Ακρίβεια: Τα ράφια της αγωνίας

Σούπερ Μάρκετ
Σούπερ Μάρκετ EUROKINISSI

Με ρυθμό υπερδιπλάσιο του μέσου όρου αύξησης του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κινούνται οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα και σε άλλα βασικά προϊόντα με βάση τα στοιχεία Δεκεμβρίου της ΕΛΣΤΑΤ.

Επιβεβαίωση των όσων βιώνουν καθημερινά οι καταναλωτές μπροστά στα ράφια των καταστημάτων τροφίμων, σούπερ μάρκετ κτλ έδωσε την Πέμπτη η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνοντας τα στοιχεία για τον πληθωρισμό Δεκεμβρίου, αλλά και για την ετήσια κίνησή του.

Έτσι με βάση την Αρχή κατά 9,6% αυξήθηκε ο πληθωρισμός σε μέσα επίπεδα πέρυσι (από 5,1% το 2021), μετά την άνοδο κατά 7,2% τον περασμένο Δεκέμβριο από 8,5% τον Νοέμβριο και έναντι αύξησης 5,1% τον Δεκέμβριο 2021. Χαρακτηριστικό για τον πληθωρισμό τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, είναι η μείωση των τιμών στον ηλεκτρισμό (8,8%) και η σχετική επιβράδυνση στην άνοδο της τιμής στο Πετρέλαιο θέρμανσης (1,4%). Ωστόσο σημαντικές ανατιμήσεις καταγράφονται σε Φυσικό αέριο (50%), Στερεά καύσιμα (24,7%) και Καύσιμα και λιπαντικά (8,6%).

ADVERTISING

Εκεί όμως που η κατάσταση ξεφεύγει οδηγώντας τους καταναλωτές σε απόγνωση είναι στα τρόφιμα. Είναι ενδεικτικό ότι οι μέσες αυξήσεις στην ομάδα με τα είδη διατροφής τρέχουν με ταχύτητα 15,5% έναντι 4,3% το 2021, δηλαδή, ενώ ο Γενικός Δείκτης “τρέχει” με ρυθμό αύξησης 7,2% στον Δείκτη Διατροφής και μη Αλκοολούχων η αύξηση είναι υπερδιπλάσια.

Αναλυτικά, στα είδη διατροφής καταγράφηκαν σε ετήσια βάση ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (18,1%), Κρέατα- γενικά (17,8%), Ψάρια- γενικά (2,4%), Γαλακτοκομικά και αυγά (25,6%), Έλαια και λίπη (21,7%), Φρούτα- γενικά (2,7%), Λαχανικά- γενικά (13,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (8,7%), Λοιπά τρόφιμα (14%), Καφέ- κακάο- τσάι (13,2%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (10,4%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (6,4%).

Άνοδος τιμών υπήρξε επίσης σε: Ένδυση και υπόδηση (5,4%), Ενοίκια κατοικιών (3,7%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,4%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,6%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (6,9%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,6%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (18,1%), Οικιακές υπηρεσίες (6,3%), Φαρμακευτικά προϊόντα (6%), Ιατρικά προϊόντα (2,7%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,5%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (11,1%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%), Μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες (10,1%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (11,7%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (3,7%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (36,7%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (3,8%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,1%), Κινηματογράφους- θέατρα (14,5%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (9,3%), Πακέτο διακοπών (13,2%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7,2%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (12,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (2,8%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (10,9%).

Από μήνα σε μήνα

Σε μηνιαία σύγκριση (Δεκέμβριος προς Νοέμβριο), υπήρξε μείωση των τιμών στην ενέργεια πλην Ηλεκτρισμού (αύξηση 1,3%) και στα καύσιμα.

Ειδικότερα, μειώσεις τιμών καταγράφηκαν σε: Φυσικό αέριο (1,5%), Πετρέλαιο θέρμανσης (11,8%) και Καύσιμα και λιπαντικά (8,9%). Στα είδη διατροφής, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε: Ψωμί (0,8%), Μοσχάρι (2,2%), Χοιρινό (2,4%), Ψάρια νωπά (3,1%), Τυριά (1,2%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (2%) και Ελαιόλαδο (2%).

Αντίθετα, υπήρξαν μειώσεις τιμών σε: Φρούτα νωπά (6,1%), Λαχανικά νωπά (2,1%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (2,2%). Επίσης, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε: Ένδυση και υπόδηση (4,8%), Ενοίκια κατοικιών (1,2%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (2%) και Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (1,2%). Στον αντίποδα, μειώθηκαν οι τιμές σε: Αυτοκίνητα καινούργια (0,6%), Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (12,2%) και Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (5,6%).

Έρχεται και συνέχεια

Βέβαια το δράμα και η αγωνία, ενώπιον των τιμών που ίπτανται, των καταναλωτών, δε θα λάβει τέλος. Αντίθετα, με βάση όσα καταγράφονται από στελέχη της αγοράς, που βλέπουν τιμοκαταλόγους να καταφθάνουν σε αλυσίδες λιανικής, υπάρχουν ήδη νέες ανατιμήσεις έως και 20% - 25% σε πολλούς κωδικούς ειδών πρώτης ανάγκης. Θα κάνουν, δε, την εμφάνισής τους στα “ράφια της αγωνίας” οσονούπω. Και βέβαια υπάρχει και συνέχεια καθώς η σημαντική αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων και παραγωγής, που καταγράφηκε και το 2022 αναμένεται να φανεί στις τιμές το 2023 κι έτσι η ακρίβεια σε βασικά προϊόντα αναμένεται να είναι βασικό στοιχείο της καθημερινότητας και το 2023, παρά την όποια επιβράδυνση του πληθωρισμού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο ο “εισαγόμενος πληθωρισμός” όσο και ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία έχουν δείξει το τι θα συμβεί το επόμενο διάστημα. Έτσι, με βάση την ΕΛΣΤΑΤ, περαιτέρω άνοδο, της τάξης του 21,3%, σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Οκτώβριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2021, έναντι αύξησης 33,9% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2021 με το 2020.

Συνεχίζει, επίσης, την ανοδική του πορεία, έστω και με μια τάση επιβράδυνσης το κόστος παραγωγής στη βιομηχανία, λόγω ενέργειας και πρώτων υλών. Συγκεκριμένα, νέα μεγάλη αύξηση κατά 26,2% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Νοέμβριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2021, έναντι αύξησης 24,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2021 με το 2020. Κάτι που βέβαια αναμένεται να φανεί στο "ράφι" το επόμενο διάστημα.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι εκτιμήσεις ακόμη και του Υπ. Οικονομικών αλλά και των διεθνών οργανισμών παραπέμπουν σε συνέχιση του ράλι αυξήσεων αν και με χαμηλότερες ταχύτητες. Χαρακτηριστικά η Κομισιόν προβλέπει ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα θα διαμορφωθεί στο 6% από 10% το 2022 για να υποχωρήσει στο 2,4% το 2024 και στο 1,9% από το 2025. Ο ΟΟΣΑ αναμένει πτώση στο 4,5% από το 9,7% το 2022 και περαιτέρω στο 2,3% το 2024 και στο 2% το 2025 ενώ το ΔΝΤ βλέπει πληθωρισμό 3,2% από 9,2% πέρυσι με υποχώρηση στο 3,2% για φέτος και κοντά στο επίπεδο του 2% το 2024.

Από την πλευρά του το υπουργείο Οικονομικών βάζει τον πήχη στο 5% έναντι 9,9% το 2022. Ωστόσο με βάση το οικονομικό επιτελείο το δομικός πληθωρισμός θα συνεχίσει ανοδικά ενώ και ο Γενικός Δείκτης θα παραμείνει πέριξ του 7% το πρώτο εξάμηνο του έτους, λόγω τροφίμων και ενέργειας. Ο δομικός πληθωρισμός βρίσκεται, άλλωστε, σε ρότα ανόδου, με το Νοέμβριο να “κλείνει” στο 5,9% από 5,2% τον Οκτώβριο, σε αντίθετη, ρότα, δηλαδή΄ από το Γενικό Δείκτη.

Τα “αναχώματα”

Τούτων δοθέντων η κυβέρνηση, πέρα από τις αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, αλλά και την ενεργοποίηση του market pass, "σηκώνει" και το θέμα του κατώτατου μισθού. Μάλιστα, την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή με τη μορφή τροπολογίας η σχετική ρύθμιση για την επίσπευση των διαδικασιών για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, το νέο ύψος του οποίου αναμένεται να ισχύσει από την 1η Απριλίου.

Επίσης υπάρχει και το αποθεματικό του 1 δισ. ευρώ που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό για πιθανές πρόσθετες παρεμβάσεις στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων απέναντι στη πληθωριστική κρίση.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Σούπερ Μάρκετ, Πληθωρισμός, ΕΛΣΤΑΤ
SHARE:

24Media Network