ΑΑΔΕ: Τι αλλάζει με το χρόνο παραγραφής φορολογικών υποθέσεων

Διαβάζεται σε 3'
ΑΑΔΕ: Τι αλλάζει με το χρόνο παραγραφής φορολογικών υποθέσεων
ISTOCK

Για το θέμα υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις με τις οποίες θα πρέπει να εναρμονιστεί το νομοθετικό πλαίσιο για το πότε, δηλαδή, έρχεται παραγραφή φορολογικών υποθέσεων.

Με νομοθετική “βούλα” αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο η φορολογική διοίκηση σε σχέση με το πότε παραγράφεται μια φορολογική υπόθεση. Συγκεκριμένα, με βάση πληροφορίες, στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που θα κατατεθεί στη Βουλή, θα ενταχθεί ρύθμιση, που θα προβλέπει ότι ο χρόνος παραγραφής φορολογικών υποθέσεων, που σήμερα προσδιορίζεται στα 5 χρόνια, θα ξεκινήσει να μετρά από την ημερομηνία, που ενημερώνεται ο πολίτης για τη σχετική πράξη, κι όχι από την ημερομηνία έκδοσης της σχετικής πράξης.

Να σημειωθεί ότι για το όλο θέμα έχει αποφανθεί η δικαιοσύνη, ότι, δηλαδή, η πενταετία πρέπει να μετρά από τη μέρα κοινοποίησης στον φορολογύμενο της υπόθεσης.
Το όλο ζήτημα είναι άκρως σημαντικό μια και το ασαφές πλαίσιο για το πότε παραγράφεται ένας καταλογισμός προστίμων και φόρων οδηγεί συχνά σε αιφνιδιασμούς, που μπορεί να οδηγήσουν και σε αναγκαστικά μέτρα είσπραξης.

Επίσης, με βάση το ισχύον πλαίσιο, σε ότι αφορά στα φυσικά πρόσωπα, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες για τα οποία εκδίδονται και κοινοποιούνται πράξεις προσδιορισμού φόρων και επιβολής προστίμων, μπορεί να παραταθεί η πενταετία, μετά την οποία παραγράφονται, οι εν λόγω υποθέσεις:

  • εάν, εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής, υποβάλλεται αρχική ή τροποποιητική δήλωση ή
  • περιέρχονται σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης νέα στοιχεία (συμπληρωματικά) σε υπόθεση που έχει διενεργηθεί πλήρης έλεγχος ή
  • σε κάθε άλλη περίπτωση περιέρχονται σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης πληροφορίες από οποιαδήποτε πηγή εκτός Φορολογικής Διοίκησης, από τις οποίες προκύπτει φορολογική οφειλή και μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορούν, για περίοδο ενός έτους από τη λήξη της πενταετίας».

Στο μεταξύ με βάση τα όσα δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ διευρύνονται οι λειτουργικότητες της πλατφόρμας υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ για τα έξοδα από το myDATA.

Συγκεκριμένα, διευρυμένες, από 1/3/2024, είναι οι λειτουργικότητες της πλατφόρμας υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ, για τη διευκόλυνση εφαρμογής του κανόνα των ανεκτών αποκλίσεων, κατά τη δήλωση εξόδων που υπερβαίνουν κατά 30% τα έξοδα που έχουν διαβιβασθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Ειδικότερα, εφεξής η πλατφόρμα υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ παρακολουθεί το σύνολο των εξόδων που δηλώνονται προοδευτικά σε όλο το φορολογικό έτος και συγκρίνει το άθροισμα αυτών με το άθροισμα των εξόδων της επιχείρησης που έχουν καταχωρηθεί για το ίδιο χρονικό διάστημα στην πλατφόρμα myDATA.

Χάρη στη νέα αυτή λειτουργικότητα, οι επιχειρήσεις μπορούν να καταχωρούν σε δήλωση ΦΠΑ μεταγενέστερης περιόδου (μήνα ή τριμήνου), τυχόν έξοδα που εκδόθηκαν και εμφανίζονται γι’ αυτές στην πλατφόρμα myDATA σε προηγούμενη περιόδο της ίδιας χρήσης, αλλά δεν τα συμπεριέλαβαν στη δήλωση ΦΠΑ της περιόδου αυτής. Πχ. παραστατικό εξόδου που εκδόθηκε και καταχωρήθηκε στην πλατφόρμα myDATA τον Φεβρουάριο 2024, αλλά δεν το συμπεριέλαβε η επιχείρηση στα έξοδα της δήλωσης ΦΠΑ για τον μήνα Φεβρουάριο, μπορεί να το συμπεριλάβει σε επόμενη δήλωση ΦΠΑ, μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2024.

Για την πληρέστερη ενημέρωση και τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων κατά την υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ, θα ακολουθήσει σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ με οδηγίες και παραδείγματα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα