Την ευχή σου γέροντα, άσε τα ομοιοπαθητικά για τους άπιστους

default image

Έλληνες επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν γιατροί που ασπάζονται τη μαγεία. Η πυρά είναι μια κάποια λύσις...

Έχοντας απόλυτο σεβασμό στους γιατρούς και το έργο τους, έμεινα έκπληκτος από τις αιτιάσεις ομάδας γιατρών οι οποίοι συγκεντρώνουν υπογραφές για να μην αναγνωριστεί η ομοιοπαθητική από το ελληνικό κράτος. Μπορεί να πει κανείς πολλά για την μέθοδο ή την φαρμακευτική αγωγή που ακολουθείται. Μπορεί προφανώς να πει πολύ περισσότερα αν είναι γιατρός. Είναι δύσκολο όμως να αποδεχθεί κανείς μια μισαλλόδοξη άποψη ενός επιστήμονα που βασίζεται στο γεγονός ότι η ομοιοπαθητική ιατρική είναι μια “θρησκευτική αίρεση”.

Για όσους δεν είχαν ουδέποτε επαφή με γιατρό που ασκεί την ομοιοπαθητική, θα ήταν χρήσιμο να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα. Σε αντίθεση με ότι αναφέρουν οι αντιδρώντες, όσοι ασκούν την ομοιοπαθητική είναι επίσης γιατροί που έχουν σπουδάσει στα ίδια ακριβώς πανεπιστήμια. Δίνουν ακριβώς τον ίδιο όρκο με τους υπόλοιπους γιατρούς. Το ενδεχόμενο να υπάρχουν και “μαιμού” ομοιοπαθητικοί γιατροί δεν αποκλείεται ακριβώς όπως ο “μαιμού” γιατρός με την Πόρσε είχε γίνει διευθυντής νοσοκομείου.

Είναι παθολόγοι, παιδίατροι και γιατροί διαφόρων ειδικοτήτων με τα ίδια ακριβώς πτυχία. Η διαφορά τους για τον ασθενή βεβαίως έγκειται στο γεγονός ότι οι γιατροί που ασπάζονται την ομοιοπαθητική χορηγούν διαφορετικά φάρμακα. Αυτά που ονομάζουμε ομοιοπαθητικά. Πρόκειται για φάρμακα που παρασκευάζονται με τη χρήση φυσικών συστατικών, εμπεριέχουν ελάχιστη δραστική ουσία και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί θεωρούν ότι δεν έχουν καμία ουσιαστική επίπτωση στον ασθενή ή η επίπτωση που έχουν κινείται στα όρια του placebo. Επίσης οι πολέμιοι αναφέρουν ότι τα φάρμακα είναι εξαιρετικά ακριβά, γεγονός που θα μπορούσε να αποτελέσει θέμα σοβαρής συζήτησης. Εξαρτάται όμως και από το ότι δεν επιτρέπεται η τυποποίηση, όπως επίσης και από το γεγονός ότι δεν καταναλώνονται μεγάλες ποσότητες που θα μπορούσαν να επιφέρουν οικονομίες κλίμακας.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι γιατροί που επιλέγουν αυτά τα φάρμακα έναντι των χημικών φαρμάκων, ασκούν κάποιου άλλου είδους ιατρική ή μαγγανεία. Μάλιστα οι ίδιοι οι ομοιοπαθητικοί ιατροί, δεν αρνούνται την πρόοδο της τεχνολογίας φαρμάκων. Χορηγούν χημικά φάρμακα όταν θεωρούν ότι είναι απαραίτητα. Έχουν τη δικαιοδοσία να το κάνουν. Δεν τα χορηγούν ενδεχομένως με την ίδια ευκολία που το κάνουν κάποιοι από τους ιατρούς που δεν ασπάζονται την ομοιοπαθητική.

Σε ότι αφορά στην αναφορά της ομάδας ιατρών ότι η ομοιοπαθητική αμφισβητείται διεθνώς, θα περίμενε κανείς από επιστήμονες να στοιχειοθετήσουν τα λεγόμενά τους, ιδίως καθώς αφορούν τον κλάδο τους. Στις περισσότερες δυτικές χώρες, η ομοιοπαθητική είναι μια διαδεδομένη πρακτική και ειδικά στις υπερ-αυστηρές ΗΠΑ, από το 1938 και μετά έχουν αναγνωριστεί ως φάρμακα τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα και ελέγχονται από τον αρμόδιο οργανισμό FDA  ο οποίος ούτως ή άλλως αποτελεί μπούσουλα για πολλές δυτικές χώρες. Μια ματιά στην ειδική σελίδα της wikipedia (Regulation and prevalence of homeopathy) μπορεί να σας λύσει πολλές απορίες σχετικά με το πόσο αμφιλεγόμενη είναι η ομοιοπαθητική πρακτική.

Καθώς λοιπόν δεν ήταν εύκολο να υποστηρίξει κάνεις ότι πρόκειται για σύγχρονους μάγους που θα πρέπει να καούν στην πυρά, οι επιστήμονες το έριξαν στη μεταφυσική και εδώ αρχίζει το μέγα πρόβλημα. “Σύμφωνα με όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, διέπεται και από μεταφυσικά μη Ορθόδοξα στοιχεία, γεγονός που την κατατάσσει, σύμφωνα με τους ειδικούς πανορθοδόξως, στο χώρο των αιρέσεων”.

Πρόκειται ακριβώς για ότι δεν θέλεις να ακούσεις από έναν επιστήμονα. Υπό αυτή την έννοια και αν ο επιστήμων χρησιμοποιεί μεταφυσικές παραπομπές, θα περιμένεις προφανώς την επόμενη φορά που έχεις ουρολοίμωξη να σου διαβάσει μια προσευχή αντί θεραπείας.

Χρησιμοποιώντας την δοκιμασμένη πρακτική “αφού δεν είσαι με εμάς, είσαι με τους άλλους”,  πόλοι θα σπεύσουν να κατηγορήσουν όσους τολμούν να υπερασπίζονται την εναλλακτική ιατρική πρακτική. Ουδείς υποστηρίζει ωστόσο ότι τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα είναι κατάλληλα δια πάσα νόσο. Ούτε επίσης ότι τα χημικά φάρμακα είναι άχρηστα ή επικίνδυνα. Η μισαλλοδοξία όμως και ο σκοταδισμός είναι επικίνδυνα φαινόμενα και αυτό θα πρέπει να το λάβουν πολύ σοβαρά υπόψιν τους όσοι δηλώνουν πολέμιοι της ομοιοπαθητικής ιατρικής.

Η ομοιοπαθητική είναι μια επιλογή για πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. από την προηγμένη δύση μέχρι τα εμιράτα. Η αποτελεσματικότητά της όντως αμφισβητείται από πολλούς αλλά η δυνατότητα να δοκιμάσει κανείς, δεν είναι δυνατόν να δαιμονοποιείται. Άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και με διάφορα χημικά φάρμακα που δεν “πιάνουν” συγκεκριμένους ασθενείς. Ο καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει με το σώμα του, ιδίως αν δεν κάνει κάτι επιβλαβές. Τα ομοιοπαθητικά φάρμακα δεν έχουν καμία ουσιαστική επίδραση λένε οι πολέμιοι τους. Προφανώς αφού δεν έχουν καμία επίδραση, δεν μπορεί να είναι επιβλαβή.

Ιδίως δεν μπορεί να δαιμονοποιείται η ομοιοπαθητική από επιστήμονες όπως είναι οι γιατροί και οι φαρμακοποιοί. Η διαμάχη σχετικά με το αν είναι αποτελεσματικά τα σκευάσματα της ομοιοπαθητικής κρατά εδώ και δεκαετίες και σίγουρα δεν θα λυθεί με μια ανακοίνωση μιας ομάδας ιατρών στην μικρή μας χώρα. Ιδίως αν το επίπεδο του διάλογου βασίζεται σε κατηγορίες για μαγεία και αιρέσεις…

Υ.Γ.

Ενδιαφέροντα στοιχεία για τον ομοιοπαθητική και την ομοιοπαθητική στην Ελλάδα μπορεί να δει κανείς εδώ.

*Ο Σταμάτης Ζαχαρός είναι Αρθρογράφος του NEWS 247 και Σύμβουλος Έκδοσης της 24 MEDIA ( @SZacharos).

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα