Μεταφορικό Ισοδύναμο σε πλοία και αεροπλάνα: Πώς ωφελούνται οι νησιώτες – Τι πρέπει να γνωρίζουν

Μεταφορικό Ισοδύναμο σε πλοία και αεροπλάνα: Πώς ωφελούνται οι νησιώτες – Τι πρέπει να γνωρίζουν
Πλοίο στο λιμάνι του Πειραιά Eurokinissi

Ο κ. Σαντορινιός μίλησε για τις τρεις κινήσεις της κυβέρνησης για την επέκταση εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου στο ραδιοφωνικό σταθμό News 24/7 στους 88,6.

“Είναι μια δουλειά που γίνεται ένα χρόνο τώρα. Προσπαθούμε σταδιακά να εφαρμόσουμε καλύτερα το μεταφορικό ισοδύναμο, για τα νησιά, για τους νησιώτες. Πιστεύω ότι αυτό το έχει αγκαλιάσει η Ελλάδα”, δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό News 24/7 στους 88,6 ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός.

“200.000 πολίτες είναι οι πολίτες που έχουν εγγραφεί, 350.000 ακτοπλοικά εισιτήρια προς όλες τις κατευθύνσεις έχουν ήδη επιδοτηθεί”, πρόσθεσε.

“Με την ανακοίνωση για τα αεροπορικά που εντάσσονται στο μεταφορικό ισοδύναμο υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση, σήμερα είδαμε εγγραφές πολιτών ρεκόρ πάνω από 3.500 οι νησιώτες που έχουν εγγραφεί μέσα σε μια μέρα”, είπε χαρακτηριστικά.

Η δυνατότητα μεταφοράς των νησιωτών είναι μια πάρα πολύ ακριβή υπόθεση. Επιδοτούμε τη διαφορά του κόστους του εισιτηρίου, δηλαδή όσο θα πλήρωνες σε μια χερσαία μεταφορά, το επιπλέον επιδοτείται με όλους τους δυνατούς τρόπους. Με πλοίο, με ταχύπλοο και πλέον με αεροπλάνο”, δήλωσε.

Για τις επιχειρήσεις, οι οποίες μπορούν να λάβουν επιστροφή έως και 91,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία, ο κ. Σαντορινιός είπε:

Το κόστος μεταφοράς υων προϊόντων αναλόγως με το βάρος ή τον όγκο ή αν είναι παλέτα είναι πολύ σημαντικό και είναι πολύ μεγάλη η διαφορά για το κόστος μεταφοράς ανά χιλιόμετρο αν είναι στη χερσαία χώρα. Εμείς αυτό που κάνουμε είναι ότι έχουμε υπολογίσει πόσο είναι αυτό ανά χιλιόμετρο, ανά κυβικό ή ανά παλέτα και τη διαφορά τη δίνουμε στις επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις μπορούν κάθε 4 μήνες να δηλώσουν τα κόστη μεταφοράς τους και μετά από περίπου 1 μήνα εισπράττουν τη διαφορά αυτή.” 

Ο κ. Σαντορινιός προανήγγειλε ότι η πιλοτική εφαρμογή για τα καύσιμα ολοκληρώνεται 31/12/2019 και θα ξεκινήσει από 1/1/2020, ενώ από 1/7/2019 θα γίνει η επέκταση του μέτρου στις επιχειρήσεις της Κρήτης.

Όπως τόνισε: “Αυτό είναι σημαντικό γιατί ήταν ένα αίτημα από την Κρήτη και νομίζω ότι κι εκεί θα βοηθήσει αρκετά. Το σημαντικό είναι να μπορέσουμε να βρούμε τα λάθη, να τα διορθώσουμε και κάθε μέρα το μέτρο να γίνεται ολοένα και καλύτερο.” 

Το ΜΙ έχει τρεις πυλώνες- μετακίνηση πολιτών, μεταφορά προϊόντων, επιδότηση μεταφοράς καυσίμων- και έναν κανόνα: την εξίσωση του κόστους μεταφοράς από και προς τα νησιά, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα.

ΜΙ για τα νοικοκυριά και τις οικογένειες των νησιών

«Δικαιούχοι του μέτρου της επιδότησης του κόστους μετακίνησης είναι όλοι οι κάτοικοι των νησιών καθώς και οι αναπληρωτές καθηγητές και δάσκαλοι, το επικουρικό ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό, τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, που διαμένουν στα νησιά μας, αλλά και μέλη αθλητικών νησιωτικών Σωματείων».

