Αγωνία για την ημέρα παράδοσης της Ιόνιας Οδού

Αγωνία για την ημέρα παράδοσης της Ιόνιας Οδού

Μετράμε μέρες, ίσως και ώρες, όσον αφορά την παράδοση και των υπολοίπων, πολύ σημαντικών τμημάτων της Ιόνιας Οδού, που συνδέει το Αντίρριο με τα Ιωάννινα. Οι ημέρες παράδοσης. Αναλυτικά τι περιλαμβάνει το έργο

Του Δημήτρη Μπαλή

Ένα έργο – όνειρο για πολλούς, που περιμένουν εδώ και δεκαετίες να γίνει πραγματικότητα, φέρνοντας την Ήπειρο πιο κοντά στην Αθήνα (ήδη είναι πιο κοντά στη Θεσσαλονίκη με την Εγνατία Οδό), αλλά κυρίως δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες της χώρας και στους επισκέπτες της, να ταξιδεύουν με ασφάλεια.

Η Ιόνια Οδός είναι ένα μεγάλο έργο, που κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, διότι δεν χρησιμοποίησε τμήματα του σημερινού δρόμου.

Η σύμβαση του 2007 είχε αρχικό προϋπολογισμό κατασκευής το 1,160 δισ. ευρώ και έναρξη κατασκευής τον Δεκέμβριο του 2008. Πράγματι έτσι έγινε, με τη σύμβαση να προβλέπει ολοκλήρωση σε 72 μήνες, δηλαδή 6 χρόνια μετά, τον Δεκέμβριο του 2014. Το τρωτό σημείο της σύμβασης, ήταν ότι προέβλεπε να τελειώσουν σε χρόνο ρεκόρ οι απαλλοτριώσεις των ιδιωτών, η αρχαιολογική σκαπάνη, αλλά και οι μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφελείας, κάτι που βέβαια δεν έγινε εντός χρονοδιαγράμματος. Το αποτέλεσμα ήταν να πέσει έξω ο χρόνος ολοκλήρωσης, ενώ η οικονομική κρίση που ξέσπασε στη χώρα, επέτεινε την καθυστέρηση, τα έργα τελμάτωσαν για περίπου 2 χρόνια, επανεκκίνησαν στις αρχές του 2014 δειλά δειλά και σε πλήρη ρυθμό το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου.

Επίσης, σε σχέση με την αρχική σύμβαση, προστέθηκε η σήραγγα της Κλόκοβας, η οποία κόστισε επιπλέον 100 εκατ. ευρώ, με το τελικό κόστος κατασκευής να φθάνει το 1,260 δισ. ευρώ.

Ποια τμήματα έχουν παραδοθεί μέχρι τώρα

Ήδη από καιρό έχουν δοθεί σε κυκλοφορία η παράκαμψη Αμφιλοχίας, το τμήμα Καμπή – Πέρδικα, η παράκαμψη Αγρινίου και η αντίστοιχη Άρτας – Φιλιππιάδας. Αυτά αντιστοιχούν σε περίπου 110 χλμ., από τα συνολικά 196 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου της Ιόνιας Οδού.

Εκκρεμότητες μετά την 31–3–2017

Κι ενώ η συμβατική ημερομηνία παράδοσης του αυτοκινητοδρόμου είναι η τελευταία ημέρα του Μαρτίου, δεν θα παραδοθούν στην κυκλοφορία και τα υπόλοιπα 86 χλμ. ταυτόχρονα. Βέβαια αυτό ήταν γνωστό, από την αναθεώρηση των συμβάσεων, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις τράπεζες. Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε από τον κατασκευαστή, καταβάλλονται μεγάλες προσπάθειες να απορροφηθούν όλες οι καθυστερήσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο κατασκευαστής για να ξεπεράσει καθυστερήσεις απαλλοτριώσεων έχει νοικιάσει γη όπου ήταν δυνατόν, ενώ η γη στο σύνολό της παραδόθηκε και έκλεισαν όλες οι εκκρεμότητες τέλη Ιανουαρίου 2017.

 

Επίσης, υπάρχουν ζητήματα σε επιμέρους μικρά σημεία, όπως π.χ. στη Ρίζα Ναυπακτίας (περιοχή πριν την Κλόκοβα). Η απαλλοτρίωση ολοκληρώθηκε τέλη Ιανουαρίου, γεγονός που όμως δημιουργεί θέμα για τα πρώτα 10 χλμ., δηλαδή από αρχή έργου έως και τη σήραγγα Κλόκοβας.

Ένα άλλο σημείο είναι η περιοχή του Κρίκελλου, από 105ο χλμ. έως το 108ο χλμ. δηλαδή συνολικό μήκος 3 χλμ. Υπήρχε ζήτημα με την απαλλοτρίωση, λύθηκε και τώρα δουλεύουν εντατικά, όμως είναι δύσκολο σημείο μορφολογικά, λόγω σύστασης εδάφους και τεχνικών θεμάτων. Δυστυχώς, αυτά τα 3 χλμ. «κοστίζουν» 20 χλμ. έτοιμου αυτοκινητοδρόμου, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει τρόπος εναλλακτικής σύνδεσης.

Ένα τρίτο σημείο είναι η περιοχή του Στρατοπέδου Παπαγεωργίου έως το Αβγό, από το 185ο χλμ. έως το 187ο χλμ. συνολικό μήκος περίπου 2 χλμ., επειδή στο τμήμα αυτό ο κατασκευαστής έχει νοικιάσει τη γη ειδικά για να φτιάξει τον κόμβο Αβγού. Όμως και αυτά τα 2 χλμ. «κοστίζουν» το τμήμα από την Πέρδικα (183 χλμ.) έως τέλος του έργου (196 χλμ.).

Όπως και να έχει όμως, όλα αυτά τα τμήματα, θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2017, ενώ πιθανότατα μέχρι το Πάσχα θα έχει δοθεί σε κυκλοφορία και η σήραγγα της Κλόκοβας.

Ημέρες παράδοσης

Οι πιθανότητες παράδοσης των έτοιμων τμημάτων ταυτόχρονα με τα εγκαίνια, είναι μοιρασμένες. Ο κατασκευαστής βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περιμένοντας το πράσινο φως για την ημερομηνία παράδοσης και εγκαινίων ή πρώτα παράδοσης (τις πρώτες ημέρες του Απριλίου) και εγκαινίων λίγο αργότερα (πριν το Πάσχα).

Τι περιλαμβάνει η Ιόνια Οδός

Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών θα λειτουργήσουν αμφίπλευρα σε Ευηνοχώρι, Αμβρακία, Φιλιππιάδα, Επισκοπικό, ενώ ένα ακόμα ΣΕΑ προς Αντίρριο θα λειτουργήσει στην Αμφιλοχία

12 Variable Message Signs, 7 μετεωρολογικοί σταθμοί, περισσότερες από 80 κάμερες

6 Σταθμοί αποχιονισμού σε Μεσολόγγι, Αμφιλοχία, Φιλιππιάδα, ΣΕΑ Επισκοπικού, Α/Κ Τερόβου & A/K Ρίγανης

2 Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας σε Κλόκοβα και Επισκοπικό

4 Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων σε Κλόκοβα, Μακύνεια, Καλυδώνα και Αμπελιά

3 Κτίρια Ελέγχου & Συντήρησης (Τεχνικές Βάσεις) σε Μεσολόγγι, Αμφιλοχία και Φιλιππιάδα

3 Σταθμοί Τροχαίων Αυτοκινητοδρόμων σε Μεσολόγγι, Αμφιλοχία και Φιλιππιάδα

Σταθμοί Πυροσβεστικής στις σήραγγες

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα