Φαλάκρα: Ερευνητές βρήκαν τον τρόπο να φυτρώνουν μαλλιά σε μόλις 10 ημέρες

Ερευνητές ανακάλυψαν τρόπο (με τη χρήση βλαστοκυττάρων) που είχε ως αποτέλεσμα να φυτρώσουν μαλλιά σε μόλις 10 ημέρες. iStock

Η τελευταία μεγάλη ανακάλυψη ερευνητών επί της φαλάκρας, αφορά την 'αναγέννηση' των βλαστοκυττάρων ώστε να μπορούν να παράγουν ξανά τρίχες.

Η φαλάκρα, γνωστή και ως αλωπεκία, αναφέρεται συνήθως στην απώλεια μαλλιών από το κεφάλι ή το σώμα.

Η πιο κοινή μορφή είναι η ανδρογενετική αλωπεκία, η οποία επηρεάζει και τις γυναίκες -χωρίς να είναι ίδια τα μοτίβα με εκείνα των ανδρών ή της ίδιας σοβαρότητας.

Η ανδρική φαλάκρα συχνά αποδίδεται σε συνδυασμό γενετικής και ανδρικής ορμόνης διυδροτεστοστερόνης (συμμετέχει στη δημιουργία πρωτευόντων χαρακτηριστικών του φύλου, κατά τη διάρκεια της εμβρυικής ζωής και καθορίζει την πυκνότητα των τριχών στο σώμα).

Είναι γνωστό πως και άλλοι παράγοντες μπορούν να οδηγήσουν σε τριχόπτωση, όπως για παράδειγμα διάφορες μορφές αλωπεκίας (πχ γυροειδής αλωπεκία -ασθένεια στην οποία το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος επιτίθεται στους θύλακες των τριχών ή telogen fluvium -αφορά συνήθως σωματικό ή συναισθηματικό σοκ που δέχεται ο οργανισμός μας).

Ρόλο μπορούν να παίξουν το άγχος, ορμονικές αλλαγές, κακή διατροφή, υποκείμενες παθήσεις υγείας και ορισμένα φάρμακα.

Η μεγάλη τελευταία ανακάλυψη

Όπως κατέγραψαν οι ερευνητές του Northwestern Medicine στη δημοσίευση της μελέτης τους, η πτώση των τριχών επιδεινώνεται με την ηλικία, με τρόπο που μοιάζει με την αυξανόμενη ακαμψία των αρθρώσεων.

Δηλαδή, όπως οι αρθρώσεις, έτσι και τα βλαστοκύτταρα των τριχοθυλακίων σκληραίνουν με την πάροδο του χρόνου, εμποδίζοντας την ικανότητά τους να βλασταίνουν τρίχες.

Το επόμενο βήμα που έκαναν οι επιστήμονες ήταν να ερευνήσουν -σε ποντίκια- τρόπους που ενδεχομένως θα μπορούσαν να μαλακώσουν αυτά τα βλαστοκύτταρα, ώστε να αποκτήσουν εκ νέου την ικανότητα να παράγουν τρίχες.

Εικόνες από τη μελέτη για το τέλος της τριχόπτωσης PNAS

Το ‘εύρηκα’ το είπαν, όταν διαπίστωσαν πως όλα επικεντρώνονται σε μικροσκοπικό μόριο RNA, που είναι γνωστό ως miR-205.

Όταν τροποποίησαν τα βλαστοκύτταρα γενετικά, για να παράγουν περισσότερο miR-205 μειώθηκε η ακαμψία των βλαστοκυττάρων και βελτιώθηκε η ανάπτυξη μαλλιών, σε νεαρά και ηλικιωμένα ποντίκια.

“Τα μαλλιά άρχισαν να φυτρώνουν σε μόλις 10 ημέρες” δήλωσε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Rui Yi, προσθέτοντας πως “αυτό που κάνουμε δεν είναι να παράγουμε νέα βλαστοκύτταρα, αλλά να διεγείρουμε τα υπάρχοντα. Συχνά, έχουμε άφθονα βλαστοκύτταρα, τα οποία απλώς μπορεί να έχουν χάσει την ικανότητα τους να παράγουν τρίχες.

Λόγω της δυνατότητας παροχής microRNA, μέσω νανοσωματιδίων, απευθείας στο δέρμα, έχουμε ως στόχο να δοκιμάσουμε εάν η τοπική εφαρμογή του miR-205 μπορεί να διεγείρει την ανάπτυξη τριχών σε ποντίκια.

Εάν το πείραμα είναι επιτυχημένο, θα προχωρήσουμε στο σχεδιασμό πειράματος που θα διερευνήσει εάν αυτό το microRNA θα μπορούσε δυνητικά να προωθήσει την ανάπτυξη των μαλλιών στους ανθρώπους”.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις