Δούκας: “Πρέπει να χτυπήσουμε το φαινόμενο ‘του πολεοδομικού λαθρεπιβάτη'”

Διαβάζεται σε 6'
Χάρης Δούκας
Χάρης Δούκας Menelaos Myrillas/ SOOC

“Ή θα δημιουργήσουμε ανθεκτικές πόλεις και θα δώσουμε μια ανάσα στους κατοίκους ή θα συνεχίσουμε να χτίζουμε όπως και πριν και χειρότερα” τόνισε ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, σχολιάζοντας τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, παραχώρησε συνέντευξη σήμερα, Δευτέρα (22/4), ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3 και στους δημοσιογράφους Νότη Παπαδόπουλο και Βασίλη Χιώτη, όπου μεταξύ άλλων μίλησε για τον τουρισμό στην πόλη, τα τραπεζοκαθίσματα, τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό και την παράνομη στάθμευση.

Για το μπόνους ύψους κτιρίων, που προβλέπει ο ΝΟΚ ο κ. Δούκας, είπε:

“Σύμφωνα με γνωμοδότηση που ζητήσαμε από το δικηγορικό γραφείο του κ. Νίκου Αλιβιζάτου, όσον αφορά στο μπόνους των κτιρίων που προβλέπει ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός, η προσαύξηση σε ορόφους είναι αντισυνταγματική. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα και με τις αποφάσεις του ΣτΕ, θα έπρεπε να εφαρμόζονται οι διατάξεις που προ-υπήρχαν, οι οποίες προστατεύουν – εκτός των άλλων –προστατεύουν ειδικές περιοχές, όπως αυτές που βρίσκονται γύρω από την Ακρόπολη. Αυτή την μάχη την έχω ξεκινήσει προεκλογικά, όταν έλεγα ότι η Αθήνα είναι μια τσιμεντούπολη, που δεν αντέχει άλλο τσιμέντο και ότι δεν μπορούμε να δημιουργούμε «πράσινους ουρανοξύστες».

Με τις ρυθμίσεις του ΝΟΚ συμβαίνει το εξής παράδοξο: Κάνουν ενεργειακές αναβαθμίσεις στα κτίρια, και σηκώνουν μέχρι και τρεις ορόφους παραπάνω. Άρα ουσιαστικά, εξουδετερώνουν το θετικό ενεργειακό τους αποτύπωμα.

Το βασικό μου επιχείρημα και στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, ήταν αυτό ακριβώς, να χτυπήσουμε το φαινόμενο «του πολεοδομικού λαθρεπιβάτη», που του άνοιξε την πόρτα ο ΝΟΚ του 2012 και έκτοτε έχουν γίνει 37 τροποποιήσεις. Η κάθε μία απ’ αυτές δημιουργεί μια συνθήκη που μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση του ύψους των κτιρίων.

Και η συζήτηση αυτή γίνεται σε μια τσιμεντούπολη όπου υπολογίζεται ότι καταγράφονται 3000 θάνατοι, σχετιζόμενοι με τον καύσωνα, ενώ σήμερα διεθνείς μελέτες καταγράφουν ότι τα τελευταία 20 χρόνια αυξήθηκαν 30% οι θάνατοι που συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με τους καύσωνες. Έτσι ενώ συζητάμε για αβίωτη πόλη, ταυτόχρονα δίνουμε μπόνους για να σηκώσουμε ακόμα ψηλότερα κτίρια, ενώ έχουμε περιοχές όπως η Κυψέλη όπου υπάρχουν στενά που δεν τα βλέπει ποτέ ο ήλιος; Πρέπει να απαντήσουμε στο πρόβλημα: Ή θα δημιουργήσουμε ανθεκτικές πόλεις και θα δώσουμε μια ανάσα στους κατοίκους ή θα συνεχίσουμε να χτίζουμε όπως και πριν και χειρότερα.

Αν θέλουν να δώσουν κίνητρα για ενεργειακά κτίρια, ας είναι φορολογικά, για παράδειγμα φορολογικές ελαφρύνσεις και σε αυτό θα είμαι σύμφωνος.

Μαθαίνουμε ότι ετοιμάζεται μια τροπολογία στο ΝΟΚ. Να τεθεί σύντομα σε διαβούλευση, διότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα αλαλούμ με την έκδοση των οικοδομικών αδειών. Και αυτή η ρύθμιση πρέπει να παίρνει σοβαρά υπόψη της, τις αποφάσεις του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ. Χρειάζεται γρήγορα μια νομοθετική παρέμβαση, η οποία εγώ θεωρώ ότι πρέπει να έχει μια αναδρομική ισχύ”.

Για τον τουρισμό, ο κ. Δούκας τόνισε:

“Ο φόρος διαμονής, ο οποίος έγινε τέλος ανθεκτικότητας και φτάνει στα υπερλούξ ξενοδοχεία τα πεντάστερα 10€ τη μέρα, δεν αποδίδεται στον Δήμο. Το τέλος παρεπιδημούντων, το οποίο ήταν 2% του τζίρου των ξενοδοχείων και αυτό πριν αρκετά χρόνια, μειώθηκε στο 0,5%. Έτσι λοιπόν, ο Δήμος της Αθήνας παρ’ ότι το ’23 υπολογίζεται ότι είχε 6,5-7 εκατομμύρια τουρίστες, εισέπραττε μόλις 42 λεπτά για κάθε τουρίστα. Αυτό μένει στην πόλη. Και προσέξτε, ζητάνε από τη δημοτική αρχή, με πόρους για 700.000 κατοίκους να κρατάω καθαρή την πόλη, να λάμπει για 7 εκατομμύρια επισκέπτες. Αυτό που προσπαθώ να πω, είναι ότι δεν βγαίνει.

Για παράδειγμα, υπάρχουν ξενοδοχεία τα οποία χρειάζεται να μαζέψουμε τα σκουπίδια τους 4 και 5 φορές τη μέρα. Αν πάτε ας πούμε στο Λονδίνο, θα υπάρχει ένα δρομολόγιο, γιατί τα ξενοδοχεία έχουν ειδικές υποδομές για τα απορρίμματα.

Πήραμε ομόφωνη απόφαση στην ΚΕΔΕ, ότι το περίφημο τέλος ανθεκτικότητας πρέπει να επιστρέφει στους δήμους για να ενισχύει και την ανθεκτικότητα και τις υποδομές των πόλεων και νομίζω ότι η κυβέρνηση θα το λάβει σοβαρά υπόψη της. Ξέρετε, λέμε συνέχεια για τον τρόπο που αυξάνεται ο τουρισμός, για το βιώσιμο τουρισμό, αλλά αν δεν δώσουμε χρήματα, ο τουρισμός δεν θα είναι βιώσιμος και θα υπάρξει πολύ μεγάλο πλήγμα και στο τουριστικό προϊόν και στους κατοίκους”.

Για τα τραπεζοκαθίσματα, ο Δήμαρχος Αθηναίων, σημείωσε πως:

“Έχουμε διενεργήσει δεκάδες ελέγχους στην περιοχή του Ψυρρή, στην πλατεία της Αγίας Ειρήνης, στην Φωκίωνος Νέγρη, στο Μεταξουργείο, το Γκάζι, την Κυψέλη, τα Πατήσια και αλλού. Στο 60% των περιπτώσεων διαπιστώσαμε υπέρβαση στην κατάληψη του χώρου. Το πιο ενδιαφέρον όμως ποιο είναι; Σε κάποιες περιπτώσεις, από 3 έως 48 ώρες μετά, το 85% των παραβατών είχαν επαναφέρει παράνομα τα τραπεζοκαθίσματα. Άρα ποιες είναι οι λύσεις;

Πρώτον: Είναι πολύ χαμηλό το πρόστιμο για τα παράνομα τραπεζοκαθίσματα και θα το αλλάξουμε. Δεν μπορεί να είναι όσο ένας καφές, διότι τόσο είναι περίπου το πρόστιμο. Στις πιο ακριβές περιοχές είναι 3€ ανά τ.μ. Δεύτερον, η απόδοση πρέπει να γίνεται πολύ πιο γρήγορα.

Και τρίτον, πρέπει να αυστηροποιηθεί και η διαδικασία αφαίρεσης των αδειών. Διότι δεν μπορεί όλη η δημοτική αρχή να κυνηγάει τα παράνομα τραπεζοκαθίσματα και εκείνοι να συνεχίζουν να βάζουν, να τα βγάζουν. Ακόμα και μια – δύο μέρες να το κλείσουμε, μια βδομάδα είναι το ανώτατο όριο, πάλι το κόστος είναι περιορισμένο σε σχέση με το όφελος από την παρανομία, για αυτό και θα αλλάξουμε την κανονιστική. Αλλά ξαναλέω ότι πρέπει όλοι να σεβόμαστε την πόλη και οι ίδιοι οι επαγγελματίες και να καταλάβουν ότι αυτή η εικόνα και τους ίδιους τους δημιουργεί πολύ μεγάλο πρόβλημα. Όταν παρανομούν θα πληρώσουν.

Για τις αλλαγές που απαιτούνται θα συνεργαστώ με το Υπουργείο Εσωτερικών, με τον κύριο Λιβάνιο, για να υπάρξουν κανόνες που θα τους σεβόμαστε όλοι”.

Τέλος, για την παράνομη στάθμευση, ο κ. Δούκας, ανέφερε:

Κόβουμε περίπου 50.000 κλήσεις για παράνομη στάθμευση τον μήνα. Δεν σβήνουμε καμία κλήση, εκτός και αν υπάρχουν ανθρωπιστικοί λόγοι. Ο στόχος μας δεν είναι να αυξήσουμε τα έσοδα μας, αλλά να μπορέσει να λειτουργήσει η πόλη. Διότι αν έχουμε διπλοπαρκαρισμένα, αν έχουμε πάνω σε ράμπες, τότε τι σεβόμαστε; Σεβόμαστε τους ανθρώπους που έχουν πρόβλημα, τις οικογένειες με μικρά παιδιά, άτομα με αναπηρία;

Η δημοτική αστυνομία έχει εντείνει τους ελέγχους της. Πηγαίνει η δημοτική αστυνομία, γράφει και διώχνει τα παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα, φεύγουν και μόλις φεύγουν οι δημοτικοί αστυνόμοι, αμέσως μετά επιστρέφουν. Τι θέλω να πω; Πρέπει να αγαπήσουμε την πόλη”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα