Netflix

ΠΩΣ ΕΣΩΣΕ ΤΗ FORMULA 1 ΤΟ “DRIVE TO SURVIVE”

Με πολύ απλές κινήσεις το Drive to Survive «ανέστησε» τοιουτοτρόπως τη Formula 1 και έκανε τους οδηγούς σταρ παγκοσμίου βεληνεκούς.

Oι hardcore φίλοι της Formula 1, αυτοί που παρακολουθούσαν το σπορ πριν γίνει μόδα, χαρακτήρισαν αρχικά το «Drive for Survive» του Netflix ως πρόχειρο και αδιάφορο.

Όσο αυξάνονται οι σεζόν, αυξάνονται και οι ανησυχίες ότι τα στελέχη της F1 θέτουν σε κίνδυνο την ακεραιότητα του αθλήματος, προς χάριν της ψυχαγωγίας, με την πρόσβαση που προσφέρουν στο παρασκήνιο. Μόνο που αυτή η πρόσβαση έκανε κατανοητά όσα αφορούν το συναρπαστικό αυτό σπορ.

Δεδομένα για να παρακολουθούμε την 6η του σεζόν και να προετοιμάζεται η 7η, υπάρχουν πολλοί που έχουν εκτιμήσει το προϊόν. Για την ακρίβεια, πρόκειται για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον κόσμο. Ακόμα και σε περιοχές που δεν γύριζαν ούτε να… φτύσουν την F1, αφού δεν τη θεωρούσαν άθλημα.

Ώσπου είδαν όσα είδαν στο docuseries και ανακάλεσαν, παρακολουθώντας τις διαδικασίες στις οποίες υπόκεινται οι οδηγοί και συνδυάζουν προπονήσεις και απαιτήσεις πολλών διαφορετικών σπορ.

Παρεμπιπτόντως, ξέρεις κάποιο άλλο άθλημα που να έχει μόλις 20 άτομα στην ελίτ κατηγορία των 10 ομάδων; Για να σε βοηθήσει, στο ποδόσφαιρο κάθε ομάδα έχει 11 παίκτες, στο NFL 11, στο αυστραλιανό football 18, στo rugby 15 κ.λ.π.

Άφησε στην άκρη όλα τα άλλα και πρόσεξε σε παρακαλώ, λίγο το λαιμό κάθε ενός εκ των μόλις 20 μελών της κορυφαίας κατηγορίας των μονοθέσιων. Κάθε εβδομάδα αφιερώνουν μια μέρα στην προπόνηση του συγκεκριμένου σημείου του σώματος τους, ώστε να αντέχει όσα περνούν και οι πιλότοι μαχητικών αεροσκαφών.

Οι δυνάμεις βαρύτητας που βιώνουν οι οδηγοί της F1 αυξάνουν το βάρος του κεφαλιού τους με το κράνος κατά πέντε φορές -από το κανονικό. Για όσα μπορούν και κάνουν αυτοί οι 20 άνθρωποι προφανώς και αμείβονται ανάλογα. Δηλαδή, οι περισσότεροι αν σκεφτείς πως υπάρχει ένα χάσμα κοντά στα 49 εκατομμύρια ευρώ μεταξύ του πιο ακριβοπληρωμένου και του πιο χαμηλόμισθου.

ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΤΟ ΜΟΝΑΚΟ ΓΙΑ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥΣ

Οκτώ οδηγοί ζουν στο Μονακό. Για την ακρίβεια είναι οι Alex Albon, Daniel Ricciardo, Lando Norris, Lewis Hamilton, Max Vestappen, Nico Hulkenberg και Valtteri Bottas. Ο Charles Leclerc γεννήθηκε και ζει εκεί και ανήκει στους 38.000 γηγενείς πολίτες (25% του συνολικού πληθυσμού).

Για να μπορεί ένας μη Μονεγάσκος να ζήσει στο Πριγκιπάτο, πρέπει να έχει ανά πάσα στιγμή ρευστότητα της τάξεως των 500.000 ευρώ. Η μέση τιμή του τετραγωνικού για ένα διαμέρισμα ή ένα loft είναι στα 55.000 ευρώ.

Όσοι έχουν τα χρήματα να γίνουν κάτοικοι του Μονακό, δεν πληρώνουν φόρους (εισοδήματος, περιουσίας, τοπικό, κεφαλαιουχικών κερδών). Υπάρχουν τα πάντα, από την απίστευτη Ριβιέρα έως κινηματογράφοι, θέατρα και χιονοδρομικά κέντρα σε απόσταση… βολής. Επίσης, δεν υπάρχουν παπαράτσι -οι επαγγελματικές φωτογραφίες επιτρέπονται μόνο κατόπιν ρητής γραπτής άδειας από την κυβέρνηση.

Επιπροσθέτως, το πλησιέστερο μεγάλο αεροδρόμιο που είναι ανάγκη για τους οδηγούς της F1 είναι στη Νίκαια, δηλαδή σε απόσταση 24 χιλιομέτρων από το Μονακό.

Πόσα λεφτά παίρνουν οι οδηγοί της F1

O back to back to back πρωταθλητής, Vestappen είναι ο πιο ακριβοπληρωμένος του grid, με ετήσιο μισθό για το 2024 στα 50.850.000 ευρώ.

Ακολουθεί ο πολυνίκης Hamilton, με 41.610.000 ευρώ (του χρόνου θα πάρει από τη Ferrari περί τα 100 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένων των bonuses), με τον Leclerc να συμπληρώνει το ΤΟΡ3 με 31.44 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Lando Norris είναι ο τελευταίος των ‘πιλότων’ που λαμβάνει περισσότερα από 18 εκατομμύρια ευρώ (18.490.000). Στα 25 είναι και ο έκτος νεαρότερος οδηγός του grid.

O νεαρότερος είναι ο συμπαίκτης του στη McLaren, ο 23χρονος Αυστραλός Oscar Piastri αμείβεται με 5.547.480 ευρώ.

Ο μεγαλύτερος είναι ο Fernando Alonso που τον Ιούλιο θα ‘κλείσει’ τα 43. Μισθολογικά είναι πάνω από τη μέση, με 16.642.000 ευρώ το χρόνο.

Μεταξύ του Piastri και του Alonso υπάρχει διαφορά 19 χρόνων, 8 μηνών και 9 ημερών.

Οι πιο χαμηλόμισθοι είναι οι οδηγοί που ‘κάθονται’ στη δεύτερη θέση της λίστας των μικρότερων σε ηλικία: οι 24χρονοι Logan Sargeant και Yuki Tsunoda (παίρνουν από 924.580 ευρώ).

ΤΙ ΕΠΕΙΣΕ ΤΟ NETFLIX ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΟ DRIVE FOR SURVIVE

Η ιδέα για το Drive to Survive ανήκει στην αμερικανική εταιρεία media, Liberty Media που εξαγόρασε το κύριο πακέτο των μετοχών της Formula 1 από τον Bernie Ecclestone. Το αφεντικό της F1 δεν έκρινε πως μπορούν να βοηθήσουν κάπως την τσέπη του οι νεότεροι φαν.

Αυτός ήταν και ο λόγος που είχε μια αλλεργία με τα ψηφιακά μέσα και την προώθηση της διοργάνωσης μέσω αυτών, ενώ είχε απαγορεύσει από τους οδηγούς να ποστάρουν οτιδήποτε σχετικό στα δικά τους social media.

Το αποτέλεσμα ήταν να μην σταματά η κατρακύλα στα νούμερα της τηλεθέασης.

Αυτό άλλαξε μετά την εμφάνιση της Liberty Media το 2017, που σκέφτηκε ότι ο πιο εύκολος τρόπος να ασχοληθεί η νεολαία με τη F1 ήταν μια behind-the-scenes παραγωγή. Την πρότεινε στο Netflix, εκείνο τη δέχθηκε και τη συνέχεια τη βλέπεις.

Στα χρόνια της προβολής του Drive to Survive, η Formula 1 μπήκε στην ‘εικόνα’ των σπορ για τους Αμερικανούς που δεν της έδιναν την παραμικρή σημασία «αφού δεν την κατανοούσαν» όπως είπε στο GQ ο μόνος Αμερικανός οδηγός του grid σε περίπου μια οκταετία, Logan Sargeant.

Παρεμπιπτόντως, ως στρατηγικής σημασίας κρίνεται και η επιλογή του συγκεκριμένου για το grid στο «άνοιγμα» στην αμερικανική αγορά -κάτι που κάνει στην ιαπωνική αγορά ο Tsunoda και στην κινεζική των δισεκατομμυρίων πολιτών, ο Zhou Guanyu.

Ο Nat Grouille, εκτελεστικός διευθυντής των μη μυθοπλαστικών σειρών του Netflix εξήγησε πως ένας από τους λόγους που είπε το ‘ναι’ η πλατφόρμα στην παραγωγή ήταν οι πρωταγωνιστές της ιστορίας.

«Χρειάζεται ένας πολύ εξαιρετικός άνθρωπος για να μπει σε ένα μικροσκοπικό αυτοκίνητο και να οδηγεί με 320 χιλιόμετρα την ώρα, κοιτάζοντας κατάματα το θάνατο. Ένιωσα ενστικτωδώς πως θα έλθουμε αντιμέτωποι με ενδιαφέροντες ανθρώπους».

Ο Grouille ήλθε σε επαφή με τον παραγωγό του βραβευμένου με Bafta «Senna» (ντοκιμαντέρ για τον αδικοχαμένο θρύλο της F1, Ayrton Senna), James Gay-Rees που δέχθηκε την πρόκληση και έτσι άρχισαν σιγά σιγά να συγκεντρώνουν τις απαραίτητες άδειες πρόσβασης σε όλους τους χώρους.

Έως τις αρχές της σεζόν του 2018 είχαν συμφωνήσει με το project όλες οι ομάδες, πλην της Ferrari που είχε κάποιες ανησυχίες και τη Mercedes που δούλευε για να εξασφαλίσει το δικό της ντοκιμαντέρ, παραγωγής Amazon.

Το Netflix δεν έκανε πίσω. Άλλαξε τη ‘γωνία’ και επικεντρώθηκε στο πώς λειτουργεί το άθλημα, αντί του ποιος κερδίζει.

Τη δεύτερη σεζόν συμφώνησαν όλοι, αφού το αποτέλεσμα τους έπεισε ότι όλα γίνονταν για το καλό όλων.

Ο υπεύθυνος για τη δημιουργία ενδιαφερόντων επεισοδίων που δεν θα κούραζαν, Matt Rugde συνόψισε την πρώτη χρονιά ως εξής:

«Καταλάβαμε πως είχαμε ‘πέσει’ πάνω σε κάτι που θύμιζε Succession και Billions. Υπήρχαν πολλά λεφτά, άνθρωποι που κράδαιναν τσεκούρια και ένας αδίστακτος κόσμος».

«Είναι στο ίδιο κουτί κάθε λίγες εβδομάδες και όλοι μισούν ο ένας τον άλλον. Το μόνο που είχαμε να κάνουμε, ήταν να μπούμε στη μέση με μια κάμερα».

ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΤΗΚΑΝ ΚΕΡΔΗ ΚΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ο οδηγός που έσωσε την παρτίδα ήταν ο Daniel Ricciardo, με τις διαμάχες των αρχηγών των ομάδων να είναι επίσης, ψηλά στα ‘γιατί’ της επιτυχίας. Το βασικό ήταν πως όλοι πια μπορούσαμε να δούμε πώς λειτουργεί μια ομάδα της Formula 1, από την αρχή έως το τέλος.

Το 2018 το σπορ είχε συνολικά έξοδα αξίας 1.691.000.000 ευρώ. Το 2022 είχε 2.311.000.000 ευρώ. Έρευνα της Nielsen ενημέρωσε πως στο ίδιο διάστημα, το κοινό διπλασιάστηκε, με το μέσο όρο ηλικίας να πέφτει κατά 4 χρόνια (32).

Αυτό των γυναικών διπλασιάστηκε, όπως διπλασιάστηκε και το κοινό σε Grand Prix που είχαν άδειες εξέδρες, ενώ πολλαπλασιάστηκαν και τα έσοδα των τηλεοπτικών σταθμών που πλήρωναν για τα δικαιώματα μετάδοσης σε κάθε χώρα.

Χαρακτηριστικά, το ESPN είχε δώσει 4.622.000 ευρώ για ετήσιο συμβόλαιο που του έδωσε πίσω 83.21 εκατομμύρια (από τα 69.34 της προηγούμενης χρονιάς).

Εν τω μεταξύ, κάθε σεζόν προέκυπτε και ένα ξεχωριστό στόρι. Στη δεύτερη ήταν η πρώτη στα ενδότερα των Mercedes και Ferrari. Στην τρίτη ήταν ο αγώνας στον οποίον λίγο έλειψε να χάσει τη ζωή του, ο βετεράνος σήμερα οδηγός, Romain Grosjean (το επεισόδιο κέρδισε το Emmy).

Στην 4η είδαμε τη μάχη των Vestappen και Hamilton για την κορυφή που κρίθηκε στον τελευταίο γύρο του τελευταίου αγώνα της σεζόν. Μετά πήγαμε στα νέα πρόσωπα (και πώς προκύπτουν), την πίεση σε team principals και οδηγούς για διακρίσεις, τα εσωτερικά των ομάδων, απολύσεις, εξόδους και φυσικά, τα σκάνδαλα.

Πάντα εν τω μεταξύ, υπάρχει και μια έκπληξη. Και αν δεν υπάρχει, μπορεί να τη δημιουργεί το Netflix. Βλέπεις, υπάρχουν πρόχειρες οι καταγγελίες του Verstappen (που έχει κόψει τις πολλές εμφανίσεις «γιατί δεν μου αρέσει να μιλάει πολύ. Επίσης, κάποια πράγματα είναι ιδιωτικά. Δεν χρειάζεται να ξέρει ο κόσμος ό,τι λέμε και κάνουμε») για ‘στημένες αντιπαλότητες’.

Το μοντάζ κάποιες φορές δεν αποδίδει την πραγματικότητα, εν τούτοις στις διαμαρτυρίες των οδηγών η Formula 1 θυμίζει πως αυτή η δουλειά είναι «εργαλείο marketing» που έχει κάνει τους πρωταγωνιστές διάσημους της πάσι.

ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ «ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ» ΤΩΝ ΟΔΗΓΩΝ

Aπό ό,τι φαίνεται, μάλλον θα δικαιωθεί ο team principal της Red Bull, Christian Horner που είχε πει ότι «επειδή οι οδηγοί πρωταγωνιστούν σε τηλεοπτικό σόου, πρέπει να θυμόμαστε πως κάποιες φορές θα γινόμαστε το Keep Up with the Kardashians σε τροχούς».

Οι οδηγοί έγιναν γνωστοί σε όλον τον κόσμο, κάτι που δεν είναι απαραίτητα καλό ή κακό. Είναι και τα δύο. O Daniel Ricciardo είπε στον Jimmy Kimmel ότι μαζί με τη δημοτικότητα του αυξήθηκαν οι γυναίκες που τον προσεγγίζουν, είτε για να τον ενημερώσουν πως τους αρέσει, είτε για να τον ρωτήσουν για άλλους οδηγούς.

Τον περασμένο Δεκέμβριο ο Charles Leclerc είχε κάνει λόγο για ‘παρενόχληση’, όταν μετά τη διαρροή της διεύθυνσης του σπιτιού του στο Μονακό δεν μπορούσε να ηρεμήσει πουθενά. Φαν συγκεντρώνονταν διαρκώς στην είσοδο του, χτυπούσαν το κουδούνι του και προκαλούσαν πανικό κάθε φορά που προσπαθούσε να πάει κάπου.

Οπαδός προσπάθησε να τον φιλήσει χωρίς τη συγκατάθεση του, ενώ εκλάπη ρολόι του, αξίας 320.000 δολαρίων. Δεν δίστασε να κυνηγήσει τον απατεώνα.

Μετά έθεσε τα όρια του με μακροσκελές ποστ. Γενικά, οι οδηγοί που θεωρούνται και ωραίοι άνδρες δεν περνούν πολύ καλά, με το λαό να φροντίζει να τους ενημερώνει για ό,τι νιώθει στα social media. Για αυτό και οι περισσότεροι λένε πια πως διαβάζουν τα σχόλια. Προφανώς και συνεχίζουν να ποστάρουν αυτά που πρέπει. Δηλαδή, τα προϊόντα των χορηγών τους (και της ομάδας τους) και ό,τι άλλο μπορεί να βοηθήσει τα έσοδα.

Στο τέλος της ημέρας, όπως σε κάθε άλλο επαγγελματικό σπορ, έτσι και στη Formula 1 it is all about money.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα