ΑΑΔΕ: Το “κλικ” και ο “έρημος γκισές” – Σε αναζήτηση “αντιδότων” σε υποθέσεις “τύπου Χαλκίδας”

Διαβάζεται σε 7'
ΑΑΔΕ: Το “κλικ” και ο “έρημος γκισές” – Σε αναζήτηση “αντιδότων” σε υποθέσεις “τύπου Χαλκίδας”
iStock

“Υλοποιούμε συνολικό σχέδιο δράσης για φυσική και ψηφιακή απόσταση μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων” τονίζει η διοίκηση της ΑΑΔΕ, παραπέμποντας σε μια σειρά δράσεων που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια και έχουν στόχο να “χτίσουν στεγανά”  στη διαφθορά.

Σε μια περίοδο που καταβάλλεται έντονη προσπάθεια για την εμπέδωση όρων φορολογικής συμμόρφωσης από τη διοίκηση της ΑΑΔΕ, λόγω και των υψηλών δημοσιονομικών στόχων, η υπόθεση με την ΔΟΥ Χαλκίδας μπορεί να μην έπεσε ως “κεραυνός εν αιθρία”, μια και υποθέσεις ελέγχου δυνητικά επίορκων υπαλλήλων πάντα θα υπάρχουν σε όλο το φάσμα της διοίκησης, αλλά έφερε μια σχετική απογοήτευση, καθώς φάνηκε ότι παρά την προσπάθεια για “αποπροσωποποίηση” των σχέσεων φορολογουμένων – φορολογικής διοίκησης μέσα από τη ψηφιοποίηση διαδικασιών, παραμένουν ακόμη “θύλακες ρίσκου”, δημιουργώντας ‘τραύματα”.

Πάντως, με βάση όσα αναφέρουν κορυφαία στελέχη της ΑΑΔΕ η προσπάθεια, που έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και έχει στόχο την δημιουργία “στεγανών” μεταξύ συναλλασσομένων και διοίκησης και τη δραστική μείωση των εργασιών που διεκπεραιώνονται από το “γκισέ” αλλά και την επιτάχυνση της εξυπηρέτησης του πολίτη, ώστε να μην απαιτούνται “διαμεσολαβήσεις” που υποθάλπουν διαφθορά, θα συνεχιστεί.

Να σημειωθεί ότι στους προϊσταμένους των ΔΟΥ, των ελεγκτικών κέντρων, των τελωνείων όλης της Ελλάδας, καθώς και των κεντρικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ και υπηρεσιών απευθύνθηκε την περασμένη Δευτέρα ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής. “Μην αφήνετε το ο,τιδήποτε να ακυρώνει τη δουλειά και την προσπάθεια όλων μας όλα αυτά τα χρόνια. Τόσο εσείς, όσο και οι συνάδελφοί σας έχετε υποχρέωση να περιφρουρείτε την ακέραια και αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, με στόχο πάντα την εξυπηρέτηση του πολίτη με πλήρη διαφάνεια” τόνισε και συμπλήρωσε: “Όπως έχω δείξει από την πρώτη στιγμή, δεν ανέχομαι και δεν πρόκειται να ανεχθώ εστίες και συμπεριφορές διαφθοράς. Όπως δεν πρόκειται να ανεχθώ καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση πολιτών κι επιχειρήσεων”.

Στο φόντο αυτό, μάλιστα, η διοίκηση της ΑΑΔΕ με ενημερωτικό σημείωμα παραπέμπει στα πεπραγμένα σε αυτούς τους τομείς ως απόδειξη της βούλησης να προχωρήσει στην κατεύθυνση αυτή.

“Υλοποιούμε συνολικό σχέδιο δράσης για φυσική και ψηφιακή απόσταση μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων” τονίζει η διοίκηση της ΑΑΔΕ σημειώνοντας. Όπως αναφέρει:

  • Από το 2022, ο φορολογικός έλεγχος αφαιρέθηκε από τις 20 ΔΟΥ στην Αττική και τις 6 ΔΟΥ στη Θεσσαλονίκη και συγκεντρώθηκε σε 4 Ελεγκτικά Κέντρα στην Αττική και 2 στη Θεσσαλονίκη
  • Από το 2024, οι έλεγχοι της Αττικής και της Θεσσαλονίκης κατανέμονται βάσει αλγορίθμου και γίνονται από οποιοδήποτε Ελεγκτικό Κέντρο εντός της αντίστοιχης περιφέρειας.
  • Από το 2025, η κατανομή των υποθέσεων θα γίνεται μεταξύ όλων των Ελεγκτικών Κέντρων. Άρα, υπόθεση της Αττικής θα μπορεί να ελέγχεται στη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα. Σταδιακά στην κατανομή των υποθέσεων θα ενταχθούν και οι υποθέσεις της υπόλοιπης Ελλάδας.
  • Τα Ελεγκτικά Κέντρα Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι εφοδιασμένα με ειδικούς χώρους για βιντεοσκόπηση των συναντήσεων με τους ελεγχομένους. Απαγορεύθηκαν οι επισκέψεις πολιτών στα γραφεία των ελεγκτών και των Προϊσταμένων. Αντίστοιχες αναβαθμίσεις έχουν προβλεφθεί να υλοποιηθούν και στην υπόλοιπη χώρα εντός του 2024.
  • Η ΑΑΔΕ εισηγήθηκε διατάξεις που έγιναν νόμος του κράτους, για να επιτρέπεται η βιντεοσκόπηση των ελέγχων και των συναντήσεων με τους ελεγχόμενους. Το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο βρίσκεται σε τελικό στάδιο, μετά και τη σχετική επεξεργασία από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
  • Οι επιτόπιοι έλεγχοι γίνονται κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από ελεγκτές που προέρχονται από άλλες περιοχές. Το ποσοστό επιτόπιων ελέγχων που γίνονται από ελεγκτές άλλων περιοχών, από 61%, το 2018, έφτασε το 72% το 2023.
  • Οι έλεγχοι επιστροφών ΦΠΑ γίνονται μόνο στοχευμένα, με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου από το κεντρικό ψηφιακό σύστημα της ΑΑΔΕ, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης από τις τοπικές ελεγκτικές υπηρεσίες. Το 90% των αιτήσεων επιστροφής ΦΠΑ αποδίδεται χωρίς έλεγχο.

Ψηφιοποίηση διαδικασιών – Νέο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας

Παράλληλα, η διοίκηση της ΑΑΔΕ σημειώνει ότι έχει οικοδομηθεί ένα νέο μοντέλο εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων χωρίς επαφή τους με τις ΔΟΥ και τα Τελωνεία, με ψηφιοποίηση διαδικασιών που περιλαμβάνει τα εξής:

Ψηφιακά Αιτήματα

Από το 2022, μέσω της πλατφόρμας «Τα Αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 5.500.000 αιτήματα, τα οποία αποτελούν το 98% του συνόλου των αιτημάτων που έχουν υποβληθεί.

Νέο μοντέλο λειτουργίας και φορολογικής εξυπηρέτησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη

Για την καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών κι επιχειρήσεων, στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη έχει δρομολογηθεί η διεκπεραίωση διαδικασιών και η εξυπηρέτηση πολιτών κι επιχειρήσεων μέσα από ειδικά κέντρα.

Τα κέντρα αυτά:

  • διεκπεραιώνουν τα ψηφιακά αιτήματα,
  • απαντούν σε τηλεφωνικές κλήσεις και
  • υποδέχονται κοινό σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, ενώ δεν επιτρέπεται η πρόσβαση και οι συναντήσεις με το κοινό στους λοιπούς χώρους εργασίας.

Ειδικότερα, στην Αττική:

  • το Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ) έχει συσταθεί και λειτουργεί από το Νοέμβριο 2023
  • το Κέντρο Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ) έχει συσταθεί και λειτουργεί από το Μάιο 2024
  • το Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ) θα λειτουργήσει εντός του Ιουνίου 2024.

Αντίστοιχα, όπως αναφέρεται, εντός του Ιουλίου 2024 αναμένεται να έχουν τεθεί σε λειτουργία το ΚΕΒΕΙΣ και το ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει συσταθεί και το ΚΕΦΟΔΕ Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, ταυτόχρονα, οι ΔΟΥ της Αττικής και της Θεσσαλονίκης μετατρέπονται σε Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, για την εξυπηρέτηση όσων δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα, καθώς και με συμβουλευτικό ρόλο για την εξυπηρέτηση των πολιτών κι επιχειρήσεων. Επίσης αναφέρονται τα εξής:

Ψηφιακή έκδοση αποδεικτικού ενημερότητας

Τα αποδεικτικά ενημερότητας χωρίς οφειλές εκδίδονται αποκλειστικά ψηφιακά, ενώ:

  • από τον Οκτώβριο 2023 εκδίδονται ψηφιακά και τα αποδεικτικά φορολογικής ενημερότητας με παρακράτηση φόρου για ρυθμισμένες οφειλές
  • από τον Μάρτιο 2024 εκδίδονται πλέον ψηφιακά οι Βεβαιώσεις Οφειλής με παρακράτηση φόρου για αρρύθμιστες οφειλές

Από τον Οκτώβριο 2023, όπως σημειώνει η ΑΑΔΕ, το 98,2% των Αποδεικτικών Ενημερότητας και Βεβαίωσης Οφειλής έχουν εκδοθεί ψηφιακά (1.123.060 ψηφιακά Αποδεικτικά Ενημερότητας και Βεβαίωσης Οφειλής, ενώ μόλις 20.781 Αποδεικτικά ενημερότητας και βεβαιώσεις οφειλής έχουν εκδοθεί από τις ΔΟΥ).

Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη βρίσκεται η πλήρης ψηφιοποίηση των υπολοίπων περιπτώσεων. Πιο συγκεκριμένα:

Κεντρική ψηφιακή διαδικασία επιστροφών φόρου

Η διαδικασία επιστροφών φόρου έχει αλλάξει εκ βάθρων. Μέχρι και το 2023, οι επιστροφές γίνονταν κατά βάση από τις ΔΟΥ και οι κεντρικές επιστροφές και συμψηφισμοί γίνονταν κατά διαστήματα και συμπληρωματικά προς τις επιστροφές των ΔΟΥ.

Πλέον οι επιστροφές και οι συμψηφισμοί γίνονται πρώτα κεντρικά και αυτοματοποιημένα, και στη συνέχεια οι ΔΟΥ διεκπεραιώνουν μόνον εκείνες οι περιπτώσεις που δεν μπορούν να γίνουν με την κεντρική αυτόματη διαδικασία για ειδικούς λόγους (πχ. συμψηφισμοί με ασφαλιστικές οφειλές, έλλειψη ΙΒΑΝ, θανόντες, οφειλές σε Δήμους κλπ).

To 2021, κεντρικά και αυτοματοποιημένα είχαν γίνει το 31,5% του πλήθους των αιτήσεων και το 4,4% των αιτούμενων ποσών. Το Μάιο 2024, τα αντίστοιχα ποσοστά αυτοματοποιημένης διαδικασίας έχουν φτάσει το 78% των αιτήσεων και το 55% των αιτούμενων ποσών. Από την αρχή της χρονιάς, 1.041.325 αιτήσεις επιστροφής έχουν ολοκληρωθεί με αυτοματοποιημένες διαδικασίες.

Ειδικές περιπτώσεις επιστροφών

Φόρος Εισοδήματος: Ειδικά για τις αυτοματοποιημένες επιστροφές και συμψηφισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, το ποσοστό φέτος έχει αγγίξει το 91%, έναντι 85% πέρυσι.

ΦΠΑ αγροτών ειδικού καθεστώτος: Το 2023 ψηφιοποιήθηκε η διαδικασία επιστροφών του ΦΠΑ στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, που μέχρι τότε γινόταν με χειρόγραφες αιτήσεις. Με τη νέα ψηφιακή κεντρική διαδικασία:

  • Το 2023 επιστράφηκε ΦΠΑ 44.100.000 € σε 132.610 ΑΦΜ (αύξηση ποσού κατά 42% και πλήθους ΑΦΜ κατά 36% σε σχέση με το 2022, όπου η διαδικασία ήταν χειρόγραφη).
  • Το α΄ τετράμηνο του 2024 επιστράφηκαν 10.900.000 € από 29.536 αιτήσεις επιστροφής.

Πλατφόρμα myPROPERTY για την ψηφιακή υποβολή δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου

Ένας κατεξοχήν λόγος συναλλαγής με τις ΔΟΥ περιορίστηκε δραστικά. Μέσα από την πλατφόρμα myPROPERTY υποβάλλονται ψηφιακά η συντριπτική πλειονότητα των δηλώσεων Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, γονικών παροχών, δωρεών, κληρονομιών. Ειδικότερα, από το 2021 έχουν υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας myProperty, συνολικά 928.000 ψηφιακές δηλώσεις

  • 481.244 δηλώσεις Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων
  • 108.192 δηλώσεις Φόρου Δωρεάς ακίνητων
  • 193.213 δηλώσεις Φόρου Γονικής Παροχής Ακινήτων και
  • 145.220 δηλώσεις Φόρου Κληρονομιάς.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα