Στα σκαριά η δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου στη Φυλή για τις μεταφορικές εταιρείες
Διαβάζεται σε 5'O διαγωνισμός θα προκηρυχθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να υπάρχει προτιμητέος επενδυτής. Οι υπογραφές εκτιμάται ότι θα πέσουν το 2025 ενώ οι πρώτες μεταφορές επιχειρήσεων θα γίνουν από το 2026
- 09 Απριλίου 2024 08:50
Θέμα εβδομάδων είναι πλέον να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή. Το φιλόδοξο project έχει ως στόχο την μεταφορά κυρίως των μεταφορικών εταιρειών από την περιοχή του Βοτανικού σε οργανωμένη δομή σε ακίνητο στον Δήμο Φυλής.
Η τελευταία θετική εξέλιξη ήταν η Προέγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας του η Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» Δήμου Φυλής Αττικής, στο πλαίσιο μετεγκατάστασης μεταφορικών επιχειρήσεων από την περιοχή του Ελαιώνα Αττικής.
Η ενδιαφέρουσα προσθήκη είναι πως στο Επιχειρηματικό Πάρκο θα γίνει διαχωρισμός σε δύο Ζώνες (Ζώνη 1 και Ζώνη 2) προκειμένου να προστεθεί η ειδική χρήση «(15) Τουριστικά καταλύματα (μόνο κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα)» του άρθρου 9 του Π.Δ. 59/2018, στη Ζώνη 2, για την ορθή λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου.
Η περιοχή που θα αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής εντάσσεται στις χρήσεις γης του άρθρου 8 «Παραγωγικές δραστηριότητες χαμηλής και μέσης όχλησης» του Π.Δ. 59/2018 (Α’ 114) όπως ισχύει, εξαιρουμένων των ειδικών χρήσεων «(37) Εγκαταστάσεις οχημάτων τέλους κύκλου ζωής» και «(39) Κέντρα αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ) και Οστών».
Τον διαγωνισμό τον τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του Δήμου Φυλής και θα πραγματοποιηθεί ως έργο παραχώρησης. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστα, ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί τον αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να υπάρχει προτιμητέος επενδυτής. Οι υπογραφές εκτιμάται ότι θα πέσουν το 2025 ενώ οι πρώτες μεταφορές επιχειρήσεων θα γίνουν από το 2026.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η ανάπτυξη ενός «πράσινου» Επιχειρηματικού Πάρκου σε ακίνητο 450 στρεμμάτων περίπου, στην περιοχή «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής.
Ο προϋπολογισμός της επένδυσης εκτιμάται σε 32εκ.€ συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων. Το έργο έχει χρηματοδότηση 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο προς τις εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στον νέο Πάρκο της Φυλής.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ταμείου, εκτιμάται πως σε βάθος χρόνου θα γίνει μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων άνω του 1 δις € από την υλοποίηση του έργου.
Μέχρι σήμερα σε επίπεδο ωρίμανσης, έχει γίνει ένταξη του έργου στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, διασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την ολοκλήρωση όλων απαραίτητων μελετών και ενεργειών ωρίμανσης του έργου. Επίσης έχει υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ Δήμου Φυλής και ΤΑΙΠΕΔ για την επίσπευση των ενεργειών ωρίμανσης του έργου.
Παράλληλα έχουν προχωρήσει και άλλες ενέργειες όπως η Προέγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου όπου αναμένεται η έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, έχουν εξασφαλιστεί οι γνωμοδοτήσεις σε επίπεδο προέγκρισης ΕΠΣ, αλλά και τεχνικά θέματα όπως ο τεχνικός και νομικός έλεγχος του ακινήτου και η τοπογραφική του αποτύπωση.
Πως το Πάρκο στην Φυλή αλλάζει το κυκλοφοριακό
Η περιοχή που έχει επιλεγεί για να αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής είναι σε στρατηγικό σημείο ανάμεσα στο οδικό δίκτυο της Αθήνας. Βρίσκεται σε προνομιούχο θέση επί της Αττικής Οδού, στο δυτικό τμήμα και έχει εγγύτητα τόσο με την Λ.Κηφισού και κατ` επέκταση με την Ε.Ο.Αθηνών-Λαμίας όσο και με την Ολυμπία Οδό (Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου) ενώ μέσω της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, βρίσκεται σε σχετικά κοντινή απόσταση από το λιμάνι του Πειραιά.
Ακόμα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα είναι πως οι επιχειρήσεις που θα μεταφερθούν στο Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής θα αποκτήσουν πρόσβαση και στο σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς υπάρχουν σε πολύ κοντινή απόσταση σιδηροδρομικοί σταθμοί. Αυτό σημαίνει πως με τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου θα διευκολυνθεί η αποστολή εμπορευμάτων εντός και εκτός Ελλάδας. Για παράδειγμα θα μπορούν εμπορεύματα από το λιμάνι του Πειραιά μέσω του σιδηρόδρομου να μεταφερθούν στο ΕΠΦ και από εκεί να αποσταλούν οδικά ή σιδηροδρομικα στις περιοχές των παραληπτών.
Παράλληλα βρίσκεται εντός της ευρύτερης περιοχής του Θριασίου Πεδίου η οποία μεταμορφώνεται σε ένα τεράστιο hub για logistics Parks καθώς εκεί δραστηριοποιούνται ήδη πολλές εταιρείες του κλάδου ενώ σε διαδικασία δραστηριοποίησης βρίσκονται τόσο το Θριάσιο Ι όσο και το Θριάσιο ΙΙ.
Ο νέος οργανωμένος υποδοχέας στον Δήμο Φυλής θα είναι περιβαλλοντικά, τεχνολογικά και λειτουργικά από τους πλέον σύγχρονους στην ΕΕ, με διασύνδεση με σιδηρόδρομο και Αττική Οδό και δυνατότητα μείωσης του οδικού φορτίου στον άξονα Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης αλλά και του φόρτου που δέχονται βασικοί άξονες όπως το νότιο τμήμα της Λεωφόρου Κηφισού, η Λεωφόρος Αθηνών, η Ιερά Οδός κ.α.
Πού θα ωφελήσει το έργο
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ θα υπάρχουν συγκριτικά οφέλη από την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής. Πιο συγκεκριμένα:
Θα υπάρχει εκσυγχρονισμός των Εθνικών Logistics, με σημαντικά οφέλη για την Εθνική Οικονομία (σε βάθος χρόνου μείωση των τιμών καταναλωτή και ενίσχυση της ελκυστικότητας της χώρας σε ξένες επενδύσεις).
Συνολικές ιδιωτικές επενδύσεις πλέον του 1 δις σε επενδύσεις και οικονομική δραστηριότητα. Παράλληλα προβλέπεται απομάκρυνση 4.000 φορτηγών ημερησίως από τον Κηφισό. Η απομάκρυνση των μεταφορικών εταιρειών από τον Ελαιώνα θα ανακουφίσει σημαντικά τον αυτοκινητόδρομο του Κηφισού μειώνοντας την συμφόρηση και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επίσης έτσι θα αναπτυχθεί περισσότερο ο πόλος του Βοτανικού
Με την εξυγίανση της περιοχής του Βοτανικού και με τη δημιουργία άλλων χρήσεων και επενδύσεων, θα συντελέσουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Επίσης θα έχουμε αναβάθμιση του Δήμου Φυλής και της Δυτική Αττικής εν γένει και σημαντικά άμεσα έσοδα για τον Δήμο Φυλής.
Σε συνδυασμό με την δημιουργία αντίστοιχου υποδοχέα στο Στρατόπεδο Γκόνου στην Θεσσαλονίκη, επίσης με σιδηροδρομική σύνδεση και αντίστοιχες εγκαταστάσεις συνδυασμένης μεταφοράς, πλέον των 300 φορτηγών καθημερινά στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα μετατοπιστούν από τους οδικούς άξονες στο τρένο με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη (20% του σημερινού φόρτου).
Προσέλκυση σημαντικών ξένων επενδύσεων σε οργανωμένους υποδοχείς logistics, γεγονός που σημαντικά θα προωθήσει την χώρα μας ως Global Logistics Gateway.