρη όπως είναι οι πόρτες, η χρήση του κλιματισμού καθιστά, θεωρητικά, όχι απαραίτητη τη χρήση των παραθύρων. Ένας απλός μηχανισμός ανοίγματος είναι αρκετός, δίνοντας έτσι στους μηχανικούς τη δυνατότητα να απαλλαγούν και από τα πλαίσια, αλλά και τους μηχανισμούς των παραθύρων.
Την ίδια στιγμή, η χρήση αρκετών μονάδων «monoblock», στην κατασκευή του C-Cactus, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην μείωση του συνολικού αριθμού των χρησιμοποιούμενων εξαρτημάτων. Τα πλαίσια των θυρών, για παράδειγμα, αποτελούνται από δύο μόνον μέρη, αριθμός εντυπωσιακός, σε σύγκριση με τα δώδεκα που απαιτούνται σε ένα σημερινά συμβατικό hatchback,.
Τα καθίσματα αποτελούνται και αυτά από δύο τμήματα: ένα υπερ-άνετο μορφοποιημένο και χρωματισμένο μονοκόμματο αφρώδες τμήμα, που σχηματίζει το εξωτερικό κάθισμα, και ένα στιβαρό «monoblock» πλαίσιο που είναι ο σκελετός πάνω στον οποίο προσαρμόζεται το αφρώδες τμήμα και εδράζει το κάθισμα στους οδηγούς του πατώματος. Η εργονομία επίσης είναι εξαιρετική, και – για ακόμα μία φορά – ο αριθμός των χρησιμοποιούμενων εξαρτημάτων είναι περιορισμένος.
Προηγμένα οικολογικά χαρακτηριστικά
Ο στόχος με το C-Cactus είναι να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, με την παρουσίαση δηλαδή ενός οχήματος που ο υβριδικός κινητήρας HDi, να το καθιστά ένα πραγματικό οικολογικό αυτοκίνητο, που να έχει όμως τη δυνατότητα να πουληθεί, σε τιμή ίδια, με ένα βασικό οικογενειακό μοντέλο.
Το υβριδικό σύστημα κίνησης που αποτελείται από τον κινητήρα diesel απόδοσης 70 bhp DIN HDi με φίλτρο μικροσωματιδίων, που συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα πρόσθετης ισχύος, 30 bhp DIN, το C Cactus επιτυγχάνει κατανάλωση της τάξεως των 2.91l/100 km, με επίπεδα εκπομπών ρύπων CO2 της τάξεως των 78 g/km σε μικτό κύκλο. Σε συνθήκες κίνησης στην πόλη, το όχημα βρίσκεται σε κατάσταση ZEV (Zero Emission Vehicle – όχημα μηδενικών εκπομπών ρύπων), κινούμενο απολύτως αθόρυβα, και μόνο με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα.
Σε συνθήκες ταξιδιού, με διαδοχικές επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, χρησιμοποιούνται και οι δύο μορφές ενέργειας (ηλεκτρική και θερμοδυναμική), έτσι ώστε να περιορίζεται σημαντικά η κατανάλωση.
Υπάρχουν ωστόσο και άλλοι παράγοντες που συντελούν στο να χαρακτηριστεί το C-Cactus ως αυτοκίνητο που σέβεται το περιβάλλον.
Οι λύσεις που έχουν υιοθετηθεί στο σχεδιασμό του C-Cactus, συντελούν στην μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών των ρύπων του CO2.
Η χρήση λιγότερων εξαρτημάτων κάνει το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου ελαφρύτερο κατά 15% από ένα αντίστοιχο C4 Hybride HDi (βάρος 1.180kg). To πλάτος των ελαστικών είναι επίσης περιορισμένο στο C-Cactus (205/45 R21), γεγονός που συμβάλλει και αυτό στην προστασία του περιβάλλοντος.
Λιγότερα εξαρτήματα σημαίνει εξ’ ορισμού και λιγότερες πρώτες ύλες. Μεγάλος επίσης αριθμός από τα χρησιμοποιούμενα υλικά είναι ανακυκλωμένα ή ανακυκλώσιμα. Το μπαρ-μπριζ και τα παράθυρα, για παράδειγμα, είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο γυαλί. Τα ελαστικά είναι ανακυκλώσιμα, καθώς και ο πρωτογενής χάλυβας που χρησιμοποιείται στα πλαίσια των θυρών.
Το συγκεκριμένο μέταλλο είναι άβαφο και αγυάλιστο, έχοντας όμως υποστεί την κατάλληλη αντι-διαβρωτική κατεργασία.
Τα προστατευτικά δάπεδα είναι προϊόντα ανακυκλωμένου δέρματος, από κομμάτια που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα συμβατικά βυρσοδεψεία. Πολλά μέρη είναι κατασκευασμένα από φελλό, ένα φυσικό υλικό που προέρχεται από το φλοιό των δέντρων βελανιδιάς. Η τσόχα(κετσές) που χρησιμοποιείται στις εσωτερικές επενδύσεις των θυρών και του ταμπλώ είναι από μαλλί. Το συγκεκριμένο υλικό δεν περιλαμβάνει χημικά πρόσθετα, και είναι και ανακυκλώσιμο και βιοδιασπάσιμο.
Η τελική ταχύτητα του C-Cactus έχει σκόπιμα περιοριστεί στα 150 kmh. Η συγκεκριμένη επιλογή, όχι μόνο συμβάλει στις άριστες περιβαλλοντικές επιδόσεις του αυτοκινήτου, αλλά αντικατοπτρίζει τις προσπάθειες της Citroën, στην ανάπτυξη ενός καθαρού αυτοκινήτου, μια καινούργια προσέγγιση του αυτοκινήτου που ο οδηγός βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με το περιβάλλον.
Επιλογές σχετικές με την εύκολη και διασκεδαστική οδήγηση
Το C-Cactus υπερηφανεύεται για τον ιδιαιτέρα προηγμένο του εξοπλισμό, την άριστη εκμετάλλευση του εσωτερικού χώρου και την εμπνευσμένη σχεδιαστική του διαμόρφωση σε προσιτή πάντα τιμή. Οι επιβαίνοντες έχουν στη διάθεσή τους, όλες τις απαραίτητες, για την ευεξία τους, ανέσεις.
Ξεκινώντας από το κλειδί της μίζας που είναι ένα φορητό MP3 player με οθόνη αφής. Με την τοποθέτησή του στην ειδική υποδοχή στην κολώνα του τιμονιού, αυτόματα το αυτοκίνητο το αναγνωρίζει, και είναι έτοιμο να βάλει σε λειτουργία τον κινητήρα.
Γενναιόδωροι εσωτερικοί χώροι, διασφαλίζουν την άνεση των επιβατών.
Το C-Cactus διαθέτει τις διαστάσεις ενός οικογενειακού αυτοκινήτου (4.2 μέτρα μήκος και 1.8 μέτρα πλάτος) καθώς και έναν ευμεγέθη και πλήρως διαμορφώσιμο χώρο αποσκευών(απο 500 έως και 1,100 λίτρα).