The Jaguar Sedan Story

The Jaguar Sedan Story
jaguar_sedan20208s

Το 1935 ήταν η χρονιά του Ιαγουάρου, με άλλα λόγια το έτος ίδρυσης της Βρετανικής Jaguar!

Ήθελαν να βρουν ένα ζώο να συμβολίζει το νέο εγχείρημά τους και μάλλον δεν θα μπορούσαν να βρουν καλύτερο. Ο Ιαγουάρος είναι σύμβολο ταχύτητας (το ταχύτερο ζώο του πλανήτη με δυνατότητα να φτάνει τα 80 χλμ./ώρα), χάρης και ορμητικότητας…



Και τα σεντάν έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο στην ιστορία της φίρμας με σήμα τον Ιαγουάρο. Τα πρώτα – προπολεμικά – SS Jaguar Sedan χαρακτηρίζονταν για τον όμορφο σχεδιασμό τους, τη μηχανολογική απλότητα (4κύλινδροι και 6 κύλινδροι κινητήρες 1,5 και 2,5 λίτρων αντίστοιχα) και ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές.



Ακολούθησε, μάλιστα, μια έκδοση με 6κύλινδρο κινητήρα 3,5 λίτρων και την ικανότητα να πιάνει τα περίπου 160 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας.



Σημειωτέον ότι ο Λάιονς, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 1972 θα ήταν προσωπικά αναμεμειγμένος με τη σχεδίαση κάθε «πολιτικής» Jaguar και αυτό αντανακλά στη συνέχεια που βλέπουμε στα βρετανικά μοντέλα, π.χ. από την προπολεμική MKΙV στη μεταπολεμική ΜΚV και από την ΜΚΧ420 G στην XJ6 του 1968.



Με τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η επωνυμία SS εγκαταλείφθηκε, για ευνόητους λόγους, και τα προπολεμικά σεντάν, που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται ξανά στο Κόβεντρι, απέκτησαν των κωδικό Jaguar MKIV και ακολούθησε η ΜΚV με μπροστά ανεξάρτητη ανάρτηση με ψαλίδια και ράβδους στρέψης.




Από την ΜΚVII έως την MKX



Το σεντάν ΜΚVII (η επωνυμία ΜΚVI αποφεύχθη γιατί θασυγχεόταν με την Type VI της Bentley) ήταν το πρώτο καθαρά μεταπολεμικό σχέδιο (παρουσιάστηκε το 1950) και εφοδιαζόταν με ένα δυνατό 6κύλινδρο κινητήρα 3,5 λίτρων με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής ικανό να της προσδώσει μια τελική περίπου 180 χλμ./ώρα. Η ΜΚVII θα έμενε στην παραγωγή έως και το 1960 μετεξελισσόμενη σε διάφορες εκδόσεις έως και την ΜΚΙΧ του 1959 με κινητήρα 3,8 λίτρων και απόδοση 220 ίππων.



Ακολούθησε, το 1961, η ΜΚΧ με απόδοση 265 ίππων (πάντα στα 3,8 λίτρα ο κινητήρας της), ανεξάρτητες αναρτήσεις και δισκόφρενα η οποία κατόπιν θα εφοδιαζόταν και με μεγαλύτερο κινητήρα, στα 4,2 λίτρα.



Το 1965 είχαμε μια ακόμη παραλλαγή, με ακόμη πιο πολυτελές εσωτερικό και μικρές αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση, την ΜΚΧ420G.




XJ6: Σήμα κατατεθέν



To φθινόπωρο του 1968 η Jaguar παρουσίασε την XJ6, το σεντάν, ίσως, που την καθιέρωσε στην παγκόσμια αγορά, καθώς αποτέλεσε τη «χρυσή τομή» στον… προαναφερθέντα «κυκεώνα σεντάν». Eφοδιαζόταν με τους καλύτερους κινητήρες της «Jag», τον ΧΚ των 2,8 λίτρων και τον πιο αθλητικό των 4,2 λίτρων – και οι δύο εκδόσεις με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Μηχανολογικά ήταν εξαιρετικά προηγμένη για την εποχή με ανεξάρτητες αναρτήσεις με διπλά ψαλίδια και ελατήρια και δισκόφρενα παντου – και αυτό θα έλειπε καθώς η Jaguar τα εφήυρε. Η εμπορική συμφωνία με την Daimler υπαγόρευε το μοντέλο να διατίθεται και ως Daimler Sovereign, απλά με αλλαγή στα σήματα…



Η XJ6 με την πάροδο του χρόνου μετεξελίχθηκε σε πολλές παραλλαγές, όπως η XJ12 του 1978, εφοδιασμένη με V12 κινητήρα 5,3 λίτρων με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Η παραγωγή, συνολικά, εκινείτο σε πολύ υψηλά επίπεδα, γύρω στα 25-30.000 αυτοκίνητα το χρόνο, αλλά η αξιοπιστία δεν ήταν το ίδιο υψηλή και τη δεκαετία του ’70 η Jag δεν τα πήγαινε καλά στην αμερικανική αγορά, αντιμετωπίζοντας οικονομικά προβλήματα.



Με την είσοδο των 80’s, όμως, η κατάσταση ανατράπηκε δραματικά. Επικεφαλής της εταιρείας ανέλαβε ο Τζον Ίγκαν, που μάλιστα χάρη στις επιτυχίες του με την Jaguar θα στεφόταν και «Sir» (όπως και ο Λάιονς πρωτύτερα, χάρη στις επιτυχίες στο Λε Μαν), και έθεσε «σιδηρά» στάνταρ ποιότητας. Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ, ως δια μαγείας, εκτοξεύθηκαν στα ύψη και το φάντασμα της αναξιοπιστίας «εξορκίστηκε»…



Η XJ6 του 1986 είναι το σεντάν – σήμα κατατεθέν στην ιστορία της Jaguar. Είναι η πολυτελής έλεγκαντ μπερλίνα με την κομψή γραμμή, το «british racing green» χρώμα (λαδί γυαλιστερό) και το ξύλο στο εσωτερικό, που «λιγουρευόμαστε» όταν τη βλέπουμε που και που στη γειτονιά μας και ξέρουμε ότι μπορούμε να την αποκτήσουμε, μεταχειρισμένη βεβαίως, με σχετικά «λίγα λεφτά» (γύρω στα 10.000 ευρώ), αλλά την τολμηρή αυτή σκέψη αποκρούει μια άλλη, λιγότερο τολμηρή, που υπαγορεύει ότι η «κυρία» θα καίει περί τα 20 λίτρα ανά 100 χλμ. κίνησης. Ασύμφορο…



Η «κυρία», βλέπετε, εφοδιάζεται με έναν «ρωμαλέο πλην… διψασμένο» 6κύλινδρο 4βάλβιδο κινητήρα 3,8 λίτρων με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και ηλεκτρονικά ελεγχόμενο injection.




Η διάδοχος



Αυτή ήταν η XJ40 στην οποία ο Ίγκαν και οι συνεργάτες του επένδυσαν «βαρειά» περί τα 300 εκατομύρια δολάρια (!) και παρουσιάστηκε το 1986. Και βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην XJ6. Εφοδιαζόταν με ABS με «yaw control» που αφορούσε την ιδανική κατανομή πέδησης ανά τροχό, προλαμβάνοντας τις αποσταθεροποιήσεις. Ήταν εξαιρετικά αθόρυβη, πολύ άνετη στο δρόμο χάρη στις μαλακές της αναρτήσεις, και πλην του κινητήρα των 4,2 λίτρων εφοδιαζόταν και με έναν πιο «οικονομικό» 2,9 λίτρων.




Το Παρόν: XF, the bold and the… beautiful



Και φτάνουμε στο παρόν και το άμεσο μέλλον της «Jag». Ένα γοητευτικό παρόν, με τη νέα Jaguar XF με το μυώδες – όμορφο αμάξωμα, σαν αυτό μιας… χυμώδους γυμνάστριας που τρελαίνει τις… ανδρικές ορμόνες, με την πολυτέλεια στο εσωτερικό και τον… «χαμαιλεοντισμό» στους κινητήρες!



Το… βαλάντιό σας δεν σηκώνει και πολλά – πολλά; Κανένα πρόβλημα… Με τον ατμοσφαιρικό τρίλιτρο V6 των μοντέλων Luxury και Premium Luxury που αποδίδει 238 ίππους δεν θα έχετε το παραμικρό πρόβλημα να κυριαρχείτε στην Εθνική και σε δρόμους με ομαλό οδόστρωμα, που μάλλον όμως σπανίζουν στην Ελλάδα… Φτάνει να μπορείτε να διαθέσετε 65.300 ευρώ για το βασικό μοντέλο Luxury…



Ζείτε στην επαρχία και θέλετε να κάνετε και… οικονομία στο καύσιμο, ενώ λατρεύετε τη λέξη… «ροπή»; Για εσάς υπάρχει ο V6 turbodiesel των 2,7 λίτρων με τους 207 ίππους και τα 435 Nm σε παραπλήσια τιμή στα 66.500 ευρώ.



Είστε… φραγκάτοι και γρήγοροι; Για εσάς η… ένδειξη είναι ο ατμοσφαιρικός V8 των 4,2 λίτρων της Premium Luxury XF. 298 ίπποι και 411 Nm ροπής, διαθέσιμα σχεδόν σε όλο το φάσμα των στροφών, στα 85.300 ευρώ…



Είστε ακόμη πιο… φραγκάτοι και γρήγοροι; Για εσάς φτάνουμε στον μηχανικά υπερτροφοδοτούμενο V8 που εφοδιάζει αποκλειστικά το μοντέλο SV8. 416 ίπποι και άφθονη ροπή παντού (560 Νm ξεκινώντας από τις 2.000 σ.α.λ…), για να κυριαρχείτε όχι μονάχα στην Εθνική, αλλά και στη… Ριτσώνα ή τέλος πάντων σε όποια άλλη ανάβαση προς το αγαπημένο σας χιονοδρομικό. Φτάνει να μπορείτε να διαθέσετε 107.400 ευρώ…

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα