Ανησυχία αποφοίτων Δημόσιας Διοίκησης για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια

Ανησυχία αποφοίτων Δημόσιας Διοίκησης για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης shutterstock

Την ανησυχία τους για διατάξεις του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση εκφράζουν τα μέλη της ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ

Με αφορμή την κατάθεση του σχεδίου νόμου «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» η Ένωση Αποφοίτων ΕΣΔΔΑ εκφράζει την ανησυχία και τον προβληματισμό της για ορισμένες από τις διατάξεις που περιλαμβάνονται σε αυτό. Αναλυτικότερα θεωρούμε ότι:

1. Η ίδρυση ειδικού αστυνομικού σώματος στα πανεπιστήμια, που θα αναφέρεται και θα λογοδοτεί σε εξωακαδημαϊκούς θεσμούς παραβιάζει τόσο το συνταγματικά κατοχυρωμένο πλήρες αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων (άρθρο 16 παρ.5) όσο και την ακαδημαική ελευθερία, γεγονός που επισημαίνεται από σειρά ανακοινώσεων συγκλήτων και ακαδημαϊκών. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο είναι επαρκές για την αντιμετώπιση εγκληματικών και παράνομων ενεργειών.

2. Η καθιέρωση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς καμία ακαδημαϊκή ή επιστημονική λογική, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των επιλογών των υποψηφίων, θα αποκλείσει από τη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση δεκάδες χιλιάδες μαθητών οι οποίοι θα οδηγηθούν είτε στην ακριβή και αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτική εκπαίδευση είτε σε ακαδημαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 16 παρ. 4) όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας από τα κρατικά εκπαιδευτήρια όλων των βαθμίδων. Περαιτέρω, η έκθεση ρυθμιστικών συνεπειών επικαλείται αορίστως, ως στόχο της ρύθμισης, το γεγονός ότι ένα μεγάλο συγκριτικά ποσοστό των εγγεγραμμένων σπουδαστών δεν ολοκληρώνει εν τέλει τις σπουδές του, δίχως καμία περαιτέρω στοιχειοθέτηση της θέσης αυτής, καθώς δεν αναφέρεται συγκεκριμένη έρευνα (ποιος είναι ο αριθμός των φοιτητών που δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, πού βρίσκεται σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μ.ο και πώς αποδεικνύεται η συσχέτιση βάσης εισαγωγής και πιθανότητας ολοκλήρωσης σπουδών;). Πέρα από την έλλειψη ερευνητικής τεκμηρίωσης της διάταξης, η παραδοχή ότι η χαμηλή επίδοση κατά τις εξετάσεις εισαγωγής οδηγεί άνευ ετέρου στην μη επιτυχή ολοκλήρωση σπουδών αναιρεί το ίδιο το νόημα της παιδείας, που είναι μεταξύ άλλων η ευκαιρία στα άτομα να βελτιώνουν τις ικανότητές τους.

Σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 2805/1984), η «πλήρης αυτοδιοίκηση» των ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης σημαίνει την εξουσία των ιδρυμάτων να αποφασίζουν για τις υποθέσεις τους με δικά τους αποκλειστικά όργανα και δική τους ευθύνη. Τη στιγμή που γράφεται η παρούσα, 59 ενδιαφερόμενοι φορείς (σύνοδοι πρυτάνεων, σύγκλητοι, καθηγητές, φοιτητές, εργαζόμενοι, επιστημονικοί φορείς, συνδικαλιστικές ομοσπονδίες ακόμη και ενώσεις αστυνομικών) έχουν εκφράσει τεκμηριωμένες αντιρρήσεις και επιφυλάξεις για τις προωθούμενες ρυθμίσεις, γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από την κυβέρνηση, η οποία δεν μπορεί να οραματίζεται ένα νέο πανεπιστήμιο χωρίς το ίδιο το πανεπιστήμιο.

Ιδιαίτερα ανησυχητικός δε, είναι ο χρονισμός της απόφασης της κυβέρνησης για απαγόρευση των συναθροίσεων άνω των 100 ατόμων (από τα χαράματα της 26ης Ιανουαρίου μέχρι την 1η Φεβρουαρίου) με επίκληση λόγων δημόσιας υγείας βάσει της από 22-01-2021 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

Το ΔΣ της ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ υπενθυμίζει τον κίνδυνο υπέρμετρου περιορισμού των ατομικών ελευθεριών, τονίζει την ανάγκη οι έκτακτες εξουσίες να υπακούν στην αρχή της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και να υπόκεινται σε δημοκρατικό έλεγχο μέσω δημοσιοποίησης των επιστημονικών εισηγήσεων στις οποίες στηρίζονται οι ανωτέρω περιορισμοί.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα