Πάταξη της φοροδιαφυγής: Πώς λειτουργεί το σύστημα της λοταρίας στην Πορτογαλία

Πάταξη της φοροδιαφυγής: Πώς λειτουργεί το σύστημα της λοταρίας στην Πορτογαλία

Σε πόσες χώρες εφαρμόζεται το σύστημα λοταρίας, που φιγουράρει στη λίστα Βαρουφάκη με τις τρεις νέες μεταρρυθμίσεις που κατατίθεται σήμερα στο Eurogroup. Πόσο αυξάνονται με αυτόν τον τρόπο τα κρατικά έσοδα. Αναλυτικά τι ισχύει

Με την προσδοκία ενός πολυτελούς αυτοκινήτου που μπορεί να προκύψει από τον λαχνό μιας λοταρίας προσπαθεί η Πορτογαλία να πείσει τους φορολογούμενους να ζητούν αποδείξεις για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, ευελπιστώντας να πατάξει τη φοροδιαφυγή. Υπό την πίεση για μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 4% από το 5% του 2013 και την ανάγκη να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους, ακολουθεί το παράδειγμα της Σλοβακίας και ορισμένων χωρών της Λατινικής Αμερικής.

Οταν ο υψηλός ΦΠΑ ενθαρρύνει τους Πορτογάλους να πληρώνουν «μαύρα», οι αποδείξεις από καφετέριες, εστιατόρια, μηχανικούς αυτοκινήτων, κομμώτριες και πολλούς άλλους θα μετατρέπονται εφεξής σε κουπόνια για τη συμμετοχή σε λοταρία, στην οποία θα κληρώνονται κάθε χρόνο 60 αυτοκίνητα πολυτελείας και θα δίνονται στους τυχερούς ως αμοιβή για το ότι έκαναν το καθήκον τους απέναντι στο κράτος.

Όπως αναφέρει η Καθημερινή , το δέλεαρ είναι σαφώς ισχυρό σε μια στιγμή που η αγορά ενός πολυτελούς αυτοκινήτου μπορεί να κοστίζει έως και 90.000 ευρώ στην Πορτογαλία και παραμένει άπιαστο όνειρο για τους περισσότερους Πορτογάλους, όταν η χώρα βρίσκεται στη μέγγενη της λιτότητας, παρά την επιστροφή της στις αγορές.

Στην πράξη, το ποσό των κουπονιών της λοταρίας που θα λαμβάνει ο καταναλωτής για κάθε συναλλαγή θα είναι ανάλογο του εκάστοτε λογαριασμού. Οταν για παράδειγμα ο λογαριασμός στο εστιατόριο φθάνει τα 80 ευρώ, ο καταναλωτής θα δικαιούται οκτώ κουπόνια. Η κυβέρνηση ευελπιστεί να αντλήσει με τον τρόπο αυτό ποσά της τάξης των 600 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με τον Πάουλο Νούντσιο, υφυπουργό Οικονομικών, αρμόδιο για θέματα φορολογίας, η προσδοκία ενός λαχνού της λοταρίας, που θα κερδίζει ένα ακριβό αυτοκίνητο, θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθούν κατά 50% οι συναλλαγές που θα κοινοποιούνται στις φορολογικές αρχές της χώρας μέσω των αποδείξεων.

Ο αριθμός των αποδείξεων εκτιμάται πως θα αυξηθεί κατά δύο δισεκατομμύρια σε σύγκριση με το περασμένο έτος. Μέχρι στιγμής, πάντως, το μέτρο έχει προκαλέσει αντιδράσεις, με ορισμένους εκ των επικριτών του να επισημαίνουν πως δίνει στρεβλό μήνυμα στους καταναλωτές καθώς προωθεί τις εισαγωγές ξένων αυτοκινήτων, ενώ η χώρα αγωνίζεται να αναβαθμίσει την ανταγωνιστικότητά της και να οικοδομήσει την ανάκαμψή της βάσει της αύξησης των εξαγωγών της. Αλλοι τονίζουν πως θα πλήξει τις προσπάθειες που καταβάλλονται στη χώρα για περισσότερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς προκειμένου για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής μόλυνσης. Οι ισχυρότερες ενστάσεις προέρχονται, όμως, από τις μικρές επιχειρήσεις που υποστηρίζουν ότι η καταχώριση κωδικών με εννέα ψηφία για κάθε αγορά μιας εφημερίδας ή ενός καφέ προϋποθέτει 130 εκατομμύρια εργατοώρες και αυτό θα πλήξει την παραγωγικότητα των επιχειρήσεών τους.

Η ένωση ιδιοκτητών εστιατορίων, καφενείων και μπαρ, που έχει δεχθεί καίριο πλήγμα από την αύξηση του ΦΠΑ κατά 77% στο 23%, ζητάει να τεθεί κατώτατο όριο δαπάνης κάτω από το οποίο δεν θα είναι υποχρεωτική η έκδοση απόδειξης. Εμπειρογνώμονες στον τομέα της φορολογίας προτείνουν το όριο αυτό να καθορισθεί στα πέντε ευρώ. Δεν λείπουν, άλλωστε, και οι επικρίσεις από ορισμένα στελέχη των φορολογικών αρχών που προειδοποιούν πως το μέτρο δεν πρόκειται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των εσόδων.

Πάντως, ανάλογα μέτρα έχουν εφαρμοσθεί σε Αργεντινή, Κολομβία, Πουέρτο Ρίκο και Ταϊβάν. Σε ό,τι αφορά τη Σλοβακία, την πρώτη χώρα της Ευρωζώνης που κατέφυγε στη μέθοδο αυτή προ ολίγων μηνών, δαπάνησε άμεσα 178.000 για την εφαρμογή των αναγκαίων συστημάτων, περίπου 150.000 έως 200.000 ευρώ για την εκστρατεία προώθησης του συστήματος και άλλες 300.000 έως 350.000 ευρώ σε διαφημίσεις για τη λοταρία.

(Πηγή: kathimerini.gr)

SHARE: