Καραμανλής για Τέμπη: “Ξέρω ότι είμαι αθώος, στηρίζω ολόψυχα την πρόταση της ΝΔ”
Διαβάζεται σε 10'
Στην κρίση της Δικαιοσύνης δήλωσε ότι προσβλέπει ο πρώην υπουργός, καταγγέλλοντας έξι ψέματα στις προτάσεις της αντιπολίτευσης για προανακριτική για τα Τέμπη.
- 18 Ιουνίου 2025 18:30
Βέβαιος για την αθωότητα του δήλωσε ο πρώην υπουργός, Κώστας Αχ. Καραμανλής, καλώντας τους συναδέλφους του βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας να ψηφίσουν τη γαλάζια πρόταση για προανακριτική σε βαθμό πλημμελλήματος για τα Τέμπη, ακόμη και εάν θεωρούν άδικη την παραπομπή του.
Τόνισε άλλωστε ότι προσβλέπει στην κρίση της Δικαιοσύνης για να αποδειχθεί – όπως υπογράμμισε- η αθωότητα του. Παράλληλα κατήγγειλε έξι “ψέματα και ανακρίβειες στις προτάσεις της αντιπολίτευσης”, καταθέτοντας στοιχεία για τα πεπραγμένα του κατά τη θητεία του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
“Σας λέω από την αρχή ότι στηρίζω ολόψυχα την πρόταση της ΝΔ για σύσταση προκαταρκτικής Επιτροπής. Και το ίδιο ζητώ να κάνουν και οι συνάδελφοί μου βουλευτές”, δήλωσε ειδικότερα ο κ. Καραμανλής.
Και κλείνοντας την ομιλία του επανέλαβε: “Θέλω να ζητήσω προσωπικά από τον καθένα και την καθεμιά συνάδελφό μου να υπερψηφίσουν τη πρόταση της ΝΔ, ακόμα και από εκείνους που θεωρούν άδικη τη παραπομπή μου. Δεν πρόκειται να κρυφτώ πίσω από καμία ασυλία ή κυβερνητική πλειοψηφία”.
Ξεκαθάρισε άλλωστε εξαρχής ότι επιθυμεί να κριθεί η υπόθεση του από τη Δικαιοσύνη. Στην αρχή της ομιλίας του σημείωσε: “Θέτω τον εαυτό μου ενώπιον της κρίσης της Δικαιοσύνης. Όχι μόνο γιατί δεν θέλω να υπάρχει καμία υπόνοια ότι ψάχνω πολιτική ασπίδα στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία του κόμματός μου. Αλλά γιατί έχω απόλυτο σεβασμό στη μνήμη όσων χάθηκαν στα Τέμπη”. Ενώ κλείνοντας την ομιλία του δήλωσε: “Ξέρω ότι είμαι αθώος και προσβλέπω στη κρίση της Δικαιοσύνης για να το μάθει όλη η Ελλάδα”.
“Ψέματα και ανακρίβειες στις προτάσεις της αντιπολίτευσης”
Ο κ. Καραμανλής αμφισβήτησε την ουσία των προτάσεων της αντιπολίτευσης για κακουργηματική διώξη του και έκανε λόγο για ψέματα και ανακρίβειες.
Αναφερόμενος στη δικογραφία του Εφετη Ανακριτή που έχει φθάσει στη Βουλή σημείωσε: “Μέσα στις δεκάδες χιλιάδες σελίδες της δικογραφίας, στο πρόσωπο μου γίνονται μετρημένες δύο αναφορές χωρίς αξιολόγηση ή κρίση από τον ανακριτή. Αναφορές που αφορούν δύοεπιστολές που έλαβα από υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου και θίγουν– μεταξύ άλλων – ζητήματα που έχουν να κάνουν με το προσωπικό και τη χρηματοδότηση του ΟΣΕ”.
Υπογράμμισε επίσης ότι: “Μέσα στα επιτρεπόμενα πλαίσια ενίσχυσα τον ΟΣΕ με 417 θέσεις εργασίας και σχεδόν 400 εκατομμύρια ευρώ”. Κατέθεσε δε έγγραφα με στοιχεία, κάνοντας λόγο για έξι αλήθειες γύρω από την τραγωδία των Τεμπών.
“Δρομολόγησα προσλήψεις στον ΟΣΕ”
“Αλήθεια πρώτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί δεν ψάξαμε να βρούμε προσωπικό”, υποστήριξε ο κ. Καραμανλής.
Ανέφερε ειδικότερα ότι: “Τον Σεπτέμβριο του 2021, κατεγράφη στο γνωστό υπηρεσιακό σημείωμα του τότε Γενικού Διευθυντή Μεταφορών, η ανάγκη για 290 προσλήψεις. Εξαντλώντας κάθε νόμιμη διαδικασία δρομολόγησα στον ΟΣΕ, 417 νέες προσλήψεις για τα επόμενα χρόνια, μέσω ΑΣΕΠ και με προσλήψεις ορισμένου χρόνου”.
Συνέχισε λέγοντας: “Τον Νοέμβριο του 2021 – δύο μόλις μήνες αφότου έλαβα την επιστολή – ζητήσαμε 293 άτομα. Δυο Πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου πιστοποιούν τις παραπάνω προσλήψεις. Γνωρίζοντας τις αργόσυρτες διαδικασίες του ΑΣΕΠ, έγιναν άμεσα προσλήψεις 200 ατόμων με Σύμβαση Ορισμένου Χρόνου. Διότι ακόμα και μέχρι σήμερα οι 217 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ – αν και έχουν δρομολογηθεί- δεν έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους.»
Σε αυτό το σημείο, ο κ.Καραμανλής επεσήμανε αφενός ότι “συγκριτικά τη δεκαετία από το 2010 μέχρι το 2020 προσλήφθηκαν μόλις 32 μόνιμοι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ“, αφετέρου ότι με το νόμο Ρέππα είχε επέλθει μείωση προσωπικού σε ποσοστό 50%.
“Ως υπουργός δεν κώφευσα στις εκκλήσεις- Αύξησα τη χρηματοδότηση του ΟΣΕ”
“Αλήθεια δεύτερη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί δεν βάλαμε λεφτά στον σιδηρόδρομο – που τα ψάξαμε και τα βρήκαμε από όπου μπορέσαμε”, δήλωσε επίσης ο κ. Καραμανλής.
Αναφέρθηκε στη χρόνια υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ και την κατάσταση, την οποία η παρέλαβε η κυβέρνηση της ΝΔ το 2019.
“Ως υπουργός δεν κώφευσα, όπως με κατηγορούν. Δεν αδιαφόρησα στις εκκλήσεις και στις επιστολές για τα χρόνια προβλήματα του ΟΣΕ και του σιδηροδρόμου. Προσπάθησα, με τους συνεργάτες μου, να αντιμετωπίσω τις συνέπειες εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου για πάνω από 10 χρόνια”, τόνισε.
Όσον αφορά στις κινήσεις που έκανε για τη χρηματοδότηση του ΟΣΕ και του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι την τετραετία 2019- 2023 διοχετεύθηκαν στον ΟΣΕ κονδύλια ύψους περίπου 400 εκ ευρώ.
“Στην Ελλάδα του μνημονίου, το ταβάνι του ΟΣΕ ήταν 45 εκ ευρώ κατ’ έτος. Αυξήσαμε τη χρηματοδότηση σε 75 εκ ευρώ, με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο τέλος του 2022 ώστε να μπουν στον προϋπολογισμό του 2023”, είπε και εξήγησε ότι: “Η ετήσια επιχορήγηση δε μπορούσε να αυξηθεί πριν το 2022, λόγω του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και το 2018”.
Σε αυτό το σημείο ο κ. Καραμανλής θύμισε ότι τα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, από το 2015 ως το 2019, η ενίσχυση του ΟΣΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μόλις που ξεπερνούσε τα 12 εκατομμύρια ευρώ. Και πρόσθεσε: “Από το δεύτερο εξάμηνο του 2019, με κυβέρνηση της ΝΔ , η επιχορήγηση πενταπλασιάστηκε στα 60 εκατομμύρια ευρώ“. Παράλληλα, όπως είπε ο πρώην υπουργός έγιναν κινήσεις για διαγραφή χρεών από τη δεκαετία του ’80, εξυγιαίνοντας την οικονομική θέση της εταιρείας, η οποία εντάχθηκε στην πορεία και στο Πρόγραμμα Τομεακών Επενδύσεων, αλλά και στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.
“Ο έλεγχος της ασφάλειας αφαιρέθηκε από το υπουργείο Μεταφορών το 2013”
“Αλήθεια τρίτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί αδιαφορήσαμε για την ασφάλεια των τρένων”, δήλωσε επίσης ο κ. Καραμανλής.
Εξήγησε ότι αρμόδια για τα θέματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου είναι η ΡΑΣ. Υπενθύμισε ότι: “Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2013 ζήτησε να γίνει η εθνική αρχή ασφάλειας. Και αυτή η απαίτηση υλοποιήθηκε με το νόμο 4199/2013 που ορίζει την ΡΑΣ ως τη μοναδική Εθνική Αρχή Ασφαλείας για τους σιδηροδρόμους”.
Απάντησε δε στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, σχολιάζοντας: “Ο έλεγχος της ασφάλειας αφαιρέθηκε από το υπουργείο Μεταφορών το 2013 – αλλά το 2023 όλοι ζητούσαν ευθύνες από τον υπουργό. Γιατί; Γιατί το ψέμα ήταν πολύ πιο βολικό από τις σκληρές αλήθειες που ο πολιτικός κόσμος οφείλει στον ελληνικό λαό”.
“ΟΣΕ και Hellenic Train ήταν πλήρως και αρμοδίως πιστοποιημένοι”
“Αλήθεια τέταρτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί δεν έκλεισε ο σιδηρόδρομος όπως τάχα ισχυρίζονται σήμερα κάποιοι”, είπε επίσης ο κ. Καραμανλής.
Ειδικότερα, απαντώντας στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης ότι δεν ζήτησε ως υπουργός να κλείσει ο σιδηρόδρομος, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι: “Kανείς δεν ζήτησε να κλείσει ο σιδηρόδρομος, ούτε οι συνδικαλιστές, ούτε η ΡΑΣ” και σχολίασε ότι ακόμη κι αν έμπαινε λουκέτο “θα ήταν παράνομο”.
Κατέθεσε μάλιστα έγγραφα στα πρακτικά, τα οποία αποδεικνύουν όπως υπογράμμισε ότι: “ΟΣΕ και Hellenic Train ήταν πλήρως και αρμοδίως πιστοποιημένοι τη μέρα που έγινε το δυστύχημα. Αυτά δε τα πιστοποιητικά ασφαλείας τους, παραμένουν και σήμερα σε ισχύ”.
Ο πρώην υπουργός εξήγησε ότι η ΡΑΣ “είχε χορηγησει πιστοποιητικό ασφαλείας στον ΟΣΕ για πέντε χρόνια, δηλαδή ως το 2026. Και μάλιστα χωρίς οποιονδήποτε περιορισμό ή παρατήρηση” και ότι η Hellenic Train “είχε πάρει Πιστοποιητικό Ασφαλείας από την Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων, τον ERA, στις 6 Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή λίγες ημέρες πριν το δυστύχημα. Πιστοποιητικό χωρίς περιορισμούς, επίσης με πενταετή διάρκεια”.
“Ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας αποτρέπει δυστυχήματα και αυτός παραβιάστηκε”
“Αλήθεια πέμπτη: Το δυστύχημα δεν έγινε επειδή δεν υπήρχε σύστημα ασφάλειας”, δήλωσε επίσης ο κ. Καραμανλής.
“Τα αυτόματα συστήματα διαχείρισης βοηθούν στην αποτροπή του δυστυχήματος. Ομως η έλλειψή τους δεν προκαλεί από μόνη της δυστυχήματα”, σημείωσε. Σχολίασε άλλωστε πως εάν ίσχυε αυτό: “Τότε σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρόμου, όπου η κυκλοφορία γινόταν και εξακολουθεί να γίνεται χωρίς αυτόματα συστήματα, θα συνέβαιναν διαρκώς δυστυχήματα”.
Μάλιστα διευκρίνισε ότι “όταν έγινε το δυστύχημα των Τεμπών, τέτοια αυτοματοποιημένα συστήματα, όπως το ERTMS λειτουργούσαν σε ποσοστό 14% του βασικού Ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου”.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι: “Είναι η τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας που αποτρέπει τα δυστυχήματα. Αυτός παραβιάστηκε πολλαπλά το βράδυ του δυστυχήματος των Τεμπών. Ο Κανονισμός προβλέπει την κυκλοφορία τρένων χωρίς σύστημα σηματοδότησης και τηλε-διοίκησης. Και ορίζει τις διαδικασίες που θα πρέπει να εφαρμόζονται στην περίπτωση αυτή. Διαδικασίες που το τραγικό βράδυ του δυστυχήματος των Τεμπών παραβιάστηκαν πολλές φορές. Αν ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας τηρείται, τότε είναι ασφαλής η σιδηροδρομική κυκλοφορία και χωρίς τα αυτόματα συστήματα”. Υπενθύμισε δε ότι “ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας επικαιροποιήθηκε το 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ”.
“Στην 717 δώσαμε παρατάσεις, όπως έκανε και ο ΣΥΡΙΖΑ, γιατί δεν υπήρχε άλλη λύση”
“Αλήθεια έκτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί οι παρατάσεις οδηγήσαν στην καθυστέρηση υλοποίησης της 717”, είπε τέλος ο κ. Καραμανλής, απαντώντας στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης.
“Ασφαλώς και θέλαμε να υπάρχουν τα αυτόματα συστήματα ασφάλειας στους σιδηροδρόμους της χώρας. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε αποφασιστικά μετά το 2019 τις συμβάσεις για την ολοκλήρωση των συστημάτων αυτών. Συμβάσεις που εκκρεμούσαν για δεκαετίες”, ανέφερε.
Έκανε όμως λόγο για αντιφάσεις της αντιπολίτευσης, καθώς όπως σχολίασε από τη μία τον κατηγορεί για καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της σύμβασης, την ίδια ώρα του καταλογίζει ότι δεν την ακύρωσε.
“Αν είχε ακυρωθεί η σύμβαση, η καθυστέρηση θα ήταν πολύ μεγαλύτερη. Το ίδιο και η ζημία του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτό λέει η κοινή λογική. Δώσαμε παρατάσεις όπως έκανε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που έδωσε πολύ περισσότερες. Δεν υπήρχε άλλη λύση”, δήλωσε ο κ. Καραμανλής.
Υπογράμμισε μάλιστα ότι πήρε επάνω του την απόφαση ολοκλήρωσης της σύμβασης 717, αφού και το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε κρίνει νόμιμες όλες τις παρατάσεις και υπογράμμισε: “Τον Φεβρουάριο του 2023, παρά τα πολλά προβλήματα της πανδημίας η σύμβαση 717 είχε υλοποιηθεί στο μεγαλύτερο της μερος και γι’ αυτό ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριου του 2023”.
“Δεν κρύφτηκα- Στοχοποιείτε τους συμπατριώτες μου επειδή με ψήφισαν”
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ.Καραμανλής υπενθύμισε ότι παραιτήθηκε άμεσα μετά το δυστύχημα των Τεμπών, σχολιάζοντας ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αυτονόητο σε άλλες χώρες, αλλά στην Ελλάδα δεν υπήρχε αντίστοιχο προηγούμενο στο πολιτικό σύστημα στα χρόνια της Μεταπολίτευσης.
“Ως εκλεγμένος βουλευτής της ΝΔ στις Σέρρες τέθηκα στην κρίση των ψηφοφόρων στις εκλογές του 2023. Δεν κρύφτηκα. Κι αυτό αυτονόητο είναι σε μια κοινοβουλευτική Δημοκρατία”, υπογράμμισε επίσης.
Κατήγγειλε πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών από την αντιπολίτευση, η οποία, όπως είπε: “Εφτασε σε τόσο χαμηλό σημείο όπου κατηγορείτε και στοχοποιείτε όποιον με πλησιάζει. Τους συμπατριώτες μου επειδή με ψήφισαν. Τους συναδέλφους επειδή τόλμησαν να με χειροκροτήσουν. Φτάσατε να αμφισβητείτε την ηθική, όχι μόνο τη δική μου αλλά και ολόκληρης της ιστορικής μας παράταξης, της παράταξης του Κωνσταντίνου Καραμανλή”.
Τα δύο έγγραφα που κατέθεσε ο πρώην υπουργός, Κώστας Αχ. Καραμανλής:
pistopoiitko1pistopoiitko2