Διακόσια χρόνια μετά το θάνατο του το DNA του Μπετόβεν αποκαλύπτει οικογενειακό μυστικό

Ο Μπετόβεν πέθανε το 1827. Ακόμα δεν έχει επιβεβαιωθεί η αιτία. iStock

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν είχε ζητήσει να ερευνηθεί η αιτία της κώφωσης και του προβλήματος με το συκώτι που αντιμετώπιζε. Διακόσια χρόνια αργότερα, απαντήθηκε ένα αίτημα. Έγινε και μια αποκάλυψη.

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν πέθανε το 1827. Έως σήμερα μνημονεύεται ως εκ των σημαντικότερων συνθετών της δυτικής κλασικής παράδοσης.

Ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος της εποχής του. Έκτοτε δεν έχει εμφανιστεί κάποιος που να έχει ξεχωρίσει όπως αυτός, στην περίοδο της δράσης του.

Έγραψε 722 έργα (μεταξύ τους είναι 9 συμφωνίες, 35 σονάτες για πιάνο και 16 κουαρτέτα εγχόρδων), μολονότι είχε πρόβλημα με την ακοή του από τα 28.

Την ‘έχασε’ στο 100% στα 44-45.

Έως τα 56 που άφησε την τελευταία του πνοή, επικοινωνούσε με τους φίλους και τους συνεργάτες του, μέσω γραπτών μηνυμάτων.

Άφησε ένα σημείωμα με το οποίο ζητούσε να εξεταστεί από ειδικούς ο λόγος της κώφωσης του και του προβλήματος με το συκώτι, που είχε αναφέρθηκε ως αιτία θανάτου.

Πολλοί προσπάθησαν να εξάγουν DNA από τα λείψανα του. Ουδείς όμως, τα κατάφερε.

Πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις ως προς τον προσδιορισμό της αλληλουχίας του DNA κατέστησε δυνατή μια άλλη μέθοδο.

Έτσι, διακόσια χρόνια αργότερα, ερευνητές έριξαν μια περισσότερο προσεκτική ματιά στο DNA που πήραν διατηρημένες τρίχες των μαλλιών του.

Πού τις βρήκαν;

Αρκετοί φίλοι του Μπετόβεν είχαν πάρει ως ‘σουβενίρ’ τούφες από τα μαλλιά του, πρακτική που ήταν συνήθης εκείνη την εποχή.

Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν το γενετικό υλικό που βρήκαν σε οκτώ τούφες που πιστεύεται (βάσει στοιχείων προηγούμενων ερευνών) πως ανήκαν στον συνθέτη. Μια δεν είχε να ‘δώσει’ τίποτα, ενώ μια άλλη αποδείχθηκε ότι δεν ήταν δική του.

Βάσει της εργασίας που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη 22/3 στο Current Biology και τη βρήκαμε στο Smithsonian Magazine διαπιστώθηκε γενετική προδιάθεση για ηπατική νόσο. Ανακαλύφθηκε και πως είχε ηπατίτιδα Β, τουλάχιστον τους μήνες που προηγήθηκαν του θανάτου του.

Μεταξύ των πολλών παραγόντων κινδύνου για ηπατική νόσο που βρέθηκαν στο DNA του Μπετόβεν, οι ερευνητές εντόπισαν μια γενετική παραλλαγή που τους τριπλασίασε: ιστορικές μαρτυρίες τον θέλουν να έπινε μεγάλες ποσότητες αλκοόλ, γεγονός που τον έκανε πιο ευάλωτο στην ηπατική νόσο. Η νέα διαπίστωση (για την ηπατίτιδα Β) που μπορεί να προκαλέσει ηπατική βλάβη, προστίθεται σε αυτά τα στοιχεία.

Δεν βρέθηκε ωστόσο, κάποιο γενετικό στοιχείο που να εξηγεί την απώλεια ακοής ή τα γαστρεντερικά προβλήματα του Μπετόβεν. Έτσι, δεν εξηγήθηκε ο έντονος πόνος που είχε στην κοιλιά του ως ενήλικας ή οι παρατεταμένες κρίσεις διάρροιας που πάθαινε.

Επίσης, δεν προσδιορίστηκε με βεβαιότητα πως η ηπατίτιδα ήταν αιτία θανάτου ή το πώς και το πότε μολύνθηκε.

Η τελευταία ανακάλυψη που προέκυψε στη σύγκριση του DNA του Μπετόβεν με αυτό των ανθρώπων που ζουν σήμερα και μοιράζονται έναν πρόγονο του 16ου αιώνα με τον συνθέτη, υποδεικνύουν ότι ένας από τους άμεσους προγόνους του Μπετόβεν είχε ένα παιδί εκτός γάμου.

Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις