ΤΟ ΠΙΟ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ EUROVISION ΔΕΝ ΑΝΕΒΗΚΕ ΠΟΤΕ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ
Ποια είναι τα πιο εμπορικά τραγούδια της Eurovision στην εποχή του διαδικτύου; Οι λίστες σε Youtube και Spotify.
Η Eurovision δεν είναι απλώς ένας διαγωνισμός τραγουδιού –είναι ένα φαινόμενο παγκόσμιας εμβέλειας. Με περισσότερους από 160 εκατομμύρια θεατές κάθε χρόνο, αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς και ανθεκτικές τηλεοπτικές παραγωγές στον κόσμο.
Από την πρώτη διοργάνωσή της το 1956 έως και σήμερα, με μοναδική εξαίρεση το 2020 λόγω της πανδημίας COVID-19, η Eurovision έχει εξελιχθεί σε έναν πολιτιστικό θεσμό που ενώνει (και ενίοτε χωρίζει) λαούς, γλώσσες και μουσικά είδη. Δεν είναι τυχαίο πως κάθε Μάιο, πολλές χώρες στρέφουν τα φώτα τους στη σκηνή του διαγωνισμού, διεκδικώντας όχι μόνο τη νίκη, αλλά και τη διεθνή αναγνώριση.
Μέσα στις δεκαετίες, εκατοντάδες καλλιτέχνες ανέβηκαν στη σκηνή της Eurovision, ελπίζοντας να γράψουν ιστορία. Πολλοί τα κατάφεραν, κερδίζοντας βραβεία, κατακτώντας τα charts και αφήνοντας πίσω τους τραγούδια που ακούγονται μέχρι και σήμερα. Άλλοι, χωρίς καν να αγγίξουν την κορυφή, απέκτησαν φανατικό κοινό και έγιναν σύμβολα της διοργάνωσης. Από την Ελένη Φουρέιρα έως τη Rosa Linn και την Chanel Terrero, η Eurovision αποδεικνύει πως δεν χρειάζεται πάντα η πρωτιά για να κάνεις αίσθηση –αρκεί μια δυνατή εμφάνιση και το σωστό timing για να εκτοξευτεί η καριέρα σου.
Βεβαίως, υπήρξαν και συμμετοχές που δεν κατάφεραν να μείνουν στη μνήμη. Τραγούδια που ξεχάστηκαν λίγες ημέρες μετά τον τελικό –ίσως και αμέσως μετά την εμφάνισή τους–, αδυνατώντας να ξεχωρίσουν σε μια διοργάνωση όπου το θέαμα είναι εξίσου σημαντικό με τη μουσική. Κάπου ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα, όμως, υπάρχει μία περίπτωση που ξεφεύγει από κάθε κανονικότητα.
Ένα τραγούδι που δεν εμφανίστηκε ποτέ στη σκηνή, που δεν συναγωνίστηκε ζωντανά, και παρ’ όλα αυτά έγινε το μεγαλύτερο youtube hit στην ιστορία της Eurovision. Μιλάμε φυσικά για τη ρωσική συμμετοχή του 2020, το “Uno” των Little Big. Η χρονιά εκείνη στιγματίστηκε από την ακύρωση της διοργάνωσης λόγω της πανδημίας, και έτσι κανένα τραγούδι δεν παρουσιάστηκε επί σκηνής στο Ρότερνταμ, που είχε αναλάβει τη φιλοξενία του event. Παρ’ όλα αυτά, το “Uno” ανέβηκε online, και κάπως έτσι ξεκίνησε το φαινόμενο.
Με ρυθμό που κόλλησε αμέσως, ένα σουρεαλιστικό χιούμορ και ένα ευφάνταστο video clip, το “Uno” δεν άργησε να γίνει viral. Σήμερα, έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 293 εκατομμύρια προβολές στο επίσημο κανάλι της Eurovision στο YouTube, ξεπερνώντας κάθε άλλο τραγούδι που συμμετείχε ποτέ στον διαγωνισμό.
Η επιτυχία του είναι απόδειξη πως στη νέα εποχή της μουσικής, οι ψηφιακές πλατφόρμες μπορούν να ξεπεράσουν τη σημασία ενός live performance. Και τελικά, ίσως το πιο ισχυρό στοιχείο της Eurovision να μην είναι η ίδια η διοργάνωση, αλλά η ικανότητά της να δημιουργεί πολιτισμικά κύματα –ακόμα και χωρίς σκηνή.
EUROVISION: ΤΑ 10 ΠΙΟ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΣΤΟ YOUTUBE
10) Eurovision 2006: Φινλανδία / Lordi – “Hard Rock Hallelujah” / 1η θέση (53 εκατομμύρια views)
9) Eurovision 2007: Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” / 2η θέση (57 εκατομμύρια views)
8) Eurovision 2009: Τουρκία / Hadise – “Düm Tek Tek” / 4η θέση (58 εκατομμύρια views)
7) Eurovision 2010: Γαλλία / Jessy Matador – “Allez Ola Olé” / 12η θέση (65 εκατομμύρια views)
6) Eurovision 2012: Σουηδία / Loreen – “Euphoria” / 1η θέση (68 εκατομμύρια views)
5) Eurovision 2010: Γερμανία / Lena – “Satellite” / 1η θέση (75 εκατομμύρια views)
4) Eurovision 2009: Νορβηγία / Alexander Rybak – “Fairytale” / 1η θέση (101 εκατομμύρια views)
3) Eurovision 2021: Ιταλία / Måneskin – “Zitti E Buoni” / 1η θέση (111 εκατομμύρια views)
2) Eurovision 2018: Ισραήλ / Netta – “Toy” / 1η θέση (176 εκατομμύρια views)
1) Eurovision 2020: Ρωσία / Little Big – “Uno” / Ακυρώθηκε (293 εκατομμύρια views)
Για την ιστορία, οι δύο leaders των Little Big, Prusikin και Tayurskaya, αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, εγκατέλειψαν τη χώρα και στάθηκαν στο πλευρό της Ουκρανίας.
Ο χορευτής με τη μπλε στολή που βλέπουμε στο clip, o Dmitry Krasilov, έφυγε ξαφνικά από τη ζωή τον Δεκέμβριο του 2023, σε ηλικία 29 ετών.
Ο Dmitry –ο οποίος είχε το παρατσούκλι Puhlyashom– έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό της Eurovision από το video clip του συγκροτήματος Little Big που συνόδευε τη συμμετοχή τους για τη Eurovision 2020.
Οι χαρακτηριστικές του χορευτικές φιγούρες αγαπήθηκαν από τους fans, οι οποίοι συγκλονίστηκαν με την είδηση του θανάτου του.
Ο Dmitry αστειευόταν συνεχώς ότι ο διαγωνισμός της Eurovision το 2020, που θα διεξάγονταν στο Ρότερνταμ, δεν ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας Covid-19, αλλά επειδή η Ρωσία θα κέρδιζε την πρώτη θέση…
EUROVISION: ΤΑ 10 ΠΙΟ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΣΤΟ SPOTIFY
Πλατφόρμες όπως το Spotify μπορούν να αποτυπώσουν τι πραγματικά ακούει το κοινό – και δη το νεανικό κοινό – προσφέροντας μια πιο αντικειμενική εικόνα της δημοφιλίας των τραγουδιών. Παρακάτω, παρουσιάζονται τα 10 πιο δημοφιλή κομμάτια της Eurovision στο Spotify -είτε πρόκειται για νικητές, είτε για συμμετοχές που άφησαν εποχή και αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από τους ακροατές.
1) Eurovision 2019: Ολλανδία / Duncan Laurence – “Arcade” / 1η θέση (1.359 δισεκατομμύρια streams)
2) Eurovision 2022: Αρμενία / Rosa Linn – “Snap” / 20η θέση (1.232 δισεκατομμύρια streams)
3) Eurovision 2023: Σουηδία / Loreen – “Tattoo” / 1η θέση (711 εκατομμύρια streams)
Τη δεκάδα συμπληρώνουν:
4) “Zitti E Buoni”“ – Måneskin (534 εκατομμύρια streams)
5) “Fairytale” – Alexander Rybak (444 εκατομμύρια streams)
6) “Waterloo” – ABBA (406 εκατομμύρια streams)
7) “Euphoria”- Loreen (316 εκατομμύρια streams)
8) “Soldi” – Mahmood (255 εκατομμύρια streams)
9) “Think About Things” – Daði Freyr (158 εκατομμύρια streams)
10) “Europapa” – Joost (176 εκατομμύρια streams)