Καύσιμα: Η ακρίβεια στην αντλία τροφοδοτεί το λαθρεμπόριο – Νέα “λαβράκια” της ΑΑΔΕ

Καύσιμα: Η ακρίβεια στην αντλία τροφοδοτεί το λαθρεμπόριο – Νέα “λαβράκια” της ΑΑΔΕ
Βενζίνη αυτοκινήτου ISTOCK

Οι τιμές στην αντλία “καίνε” τους ιδιοκτήτες οχημάτων αλλά την ίδια ώρα το ύψος των φόρων στα καύσιμα οδηγεί σε κινητροδότηση του λαθρεμπορίου, που με βάση τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ, καλά κρατεί.

Παγιώνονται οι τιμές των καυσίμων κίνησης σε υψηλά επίπεδα αποτελώντας πλέον ένα βασικό οικονομικό πονοκέφαλο για επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Την ίδια ώρα το λαθρεμπόριο καυσίμων καλά κρατεί καθώς το ύψος των φόρων λειτουργεί ως κίνητρο.

Μεγάλες απώλειες

Έτσι, η εκτόξευση των ΕΦΚ τα χρόνια των μνημονίων, που οδήγησε τελικά στο να αποτελούν οι φόροι, το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής “πίτας” της τιμής έδωσε το “κίνητρο” σε πολλούς επιτήδειους να αναζητήσουν κανάλια παράνομου πλουτισμού αψηφώντας τις “βαριές καμπάνες” που επιβάλλει ο νόμος. Και βέβαια, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η έξαρση αυτή του λαθρεμπορίου έχει οδηγήσει το κρατικό ταμείο σε απώλειες πολλών δισεκ. ευρώ, όπως καταδεικνύουν και ειδικές μελέτες εγχώριων και διεθνών φορέων.

Υπενθυμίζεται ότι ποσό που φτάνει 134 δισ ευρώ χάνουν τα κράτη μέλη της ΕΕ, μόνο από το μέτωπο των εσόδων ΦΠΑ με την Ελλάδα να γράφει απώλεια 5-6 δισ ευρώ κάθε χρόνο σύμφωνα με όσα αναφέρονται την Έκθεση της ΤτΕ που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Μάλιστα οι αναλυτές της ΤτΕ σημειώνουν ότι στην Ελλάδα καταγράφεται μια μεγάλη υστέρηση που είναι 2,5 φορές μεγαλύτερο από το μέσο όρο της Ε.Ε-28 (25,8% έναντι 10,9%), πράγμα που σημαίνει ότι από τα 3 ευρώ που έπρεπε να εισπραχθούν το 1 ευρώ εξαφανίζεται στην διαδρομή.

Για το δε όγκο απωλειών από τον ΕΦΚ μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν, με μόνο σίγουρο το γεγονός ότι η κατάσταση παραπέμπει σε μεγάλη “γάγγραινα” για το δημόσιο ταμείο.

“Νέα λαβράκια” από ελέγχους

Στο μεταξύ, με βάση στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ καταγράφηκαν σημαντικά αποτελέσματα στο μέτωπο της μάχη κατά του λαθρεμπορίου και για το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Ενδεικτικά, παρατίθενται σημαντικές περιπτώσεις κατασχέσεων-δεσμεύσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Έλεγχοι σε δίκτυα με βάση το ΑΦΜ:

Προέκυψαν 132 εμπλεκόμενα ΑΦΜ, ελέγχθηκαν 49, βρέθηκαν ανύπαρκτα και χωρίς συναλλακτική δραστηριότητα 22 = 44,9%.

Σημαντικές περιπτώσεις:

  • Στην Αργολίδα, πρατήριο διάθεσης υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 404.394,44 ευρώ και υπέπεσε σε λαθρεμπορία για 575.244,86 λίτρα.
  • Στην Αιτωλοακαρνανία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 155.642,95 ευρώ.
  • Στη Λακωνία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 93.047,06 ευρώ.
  • Στην Αττική, εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί σε σύνδεση του ΦΗΜ, με αποτέλεσμα να της επιβληθεί πρόστιμο ύψους 146.800 ευρώ.
  • Στην Αττική, σε άλλη περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 495.325 λίτρα βενζίνης και 210.373 λίτρα diesel.
  • Στην Αττική, σε διαφορετική περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 91.790 λίτρα βενζίνης και 97.164 λίτρα diesel.
  • Σε πλοίο εντοπίστηκε λαθρεμπορία 8.412 λίτρων καυσίμων.
  • Σε άλλο πλοίο διαπιστώθηκε λαθρεμπορία πετρελαίου εξωτερικής καύσης 22,3 Μ/Τ και πετρελαίου ναυτιλίας 48,87 Μ/Τ.

Επίσης:

  • Σε φορτηγό πλοίο με ελληνική σημαία ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά-τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε:

Α. πλεονάζουσα διαφορά πετρελαίου ναυτιλίας (D.O.) 8.412 λίτρα για τα οποία δεν επιδείχθηκαν τα απαιτούμενα παραστατικά που αποδείκνυαν τη νόμιμη κατοχή καθώς και την καταβολή του αναλογούντος Ε.Φ.Κ. και λοιπών επιβαρύνσεων.

Β. κατανάλωση επιπλέον ποσότητας πετρελαίου ναυτιλίας (D.O.) 2.300 λίτρων στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης χωρίς να το δικαιούται.

Όπως αναφέρεται, οι παραπάνω πράξεις συνιστούν τέλεση του αδικήματος της λαθρεμπορίας, κατά παράβαση των διατάξεων «περί Ε.Τ.Κ.». Ο ελεγχόμενος κατέβαλε άμεσα το αναλογούν ποσό των 24.012,14 ευρώ.

  • Σε πλοίο με σημαία Λιβερίας ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά-τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε πλεονάζουσα διαφορά στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης:

Α. πετρελαίου εξωτερικής καύσης (Fuel Oil), συνολικής ποσότητας 22,3 Μ/Τ.

Β. πετρελαίου ναυτιλίας (MGO), συνολικής ποσότητας 48,46 Μ/Τ.

Οι παραπάνω πράξεις συνιστούν τέλεση του αδικήματος της λαθρεμπορίας, κατά παράβαση των διατάξεων «περί Ε.Τ.Κ.». Ο ελεγχόμενος κατέβαλε το ποσό των 145.146,59 ευρώ.

  • Ύστερα από έλεγχο σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων που είχαν διαχειριστή το ίδιο πρόσωπο διαπιστώθηκε:

Α. κατοχή και εμπορία υγρών καυσίμων για τα οποία δεν είχαν καταβληθεί οι αναλογούντες δασμοί και λοιποί φόροι.

Β. ότι η επιχείρηση χρησιμοποίησε 30.000 λίτρα χύμα χημικού προϊόντος με εμπορική ονομασία «SOLVENT» για νοθεία βενζίνης αμόλυβδης στην εγχώρια αγορά και 5.000 λίτρα χύμα ορυκτελαίων για νοθεία του πετρελαίου κίνησης.

Συνέπεια αυτών ήταν να διαφύγουν την καταβολή των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων ύψους 151.303,75 ευρώ.

  • Ύστερα από έλεγχο σε πρατήριο υγρών καυσίμων, που βρέθηκε κλειστό, και με παρουσία εισαγγελικού λειτουργού, παραλήφθηκαν δείγματα καυσίμων, μεταξύ των οποίων και δείγμα ποσότητας 4.774 λίτρων, που βρέθηκαν σε υπόγεια δεξαμενή, μη συνδεδεμένη με το σύστημα εισροών-εκροών.

Με βάση την ΑΑΔΕ, η εν λόγω ποσότητα, σύμφωνα με τη σχετική χημική ανάλυση, ήταν νοθευμένη και δεν βρέθηκε κανένα φορολογικό στοιχείο που να αποδεικνύει τη νόμιμη κατοχή της. Οι διαφυγούσες της καταβολής δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, με την καταβολή των πολλαπλών τελών, θα ανέλθουν κατ’ ελάχιστον στο ποσό των 20.000 ευρώ.

Η έρευνα συνεχίζεται και ως προς τη νομιμότητα κατοχής και διάθεσης καυσίμων μέσω του συστήματος εισροών-εκροών για το χρονικό διάστημα από την έναρξη λειτουργίας του πρατηρίου μέχρι την ημέρα του ελέγχου. Οι εκτιμώμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις ανέρχονται στο ποσό περίπου των 700.000 ευρώ.

• Ύστερα από έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί στη διασύνδεση των φορολογικών της μηχανισμών ως όφειλε και δεν απέστειλε δεδομένα στη Δ.Α.Τ.Ε. για το χρονικό διάστημα από 01.03.2019 έως 31.12.2021, ήτοι για χίλιες τετρακόσιες εξήντα οκτώ (1.468) ημέρες. Το σχετικό πρόστιμο ανέρχεται σε 146.800 ευρώ.

• Σε έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου προς πρατήρια υγρών καυσίμων, σε διαφορετικά σημεία του Νομού Θεσσαλονίκης, προέκυψε ότι η εν λόγω εταιρεία φόρτωσε σε βυτιοφόρο όχημα ιδιοκτησίας της 10.180 κιλά υγραέριο άγνωστης προέλευσης, από το οποίο διέθεσε για χρήση ως υγραέριο κίνησης, σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων, 3.980 και 4.200 κιλά αντίστοιχα. Ποσότητα 2.000 κιλών δεν διατέθηκε αλλά παρέμεινε εντός του βυτιοφόρου.

Λήφθηκε δείγμα από το εν λόγω υγραέριο και στάλθηκε στη Χημική Υπηρεσία Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, η οποία γνωμάτευσε ότι δεν πληρούσε τις προδιαγραφές του υγραερίου κίνησης οχημάτων και ως εκ τούτου διατέθηκε χωρίς να έχουν τηρηθεί οι τελωνειακές διατυπώσεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, πράξη που συνιστά παράβαση-λαθρεμπορία ενεργειακών προϊόντων. Οι φορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις που δεν καταβλήθηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο ανέρχονται στο ποσό των 7.638,49 ευρώ.

Κατασχέθηκαν 6.200 κιλά υγραέριο (τα 3.980 κιλά διέφυγαν της κατάσχεσης) καθώς και το ανωτέρω βυτιοφόρο όχημα ως μέσο μεταφοράς λαθρεμπορεύματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα.

Οι τιμές

Κι ενώ το λαθρεμπόριο όπως φαίνεται οργιάζει, οι καταναλωτές καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να κινήσουν τα οχήματά τους. Άλλωστε σταθερά σε υψηλά επίπεδα είναι οι τιμές στην αντλία. Είναι ενδεικτικό ότι το brent κινείται σε τιμές άνω των 108 δολαρίων/βαρέλι έχοντας σημειώσει ετήσια άνοδο της τάξης του 59,97%.

Βέβαια, παρά την πρόσκαιρη αποκλιμάκωση καθώς οι τιμές ήταν πάνω από 110 ευρώ το βαρέλι,, σύμφωνα με αναλυτές , η τιμή του πετρελαίου αναμένεται να φτάσει σε ορίζοντα 12 μηνών ακόμη και σε τιμές στα 124- 125 δολάρια, ανάλογα με τις διεθνείς εξελίξεις.

Τούτων δοθέντων είναι προφανές ότι πέρα από το ρεύμα ένας άλλος μεγάλος πονοκέφαλος υπάρχει για το οικονομικό επιτελείο.

Στο μεταξύ, η τιμή της αμόλυβδης κινείται σταθερά στην Αττική πάνω από τα τα 2,06 ευρώ, ενώ αν ανατρέξει κανείς στα επιμέρους στοιχεία ανά περιοχή, θα διαπιστώσει ότι π.χ. στην Αττική στα βόρια προάστια υπάρχουν τιμές ανα 2,15 και άνω. Επίσης στα νησιά έχουν υπάρχουν τιμές ακόμη και πάνω από 2,3 ευρώ ανά λίτρο.

Σημειωτέον ότι στις 24 Φεβρουαρίου, όταν ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, η τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,892 ευρώ, με τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 85 δολάρια. Υπενθυμίζεται ότι οι Έλληνες πληρώνουν την 5η ακριβότερη βενζίνη, με τους Νορβηγούς, τους Ισλανδούς, τους Δανούς και τους Φινλανδούς να πληρώνουν κάτι παραπάνω, αλλά με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα.

Το ντίζελ

Στο πετρέλαιο κίνησης, η τιμή διαμορφώνεται, σε επίπεδα που στην Αττική κινούνται γύρω από το 1,80 ευρώ το λίτρο, και στα νησιά στο 1,95 ευρώ το λίτρο περίπου, ανάλογα το πρατήριο, τιμών σημαντικά υψηλότερων καπό τα επίπεδα της 24ης Φεβρουαρίου. Βέβαια και με αυτές τιμές εκτινάσσεται το κόστος των μεταφορών και ευνοείται ο κύκλος των ανατιμήσεων στην αγορά, κάτι που οδήγησε σε παράταση της οριζόντιας επιδότησης ως το τέλος Ιουνίου.

Θυμίζουμε πως το diesel επιδοτείται στην τιμή χονδρικής, με 12 λεπτά ανά λίτρο (προ ΦΠΑ). Αυτό σημαίνει αφενός πως το όφελος του καταναλωτή φτάνει τα 15 λεπτά / λίτρο στην τελική τιμή πρατηρίου, αφετέρου πως ο οδηγός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να κάνει αίτηση στην πλατφόρμα FuelPass, η οποία αφορά αποκλειστικά την επιδότηση βενζίνης.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα