Ξενοδόχοι: Ο φόρος διαμονής θα έχει απώλειες 340 εκατ. ευρώ

Ξενοδόχοι: Ο φόρος διαμονής θα έχει απώλειες 340 εκατ. ευρώ

Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, παρουσίασε μελέτη, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία από την εφαρμογή του φόρου διαμονής το 2018, θα υπάρξουν απώλειες 6.174 θέσεων εργασίας

Εχει γίνει πολύ μεγάλος θόρυβος για την επιβολή του φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία. Το Υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να το θεσπίσει, εγγράφοντας έσοδα στον προϋπολογισμό κοντά στα 90 εκατ. ευρώ, επιβάλλοντας φόρος από 0,50 ευρώ έως 4 ευρώ ανάλογα την κατηγορία του ξενοδοχείου. Και τον φόρο αυτό, θα κληθεί να τον πληρώσει ο πελάτης, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να απορροφηθεί και από τους ξενοδόχους, ενδεχομένως που οικονομικά ισχυρούς.

Ο φόρος διαμονής, σύμφωνα με την έρευνα, μπορεί να αποφέρει έσοδα στο ελληνικό δημόσιο, όμως παράλληλα μπορεί να αποφέρει μείωση εσόδων στα ξενοδοχεία κι αν αυτό συμβεί, χάνοντας πελάτες, πιθανότατα μπορεί να οδηγήσει και σε μείωση των θέσεων εργασίας.

Βέβαια, και σε άλλες χώρες έχουν επιβληθεί φόροι διαμονής, σε Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία και αλλού. Όμως ο φόρος εκεί, έχει αντισταθμιστικά οφέλη, διότι πηγαίνει για το πράσινο της περιοχής (πλήρωσα τέτοιο  φόρο στο Στρασβούργο, 3 ευρώ την ημέρα), για την καθαριότητα, για τον καλλωπισμό, γενικά για το περιβάλλον. Όμως, στην Ελλάδα έχει καθαρά δημοσιονομικό χαρακτήρα και είναι φόρος που έρχεται να προστεθεί στους ήδη μεγάλους φόρους που πληρώνουν οι Ελληνες ξενοδόχοι, με τους ανταγωνιστές τους στην Ευρώπη και αλλού (π.χ. Τουρκία), να πληρώνουν πολύ λιγότερους.

Υπάρχουν και άλλα θέματα με τον φόρο. Οι τουριστικοί πράκτορες δεν τον βάζουν στα πακέτα που πωλούν στους πελάτες τους, για να μην αυξηθεί το τελικό ποσό στον πελάτη, κι θα αφήσουν τους ξενοδόχους να τον χρεώνουν στους πελάτες όταν φεύγουν από το ξενοδοχείο ή να τον προπληρώνουν με πιστωτική κάρτα. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί που έρχονται για τουρισμό στην Ελλάδα, έχοντας προπληρώσει διαμονή και ημιδιατροφή (περιπτώσεις all inclusive ξενοδοχείων), με συνέπεια να έρχονται και να φεύγουν χωρίς να κάνουν κανένα παραπάνω έξοδο, εντός του ξενοδοχείου.

Ενδεχομένως να υπάρξουν και περιπτώσεις ξενοδόχων που δεν θα θελήσουν να πληρώνονται τον φόρο μέσω της πιστωτικής κάρτας, διότι θα επιβαρύνονται με προμήθεια προς την τράπεζα, για ένα ποσό που δεν θα πάει στο ταμείο τους, αλλά στο ελληνικό δημόσιο.

Αρκετά λοιπόν είναι τα ζητήματα με τον φόρο διαμονής που εφαρμόζει το Υπουργείο Οικονομικών, για τον οποίο το Υπουργείο Τουρισμού ήταν αντίθετο με την επιβολή του αρχικά και στη συνέχεια σύμφωνο με την προϋπόθεση μόλις βελτιωθούν τα οικονομικά να καταργηθεί.

Σήμερα, για μία ακόμη φορά, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας ζήτησε την απόσυρση του νόμου για το φόρο διαμονής, επισημαίνοντας ότι η εφαρμογή του θα προκαλέσει  απώλειες 6.174 θέσεων εργασίας και απομείωση των εσόδων του κράτους κατά 435 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία αυτά παρουσιάστηκαν από την μελέτη της Grant Thornton, στην οποία αποτυπώνονται οι συνέπειες εφαρμογής του μέτρου για την επιβολή φόρου διαμονής, που εμπεριέχεται ήδη στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2018.

Η μελέτη με τίτλο: «Διερεύνηση των επιπτώσεων του φόρου διαμονής στον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα», αναφέρει ότι: «ο φόρος διαμονής δημιουργεί δημοσιονομικό όφελος που εκτιμάται ετησίως στα 84 εκατ. ευρώ. Αν η αξιοποίηση του ποσού μεγιστοποιηθεί μέσω της διοχέτευσης σε δημόσιες επενδύσεις τότε θα δημιουργήσει μια θετική συμβολή που ανέρχεται στα 94 εκατ.». Συγχρόνως όμως η μελέτη καταδεικνύει ότι τελικώς οι απώλειες στην οικονομία, από την εφαρμογή του νόμου για τον φόρο διαμονής, θα ανέλθουν στα  340 εκατ. ευρώ, ποσό που ουσιαστικά εξαφανίζει τα όποια εισπρακτικά οφέλη. Και αυτό διότι η επιβολή του φόρου διαμονής εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε μια αύξηση της μέσης τιμής δωματίου  κατά 1,9%, προκαλώντας ένα περιορισμό της ζήτησης που θα οδηγήσει στη μείωση της συνολικής  αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,5%.

Σύμφωνα με τη μελέτη, αν η επιβολή ενός φόρου οδηγεί συνακόλουθα σε αύξηση της τιμής του εκάστοτε δωματίου, λόγω μετακύλισης της δαπάνης στους  καταναλωτές, τότε δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά δεδομένου ότι το ξενοδοχειακό προϊόν γίνεται ακριβότερο και χάνει μέρος από την ανταγωνιστικότητά του. Ταυτόχρονα αν τα ξενοδοχεία δεν μετακυλήσουν την αύξηση του φόρου στους καταναλωτές, τότε θα υποστούν μείωση των αποτελεσμάτων τους ή θα υποχρεωθούν να μεταβάλουν την ποιότητα των υπηρεσιών με κίνδυνο την μείωση της ζήτησης.

Η Grant Thornton υποστηρίζει ότι ως συνέπεια των παραπάνω, το τελικό αποτέλεσμα των ξενοδοχείων χειροτερεύει σε σημαντικό βαθμό, δημιουργώντας ακόμα  μεγαλύτερα προβλήματα ταμειακής διαχείρισης των επενδυτικών και χρηματοδοτικών τους ροών.

Ειδικότερα, η μελέτη του Ξ.Ε.Ε. σημειώνει ότι η επιβολή του φόρου διαμονής θα μειώσει το σύνολο της αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά  2,51% (435 εκατ. ευρώ), δηλαδή τα έσοδα από τα 17,36 δισ. θα μειωθούν  στα 16,93 δισ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Τσακίρης, ανέφερε συγκεκριμένα ότι: «το μέτρο εφαρμοζόμενο θα αποβεί καταστροφικό για την τουριστική ανταγωνιστικότητά μας. Ως αποτέλεσμα της επιβολής του φόρου διαμονής, είτε τα ξενοδοχεία μετακυλήσουν τον φόρο στον καταναλωτή, είτε, παρά  τη δυσχερή θέση στην οποία ευρίσκονται και με εξαντλημένη, όπως έδειξε η προηγούμενη μελέτη μας, την φοροδοτική τους δυνατότητα, απορροφήσουν τελικώς τον φόρο, οι απώλειες για την ελληνική οικονομία θα ξεπεράσουν τα 340 εκατ. ευρώ.

Εξ ου και αποκαλούμε αυτό το μέτρο εξαιρετικά υφεσιακό, που πλήττει κυρίως τα μικρά ξενοδοχεία και αυτά των χαμηλότερων κατηγοριών που αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών ξενοδοχείων.».

Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι: «στην κρίσιμη καμπή στην οποία βρίσκεται η χώρα μετά από 8 χρόνια κρίσης απαιτούνται ορθολογικές λύσεις. Οι όποιες λύσεις, φόροι και μέτρα που αποφασίζεται να θεσμοθετηθούν, επιβάλλεται να συνοδεύονται και από μελέτες των  συνολικών επιπτώσεων τους στην οικονομία και την κοινωνία.»

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα