Attica Group: Το πλάνο για την ακτοπλοΐα του 2030 – Τα πλοία, οι συνθήκες εργασίας και η ΤΝ

Διαβάζεται σε 7'
Πλοίο (φωτογραφία αρχείου)
Πλοίο (φωτογραφία αρχείου) INTIME

Η ακτοπλοϊκή, με ηγετική θέση στην ΕΕ ποντάρει στην προσέλκυση ναυτικών στο δύσκολο αλλά με προοπτικές ναυτικό επάγγελμα, διαμορφώνοντας αναβαθμισμένους όρους ενδιαίτησης ακόμη και με γυμναστήρια στα πλοία.

Σε μια ναυτιλιακή και δη ακτοπλοϊκή συγκυρία, που η μόνη βεβαιότητα είναι η αβεβαιότητα σε σχέση με μια σειρά ζητημάτων, όπως η τεχνολογία του μέλλοντος, οι ανάγκες μεταφορών, τα ρυθμιστικά θέματα, κι ενώ παράλληλα “τρέχουν” οι σημαντικές “πράσινες” επιβαρύνσεις από το σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ (ETS) και τους νέους κανονισμούς καυσίμων, η Attica Group χαράσσει τη στρατηγική της πατώντας σε δύο βασικές αρχές και τρέχοντας ένα πλάνο τριών πυλώνων.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση αρμόδιες πηγές, οι δύο αρχές έχουν να κάνουν αφενός με τη διαμόρφωση εκείνων των συνθηκών που θα διασφαλίσουν τη μέγιστη δυνατή ευελιξία σε επιλογές προσφοράς υπηρεσίας – “optionality”, αλλά και αφετέρου με την συνολική ανανέωση της λειτουργίας και επανοργάνωσής της μετά τον κύκλο συγκέντρωσης δυνάμεων – consolidation. “Όλα είναι ασαφή έχουμε τεκτονικές αλλαγές παντού. Έχουμε βάλει στη στρατηγική τις περισσότερες δυνατές επιλογές” τονίζεται σχετικά από στελέχη της εταιρείας.

Άλλωστε, μετά την πενταετία 2018-23 με απορροφήσεις κι εξαγορές άλλων εταιριών που εκτόξευσαν τη δύναμη του στόλου από τα 12 στα 41 πλοία και τις πωλήσεις της πάνω από τα 700 εκατ και τα EBΙTDA στα 130 εκατ, καθιστώντας την leader στην Ευρώπη, η διοικητική της ομάδα χαράσσει ρότα ανάπτυξης με ορίζοντα πενταετίας.

Οι τρεις πυλώνες

Πατάει, δε, σύμφωνα με πληροφορίες σε τρεις πυλώνες, τις επενδύσεις σε πράσινες και σε ανανέωση του στόλου, που δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, την πελατοκεντρική προσέγγιση με την αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων και την ενσωμάτωση στην καθημερινότητα λύσεων τεχνητής νοημοσύνης και σε ένα συνολικό “νοικοκύρεμα” με αναδιοργάνωση δομών κι επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.

“Στοχεύουμε στην πράσινη μετάβαση και στην ανανέωση του στόλου” αναφέρεται σχετικά και τονίζεται ότι ήδη τρέχει η πρώτη μεγάλη παραγγελία, αλλά και ο σχεδιασμός για νέα πλοία για τις ακτοπλοϊκές ανάγκες της χώρας των επόμενων ετών.

Σχέδια για νέο πλοίο made in Greece

Στο φόντο αυτό, μάλιστα το πρότυπο για πλοίο 100 μέτρων συζητείται για πιθανή ναυπήγηση στην ΟΝΕΧ στην Ελευσίνα, εφόσον συντρέξουν μια σειρά από προϋποθέσεις, ενώ παράλληλα τρέχει και μελέτη για πλοίο, περίπου 145 μέτρων με αυξημένη χωρητικότητα σε φορτηγά, σε ναυπηγεία εκτός.

Άμεσα ο σχεδιασμός του ομίλου ως προς την αναβάθμιση του στόλου του περιλαμβάνει την προσθήκη δύο έως τριών ταχυπλόων τύπου Aero για τον Αργοσαρωνικό, δύο ακόμη μεγάλων δύο μεγάλων ταχυπλόων τύπου Highspeed με αυξημένη χωρητικότητα για μεταφορά οχημάτων, καθώς και πλοίων Ro/Ro.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει μία συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer, τα οποία θα παραληφθούν το 2027. Το συνολικό επενδυτικό πλάνο για την επόμενη πενταετία φτάνει το 1,2 δισεκ. ευρώ, ενώ μέχρι στιγμής έχουν συμβασιοποιηθεί περί τα 500 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία προχωρά σε κινήσεις που δίνουν “πράσινο” στίγμα στα πλοία και στο στόλο συνολικά. Ήδη αλλάζει μηχανές σε τέσσερα πλοία ώστε να δέχονται κι εναλλακτικά καύσιμα. πχ και gasoil και μεθανόλη, ενώ προχώρησε σε διάλυση τα παλιών πλοία Κρήτη Ι καi ΙΙ για πράσινο σκραπ. ‘Θέλουμε ως το 2030 να φτάσει στα 24 χρόνια μέσος όρος πλοίων” τονίζεται σχετικά.

Όπως αναφέρεται, το πρασίνισμα έχει από μόνο του ανταγωνιστικό πλεονέκτημα γιαυτό η εταιρεία ήδη έχει επενδύσει 26 εκατ. σε energy saving devices (προπέλες χρώματα κτλ) που έχουν χαμηλότερη κατανάλωση 30% και προσθέτουν χωρητικότητα στο γκαράζ. Επίσης ήδη έχει μπει στο Super Fast 4 το πρώην Hellenic Spirit με υβρίδιο scrubbers.

Μάχη ταχυπλόων και αεροπλάνων

Παράλληλα η εταιρεία, στο πλαίσιο του πλάνου χτισίματος πολλών επιλογών “βλέπει” την ανάπτυξή της στα ταχύπλοα”. Το ταχύπλοα θα διευκολύνουν την ανάκτηση επιβατών από τη αεροπορία, ειδικά σε δρομολόγια όπως των Κυκλάδων” αναφέρεται σχετικά, την ώρα βέβαια που τα ρεκόρ των αεροπορικών συνδέσεων με νησιωτικούς προορισμούς, αν και “κόβουν” σε επιβάτες, τροφοδοτούν τις μεταφορικές ανάγκες σε αγαθά κτλ κι άρα τις θαλάσσιες μεταφορές φορτηγών.

Σημειώνεται ότι με βάση πρόσφατη ανακοίνωση, ο Όμιλος Attica, ενισχύει την παρουσία του με ταχύπλοα στη σύνδεση των Κυκλάδων από και προς Πειραιά με την προσθήκη των Hellenic Highspeed και Highspeed 3 και δημιουργεί νέες συνδέσεις από Ηράκλειο για Κυκλάδες.Ταυτόχρονα, η Hellenic Seaways μέλος του Ομίλου Attica στο πλαίσιο του εκτεταμένου προγράμματος εκπτώσεων και παροχών του με σεβασμό προς τους κατοίκους των νησιών και προς το τουριστικό κοινό, προσφέρει έκπτωση 30% στα δρομολόγια από Πειραιά και Κρήτη προς Κυκλάδες με τα δημοφιλή ταχύπλοα Hellenic Highspeed, Highspeed 3,Highspeed 4.

Εξετάζει, δε, την πιθανότητα για μεγάλα ταχύπλοα με δυνατότητα μεταφοράς φορτηγών, ακόμη και πιο συμβατικης τεχνολογίας’

Οι ταξιδιώτες

Ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με την πελατοκεντρικότητα και την αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων, που τελικό στόχο έχουν αφενός την βελτίωση της εμπειρίας που έχουν οι ταξιδιώτες αλλά και την βελτιστοποίηση των πωλήσεων.

Ήδη τρέχει το πρόγραμμα «Seanthesis» με μια επένδυση της τάξης των 4,5 εκατ ευρώ, με στόχο την αναβάθμιση της εμπειρίας του πελάτη “για να καταλαβαίνουμε τι θέλει όταν το θέλει”. Παράλληλα εξυγχρονίζεται η διαδικασία WIFI στα πλοία σε συνεργασία με την Telenor Orbit που έχει και συνεργασία με την Starlink του Έλον Μασκ.

Οι ναυτικοί

Τρίτος άξονας της στρατηγικής ανάπτυξης που ακολουθεί ο όμιλος, ο οποίος απασχολεί συνολικά 3.500 Έλληνες ναυτικούς, είναι το νοικοκύρεμα και η ψηφιοποίηση με αιχμή την Τεχνητή Νοημοσύνη. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τις πληροφορίες, θα γίνουν αλλαγές και στο οργανόγραμμα του ομίλου με την προσθήκη τμημάτων για τις νέες τεχνολογίες.

Παράλληλα, η Attica πέρα από τις συνεχείς εκπαιδεύσεις ακόμη και σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό, ετοιμάζει, κατά τα πρότυπα μεγάλων αεροπορικών τη δημιουργία κέντρου εκπαίδευσης με προσομοιωτές.

Παράλληλα με την καμπάνια για τα κατώτερα πληρώματα έχει προσελκύσει περίπου 500 νέους εργαζόμενους απο περιοχες πχ της Δ. Μακεδονίας κτλ.. Έχει ήδη, το 10% των πληρωμάτων με γυναίκες. Πάντως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ναυτεργασία είναι δύσκολη, όμως οι μισθοί το καλοκαίρι φτάνουν τα 8.000 ευρώ από 2.200 το χειμώνα και για τους καπετάνιους ξεπερνούν τα 16.000 ευρώ

Χρηματοοικονομικά

Σε σχέση με την οικονομική πορεία της εταιρείας, σύμφωνα, πάντα, με πληροφορίες, η εταιρεία θα προχωρήσει στην έκδοση ομολογιακού το φθινόπωρο με σκοπό την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού, ενώ ως προς το προγραμματισμένη για τον Ιούνιο διάθεση μετοχών – placement – οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μετατίθεται για το 2026.

Σε σχέση με τις προβλέψεις εκτιμάται ότι φέτος θα είναι μια χρονιά ανάλογη με το 2023 σε τζίρους και EBITDA αν και όλα θα κριθουν από τις τιμές του πετρελαίου αλλά και τα “κόστη” του πράσινου πληθωρισμού.

Σημειώνεται ότι σε ό,τι αφορά το EU ETS, οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν τη συνολική επιβάρυνση στο 17% με 20% επί της τιμής του εισιτηρίου σε απόλυτα μεγέθη.

Η ζήτηση για το 2025

Αναφορικά με την επιβατική κίνηση, καταγράφεται, με βάση πληροφορίες, μείωση της τάξης του 4% σε σχέση με πέρυσι αφενός λόγω της μειωμένης ζήτησης για τη Σαντορίνη ως απόρροια της έντονης σεισμικής δραστηριότητας που καταγράφηκε το προηγούμενο διάστημα και αφετέρου λόγω της ανασφάλειας που δημιουργεί η γεωπολιτική αστάθεια.

Ως προς τη μεταφορά οχημάτων, πάντως, η κίνηση έχει αυξηθεί κατά 2% σε σύγκριση με το 2024.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα