CHARLI XCX, ΙΖΑΜΠΕΛ ΙΠΕΡ ΚΑΙ ΚΛΑΜΑ ΣΤΟ “HAMNET”: 25 HIGHLIGHTS ΤΟΥ 66ΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Χτενίσαμε το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης που ξεκινά την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου, και ξεχωρίσαμε μερικά από τα πιο άχαστα του προγράμματος.
Με ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει μερικά από τα πιο πολυαναμενόμενα (Άμνετ) αλλά και καλά κρυμμένα σινεφίλ διαμάντια (Dry Leaf) της φετινής σεζόν, με ρετροσπεκτίβες και αφιερώματα που μας φέρνουν από τα σπουδαιότερα της Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι Κιαροστάμι, Τσάι Μινγκ-λιανγκ και την Κινέττα του Λάνθιμου, με «την ταινία που παίζει η Charli xcx» (επίκαιρο!) ως «την ταινία που ο Τζος Ο’ Κόνορ παίζει έναν ληστή έργων τέχνης» (ακόμα πιο επίκαιρο!), το 66ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ξεκινά από την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου με την προβολή του Father Mother Sister Brother του Τζιμ Τζάρμους.
Συνυπολογίστε στα παραπάνω όλη τη σοδειά ελληνικών ταινιών της χρονιάς, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, άλλη μία στο παραισθησιογόνο σινεμά των Κατέ-Φορζανί, καθώς και μια επιλογή σημαντικών φετινών ταινιών από την Παλαιστίνη, κι έχουμε ένα πρόγραμμα που θα γεμίσει το επόμενο σινεφίλ δεκαήμερο.
Καθώς η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινά τις επόμενες ώρες, διαλέγουμε μερικούς από τους τίτλους του φετινού προγράμματος που πρέπει να έχει οπωσδήποτε υπόψην σας πριν πάρετε τις οριστικές σας αποφάσεις.
Αρκουδότρυπα
Η Αργυρώ και η Αννέτα είναι δύο κολλητές που ζουν στο ορεινό χωριό της Τύρνας. Όταν η Αννέτα αποκαλύπτει πως είναι έγκυος και σκοπεύει να φύγει με τον μπάτσο γκόμενο της, η Αργυρώ, συντετριμμένη, την προκαλεί να πάνε μια πεζοπορία στη θρυλική Αρκουδότρυπα.
Η υπέροχη ελληνική ταινία που προβλήθηκε και βραβεύτηκε στο φετινό φεστιβάλ Βενετίας επεκτείνει εξαιρετικά μια επίσης βραβευμένη μικρού μήκους και θα σας πάρει μαζί στο ταξίδι της. Η Αρκουδότρυπα είναι η μία από τις τρεις ελληνικές ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος – μαζί, η εντυπωσιακή Gorgona της Εύης Καλογηροπούλου και το Μπιτσκόμπερ του Αριστοτέλη Μαραγκού, που πριν λίγα χρόνια μας έριξε το σαγόνι στο πάτωμα με το Timekeepers of Eternity.
Στη Σκιά της Πορτοκαλιάς
Με αφετηρία ένα in medias res σκηνικό παλλόμενης δράσης και αγωνίας, που αφήνει ανοιχτή μια βασανιστική εκκρεμότητα, βυθιζόμαστε (και αφηνόμαστε) ήδη από την αρχή σε μια ιστορία κυλιόμενης οδύνης και επαναλαμβανόμενης ματαίωσης. Χωρισμένο σε τέσσερα κεφάλαια –το κύμα βίας της Νάκμπα το 1948, η παγίωση της νέας συνθήκης στη Δυτική Όχθη το 1978, το ξέσπασμα της Ιντιφάντα το 1988 και το φιλμικό παρόν του 2022– το φιλμ της Σερίν Ντάμπις μάς καθιστά φορείς και συμμέτοχους σε μια ατέλειωτη και αγιάτρευτη απώλεια.
Μια ταινία που διατρέχει τη σύγχρονη παλαιστινιακή Ιστορία, κι η οποία κερδίζει πολύ σημαντική ορατότητα αυτή την περίοδο στις ΗΠΑ μέσα από τη στήριξη σκηνοθετών όπως ο Ράιαν Κούγκλερ κι ο Μπουτς Ράιλι, και με παραγωγούς τους Χαβιέ Μπαρδέμ και Μαρκ Ράφαλο.
Εκείνη
Η Μισέλ Λεμπλάν, διευθύντρια μιας παρισινής εταιρείας βιντεοπαιχνιδιών, βιάζεται άγρια στο σπίτι της από έναν μασκοφόρο εισβολέα. Ξεκινά τότε μια τεταμένη καταδίωξη του δράστη, όπου τα όρια μεταξύ εκδίκησης, εμμονής και ελέγχου γρήγορα μπλέκονται.
Μια από πιο τολμηρές, θεματικά και ερμηνευτικά, ταινίες της τελευταίας δεκαετίας, με τον Πολ Βερχόφεν να επιστρέφει για τα καλά και την Ιπέρ να υποχρεώνει μέχρι και το Χόλιγουντ να δώσει απόλυτη προσοχή – φτάνοντας μέχρι και στα Όσκαρ. Η ταινία είναι μέρος ενός εκτεταμένου αφιερώματος στη θρυλική Ιζαμπέλ Ιπέρ όπου θα προβληθούν 15 ταινίες της, ανάμεσά τους η Τελετή, η (επίσης άχαστη) Πύλη της Δύσης και η Δασκάλα του Πιάνου, πολλές εκ των οποίων παρουσία της ίδιας.
Dracula
Τι θα συμβεί όταν ένας νεαρός και περίεργος σκηνοθέτης δοκιμάσει τη δημιουργικότητά του με ένα ψεύτικο AI απεριόριστων δυνατοτήτων; Ένας απρόσμενος συνδυασμός ιστοριών, παλιών και νέων, για τον αρχέγονο μύθο του Δράκουλα: καταδιώξεις βρικολάκων, ορδές ζόμπι και ένας Δράκουλας που συνθλίβει μια απεργία, μια sci-fi ιστορία για την επιστροφή του Βλαντ του Παλουκωτή, μια διασκευή της πρώτης βαμπιρικής νουβέλας, ένα τραγικό ρομάντζο, ένας κακόγουστος θρύλος, κιτς ιστορίες που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη… και πολλά άλλα.
Ο πάντα ανήσυχος, δημιουργικός, δίχως ιερά και όσια Ράντου Ζούντε επιστρέφει με μια πλήρως ακατηγοριοποίητη σάτιρα, ανάμεσα στις πιο «τι βλέπω ΚΑΝ αυτή τη στιγμή» ταινίες εδώ και χρόνια. Οι φανς του σκηνοθέτη δεν πρέπει να το χάσουν.
Έκρηξη
Η Μπέθανι ταξιδεύει με τον σύντροφό της, τον Ρομπ, από το Λονδίνο στη Βαρσοβία, συναντά τυχαία το παλιό της crush, τη Νελ, και αποφασίζει να τον παρατήσει για να παρτάρει μαζί της όλο το Σαββατοκύριακο. Όμως κάθε φορά που περνούν χρόνο μαζί τα δύο κορίτσια, ένα ηφαίστειο εκρήγνυται –κυριολεκτικά!– κάπου στον πλανήτη, και τώρα είναι η σειρά της Αίτνας.
Η Charli xcx, μια από τις πιο καθοριστικές μουσικούς στην πλανήτη τα τελευταία χρόνια, το γυρνάει στην υποκριτική αποσπώντας διθυραμβικά σχόλια. Το περιμέναμε, για να είμαστε ειλικρινείς, κι όχι μόνο επειδή είναι τεράστια σινεφίλ – αλλά σκηνοθέτες σαν τον Γκρεγκ Αράκι και τον Τακάσι Μίικε δε θα έπαιρναν τον αριθμό τους για να περιμένουν στην ουρά να δουλέψουν μαζί της αν το είχε.
Father Mother Sister Brother
Το κινηματογραφικό τρίπτυχο του Τζιμ Τζάρμους που κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι στο πιο πρόσφατο φεστιβάλ Βενετίας. Και οι τρεις ιστορίες αφορούν τις σχέσεις ανάμεσα στα ενήλικα παιδιά, τον κάπως απομακρυσμένο γονέα (ή τους γονείς) τους, και μεταξύ τους. Κάθε ένα από τα τρία κεφάλαια διαδραματίζεται στο παρόν και σε διαφορετική χώρα. Το Father διαδραματίζεται στη βορειοανατολική Αμερική, το Mother στο Δουβλίνο (Ιρλανδία) και το Sister Brother στο Παρίσι (Γαλλία).
All-star cast με Άνταμ Ντράιβερ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Κέιτ Μπλάνσετ, Τομ Γουέιτς, Βίκι Κριπς, Ίντια Μουρ (που θα είναι παρούσα και στη Θεσσαλονίκη) παίζουν ένα αφοπλιστικό, χαμηλών τόνων δραμεντί σχέσεων και χαρακτήρων, που ανοίγει το φετινό 66ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά έχει και μια ακόμα προβολή στο πρόγραμμα.
Ηλέκτρα 7
Η Ηλέκτρα και ο Ορέστης κατηγορούνται ότι δολοφόνησαν τη μητέρα τους. Στη σύγχρονη Eλλάδα όμως, τον ρόλο της δικαιοσύνης δεν κρατούν οι θεοί αλλά οι άνθρωποι, που μοιάζουν ανήμποροι να συνθέσουν την αλήθεια.
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο πλαίσιο των εορτασμoύ των 70 χρόνων του, ένωσε τις δυνάμεις του με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για τη δημιουργία μιας ταινίας, η οποία αποτελεί πρόταση της ΕΑΚ και αντλεί την έμπνευσή της από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Μέρος του επιτυχημένου κύκλου Contemporary Ancients, η ταινία αποτελείται από 7 κεφάλαια, το καθένα σκηνοθετημένο από διαφορετικό/-ή σκηνοθέτη/ -τιδα. Επτά διακεκριμένες και διακεκριμένοι δημιουργοί, με συμμετοχές σε κινηματογραφικά φεστιβάλ εντός και εκτός Ελλάδος, επιλέχθηκαν ώστε να εκπροσωπούν το ευρύ φάσμα της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφίας και να συμβάλουν με τη δική τους ματιά σ’ αυτή την πρωτότυπη κινηματογραφική σκυταλοδρομία.
Γαλάζιος Ερωδιός
Η οκτάχρονη Σάσα, το μόνο κορίτσι μιας επταμελούς οικογένειας που μετοικεί στα τέλη της δεκαετίας του ’90 από την Ουγγαρία στη Νήσο Βανκούβερ, προσπαθεί να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον· παράλληλα παρατηρεί, χωρίς να μπορεί να καταλάβει τι συμβαίνει, τον αγαπημένο της μεγάλο αδερφό να ολισθαίνει στη διαταραχή και τους «μεγάλους» να παγώνουν από φόβο και αμηχανία.
Lo-fi αυτοβιογραφικό φιλμ, μεγάλου μήκους ντεμπούτο της Σόφι Ρομβάρι που έχει συγκεντρώσει κάποιες από τις πιο ενθουσιώδεις κριτικές της χρονιάς οι οποίες μιλούν για ένα νέο ταλέντο που ήρθε για να μείνει. Οι φανς του Aftersun δεν πρέπει να το χάσουν.
Exit 8
Ένας άνδρας βρίσκεται, δίχως να καταλάβει πώς, εγκλωβισμένος σε μια ατέρμονη λούπα στους έρημους διαδρόμους του μετρό. Αν θέλει να βρει την πολυπόθητη «Έξοδο 8» ωστόσο, θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικός και να ακολουθήσει ορισμένους κανόνες, που όσο κι αν φαίνονται απλοί, μόνο τέτοιοι δεν είναι: «Μην παραβλέψεις οτιδήποτε το ασυνήθιστο. Αν παρατηρήσεις κάτι τέτοιο, κάνε αμέσως μεταβολή και γύρνα πίσω. Αν όχι, συνέχισε». Βασισμένο στο ομότιτλο βιντεοπαιχνίδι, ένα βέβαιο μελλοντικό cult classic που ξεκίνησε από το φεστιβάλ των Καννών και σταδιακά βρίσκει τη θέση του ως σταθερά των ανά τον κόσμο μεταμεσονύκτιων τμημάτων.
Άμνετ
Διασκευή για το βραβευμένο μυθιστόρημα της Μάγκι Ο’Φάρελ που κοιτάζει τη ζωή του Γουίλιαμ Σαίξπηρ μέσα από τα μάτια της συζύγου του Άγκνες. Στην Αγγλία του 16ου αιώνα, η Άγκνες, μια γυναίκα με ελεύθερο πνεύμα και βαθιά διαίσθηση, ερωτεύεται τον νεαρό δάσκαλο Λατινικών Γουίλιαμ και μαζί χτίζουν μια οικογένεια γεμάτη ζωή, παιδιά και ανείπωτη αγάπη. Όταν ο γιος τους Άμνετ πεθαίνει σε ηλικία έντεκα ετών, η απώλεια θα ραγίσει τον γάμο και τους ίδιους, αλλά θα γίνει η πηγή έμπνευσης για ένα από τα πιο διάσημα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η Κλόι Τζάο του The Rider και των Όσκαρ των Nomadland, επιστρέφει με ένα δράμα που κάνει κόσμο να πλαντάζει στο κλάμα. Πρωταγωνιστούν Τζέισι Μπάκλεϊ και Πολ Μέσκαλ, σε ένα από τα πιο βέβαια οσκαρικά χαρτιά της χρονιάς.
Η Αγάπη που Απομένει
Ο Χλίνουρ Πάλμασον, δημιουργός της επικής Χώρας του Θεού, στρέφει το ποιητικό του βλέμμα στους εύθραυστους οικογενειακούς δεσμούς, καταγράφοντας με τρυφερότητα ένα μεταβατικό έτος στη ζωή ενός ζευγαριού, το οποίο διασχίζει το οδυνηρό μονοπάτι του χωρισμού, συνεχίζοντας παράλληλα να μεγαλώνει τα παιδιά του μαζί. Εστιάζοντας την προσοχή του εξίσου στο τοπίο, και στις προσωπικές στιγμές των χαρακτήρων που το κατοικούν.
Ιωάννα της Λωραίνης
Εδώ, ο Πάλμασον συνεχίζει την κινηματογραφική του αναζήτηση πάνω στο τοπίο, τον χρόνο και τη μνήμη, προσφέροντας ένα έργο που ισορροπεί ανάμεσα στο οικογενειακό πορτρέτο, την αλληγορία και το κινηματογραφικό ποίημα. Η ταινία – που συνομιλεί ως ιδιόμορφο companion piece με την Αγάπη που Απομένει – παρακολουθεί τρία παιδιά που, σε μια απομονωμένη ισλανδική ακτή, φτιάχνουν από χώμα και ξύλα μια ανθρώπινη φιγούρα, έναν ιππότη ή τελικά ίσως την Ιωάννα της Λωραίνης την οποία λούζουν με τα βέλη από τα τόξα τους, ενώ ο χρόνος κυλά, οι εποχές αλλάζουν και το παιχνίδι τους αποκτά μια σχεδόν υπαρξιακή υφή. Ένα κινηματογραφικό «παράρτημα» που αντλεί από τα ίδια υλικά, τους ίδιους πρωταγωνιστές και το ίδιο τοπίο, δίνοντάς μας μια ξεχωριστή όμως εμπειρία.
Κοντινό Πλάνο
Στο αξέχαστο αριστούργημα του Αμπάς Κιαροστάμι ένα εξωφρενικό περιστατικό κινηματογραφικής πλαστοπροσωπίας γίνεται αφορμή για μια μαγευτική περιδίνηση στις κοσμογονικές ιδιότητες της απατηλής κινηματογραφικής αλήθειας, που ορισμένες φορές καταργεί κάθε άτυπο νόμο της μουντής πραγματικότητας. Ένα από τα σπουδαιότερα φιλμ των ‘90s, που αδιαφορεί για τις συμβάσεις καταγραφής, φιξιόν και αφήγησης, και προβάλλεται στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του αφιερώματος στο Plot Twist. Στην ίδια ενότητα του προγράμματος συναντάμε ταινίες όπως τη Φωτογραφία του Νίκου Παπατάκη, την Κινέττα του Γιώργου Λάνθιμου και το Αντίο, Dragon Inn του Τσάι Μινγκ-λιανγκ.
Βγαίνουν Μέσα απ’τη Μάργκο
Οι φόβοι, οι ανησυχίες και οι ελπίδες ενσαρκώνονται στον χαρακτήρα της Μάργκο, μιας διάσημης τραγουδοποιού που τα τελευταία χρόνια ζει απομονωμένη στο διαμέρισμά της. Ένα πάρτι που διοργανώνεται για να γιορτάσει τα 40ά της γενέθλια και τα συναισθήματα που γεννιούνται εκεί, τη βοηθούν απροσδόκητα να περάσει σε μια νέα φάση στη ζωή της. Ο The Boy επιστρέφει μετά το Πολύδροσο με τη νέα του ταινία, και εννοείται πως θα είμαστε εκεί.
Η Χρονολογία του Νερού
Στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της, η Κρίστεν Στιούαρτ περνά πίσω από την κάμερα για να ζωντανέψει τα ομότιτλα απομνημονεύματα της Λίντια Γιούκναβιτς. Σε αυτά, η Αμερικανίδα συγγραφέας είχε μιλήσει θαρραλέα για τον κακοποιητή πατέρα της, όλα όσα επισκίασε το τραύμα της, αλλά, κυρίως, το πώς κατάφερε να πλοηγηθεί στη ζωή παρά ταύτα. Η Ίμοτζεν Πουτς πρωταγωνιστεί σε μια άφοβη, άκρως σωματική ερμηνεία κι η Κρίστεν Στιούαρτ εντυπωσιάζει με την ορμή της και τη διάθεσή της να αναποδογυρίσει και εξερευνήσει πλήρως το υλικό της με κάθε φιλμικό εργαλείο που έχει στα χέρια της.
Amer
Με φόντο μια βίλα στην κόψη ενός γκρεμού πάνω από την Κυανή Ακτή, χανόμαστε σε ένα ψυχεδελικό καλειδοσκόπιο χρωμάτων και extreme close-ups, στη γκρίζα ζώνη μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, καθώς σκαλοπάτια που τρίζουν, σταγόνες που στάζουν και έντομα που βουίζουν ενώ απογειώνονται από κάποιο πτώμα συνθέτουν το πιο εφιαλτικό σάουντρακ. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Κατέ-Φορζανί είναι ένας μεγαλειώδης, εμπύρετος φόρος τιμής στα giallo, ένα πρώτο δείγμα για το τι θα ακολουθούσε.
Οι Κατέ-Φορζανί θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο ενός αφιερώματος στο σύνολο του μεθυστικού έργου του. Αναζητήστε επίσης Το Παράξενο Χρώμα Που Έχουν Τα Δάκρυα του Κορμιού Σου και το νέο τους, φανταστικό φιλμ, Αντανάκλαση σε Ένα Νεκρό Διαμάντι – ένα παραισθησιογόνο, LSD homage στις eurospy περιπέτειες του παρελθόντος.
Ιθύνων Νους
Με φόντο ένα ήσυχο προάστιο της Μασαχουσέτης το 1970, μια παραδοσιακή ταινία ληστείας μετατρέπεται σε μια εύστοχη μελέτη της φιλοδοξίας, της αποτυχίας και των ηθικών ρωγμών που κρύβει το αμερικανικό όνειρο. Ο Τζος Ο’Κόνορ πρωταγωνιστεί στη νέα ταινία της Κέλι Ράιχαρτ, η οποία μετατρέπει τους μηχανισμούς μιας κλασικής heist movie σε έναν στοχασμό πάνω στην κοινωνική τάξη, την αρρενωπότητα και τη γοητεία του κινδύνου.
Μάγια, Πες Μου Ένα Τίτλο
Όταν ο λατρεμένος σκηνοθέτης Μισέλ Γκοντρί βρισκόταν μερικές ηπείρους μακριά από την μικρή του κόρη, Μάγια, βρήκαν ένα τρόπο να επικοινωνούν. Εκείνη του έδινε μια ιδέα σε τίτλο, κι εκείνος το έφτιαχνε ως μικρό animation. Με βάση τη δίχως όριο, αχαλίνωτη φαντασία ενός μικρού παιδιού, τα φιλμάκια που γεννήθηκαν έχουν κάτι το ξέφρενο, το απίστευτα ζωντανό, αλλά και μελαγχολικό καθώς τα διαπερνά μια αυξανόμενη αγωνία του Γκοντρί για το ρόλο που παίζει η απόσταση στη σχέση του με την κόρη του. Ένα απίστευτα γλυκό φιλμάκι κινουμένων σχεδίων, που αποτελείται από εκείνα τα animation που ο Γκοντρί έφτιαξε για τη Μάγια.
Μέγαρα
Ένα από τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, δια χειρός Γιώργου Τσεμπερόπουλου (στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του) και Σάκη Μανιάτη. Σε μια εποχή που η έννοια της οικολογίας ήταν ανύπαρκτη στην Ελλάδα, η ταινία παρακολουθεί τον αγώνα των Μεγαρέων ενάντια στην απόφαση της Χούντας να απαλλοτριώσει μια μεγάλη αγροτική έκταση για την εγκατάσταση διυλιστηρίων. Το τελευταίο μέρος της ταινίας καταγράφει την απόφαση των αγροτών να ενωθούν με τους φοιτητές του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του ’73 μετά από την άδικη αντιμετώπισή τους από το κράτος και τα δικαστήρια.
Προβάλλεται στο πλαίσιο πλήρους ρετροσπεκτίβας στο έργο του Τσεμπερόπουλου, από τα Μέγαρα ως το Υπάρχω, και η οποία συμπεριλαμβάνει τα μικρού μήκους έργα του, και φυσικά άλλα κλασικά φιλμ αστικού πάθους όπως ο Ξαφνικός Έρωτας και το Άντε Γεια, που μάλιστα προβάλλεται σε μια καθολικά προσβάσιμη προβολή.
Αντικατοπτρισμοί
Αφού η φοιτήτρια μουσικής Λόρα επιβιώνει από ένα θανατηφόρο τροχαίο, τη φιλοξενεί η Μπέτι, μια μεσήλικη γυναίκα που ήταν μάρτυρας του συμβάντος. Το σπίτι της Μπέτι είναι ήρεμο και κεντρικό για την τραυματισμένη Λόρα, της οποίας η παρουσία φαίνεται να έχει μια παρόμοια θεραπευτική επίδραση στην Μπέτι και, παρά κάποια αρχική αντίσταση, στον σύζυγο και τον γιο της. Γιατί όμως η Μπέτι είναι τόσο πρόθυμη να αφήσει έναν άγνωστο να ζήσει στο σπίτι της; Και τι θα συμβεί όταν το παρελθόν επιστρέψει για να στοιχειώσει το παρόν και των δύο γυναικών; Ο αγαπημένος Κρίστιαν Πέτσολντ συνεργάζεται ξανά με την Πόλα Μπιρ (Transit, Afire) σε ένα ακόμα άκρως γοητευτικό και υπαρξιακά διφορούμενο φιλμ του γερμανού auteur.
Παλαιστίνη 36
Επίσημη πρόταση της Παλαιστίνης για τα φετινά Όσκαρ, το Παλαιστίνη 36 διαδραματίζεται σχεδόν έναν αιώνα πριν, αλλά ταξιδεύει απευθείας στο σήμερα. Συνδυάζοντας το συγκινητικό ανθρώπινο δράμα εποχής, το σινεμά αρχείου και την εμφατική πολιτική δήλωση, η ταινία μάς μεταφέρει στην Παλαιστίνη του 1936, όταν η ετοιμόρροπη Βρετανική Αυτοκρατορία προσπαθεί με κάθε τρόπο να καταστείλει τον πόθο και τον αγώνα των Παλαιστινίων για απελευθέρωση και εθνική αυτοπραγμάτωση, ενώ Εβραίοι έποικοι καταφτάνουν στην περιοχή με σκοπό να προετοιμάσουν την ίδρυση του δικού τους κράτους. Η Ανμαρί Τζασίρ σκηνοθετεί ένα must-see επικό φιλμ για την διαχρονική πάλη της Παλαιστίνης, με ένα καστ όπου συμπεριλαμβάνονται Τζέρεμι Άιρονς και Χίαμ Αμπάς.
Dry Leaf
Η Λίζα, φωτογράφος αθλητικών διοργανώσεων, εξαφανίζεται χωρίς προειδοποίηση, αφήνοντας πίσω ένα γράμμα με το οποίο ζητά να μην την αναζητήσουν. Η τελευταία φορά που εθεάθη ήταν εν ώρα εργασίας, φωτογραφίζοντας επαρχιακά γήπεδα ποδοσφαίρου σε απομακρυσμένα χωριά της Γεωργίας. Ο πατέρας της, o Ιράκλι, ανήμπορος να αποδεχτεί την εξαφάνισή της, ξεκινά ένα ταξίδι για να τη βρει. Ενώνει τις δυνάμεις του με τον αινιγματικό Λεβάνι, τον καλύτερο φίλο της Λίζας, και μαζί ταξιδεύουν σε όλη την ύπαιθρο, ακολουθώντας τα ίχνη της σε ήσυχα χωριά, ενώ παράλληλα συναντούν ευγενικούς ξένους και συνομιλούν με παιδιά που παίζουν μπάλα.
Ό,τι ανακαλύπτουν δεν είναι παρά ψήγματα της παρουσίας της – ίχνη που χάνονται όλο και περισσότερο όσο πιο πολύ απομακρύνονται. Γυρισμένο με ένα παλιό κινητό, ένα γοητευτικά πιξελιασμένο, αργό road movie από τον σκηνοθέτη του Τι Βλέπουμε Όταν Κοιτάμε τον Ουρανό, που εντοπίζει κάτι το υπερβατικό στις πιο απειροελάχιστες λεπτομέρειες της καθημερινότητας.
Pillion
Ο Χάρι Λάιτον διασκευάζει τη νουβέλα Box Hill του Άνταμ Μαρς-Τζόουνς και παραδίδει μια queer ιστορία ενηλικίωσης τόσο απροσδόκητη όσο και αφοπλιστικά ρομαντική. Ο Κόλιν (Χάρι Μέλινγκ), ένας ντροπαλός νεαρός στη βρετανική επαρχία, ζει μια σχεδόν ασήμαντη ζωή μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει τον Ρέι (Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ), έναν μυστηριώδη μηχανόβιο που τον εισάγει σε μια σχέση υποταγής και κυριαρχίας. Ένα απολαυστικό ρομάντσο και ταυτόχρονα μια πλευράς της queer εμπειρίας που σπάνια συναντάμε στη μεγάλη οθόνη, ήδη μια από τις πιο αγαπητές και viral ταινίες της χρονιάς.
Σιωπηλή Φίλη
Η Ίλντικο Ενιέντι (του υπέροχου Ο 20ός Μου Αιώνας) πλέκει μια ταινία που εκτυλίσσεται σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους. Κοινός πρωταγωνιστής, ένα γιγάντιο δέντρο γκίνγκο που βρίσκεται στον βοτανικό κήπο μιας γερμανικής πόλης, το οποίο μετατρέπεται σε σύμβολο αιωνιότητας και σιωπηλό παρατηρητή της ανθρώπινης ιστορίας.
Το 1908, η Γκρέτε αγωνίζεται να εισαχθεί στη σχολή βοτανικής ενός γερμανικού πανεπιστημίου, αλλά βρίσκει μπροστά της τα ανυπέρβλητα εμπόδια του φύλου της. Το 1972, η Γκουντούλα μελετά τις αισθήσεις των φυτών, με τη βοήθεια του εσωστρεφούς συμφοιτητή της, σε ένα πεδίο όπου η επιστήμη μπλέκεται με την αφανή επιθυμία. Το 2020, ο νευρολόγος Τόνι Γουόνγκ και η διακεκριμένη βοτανολόγος Αλίς Σοβάζ αναζητούν τις αθέατες συνδέσεις ανάμεσα στη φύση και τον άνθρωπο -και ίσως ανάμεσα στους ίδιους.
Πρωταγωνιστούν Τόνι Λέουνγκ και Λέα Σεϊντού σε ένα από τα φιλμ που, χωρίς τυμπανοκρουσίες, έκλεψε τις εντυπώσεις στο πρόσφατο φεστιβάλ Βενετίας.
Ρόδον της Νεβάδας
Σε ένα παρηκμασμένο ψαροχώρι της Κορνουάλης κανείς δεν ελπίζει σε τίποτα, ώσπου ένα πρωί ένα πλοίο εμφανίζεται στο παλιό λιμάνι. Το Ρόδον της Νεβάδας, που είχε χαθεί στη θάλασσα με όλο το πλήρωμά του τρεις δεκαετίες νωρίτερα, επέστρεψε μυστηριωδώς. Για τους λίγους που το θυμούνται ακόμα, πρόκειται για έναν καθαρό οιωνό: το πλοίο πρέπει να σαλπάρει ξανά για να σπάσει η κατάρα του χωριού. Ο Νικ (Τζορτζ Μακέι), που αγωνίζεται να συντηρήσει την οικογένειά του, προσλαμβάνεται ως μέλος του πληρώματος, μαζί με τον ανήσυχο νεοφερμένο Λίαμ (Κάλουμ Τέρνερ), που θέλει να ξεφύγει από το παρελθόν του. Ένα στοιχειωτικό, ακατέργαστο φιλμ από τον Μάρκ Τζένκιν του Enys Men, από τα πιο must φιλμ για τους απαιτητικούς σινεφίλ.
Ο Χρόνος που Απομένει
Οι αναμνήσεις που κατέγραψε σε μορφή ημερολογίου ο πατέρας του Ελία Σουλεϊμάν διαπλέκονται άρρηκτα με το συλλογικό και διαχρονικό δράμα του παλαιστινιακού λαού. Ο φιλμικός και ο ιστορικός χρόνος αναδιπλώνονται και συνενώνονται, αναπλάθοντας ένα ανεπούλωτο τραύμα σε ένα φιλμικό ημερολόγιο μνήμης. Ίσως η κορυφαία ταινία του σπουδαίου παλαιστίνιου auteur Ελία Σουλεϊμάν, προβάλλεται κι αυτή στο αφιέρωμα στο Plot Twist (αυτό κι αν είναι plot twist).
Ατίθαση Καρδιά
Να κλείσουμε με κάτι που έχουμε δει αμέτρητες φορές αλλά ποιος να πει όχι σε άλλη μία – και γιατί; Με αφορμή την παρουσία στη Θεσσαλονίκη του διευθυντή φωτογραφίας της ταινίας, Φρέντερικ Ελμς, προβάλλεται το αισθηματικό αριστούργημα του Ντέιβιντ Λιντς, η αξεπέραστη εποποιία του Σέιλορ και της Λούλα, που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών.
Το 66ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 30 Οκτωβρίου ως 9 Νοεμβρίου. Όλες οι πληροφορίες για την προπώληση των εισιτηρίων, τιμές, ενότητες, κάρτες.