«Η ανταπόκριση στο μέτρο, από την πρώτη εφαρμογή μέχρι και σήμερα, είναι χαρακτηριστική: 200.000 πολίτες έχουν εγγραφεί και έχουν λάβει το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη, καθημερινά καταγράφονται 1.000 με 1.500 εγγραφές. Το ποσό επιδότησης, μέχρι σήμερα, έχει υπερβεί τα 6 εκ. €».

«Να επισημάνουμε ότι η επιδότηση αυτή είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».

Η διαδικασία εγγραφής

Οι δικαιούχοι πρέπει να εγγραφούν στο διαδικτυακό τόπο του Μεταφορικού Ισοδύναμου (www.metaforikoisodynamo.gr) χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Taxisnet. Εκεί θα δηλώσουν ΙΒΑΝ τραπεζικού λογαριασμού στον οποίο θα κατατίθεται η επιδότηση. Με την εγγραφή ο δικαιούχος θα αποκτά τον λεγόμενο Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ) ο οποίος θα χρησιμοποιείται κατά την κράτηση ακτοπλοϊκού ή αεροπορικού εισιτηρίου.

Οι νησιώτες που έχουν, ήδη, εγγραφεί στο ΜΙ και έχουν λάβει Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ) ξεπερνούν τους 200.000 και οι εγγραφές συνεχίζονται με ρυθμό 1.500 νέων χρηστών την ημέρα. Μέχρι στιγμής έχουν χρησιμοποιηθεί περισσότερα από 350.000 ακτοπλοϊκά εισιτήρια με Μεταφορικό Ισοδύναμο (ΜΙ) σε πάνω από 1.300 διαδρομές, έχουν επιστραφεί στους νησιώτες επιδοτήσεις ύψους 6 εκατ. Ευρώ ενώ καθημερινά χρησιμοποιούνται από τους νησιώτες 2.500 εισιτήρια με ΜΙ.

Παραδείγματα επιστροφής μεταφορικού κόστους με ΜΙ για τους πολίτες:

Σύρος- Πειραιά: κόστος 33 ευρώ, επιστρέφονται 19,31 ευρώ. Επιστροφή περίπου 58%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος τω 49,5 ευρώ, επιστρέφονται 35,81, περίπου το 72% και για ταξίδι με ταχύπλοο από το κόστος των 47,7 ευρώ επιστρέφονται τα 34 ευρώ, περίπου 71%.

Κάρπαθος – Πειραιάς: Από το κόστος των 63,5 ευρώ, επιστρέφονται 24,66, περίπου το 39%. Για ταξίδι με κλίνη, από το κόστος των 78 ευρώ, επιστρέφονται τα 39,16, περίπου το 50%.

Λέσβος – Ρόδος με ενδιάμεσο σταθμό στη Σάμο: εδώ να επισημάνουμε ότι θεωρείται ως επιλέξιμο το ταξίδι και αν υπάρχει ενδιάμεσος σταθμός εντός 24 ωρών. Από το συνολικό κόστος των 91 ευρώ, επιστρέφονται 46,67, περίπου το 51%.

Παξοί – Ηγουμενίτσα: κόστος των 11 ευρώ, επιστρέφονται τα 7,21, περίπου το 65%.

Αλόννησος – Βόλος: κόστος των 30 ευρώ επιστρέφονται 19,53, περίπου το 65%.

Σαμοθράκη – Αλεξανδρούπολη: κόστος των 15,9 ευρώ, επιστρέφονται 10,67, περίπου το 67%.

ΜΙ για τις νησιωτικές επιχειρήσεις

«Επιλέξιμες είναι οι πολύ μικρές, μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι 40 εκ. ευρώ. Όσο κι αν έχω ψάξει, η αλήθεια είναι ότι δεν έχω βρει σε κανένα νησί τέτοια επιχείρηση που να υπερβαίνει τα 40 εκατομμύρια, άρα ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιος αποκλεισμός. Το μέτρο αφορά όλες τις επιχειρήσεις των νησιών που ασχολούνται με την παραγωγή, το εμπόριο, τη βιομηχανία, την εστίαση, τον τουρισμό αλλά και την ανακύκλωση».

«Υπολογίζεται ότι οι νησιωτικές επιχειρήσεις, που συμμετέχουν στο μέτρο, δαπανούν περίπου 6 εκ. ευρώ για μεταφορά προϊόντων από και προς τα νησιά. Με το ΜΙ το ποσοστό επιστροφής για το σύνολο των μεταφορικών εξόδων των επιχειρήσεων κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 44%, γεγονός που δίνει πραγματική ανάσα στις επιχειρήσεις. Και αυτή η επιδότηση είναι ακατάσχετη και αφορολόγητη».

Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Επιχείρηση στη Χίο με παραστατικά δαπανών συνολικής επιλέξιμης αξίας 1.313 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.200 ευρώ. Ποσοστό επιστροφής, 91,5.

Επιχείρηση στη Λέσβο, με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 2.400, έλαβε αντιστάθμισμα 2.185, ποσοστό 91%.

Επιχείρηση στη Λήμνο με παραστατικά δαπανών επιλέξιμης αξίας 1.788 ευρώ, έλαβε αντιστάθμιση 1.096 ευρώ, ποσοστό 60%.

Επιχείρηση στο Καστελόριζο, με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά της οχήματα, συνολικού ύψους 1.364,5, έλαβε αντιστάθμιση 656 ευρώ, ποσοστό 48%.

Επιχείρηση στη Σαμοθράκη με παραστατικά δαπανών για επαγγελματικά οχήματα συνολικού ύψους 7.248 ευρώ, έλαβε ως αντιστάθμισμα 5.632 ευρώ, ποσοστό 78%.

ΜΙ στα καύσιμα

«Αποφασίσαμε να εντάξουμε στο μέτρο την μεταφορά στρατηγικών φορτίων στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά της χώρας μας, έτσι ώστε να μειωθεί το κόστος ζωής των νησιωτών αλλά και να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι η μείωση του κόστους της αμόλυβδης βενζίνης και του diesel και ήδη έχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα σε όλα τα νησιά».

«Πιλοτικά έχει ξεκινήσει σε 34 μικρά και απομακρυσμένα νησιά και η χρηματοδότηση γίνεται με βάση την απόσταση από το διυλιστήριο, τη διαθεσιμότητα εγκαταστάσεων αποθήκευσης στο νησί και το μέγεθος της αγοράς του».

Παραδείγματα από νησιωτικά πρατήρια καυσίμων όπου μειώθηκε το κόστος μετά την εφαρμογή του ΜΙ:

Στην Κάρπαθο την ημέρα εφαρμογής του μέτρου, από 1,88 που ήταν η αμόλυβδη, πήγε 1,68.

Στην Κάσο, από 2,02 πήγε 1,82.

Στη Σαμοθράκη, από 1,786 πήγε 1,544.

Στη Φολέγανδρο από 1,897 πήγε 1,698.

Στη Σίφνο, από 1,89 πήγε 1,70.

Τα επόμενα βήματα

«Ξεκινά η επέκταση του μέτρου επιδότησης των εισιτηρίων των επιβατών και στις αεροπορικές μεταφορές. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα το οποίο είχαν όλοι οι νησιώτες, που γίνεται πράξη με σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών. Οι δικαιούχοι δε χρειάζεται να κάνουν καμία επιπλέον διαδικασία: όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι χρησιμοποιούν το Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη στο σύστημα κρατήσεων των αεροπορικών εταιρειών και η επιδότηση θα είναι αντίστοιχη στο μέγιστο της επιδότησης για την αντίστοιχη ακτοπλοϊκή μεταφορά, δηλαδή για εισιτήριο με καμπίνα β’ θέσης, για αποστάσεις άνω των 80 ναυτικών μιλίων και εισιτήριο της θέσης ταχυπλόου, κάτω των 80 ναυτικών μιλίων. Στο μέτρο συμμετέχουν η Aegean, η Sky Express και η Astra Airlines», σημείωσε ο κ. Σαντορινιός στη συνέντευξη Τύπου του στο ΕΒΕΑ.

«Η πιλοτική εφαρμογή για τα καύσιμα, λήγει την 31/12/2019. Με τις απαραίτητες διορθώσεις που θα προκύψουν από την πιλοτική εφαρμογή που τρέχει τώρα και σε συνεργασία με τους φορείς των καυσίμων, από την 1/1/2020 θα επεκταθεί η επιδότηση του κόστους μεταφοράς των καυσίμων και σε όλα τα υπόλοιπα νησιά της χώρας».

«Επέκταση της κάλυψης του κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς το νησί της Κρήτη– ένα δίκαιο αίτημα των επιχειρήσεων των Κρητικών όπου και αυτοί βιώνουν αυξημένα κόστη. Με τη βοήθεια των Επιμελητηρίων Κρήτης και της Περιφέρειας του νησιού έχει ήδη ετοιμαστεί μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο Πειραιά που μας δίνει τα απαραίτητα στοιχεία. Έτσι από 1/7/2019, μία σειρά από προϊόντα και επιχειρήσεις της Κρήτης, θα είναι επιλέξιμα για το μέτρο της μεταφοράς προϊόντων από και προ το νησί της Κρήτης, στο πλαίσιο του ΜΙ», πρόσθεσε ο κ. Σαντορινιός.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα