Ανοίγουν οι κάνουλες χρηματοδότησης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Ανοίγουν οι κάνουλες χρηματοδότησης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Ministers` cabinet meeting, in the Hellenic Paliament, in Athens, on Mar. 6, 2017 / Y o, , 6 , 2017 SOOC

Ποιος ο ρόλος των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, των τεσσάρων ειδικών ταμείων και του πακέτου Γιουνκέρ. Τι ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξης Χαρίτσης

Με κονδύλια από το ΕΣΠΑ, τέσσερα ειδικά ταμεία, το «πακέτο Γιουνκέρ» και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα στηριχθούν κυρίως οι μικρομεσαίοι και οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με την έρευνα και την καινοτομία, όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στο «Έθνος της Κυριακής» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξης Χαρίτσης.

Πρόκειται για ένα αναπτυξιακό πακέτο που στόχο έχει να ανοίξουν οι «κάνουλες» της χρηματοδότησης – κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις – και να τονωθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Οι παρεμβάσεις θα κινηθούν σε διπλό άξονα: στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου χρηματοδότησης και στη δημιουργία του απαιτούμενου θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (καθώς έρχεται σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων).

Με βάση τον σχεδιασμό από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το κονδύλι θα φτάσει τη φετινή χρονιά τα 6,75 δισεκατομμύρια ευρώ, με σημαντικά αυξημένο το εθνικό σκέλος που φτάνει το ένα δισεκατομμύριο.

Για την υλοποίηση του εγχειρήματος θα συνδυαστούν τα χρήματα από το ΕΣΠΑ, οι δράσεις από τον αναπτυξιακό νόμο αλλά και τα χρήματα από μία σειρά ταμείων που υλοποιούν εξειδικευμένες δράσεις. Το σχέδιο «τρέχει» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Αλέξης Χαρίτσης, και έμφαση θα δοθεί στη στήριξη των μικρομεσαίων και των επιχειρήσεων έντασης γνώσης (που ασχολούνται με την έρευνα και την καινοτομία).

Πρόγραμμα δημοσίων Επενδύσεων

Όπως ανέφερε, ο συνολικός προϋπολογισμός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα φτάσει τα 6,7 δισ. ευρώ (που είναι το υψηλότερο ποσό μετά το 2010), με το εθνικό σκέλος να αυξάνεται από τα 750 εκατομμύρια στο ένα δισ. ευρώ.

Η αύξηση αυτή, όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός, ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση έργων στις τοπικές κοινωνίες, που αφορούν στη συντήρηση και την επέκταση υποδομών, στην κάλυψη έκτακτων αναγκών (π.χ. αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από φυσικές καταστροφές) αλλά και στην υλοποίηση δράσεων κοινωνικής πολιτικής (με προτεραιότητα στη στήριξη ευάλωτων ομάδων).

Θεσμικές παρεμβάσεις

Τέλος ο αναπληρωτής υπουργός γνωστοποίησε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα πάει στη Βουλή προς ψήφιση το σχέδιο νόμου για την ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς που μεταξύ άλλων θα καθορίζει τις αρμοδιότητες και το προσωπικό ενώ για την ηλεκτρονική έναρξη λειτουργίας των επιχειρήσεων μέχρι το τέλος 2018 θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για όλους τους κλάδους της αγοράς και σε ότι αφορά στο άμεσο μέλλον το Σεπτέμβριο θα ενταχθούν στη διαδικασία τα εξορυκτικά έργα και τα λατομεία.

Την ίδια στιγμή κύκλοι του Αλ. Χαρίτση σημείωσαν ότι καταρχήν το ΕΣΠΑ 2007-2013 παρελήφθη με χαμηλή απορρόφηση, εξηγώντας ότι «χαρακτηριστικό παράδειγμα, το πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση που από το 2007 μέχρι και το 2014 (δηλαδή για 7 χρόνια) είχε απορρόφηση μόλις 60% και πολλά σκάνδαλα και έρευνα από τον εισαγγελέα τον ΣΔΟΕ την OLAF κλπ. Εμείς μέσα σε ένα χρόνο πήγαμε την απορρόφηση στο 100% καθαρίζοντας ταυτόχρονα το πρόγραμμα από τα ύποπτα έργα…»

Κατά δεύτερο λόγο – συνεχίζουν οι κύκλοι του υπουργού – το υπουργείο παρέλαβε 6 δισ. υπερδέσμευση σε όλα τα προγράμματα χωρίς να μην υπάρχει καμία πρόβλεψη για την αποπληρωμή τους. Ακόμα χειρότερα, οι εντάξεις έργων μόνο τον Δεκέμβρη 2014 και μέχρι τις 23 Ιανουαρίου 2015 ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ, καθαρά για προεκλογικούς λόγους. Τα έργα αυτά θα έπρεπε, είτε να μεταφερθούν στον νέο ΕΣΠΑ, υπονομεύοντας την υλοποίησή του είτε να πληρωθούν από εθνικούς πόρους (τακτικός προϋπολογισμός) που προφανώς δεν υπήρχαν. Εμείς προχωρήσαμε λοιπόν σε απεντάξεις εκατοντάδων ανώριμων έργων για να μπορέσουν τα προγράμματα να κλείσουν ομαλά.

“Παραλάβαμε άδειο κέλυφος”

Επίσης πολλά μεγάλα έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι και το Μετρό Θεσσαλονίκης ήταν παγωμένα με κίνδυνο να έπρεπε να επιστραφούν 3 δισ. στην ΕΕ αν δεν τελείωναν έγκαιρα, συνέχισαν οι ίδιοι κύκλοι.

Σχετικά με το νέο ΕΣΠΑ οι ίδιες πηγές τονίζουν:

Α) Παραλάβαμε έναν Νόμο για το νέο ΕΣΠΑ (ψηφίστηκε Δεκέμβριο 2014) άδειο κέλυφος, όπου δεν είχε εκπληρωθεί ούτε το 1/20 από τις θεσμικές, διοικητικές και άλλες ενέργειες που έπρεπε να γίνουν για να ενεργοποιηθεί ουσιαστικά η νέα προγραμματική περίοδος του ΕΣΠΑ. Προχωρήσαμε τάχιστα σε πλήρη ενεργοποίηση, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι η πρώτη και μόνη χώρα που μέχρι το τέλος του 2015 είχε ενεργοποιήσει θεσμικά το σύνολο των τομεακών και περιφερειακών προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ (άλλη μια πρωτιά που ήταν πολύ σημαντική).

Β) Είμαστε ήδη πολύ μπροστά τόσο στην ουσιαστική απορρόφηση του νέου ΕΣΠΑ καθώς έχουμε μέχρι τέλους του 2016 ήδη 8πλάσια απορρόφηση από την αντίστοιχη περίοδο του ΕΣΠΑ 2007- 2013… 11,35% εμείς  έναντι 1,5% των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ…

Γ) Για να μη μιλήσουμε για την τεράστια διαφορά στη διαφάνεια της διαχείρισης των πόρων τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό, την πολιτική κατεύθυνση των πόρων υπέρ των πολλών κλπ.

Σε σχέση με το σχέδιο Γιούνκερ, είμαστε έκτοι σε απορρόφηση στην Ευρώπη, πίσω μόνο από τις 5 μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες. Ταυτόχρονα αξιοποιούμε τον απευθείας δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μεγάλα έργα πχ Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας – Υποβρύχιο καλώδιο δίκτυα φυσικού αερίου κλπ.

Για την πλατφόρμα χρηματοδότησης, την οποία σύμφωνα με τα δημοσιεύματα μας σύστησε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Κατάινεν να σχεδιάσουμε αλλά εμείς δεν ανταποκριθήκαμε (!), ενημερώνουμε τους συντάκτες των δημοσιευμάτων ότι έχουν ήδη σχεδιαστεί και υλοποιούνται 2 τέτοια πολύ σημαντικά εργαλεία σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το Ταμείο Συνεπενδύσεων (EquiFund) και το Ταμείο Υποδομών για τα οποία έχουμε ήδη δεσμεύσει 1 δισ. € από το νέο ΕΣΠΑ και στα οποία συμμετέχει χρηματοδοτικά με περισσότερα από 500 εκ. € η ίδια η ΕΤΕπ.

“Επομένως, με βάση τα παραπάνω, είναι εμφανής η αμηχανία των «έμπειρων» δημοσιογράφων οι οποίοι έχουν μεγάλη δυσκολία να αντιστρέψουν  την τόσο κραυγαλέα πραγματικότητα του ΕΣΠΑ και γι αυτό καταφεύγουν σε αοριστολογίες και ψεύδη που τους εκθέτουν. Το έχουμε πει κατ’ επανάληψη, το ΕΣΠΑ δεν είναι προνομιακό πεδίο αντιπολίτευσης ούτε για τη ΝΔ ούτε για τα μιτνιακά φερέφωνά της”, καταλήγουν κύκλοι του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας.

Πηγή: ΑΠΕ

Φωτό: sooc.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα