Ο Έλληνας δυσκολεύεται να κάνει τουρισμό, ακόμα και στην πατρίδα του

Στιγμιότυπο από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου
Στιγμιότυπο από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου EUROKINISSI

Πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσιάζει η νέα έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, αναφορικά με τα χαρακτηριστικά των ταξιδιών εσωτερικού, ημεδαπών τουριστών.

Μόλις είπαμε ότι βγαίνουμε από την 10ετή οικονομική στενωπό, με τα μνημόνια, τις χαμένες θέσεις εργασίας και τις μειώσεις μισθών, στην καλύτερη περίπτωση, ήρθε η υγειονομική κρίση με την πανδημία του κορονοϊού, να δημιουργήσει εκ νέου οικονομικά προβλήματα στον Ελλάδα. Ορισμένα, πολύ σημαντικά αποτελέσματα από αυτή τη κατάσταση ήδη διαφαίνονται, ωστόσο θα χρειαστούμε λίγο καιρό ακόμα ώστε να κάνουμε απολογισμό, ως προς τι χάσαμε και ποια κατάσταση θα έχει διαμορφωθεί.

Αυτά που έχουμε τώρα, είναι τα δεδομένα για τα προηγούμενα, πρόσφατα χρόνια. Κι αυτό που διαφαίνεται από όλες τις έρευνες και την πλέον έγκυρη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), είναι ότι διακοπές κάνουν όσοι Ελληνες μπορούν και όχι όσοι θέλουν. Το έχω γράψει αυτό και για τα αυτοκίνητα, ότι τώρα αγοράζουν μόνο όσοι μπορούν να τα υποστηρίξουν και όχι όσοι τα θέλουν απλά να αγοράσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο.

Οι εποχές των διακοποδανείων, που αρκετοί έσπευσαν να πάρουν, έχοντας να ανέβουν Γολγοθά αποπληρωμής, αλλά και του «έλα με την ταυτότητά σου και πάρε αυτοκίνητο», πέρασαν, ίσως ανεπιστρεπτί.

Ο Έλληνας, λοιπόν, που κάνει διακοπές τα τελευταία χρόνια, είναι αυτός που είτε έχει δικό του εξοχικό, είτε θα μείνει φιλοξενούμενος σε οικείο σπίτι για λίγες ημέρες, είτε έχει την οικονομική δυνατότητα να μείνει σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο δωμάτιο.

Μάλιστα, μετακινείται με ΙΧ καθώς τα αεροπορικά εισιτήρια εσωτερικού –το έχω επισημάνει και παλιότερα- είναι ακριβά για τον Έλληνα και τις περισσότερες φορές πιο ακριβά από το να πας στο εξωτερικό, όπου ένα «πακέτο» διακοπών, θα σου στοιχίσει περίπου το μισό για ίδιες μέρες διακοπών στην πατρίδα σου. Είναι από τα φαινόμενα που έχουν εξήγηση, διότι το ίδιο συμβαίνει και με τους ξένους που έρχονται στην Ελλάδα, όμως εκεί τα οικονομικά του καθενός είναι λίγο ή και περισσότερο καλύτερα από του μέσου Έλληνα.

Και μιας που το αναφέρω, αλήθεια, εκείνα τα περίφημα πακέτα διακοπών για την Ελλάδα, που απευθύνονταν σε Ελληνες και έλεγαν «5 μέρες πλήρους διαμονής σε πεντάστερο ξενοδοχείο στη Χαλκιδική, με τιμή μόνο…», που εξαφανίστηκαν τώρα;

Η ραγδαία αύξηση του εισερχομένου τουρισμού, απαξίωσε τον Έλληνα από τουρίστα και οι περισσότεροι ξενοδόχοι, ενώ γνωρίζουν ότι είναι ο καλύτερος πελάτης, διότι δεν θα τσιγκουνευτεί να παραγγείλει για φαγητό ή ποτό και θα ψωνίσει κιόλας, του προσφέρουν τιμή διανυκτέρευσης στα ύψη. Και δεν είναι πάντα εξήγηση το last minute, ότι επέλεξε τελευταία στιγμή να ψάξει που θα πάει διακοπές.

Το 2019, σύμφωνα με την έρευνα «Χαρακτηριστικά ταξιδιών εσωτερικού ημεδαπών τουριστών 2019» του ΙΝΣΕΤΕ, αναδεικνύεται ως έτος αναφοράς στη σύγκριση που ήδη γίνεται κατά τη διάρκεια της πανδημίας και θα συνεχίσει να γίνεται τα επόμενα χρόνια μετά την πανδημία, σε σχέση με την εξέλιξη των τουριστικών μεγεθών, περιλαμβανομένων των στοιχείων που αφορούν στα ταξίδια εσωτερικού.

Στη μελέτη αναλύονται τα στοιχεία των ταξιδιών εσωτερικού ως προς το μέσο μεταφοράς, την επιλογή καταλύματος και τις διανυκτερεύσεις. Επίσης, αναλύονται οι δαπάνες με βάση το φύλο, την ηλικία, τον αριθμό των διανυκτερεύσεων και η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση, ενώ στην τελευταία ενότητα παρατίθενται οι αιτίες μη πραγματοποίησης ταξιδιών.

Ο Έλληνας δυσκολεύεται να κάνει τουρισμό, ακόμα και στην πατρίδα του

Η πρώτη διαπίστωση είναι ότι την περίοδο 2015-2019, τα ταξίδια εσωτερικού παρουσίασαν αύξηση κατά 100 χιλ. (+2,1%), οι διανυκτερεύσεις κατά 5 εκατ. (+10,3%) και οι δαπάνες κατά 335 εκατ. ευρώ (+26,5%). Αύξηση παρουσίασαν και οι βασικοί δείκτες. Ειδικότερα, η δαπάνη ανά ταξίδι αυξήθηκε κατά 62 ευρώ (+23,9%), η δαπάνη ανά διανυκτέρευση κατά 4 ευρώ (+14,7%) και μέση διάρκεια παραμονής κατά 0,8 (+8%).

Ωστόσο, μολονότι το 2019 ήταν η χρονιά ρεκόρ όλων των εποχών για τον ελληνικό τουρισμό, τόσο σε αφίξεις όσο και σε έσοδα, εντούτοις, ο Έλληνας ταξίδεψε λιγότερο. Πραγματοποιήθηκαν, δηλαδή, 4,9 εκατ. προσωπικά ταξίδια εσωτερικού, σημειώνοντας μείωση κατά 11% (-582 χιλ.) σε σχέση με το 2018, είχαμε 53,6 εκατ. διανυκτερεύσεις, εμφανίζοντας μείωση κατά 6 εκατ. (-10%) και δαπανήθηκαν σε ταξίδια του εσωτερικού 1,6 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση κατά 6,8%.

Επίσης, τα περισσότερα ταξίδια εσωτερικού το 2019, πραγματοποιήθηκαν με χερσαία μέσα μεταφοράς (3,6 εκατ. ταξίδια). Ακολούθησαν τα ταξίδια με θαλάσσια μέσα (1 εκατ. ταξίδια), ενώ μόλις 272 χιλ. ταξίδια πραγματοποιήθηκαν με αεροπλάνο.

Η κατανομή των ταξιδιών ανάλογα με το μέσο μεταφοράς, δεν παρουσιάζει σημαντικές μεταβολές την τελευταία πενταετία.

Ως προς το που έμειναν όσοι ταξίδεψαν, το 60% των ταξιδιών εσωτερικού µε διαμονή το 2019, πραγματοποιήθηκε σε μη ενοικιαζόμενα καταλύματα (ιδιόκτητες εξοχικές κατοικίες ή φιλοξενούμενοι) και το 39% σε ενοικιαζόμενα καταλύματα. Στα ενοικιαζόμενα καταλύματα αντιστοιχεί μόλις το 21% των διανυκτερεύσεων (11% σε ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα και 10% σε ενοικιαζόμενα δωμάτια).

Η υψηλή εποχικότητα διατηρείται, καθώς ο κύριος όγκος των ταξιδιών συγκεντρώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες. Το 2019, πάνω από  60% των ταξιδιών  πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ συμπεριλαμβανομένου και του Ιουνίου το ποσοστό ανέρχεται σχεδόν σε 80%.

Η ηλικιακή ομάδα 25-65 ήταν αυτή που ξόδεψε τα περισσότερα, 1,1 δισ. ευρώ ή το 70% των δαπανών. Κι ακόμη, το 35% των δαπανών πραγματοποιήθηκε σε ταξίδια διάρκειας 4-7 διανυκτερεύσεων.

Άξιο λόγου, είναι το στοιχείο ότι το 51,8% ή 836 εκατ. ευρώ, δαπανήθηκαν είτε σε ιδιόκτητες εξοχικές κατοικίες (26,2% ή 419 εκατ. ευρώ), είτε σε  καταλύματα που παρέχονται δωρεάν από συγγενείς και φίλους (25,6% ή 410 εκατ. ευρώ).

Καταλήγοντας, το 2019, το 49,2% των Ελλήνων αδυνατούσε να πραγματοποιήσει μια εβδομάδα διακοπών μακριά από το σπίτι. Το ποσοστό είναι παρόμοιο με το αντίστοιχο του 2013, μετά από μια επιδείνωση την περίοδο 2015 – 2016. Η κύρια αιτία αδυναμίας πραγματοποίησης διακοπών ήταν οι οικονομικοί λόγοι.

Το 2020 και λόγω πανδημίας και παρά τα τρία προγράμματα του κράτους, «Κοινωνικός Τουρισμός», «Τουρισμός για όλους» και «Voucher για επιχειρήσεις», η κατάσταση θα είναι δραματική. Ισως το 2021, η κατάσταση να είναι λίγο καλύτερη, εφόσον ο εμβολιασμός εξελιχθεί ομαλότερα.

Πάντως, για να ταξιδέψει ο Έλληνας ξανά, πρέπει αφενός να βελτιωθούν τα οικονομικά του και αφετέρου οι επαγγελματίες του τουρισμού να του φερθούν ισότιμα με τον ξένο, και όχι σαν την παχιά αγελάδα που θα αρμέξουν.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Τουρισμός
SHARE:

24Media Network