ΣτΕ: Απέρριψε ως αναρμόδιο την κατάργηση κατάθεσης παραβόλου 20.000 ευρώ για συμμετοχή στις ευρωεκλογές

Διαβάζεται σε 3'
Συμβούλιο της Επικρατείας
Συμβούλιο της Επικρατείας EUROKINISSI

Κατά το σκεπτικό του ΣτΕ, αρμόδιο για να κρίνει το επίμαχο ζήτημα είναι το Α1 Πολιτικό Τμήμα του Αρείου Πάγου, το οποίο ελέγχει τη νομιμότητα ως προς τη συμμετοχή των κομμάτων και για τις ευρωεκλογές.

Στην απόρριψη της αίτησης του επικεφαλής του κόμματος «Κίνημα 21» με την οποία ζητούσε να κριθεί αντισυνταγματικός ο νόμος ως προς την υποχρέωση καταβολής παράβολο ύψους 20.000 ευρώ, για τη συμμετοχή στις ευρωεκλογές προχώρησε το Συμβούλιο της Επικρατείας, δηλώνοντας αναρμόδιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δ’ Τμήμα του ανώτατου δικαστηρίου απέρριψε το αίτημα του Ζώη Μπέχλη, που αφορά στη συνταγματικότητα ή μη διατάξεων του νόμου 5083/2024 για την εκλογή ευρωβουλευτών, δηλώνοντας αναρμόδιο. Κατά το σκεπτικό του δικαστηρίου, αρμόδιο για να κρίνει το επίμαχο ζήτημα είναι το Α1 Πολιτικό Τμήμα του Αρείου Πάγου, το οποίο ελέγχει τη νομιμότητα ως προς τη συμμετοχή των κομμάτων και για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου του 2024.

Σύμφωνα με το νόμο 5083/2024, με την υποψηφιότητα κάθε κόμματος ή συνδυασμού για τις επικείμενες ευρωεκλογές θα πρέπει να καταβάλλεται ένα ηλεκτρονικό παράβολο ύψους 20.000 ευρώ, με κύρωση απαράδεκτο σε περίπτωση που δεν υποβληθεί. Το ποσό αυτό επιστρέφεται εφόσον το κόμμα / συνδυασμός καταφέρει να συγκεντρώσει ποσοστό άνω των 1,5% του συνόλου του έγκυρων ψηφοδελτίων.

Σύμφωνα με το ΣτΕ, «η αρμοδιότητα για την επίλυση οποιουδήποτε ζητήματος ανακύπτει κατά τη διαδικασία της ηλεκτρονικά υποβαλλόμενης πρότασης συνδυασμού υποψηφίων στις εκλογές και τις ευρωεκλογές (εν προκειμένω στις ευρωεκλογές), συμπεριλαμβανομένου τόσο του ζητήματος της νομιμότητας της μη ανακήρυξης συνδυασμού λόγω μη καταβολής του οριζομένου στην παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 4255/2014 (όπως αντικ. με το άρ. 4 του ν. 5083/2024) παραβόλου (20.000 ευρώ για τις ευρωεκλογές), όσο και του ζητήματος του κύρους, από συνταγματική άποψη, των διατάξεων που προβλέπουν το παράβολο, ανήκει αποκλειστικά στο αρμόδιο για την ανακήρυξη των υποψηφίων βουλευτών ή ευρωβουλευτών Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου και εν τέλει στην αρμοδιότητα του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου, εφ’ όσον εγερθεί ενώπιόν του εκλογική διαφορά με ένσταση κατά του κύρους της απόφασης ανακήρυξης των εκλεγέντων βουλευτών ή ευρωβουλευτών. – Το Υπουργείο Εσωτερικών στερείται οποιασδήποτε σχετικής με το παράβολο αρμοδιότητας και το έγγραφο που πληροφορεί απλώς τον αιτούντα, ως ενδιαφερόμενο να υποβάλει συνδυασμό στις ευρωεκλογές, για τη νομοθετική ρύθμιση του παραβόλου και τις συνέπειες της μη καταβολής του στερείται εκτελεστότητας. – Δεν συντρέχει περίπτωση να θεωρηθεί ως παραδεκτώς προσβαλλόμενο το έγγραφο αυτό με βάση τη νομολογία του ΣτΕ για τις περιπτώσεις ατομικών τυπικών νόμων που περιέχουν εξαντλητικές ρυθμίσεις, μη καταλείπουσες περιθώριο έκδοσης ατομικών πράξεων, καθ’ όσον και ο νόμος που ρυθμίζει το παράβολο δεν είναι ατομικός και εφαρμοστικές πράξεις του νόμου αυτού προβλέπονται (αποφάσεις του Α1 Τμήματος του Αρείου Πάγου για την ανακήρυξη υποψηφίων), οι οποίες ελέγχονται τελικώς από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο».

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα