Black Friday 2021: Κορυφώνονται οι προσφορές

Black Friday 2021: Κορυφώνονται οι προσφορές
Κατάστημα λιανικής κατά την περίοδο των εκπτώσεων της Black Friday Eurokinissi

Τα "ρέστα" του δίνει το λιανεμπόριο για την προσέλκυση καταναλωτών έως το τέλος του μήνα. Η ανησυχία για την πτώση της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα και η στροφή στο ψηφιακό κανάλι. Η πρόθεση αγορών, η online έρευνα και οι πλασματικές εκπτώσεις.

Στην κορύφωση του, ήδη από χθες το βράδυ, βρίσκεται ο εμπορικός θεσμός της Black Friday με τις τελευταίες αλυσίδες και καταστήματα να ανακοινώνουν τις προσφορές της περιόδου, η οποία ουσιαστικά ξεκίνησε από την προηγούμενη Παρασκευή.

Τελευταίες ρίχνονται στη μάχη διεκδίκησης της καταναλωτικής πίτας οι διεθνείς αλυσίδες ένδυσης που δραστηριοποιούνται στη χώρα (HM, Mango, Zara, Benetton, Intersport κ.α.), προσφέροντας εκπτώσεις της τάξης του 40%-50%, αν και όλο το προηγούμενο διάστημα «έτρεχαν» επίσης προσφορές σε επιλεγμένα είδη ή πρόσφεραν δωρεάν μεταφορικά επί των online παραγγελιών.

Η περίοδος προσφορών υπό την επιρροή της Black Friday αναμένεται πρακτικά να φθάσει έως και την Τρίτη 30 Νοεμβρίου, λίγο μετά δηλαδή από την Cyber Monday (μέρα προσφορών από τα ηλεκτρονικά καταστήματα), κλείνοντας τελικώς έναν ολόκληρο μήνα προσφορών. Υπενθυμίζεται ότι ο Νοέμβριος ξεκίνησε με το 15νθήμερο των ενδιάμεσων χειμερινών εκπτώσεων ενώ από τις 19 Νοεμβρίου ξεκίνησαν οι προσφορές των μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Η εμπορική πρακτική έχει ούτως ή άλλως αποκτήσει μεγαλύτερη διάρκεια τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, φέτος οι επιχειρήσεις διάλεξαν να επιμηκύνουν ακόμη περισσότερο το διάστημα εκδήλωσης προσφορών, που τείνει πλέον στο 10ήμερο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο τζίρος της Black Friday (ή έστω της διευρυμένης περιόδου προσφορών) αντιστοιχεί σε 2,5 δις.ευρώ για την ελληνική αγορά, μέγεθος που μένει να επιβεβαιωθεί αν θα προσεγγιστεί φέτος. Σύμφωνα με παράγοντες του λιανεμπορίου, φέτος αν και τα καταστήματα παραμένουν ανοιχτά, σε αντίθεση με τον περυσινό αντίστοιχο μήνα, οι περιορισμοί για τους ανεμβολίαστους πελάτες είχε άμεση επιρροή της τάξης του 10%-20% στις πωλήσεις μόνον για το μήνα Νοέμβριο. Εκτιμάται δε ότι η αύξηση δε των κρουσμάτων της πανδημίας δημιουργεί επιφυλάξεις για ψώνια με φυσική παρουσία και στους εμβολιασμένους καταναλωτές. Η υποχώρηση της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα έχει δημιουργήσει αύξηση τζίρου στα ηλεκτρονικά καταστήματα, οπότε όσοι διαθέτουν omnichannel παρουσία (δηλαδή λειτουργούν και τα δύο κανάλια), αντισταθμίζουν εν μέρει τις απώλειες.

Παραμένει ωστόσο ο πονοκέφαλος των έγκαιρων παραδόσεων προϊόντων, ιδίως μετά την εμπειρία της περυσινής χρονιάς, όπου τόσο εταιρείες ταχυμεταφορών όσο και οι ίδιες οι επιχειρήσεις δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Οι επενδύσεις σε υποδομές κατά τους προηγούμενους μήνες, οι συνεργασίες λιανεμπόρων – courier και η «εκπαίδευση» των καταναλωτών στις νέες συνθήκες έχουν εν πολλοίς βελτιωθεί, ωστόσο, τα επιτελεία των επιχειρήσεων παραμένουν σε εγρήγορση.

ΤΙ ΨΑΧΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Σύμφωνα με έρευνα της Sitecore «Holiday Shopping Trends 2021» περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. Μάλιστα, η πλειονότητα των καταναλωτών δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την ημέρα για να πραγματοποιήσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσουν online και offline αγορές με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%). Ένα ποσοστό 18% δήλωσε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στο Black Friday, με τους τρεις κύριους λόγους πίσω από μια τέτοια απόφαση να είναι ότι η μέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης και ότι τους φαίνεται ξεπερασμένη, ότι δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές και ότι προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.

Με εξαίρεση τα ταξίδια και τα παιχνίδια, όπου το 54% και το 37% αντίστοιχα δηλώνει ότι θα γίνουν online, η πλειονότητα των αγορών για υπηρεσίες διασκέδασης (45%), ένδυσης (41%), ομορφιάς (43%), φαγητού και ποτού (69%) θα πραγματοποιηθεί με επίσκεψη σε κατάστημα, δείχνοντας μια στροφή των καταναλωτών στις φυσικές αγορές μετά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία. Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών (65%) δήλωσε ότι βάζει σε πρώτη προτεραιότητα τις εκπτώσεις και τις προσφορές, όταν αγοράζει online, ενώ σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (45%) δηλώνουν ότι αναζητούν προσφορές που δίνονται αποκλειστικά σε μέλη προγραμμάτων loyalty.

Σύμφωνα με πρόσφατη τηλεφωνική έρευνα στην Αττική, από το τμήμα Μελετών του Ε.Β.Ε.Π. για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής, φαίνεται πως οι 8 στους 10 καταναλωτές στο Λεκανοπέδιο επιθυμούν να εκμεταλλευθούν τις ελκυστικές τιμές, ωστόσο 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία κατανάλωσης. Από εκείνους που σκοπεύουν να ψωνίσουν, 9 στους 10 καταναλωτές έχουν ήδη κάνει έρευνα στα προϊόντα που έχουν στοχεύσει για τις προσωπικές αγορές, ενώ οι 7 στους 10 καταναλωτές ενδιαφέρονται για ευκαιρίες σε ηλεκτρονικές συσκευές, παιχνίδια, smartphones, laptops, λευκές συσκευές, έπιπλα και είδη οικιακού εξοπλισμού. Οι 4 στους 10 κάνουν αγορές Phygital, συνδυάζοντας τη φυσική τους παρουσία με digital αγορές. Οι 3 στους 10 προτιμούν τις προσωπικές αγορές ρούχων, καλλυντικών, κοσμημάτων και τα ταξίδια. Οι 2 στους 10 προτίθενται να ξοδέψουν φέτος τουλάχιστον 50% περισσότερα, κυρίως σε φυσικά καταστήματα, αφού πέρυσι ήταν σε καραντίνα οι ίδιοι και η αγορά σε lockdown.

ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΦΕΤΙΝΕΣ ΤΙΜΕΣ

Η προσδοκία για απόκτηση προϊόντων κατά την περίοδο της Black Friday δεν επιβεβαιώνεται πάντα, καθώς μερίδα του λιανεμπορίου διαφημίζει πλασματικές εκπτώσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που άντλησε και επεξεργάστηκε η πλατφόρμα Skroutz, το 2020 μόνο το 8,32% των προϊόντων που διακινήθηκαν μέσω της πλατφόρμας της πωλήθηκαν με έκπτωση πάνω από 10% στην περυσινή Black Friday. Στη συντριπτική τους πλειονότητα, 87,9% των προϊόντων πωλήθηκαν στην ίδια τιμή ή σχεδόν στην ίδια τιμή με την προ Black Friday περίοδο, ενώ παρατηρήθηκε ότι 3,78% των προϊόντων όχι μόνο δεν διατέθηκαν με έκπτωση, αλλά πωλήθηκαν ακριβότερα.

Την ίδια ώρα ωστόσο, οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν εκπαιδευμένοι ώστε να κάνουν έρευνα αγοράς, σύγκριση τιμών και τελικώς να σκοράρουν ευκαιρίες, λόγω των Online καταστημάτων.

Τέλος, δεδομένων των ανατιμήσεων σε μεταφορικά και πρώτες ύλες, οι αυξήσεις στη λιανική δείχνουν συγκρατημένες, παρά το γεγονός πως οι ανατιμήσεις στις τιμές κυμαίνονται στο 16% για μεταλλικά προϊόντα, 14% για ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, 10% για βιομηχανικά, 7% για κλωστοϋφαντουργικά, 6% για πλαστικά, 4% για προϊόντα ξύλου και 2% σε φαρμακευτικά είδη.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα