Προειδοποιητικό σύστημα Saab

Η Saab παρουσίασε ένα προειδοποιητικό σύστημα για τη διάσπαση της προσοχής του οδηγού
- 07 Νοεμβρίου 2007 19:54
Προειδοποιεί τον οδηγό, χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό γραπτών και ηχητικών μηνυμάτων ή δονήσεων στο μαξιλάρι του καθίσματος, αμέσως μόλις εντοπιστεί ο κίνδυνος υπνηλίας ή διάσπασης της προσοχής.
Σε αντίθεση με άλλα παρόμοια συστήματα, το προειδοποιητικό σύστημα διάσπασης της προσοχής του οδηγού της Saab δε βασίζεται στη μέτρηση μιας λανθασμένης αλλαγής στην πορεία του αυτοκινήτου. Έχει σχεδιαστεί για να εντοπίζει την έναρξη της κατάστασης υπνηλίας ή της διάσπασης της προσοχής, παρά τις άμεσες συνέπειες τους.
Χρησιμοποιεί δύο κάμερες σε μέγεθος μινιατούρας με υπο-κόκκινο φακό, μια εγκατεστημένη στη βάση της κολώνας Α του οδηγού και η άλλη στο κέντρο του κεντρικού ταμπλό, και οι δύο εστιασμένες στα μάτια του οδηγού.
Η εικόνα από τις κάμερες αναλύεται από λογισμικό, το οποίο αναπτύσσει μια σειρά από προειδοποιητικά σήματα, όταν η κίνηση ματιού-βλεφάρου δείχνει την αρχή υπνηλίας, ή όταν ο οδηγός δεν κοιτάει ευθεία μπροστά στο δρόμο.
Ο κόκκινος φωτισμός χρησιμοποιείται για να διασφαλίσει καλές επιδόσεις σε όλες τις συνθήκες φωτός ημέρας και νύκτας, ακόμα και αν ο οδηγός φοράει σκούρα γυαλιά.
Υπνηλία
Το σύστημα χρησιμοποιεί ένα εξελιγμένο αλγόριθμο, που συγκρίνεται με την αναλογία ανοίγματος και κλεισίματος των βλεφάρων του οδηγού.
Όταν οι κάμερες εντοπίσουν ένα δείγμα κλεισίματος των βλεφάρων για μακρύ διάστημα, υποδεικνύοντας το δυνητικό ξεκίνημα υπνηλίας, μια σειρά από τρία προειδοποιητικά σήματα ενεργοποιείται.
Στην πρώτη υπόδειξη, ένας ήχος και ένα προειδοποιητικό γραπτό μήνυμα «κουρασμένος;» εμφανίζεται στον κεντρικό πίνακα οργάνων.
Αν η κίνηση των βλεφάρων του οδηγού δεν επιστρέψει αμέσως σε ένα κανονικό δείγμα άγρυπνης στάσης, ένα ηχητικό μήνυμα «είστε κουρασμένος» μεταφέρεται από το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου.
Αν ακόμα δεν υπάρχει ανταπόκριση, ένας πιο δυνατός προειδοποιητικός τόνος και το μήνυμα «είστε επικίνδυνα κουρασμένος- σταματήστε αμέσως μόλις είναι ασφαλές να το κάνετε αυτό» θα ακουστεί από το ηχοσύστημα.
Το σήμα αυτό μπορεί να ακυρωθεί μόλις ο οδηγός πατήσει ένα κουμπί επαναρύθμισης στο κεντρικό ταμπλό. Τότε το σύστημα ενεργοποιείται εκ νέου.
Εντοπισμός διάσπασης της προσοχής
Οι κάμερες χρησιμοποιούνται επίσης για να ελέγξουν την κίνηση του βολβού των ματιών και του κεφαλιού του οδηγού. Αμέσως μόλις το βλέμμα του οδηγού απομακρυνθεί από αυτό που ορίζεται ως «βασική ζώνη προσοχής»- το κεντρικό τμήμα του παρμπρίζ μπροστά από τον οδηγό- ένας χρονομετρητής ξεκινά να μετράει.
Αν τα μάτια και το κεφάλι του οδηγού δεν επιστρέψουν στην «ευθεία μπροστά» θέση περίπου μέσα σε δύο δευτερόλεπτα, το μαξιλάρι του καθίσματος του οδηγού δονείται. Η δόνηση θα σταματήσει, όταν η θέση των ματιών και του κεφαλιού του οδηγού συγκλίνουν με την κατεύθυνση του οχήματος.
Η επεξεργασία της υπο-κόκκινης εικόνας είναι επαρκώς ακριβής για να εντοπίσει πότε ο οδηγός διατηρεί περιφερειακή όραση του δρόμου εμπρός- όπως όταν κοιτάει στο μεσαίο καθρέπτη, στον πλαϊνό καθρέπτη ή στρίβει σε μια γωνία- και κατά συνέπεια θα αφήσει ένα μεγαλύτερο περιθώριο χρόνου προτού ενεργοποιηθεί η δόνηση του καθίσματος.
Ασφάλεια σε πραγματικές συνθήκες
Το προειδοποιητικό σύστημα διάσπασης της προσοχής του οδηγού είναι μια λογική προέκταση της φιλοσοφίας της Saab για ασφάλεια σε πραγματικές συνθήκες (Real-life safety). Λαμβάνει υπόψη τι πραγματικά κάνει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι, παρά το τι θα έπρεπε να κάνει.
Το σύστημα, που έχει εγκατασταθεί σε ένα 9-3 Sport Hatch, είναι αποτέλεσμα της δουλειάς της ομάδας ολοκλήρωσης ανθρώπινου οχήματος στο Τρολχάταν της Σουηδίας. Είναι μέρος ενός αναπτυξιακού προγράμματος, έξυπνων συστημάτων ασφαλείας οχήματος (IVSS-Intelligent Vehicle Safety Systems), που υποστηρίζεται από τη σουηδική κυβέρνηση και εμπλέκει το Ινστιτούτο Ερευνών Εθνικών Μεταφορών.
Δοκιμές
Το υπό εξέλιξη όχημα Saab 9-3 Sport Hatch θα συμμετάσχει σε ένα 8μηνο πρόγραμμα δοκιμών υπό την επίβλεψη του Ινστιτούτου Ερευνών Εθνικών Μεταφορών.
Στο όχημα έχει τοποθετηθεί ασύρματο μόντεμ GPRS που θα κατεβάζει δεδομένα κάθε λεπτό σε ένα σέρβερ στο Πανεπιστήμιο Linkoping, όπου θα αναλύεται η απόδοση του συστήματος.
Μια ομάδα εθελοντών θα οδηγούν καθένας το αυτοκίνητο επί ένα μήνα, με το προειδοποιητικό σύστημα διάσπασης της προσοχής του οδηγού απενεργοποιημένο για την πρώτη εβδομάδα για συγκριτικούς λόγους.
Η δοκιμή αυτή είναι μέρος μιας αναπτυξιακής και αξιολογικής διαδικασίας που μπορεί να καταλήξει σε διάθεση του συστήματος σε μελλοντικά οχήματα Saab. Στην παραγωγή είναι πιθανό να χρειαστεί μόνο μια κάμερα, η οποία και θα είναι εντελώς κρυμμένη πίσω από το κεντρικό ταμπλό.